Muusikoiden.net
05.05.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jos ostan syntikan, miten saan kompit?
1
Trio Erectus
22.02.2011 16:56:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myönnän, että olen täysi noviisi, harrastelija ja siksi pyydänkin teiltä asiaan perehtyneiltä apua ja vinkkejä. Minulla on nyt Yamaha PSR S550 kosketinsoitin. Siinähän on tällaiselle soittelijalle monta toimintoa: soittimet, kompit, säestys ja jopa omien tyylien tekemiseen tarvittavat työkalut.
 
Ajattelin tässä keväällä ostaa pienen syntikan. Se on ehkä Microkorg XL (vai onko vanhempi malli parempi?). Tässä on Juutuuppi-linkki kun joku renkuttaa tuolla ei-XL mallilla: http://www.youtube.com/watch?v=DjTxWlw45gY
 
Nyt pari kysymystä:
 
-Onkohan tuo XL-malli monipuolisempi?
-Kumpi järkevämpi ostos: Minikorg vai Yamahan MM6?
 
Tässä on itse asiassa viimeisenä se pääkysymys. En tosiaan tunne vehkeitä sen enempää kuin että peruskiippareissa on ne äänet ja rytmit. Miten minä sitten teen haluamani kompit vai onko olemassa joku rumpukone tai peräti saako ne vaikka MIDI-tiedostoina valmiina? Esim. tuossa Juutuppi-videolla on jotakin rumpua taustalla, miten minä sellaisen taion tällaisen soittimen ohelle?
 
Esim. Yamahalla on jokin Motif rack. Voinko tähän liittää jotakin ulkoisia efektilaitteita? Ja mitä ne ovat kun minulle riittää sellaiset perusvehkeet, eli ei mitään kalliita tarvi olla. Vai voiko esim. tällä vehkeellä tehdä jotakin jumputusta?
 
KoskPaavo
22.02.2011 17:05:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinä näkyy olevan Style Creator , eli voit itsekin tehdä siihen komppeja.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Trio Erectus
22.02.2011 17:18:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tässä Yamahan vehkeessä joka minulla on, on tosiaan se Style Creator. Eli sillä voi nauhoittaa ja luoda eri osia, vaikkapa komppeja. Mutta miten jos hankin sen pikkusyntikan? Niissähän ei liene rytmejä.
 
tepposal
22.02.2011 17:58:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trio Erectus:
-Kumpi järkevämpi ostos: Minikorg vai Yamahan MM6?

 
Itse ottaisin mieluummin Minikorgin ja siitäkin tahtoisin S-mallin;)
 
http://www.vintagesynth.com/korg/mini700s.php
 
JPQ
22.02.2011 18:09:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä materiaalia netistä olen kuunnellut ja mielipiteitä lukenut ja ohjeita katsellut niin tuo Yamaha MM6 yksi hirveimmistä tuotteista koskaan. Rahastusta isolla r-kirjaimella ja isolla h-kirjaimella huiputusta.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Trio Erectus
22.02.2011 21:18:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, olen kuullut myös, että Yamaha MM6 ei ehkä ole lainkaan laatupeli. Kallistun tässä vaiheessa tuohon Minikorgiin. Ja mullahan jo on, PSR joka uutena on pari sataa tuota MM6-syntikkaa kalliimpi ja monipuolinen vehje muutenkin.
 
Mutta edelleen kysyn, että miten saadaan rytmejä syntikan äänen rinnalle? Jostakin tietokoneohjelmasta vai ulkoisesta laitteesta? Voisko joku vääntää rautalangasta? Taitaa olla kyseessä puhtaasti MIDI-tiedostot? Kiitos.
 
KoskPaavo
22.02.2011 21:20:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos sä nyt välttämättä haluat sen pikkusyntikan??? niin voihan tehdä myös niin että tekee sen kompin tällä toisella ja ottaa soundit siitä toisesta. En vaan nyt tajua oikeastaan mitä sä ajat takaa sillä että pitää olla kaks noita?
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Trio Erectus
22.02.2011 23:33:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Googlettamalla ja palstaa lukemalla sain selville, että esim. kaossilaattorilla :).
 
Thomas Häggblom
24.02.2011 22:06:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rytmejä nyt saa samalla periaatteella kuin synasoundejakin, eli sellaisella laitteella joka niitä tuottaa.
 
Tässä on sinun vaihtoehtosi:
 
1) Ei pikkusynaa, vaan joku työasema tai vastaava syntikka, jossa on sekvensseri, ja johon voit sitten niitä rytmejä tehdä.
 
2) Pikkusyna + rumpukone. Voi ohjelmoida rytmejä ja fillejä ja ties mitä. Rumpukoneita on nyt vaikka mitä ja kaikissa hintaluokissa
 
3) Pikkusyna ja ns. Grovoebox, eli sellainen tanssi-masiina. Siitä saa kaikki tarvittavat rytmit ja muutkin "taustat" ja pikkusynalla sitten voit soittaa esim. melodioita päälle. Tuollaista grooveboksia voi joko ohjailla reaaliajassa tai voit tehdä valmiin kappaleen eri osineen ja soittaa sen tuolta. Esim Roland MC-jotain, Korg Electribe
 
4) Rytmit tietokoneelta. Tästä en osaa sen enempää sanoa kun olen niin huono noiden tietokone-juttujen kanssa :)
 
www.myspace.com/loistavapolku
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «