Myönnän, että olen täysi noviisi, harrastelija ja siksi pyydänkin teiltä asiaan perehtyneiltä apua ja vinkkejä. Minulla on nyt Yamaha PSR S550 kosketinsoitin. Siinähän on tällaiselle soittelijalle monta toimintoa: soittimet, kompit, säestys ja jopa omien tyylien tekemiseen tarvittavat työkalut.
Ajattelin tässä keväällä ostaa pienen syntikan. Se on ehkä Microkorg XL (vai onko vanhempi malli parempi?). Tässä on Juutuuppi-linkki kun joku renkuttaa tuolla ei-XL mallilla:
http://www.youtube.com/watch?v=DjTxWlw45gY Nyt pari kysymystä:
-Onkohan tuo XL-malli monipuolisempi?
-Kumpi järkevämpi ostos: Minikorg vai Yamahan MM6?
Tässä on itse asiassa viimeisenä se pääkysymys. En tosiaan tunne vehkeitä sen enempää kuin että peruskiippareissa on ne äänet ja rytmit. Miten minä sitten teen haluamani kompit vai onko olemassa joku rumpukone tai peräti saako ne vaikka MIDI-tiedostoina valmiina? Esim. tuossa Juutuppi-videolla on jotakin rumpua taustalla, miten minä sellaisen taion tällaisen soittimen ohelle?
Esim. Yamahalla on jokin Motif rack. Voinko tähän liittää jotakin ulkoisia efektilaitteita? Ja mitä ne ovat kun minulle riittää sellaiset perusvehkeet, eli ei mitään kalliita tarvi olla. Vai voiko esim. tällä vehkeellä tehdä jotakin jumputusta?