Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä on tahti tässä "Missä muruseni on" -laulussa?
1 2 3 4 5
Trio Erectus
08.02.2011 19:08:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen noviisi harrastelija ja toivoisin, että musiikista enemmän tietävät voisivat auttaa minua. En osaa laskea, onko Missä muruseni on -kappale 4/4 vai 6/8 tahdissa. Periaatteessa voisi laskea neljään, mutta siinä on kuitenkin jotakin hassua.. Voisiko joku auttaa minua? Kiitos jo etukäteen! :)
 
http://www.youtube.com/watch?v=EO0p_U1w89A
 
levesinet
08.02.2011 19:26:39 (muokattu 08.02.2011 19:49:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on 6/8. "Mie päätin just!", entistä pomon pomoani lainatakseni. Tai 12/8, varsinkin jos lasket sen sillain oudosti mieluummin neljään kuin kahteen.
 
Janus
08.02.2011 21:37:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

12/8.
 
Sointu vaihtuu pääsääntöisesti 4 iskun (=pisteellisen neljäsosan) välein, siitä ja melodian kaaresta johtuen pääisku hahmottuu mun korvaan harvempaan kuin 6/8-tahtilajissa.
 
Trio Erectus
08.02.2011 22:32:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku on pannut siitä kappaleesta tuollaisen orkesteriversionkin, auttaiskohan tämä tahtilajin varmistamiseen? Etenkin kappaleen alun pitäisi kertoa kaiken, mutta en tajua... Apuva!
 
http://www.youtube.com/watch?v=-LRDWg5uH5M
 
Janus
09.02.2011 10:47:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trio Erectus: Joku on pannut siitä kappaleesta tuollaisen orkesteriversionkin, auttaiskohan tämä tahtilajin varmistamiseen? Etenkin kappaleen alun pitäisi kertoa kaiken, mutta en tajua... Apuva!
 
http://www.youtube.com/watch?v=-LRDWg5uH5M

 
Mun mielestä edelleen 12/8, alkupuolella (en ehtinyt kuunnella loppuun asti, sori Jussi...) bassorumpu tulee muutamassakin kohtaa ykköselle ja "kantti" 2+4:lle.
 
Tietty, jos tää on elämän ja kuoleman kysymys, niin sovittaja tuskin loukkaantuu jos hänelle tiputtaa pari riviä aiheesta? :D http://www.re-inventors.info/
 
Trio Erectus
09.02.2011 13:32:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos avusta! Kokeillaan seuraavaksi 12/8-tahtilajiin istuttamista :). Mulla on tuollainen YAMAHA PSR-S550 soitin ja siihen muistitikulla tuhansia eri rytmejä. Tarkoituksena olisikin muokata kenties valmiista pohjasta tuohon kappaleeseen sopiva komppi/säestys. En osaa vielä käyttää tietokoneavusteisia ohjelmia vaan se kai pitää tehdä tuon vehkeen omalla Style creator -toiminnolla. Että luodako se tyhjästä vaiko muokata valmiista 12/8 kompista... Nuotteja en ole vielä löytänyt tuohon Jennin laulamaan lauluun. Kai se on tulossa luultavasti Suomipopin helmiä -kirjaan. Melodian osaan aika hyvin jo ilman nuotteja. Jos mun pitäis nimetä ekana mieleen tuleva 12/8-laulu, se olisi ehdottomasti Baddingin "Valot".
 
Trio Erectus
10.02.2011 22:42:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joopa joo... Alan kallistua siihen päätelmään (kun sain toisaalta vihjeen), että kyseessä on kuin onkin kolmimuunteinen 4/4 tahtilaji, jossa sävel alkaa iskuttomalla tahdin osalla. Tähän päätelmään tulin. Mitä sanovat ammattilaiset?
 
baron
11.02.2011 06:58:13 (muokattu 11.02.2011 06:58:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trio Erectus: Joopa joo... Alan kallistua siihen päätelmään (kun sain toisaalta vihjeen), että kyseessä on kuin onkin kolmimuunteinen 4/4 tahtilaji, jossa sävel alkaa iskuttomalla tahdin osalla. Tähän päätelmään tulin. Mitä sanovat ammattilaiset?
 
Sun vihjeen antaja on metsässä. Kolmimuunteisuus on svingin "dii-ba daa-ba" josta tässä piisissä ei ole jälkeäkään, se on selkeästi kolmijakoinen joka on eri asia kuin kolmimuunteinen.
Eli tahtilaji on joko 6/8 tai 12/8, riippuu siitä tykkäätkö laskea kahteen vai neljään.
 
Mun mielestä 6/8 mutta Januksella on kyllä hyvät perustelut 12/8:lle.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Sävis
11.02.2011 11:52:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trio Erectus: Joopa joo... Alan kallistua siihen päätelmään (kun sain toisaalta vihjeen), että kyseessä on kuin onkin kolmimuunteinen 4/4 tahtilaji, jossa sävel alkaa iskuttomalla tahdin osalla. Tähän päätelmään tulin. Mitä sanovat ammattilaiset?
 
Ei ole kolmimuunteinen, vaan 12/8. Säkeistössä laulu alkaa tahdin ykköseltä, kertsi kolmannelta pisteelliseltä neljäsosalta.
 
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
EP
11.02.2011 12:15:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ääh, äkkiä kuunnellen mä voisin kirjoittaa ton 4/4 tahtilajiin, mut ei jaksa ny syventyä enempää ..hyvä biisi! : )
 
Thothmes
11.02.2011 12:16:35 (muokattu 11.02.2011 12:19:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sinänsä liity mitenkään mihinkään, mutta minä en ikinä ole tällaisella päätäni vaivannut. Ei siis mitenkään pahalla, kukin tyylillään, mutta ihan uteliaisuudesta haluaisin tietää helpottaako tällaisen miettiminen jonkun soittamista tai miksi tämä kiinnostaa? Minulle on aina riittänyt hyvin kun hahmottaa onko kappale tasajakoinen, kolmijakoinen vai meneekö se johonkin perverssiin viiteen tai seitsemään laskemalla.
 
Eikös se, onko joku biisi 3/4 vai 3/2 vai 6/8 vai 12/8 ole käytännössä ihan mielipideasia...?
 
Edit:hmm, kyllähän tuon voi kyllä laskea neljään kolmijakoiseen pätkäänkin. yy-kaa-koo-kaa-kaa-koo-koo-kaa-koo-nee-kaa-koo. Vähän samaan tapaan kuin hitaissa blueseissa usein. Sivistäkääpäs mua mistä tässä on kyse? Onko tämä nyt joku kolmimuunteinen vai mistä on kyse? Eli alkoi kiinnostamaan itseänikin :P
 
baron
11.02.2011 14:12:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thothmes:Edit:hmm, kyllähän tuon voi kyllä laskea neljään kolmijakoiseen pätkäänkin. yy-kaa-koo-kaa-kaa-koo-koo-kaa-koo-nee-kaa-koo. Vähän samaan tapaan kuin hitaissa blueseissa usein. Sivistäkääpäs mua mistä tässä on kyse? Onko tämä nyt joku kolmimuunteinen vai mistä on kyse? Eli alkoi kiinnostamaan itseänikin :P
 
Hidas blues on usein 6/8.
Se voidaan hahmottaa kaksijakoisena jossa iskun kesto on pisteellinen neljäsosa eli 3 kahdeksasosaa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
levesinet
11.02.2011 17:40:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trio Erectus: Joku on pannut siitä kappaleesta tuollaisen orkesteriversionkin, auttaiskohan tämä tahtilajin varmistamiseen? Etenkin kappaleen alun pitäisi kertoa kaiken, mutta en tajua... Apuva!
 
http://www.youtube.com/watch?v=-LRDWg5uH5M

 
Kapellimestari on päätynyt yhden iskun tahdinviittaukseen. Se lisää tahtilajin 6/8 todennäköisyyttä ja vähentää 4/4 todennäköisyyttä. Mun miälestä! :)
 
Kuten Janus taisi jo vihjaista, 12/8-tahtilajissa yhdistyy neljä kolmijakoista iskualaa. Niinpä 12/8 viitataan tavallisesti neljään, samalla tavalla kuin 4/4. Biisin tempo sallisi tuiki tavallisen 4-jakoisen tahdinviittauksen. Jostain syystä siihen ei ole päädytty. Miettikäämme sitä päissämme perjantai-illan ratoksi.
 
Toisaalta tahdinviittauskäytännöt vaihtelevat, joten tuskinpa tästäkään tullaan hulluja hurskaammiksi. On se kyllä hyvä laulu.
 
baron
11.02.2011 20:04:22 (muokattu 11.02.2011 20:11:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Kapellimestari on päätynyt yhden iskun tahdinviittaukseen. Se lisää tahtilajin 6/8 todennäköisyyttä ja vähentää 4/4 todennäköisyyttä. Mun miälestä! :)
 
Jess! Meitä on kaksi 6/8 puolesta!
 
Mä joskus tällä samalla palstalla kyselin Miles Davis Kind of Blue CD:n All Blues piisin tahtilajia.
Syy että olin erilaisista lähteistä löytänyt nuotit 6/4, 6/8 ja 3/4 tahtilajeissa.
Saatiin aikaan mielenkiintoinen keskustelu, ei välttämättä yksiselitteistä totuutta.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Nelisormimangusti
11.02.2011 20:27:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

12/8 ja huono laulu. Laulettu rytmi tappelee sanojen luonnollisen rytmin kanssa : muruseNII oon. Pyäk.
 
levesinet
11.02.2011 20:36:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mä joskus tällä samalla palstalla kyselin Miles Davis Kind of Blue CD:n All Blues piisin tahtilajia.
Syy että olin erilaisista lähteistä löytänyt nuotit 6/4, 6/8 ja 3/4 tahtilajeissa.

 
Delilah à la Tom Jones se vasta nerokas on. Mutta missäs tahtilajeissa Chydeniuksen Kalliolle, kukkulalle on tullut vastaan? Olen nähnyt sen 6/8 Fazerin nuoteissa.
 
Nelisormimangusti
11.02.2011 20:56:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Delilah à la Tom Jones se vasta nerokas on. Mutta missäs tahtilajeissa Chydeniuksen Kalliolle, kukkulalle on tullut vastaan? Olen nähnyt sen 6/8 Fazerin nuoteissa.
 
Kyllä se 6/8:lta kuulostaa. Ykkönen tärähtää aina bassarilla ja Chydiksen pikkurillillä. Vaikkakin laulufraasit ovat sen mittaisia, että 12/8 tuntuisi järkevämmältä. Vanhoja poikia viiksekkäitä on vekkuli sekin.
 
levesinet
11.02.2011 21:03:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: Vanhoja poikia viiksekkäitä on vekkuli sekin.
 
No niinpäs onkin! Muistelin että se olisi vain valssi. Onkin samoja oireita kuin Delilah'ssa.
 
Nelisormimangusti
11.02.2011 21:09:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=yWHuZa1DxrM
 
paras 12/8
 
baron
11.02.2011 21:27:27 (muokattu 11.02.2011 21:32:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs "Cuando calienta el sol"?
http://www.youtube.com/watch?v=_elgbArPwi4
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «