Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Band-in-a-Box
1
elampen
17.02.2011 11:19:01 (muokattu 17.02.2011 12:04:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin eilen Band-in-a-Boxin ja tavailen nyt sen 551-sivuista manuaalia. Latenssin kanssa olen hämmingissä, se on hervottomat 200 ms. Näin siis käyttäessäni ulkoista midi-koskettimistoa (Novation Xio 49). Ei tuollaisen latenssin kanssa pysty soittamaan.
 
Olen koettanut säädellä asetuksia, mutta mikään ei auta. Midi input driver on 6- Xio, output driver on Microsoft GS Wavetable synth.
 
EDIT: Esimerkiksi Reaperissa latenssi on Novationin ajureilla vain 11/16 ms, joten tietokoneen hitaudesta ei tässä ole kysymys.
 
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
mattim
17.02.2011 16:46:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elampen: Ostin eilen Band-in-a-Boxin ja tavailen nyt sen 551-sivuista manuaalia. Latenssin kanssa olen hämmingissä, se on hervottomat 200 ms. Näin siis käyttäessäni ulkoista midi-koskettimistoa (Novation Xio 49). Ei tuollaisen latenssin kanssa pysty soittamaan.
 
Olen koettanut säädellä asetuksia, mutta mikään ei auta. Midi input driver on 6- Xio, output driver on Microsoft GS Wavetable synth.
 
EDIT: Esimerkiksi Reaperissa latenssi on Novationin ajureilla vain 11/16 ms, joten tietokoneen hitaudesta ei tässä ole kysymys.

 
Syyllinen on tuo Microsoft GS Wavetable synth. Reaperissa kaiketikin käytät jotain VST instrumenttia ja jotain ASIO ajuria ?
 
Matti
 
Novation Remote SL, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7 Pro, Reaper, Ableton Live. Mixing and monitoring gear.
elampen
17.02.2011 17:20:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Syyllinen on tuo Microsoft GS Wavetable synth. Reaperissa kaiketikin käytät jotain VST instrumenttia ja jotain ASIO ajuria ?
 
Matti

 
Jep! Kiitos, käyn tutkimaan miten tätä voisi soveltaa BB:ssä.
 
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
jPekka
17.02.2011 21:21:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elampen: Jep! Kiitos, käyn tutkimaan miten tätä voisi soveltaa BB:ssä.
 
BiaB osaa käyttää ulkoisia(kin) VST-synia. Jos löytyy joku GM- tai GS-yhteensopiva, käytä sitä. Opt. -> MIDI/Audio driver setup -> Use VST/DXi Synth -ruutuun rasti, sitten VST/DXi Synth Settings... -valikkoon.
 
(Mulla oli joskus BiaBiin määritelty synaksi Kontakt 4 ja siihen BiaBia varten tehty rumpalin, basistin, kitaristin ja kosketinsoittajan setti, mutta se oli niin hidas ladattava että siirryin Sonarin mukana tulleeseen perus-GS-synaan.)
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
jPekka
17.02.2011 21:24:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai niin, samassa settings-valintaikkunassa on painike myös audiodrivereiden valintaan. Oletusarvo on MME, ASIO-driveriin siirtyminen saattaa helpottaa latenssiongelmia.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
elampen
18.02.2011 07:08:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: BiaB osaa käyttää ulkoisia(kin) VST-synia. Jos löytyy joku GM- tai GS-yhteensopiva, käytä sitä. Opt. -> MIDI/Audio driver setup -> Use VST/DXi Synth -ruutuun rasti, sitten VST/DXi Synth Settings... -valikkoon.
 
(Mulla oli joskus BiaBiin määritelty synaksi Kontakt 4 ja siihen BiaBia varten tehty rumpalin, basistin, kitaristin ja kosketinsoittajan setti, mutta se oli niin hidas ladattava että siirryin Sonarin mukana tulleeseen perus-GS-synaan.)

 
Minullahan sattuu olemaan tuo Kontakt 4. Kokeilen. Täytyy tosin ensin tavailla manuaalista, miten tuon perussetin saa kootuksi. Olen tähän asti käyttänyt vain Kontaktin yksittäisiä soittimia.
 
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
jPekka
18.02.2011 13:41:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elampen: Minullahan sattuu olemaan tuo Kontakt 4. Kokeilen. Täytyy tosin ensin tavailla manuaalista, miten tuon perussetin saa kootuksi. Olen tähän asti käyttänyt vain Kontaktin yksittäisiä soittimia.
 
Files -> Save multi as...
 
BiaBin helpeistä löytyi jostakin oletuskanavat, millä mikin instrumentti soi.
 
Tässä ratkaisussa on se hyvä puoli, että kaikki tyylit soivat samoilla soundeilla (jolloin rytmien sun muiden arviointi on helpompaa: itse käytän BiaBia ainoastaan Sonarissa editoitavien pohjien perustekemiseen), huonona puolena se, että kaikki tyylit soivat samoilla soundeilla ja synan latautuminen on - riippuen multin koosta - joko hidasta tai erittäin hidasta.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Lapari
19.02.2011 11:29:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vähän sama tilanne ,kun ketjun aloittajalla.Eli olen myös tilannut Band-in-a-box ohjelman ja muutama asia askarruttaa.Eli mulla on äänikorttina
Hoontech sta audio(olikohan se noin?siinä on 8 sisään menoa jne.)Hostina käytän Rea
peria,ajurina on Asio4allv2.Kuvitteellinen ongelma on juuri toi ,että mitä syntikkaa mä
voin käyttää.Onko esim.Hoontechin kortissa oma?(Joskus muistaisin jostain niin lukeneeni.)En ainakaan minä ole löytänyt,jos ei sitten ole asennus levyllä?Mun englannin taito ei ole kovin kummoinen joten,en sillai ole varma.
 
Toinen
ongelma joka jo vähän valottuikin kun luin ketjun edellisiä kirjoituksia.Ymmärsinkö
oikein?Voin käyttää myös syntikkana ulkopuolista soundimodulia tai esim juuri tätä
kontak 4 tai vastaavaa softaa.Ilmeisesti toi windowsin oma syntsa ei ole se paras vaihtoehto?
 
mun kompressori on pajalla.
jPekka
19.02.2011 12:51:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lapari: Voin käyttää myös syntikkana ulkopuolista soundimodulia tai esim juuri tätä
kontak 4 tai vastaavaa softaa.Ilmeisesti toi windowsin oma syntsa ei ole se paras vaihtoehto?

 
Periaatteessa ulkopuolistakin soundimoduulia voi käyttää, jos se on riittävän GM/GS-yhteensopiva ja moduuli on yhteydessä tietokoneeseen midi- tai usb-kaapelitse.
 
"Paras vaihtoehto" riippuu tietysti tarpeesta. Jos haluaa soiton kuulostavan mahdollisimman valmiilta jo BiaBissa, niin sitten parassoundinen (softa)syna mihin rahkeet riittävät. Itse käytän BiaBia ainoastaan sointupohjan, rytmien ja kappaleen rakenteen luonnosteluun, joten minun kannaltani on oikeastaan parempi vaihtoehto käyttää suhteellisen läyhäistä GM/GS-softasynaa: "Jos tää biisipohja kuulostaa hyvältä näillä soundeilla, se kuulostaa hyvältä millä hyvänsä."
 
Teen BiaBista midi-tiedoston, jonka aukaisen sitten Sonarissa, editoin, groove-kvantisoin, muokkaan ja säädän soundit siellä.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Lapari
20.02.2011 10:33:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teen BiaBista midi-tiedoston, jonka aukaisen sitten Sonarissa, editoin, groove-kvantisoin, muokkaan ja säädän soundit siellä.
 
Pakko kysyä vielä.Onnistuuko tämä kuinka hyvin Reaperissa?
Sitten vielä sellainen asia, että voiko kukaan suositella sellasta kohtuu hyvää
softasyntikkaa.Olisi kiva aluksi kokeilla vähän edullisemmalla,esim joku demo.
Pois suljettu asia ei myöskään ole Hostin vaihto ,jos siitä on jotain hyötyä.
 
mun kompressori on pajalla.
jPekka
20.02.2011 14:47:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lapari: Pakko kysyä vielä.Onnistuuko tämä kuinka hyvin Reaperissa?
 
Jos Reaper osaa avata tavallisia midi-tiedostoja, niin sitten onnistuu hyvinkin. Midiraitojen groove-kvantisointia ei taida olla ihan joka ohjelmassa: kaikki eivät sitä kaipaa, mutta itse olen tykännyt siitä miten tuolla saa muokattua midistä vähän luontevammin ihmisen soittaman kuuloista.
 
(Monissa ohjelmissahan midiraitaan voi lisätä satunnaista vaihtelua iskujen voimakkuuksiin ja taimaukseen, mutta tällainen "humanisointi" ei kyllä oikein toimi edes ajatuksellisella tasolla: oikean soittajan jäljessä vaihtelut voimakkuuksissa ja taimissa eivät ole satunnaisia.)
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
ankkiz
23.03.2011 12:09:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan ketjua:
Kuinka saan pakotettua enharmonisen soinnun, kun kyseessä on esim. kromaattisesti laskeutuva ii-V-I ketju, jolloin sävellaji vaihtuu hetkittäin?
Vaikka kuinka kirjoittelisi C#m7:aa, niin aina tulee Dbm7:aa ja sekös vituttaa.
 
Olen yrittänyt "Bar setting":seistäkin vaihtaa kyseisen soinnun kohdalla sävellajia vaan mitään ei tapahdu.
makebari
27.03.2011 21:16:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaako joku sanoa, mikä mättää kun band in the box on mykistynyt. Edellisestä käyttökerrasta on aikaa, ja ongelma kenties liitty m-audio soittimeen, jota olen viime aikoina käyttänyt sibeliuksen nuotinkirjoituksessa.
 
ankkiz
29.03.2011 13:44:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

makebari: Osaako joku sanoa, mikä mättää kun band in the box on mykistynyt. Edellisestä käyttökerrasta on aikaa, ja ongelma kenties liitty m-audio soittimeen, jota olen viime aikoina käyttänyt sibeliuksen nuotinkirjoituksessa.
 
Options -> Midi/Audio Driversetup ja katso että sulla on oikea softasyna valittuna.
Katso myös tietokoneen omista ääniasetuksista, että midin volumea ei ole laitettu nollille.
ankkiz
28.04.2011 12:03:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ankkiz: Lainaan ketjua:
Kuinka saan pakotettua enharmonisen soinnun, kun kyseessä on esim. kromaattisesti laskeutuva ii-V-I ketju, jolloin sävellaji vaihtuu hetkittäin?
Vaikka kuinka kirjoittelisi C#m7:aa, niin aina tulee Dbm7:aa ja sekös vituttaa.
 
Olen yrittänyt "Bar setting":seistäkin vaihtaa kyseisen soinnun kohdalla sävellajia vaan mitään ei tapahdu.

 
Edelleen härnää tämä asia, osaako joku jelppivä?
Lapari
28.04.2011 15:30:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä musiikin teoriasta paljon tiedä ,mutta eikös noi ole samoja sointuja?
Toinen alennettu deestä ja toinen ylennetty ceestä.
Vai haetko jotain muuta?
 
mun kompressori on pajalla.
Henri Henri Olavi
28.04.2011 22:45:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lapari: Enpä musiikin teoriasta paljon tiedä ,mutta...
 
Et niin. Virhe! Tyhjä tai liian tyhjä kirjoitus!
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Lapari
01.05.2011 18:11:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et niin.
Valaise ihmeessä.
 
mun kompressori on pajalla.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «