Aihe: Mikä on tahti tässä "Missä muruseni on" -laulussa?
1 2 3 4 5
Trio Erectus
08.02.2011 19:08:23
Olen noviisi harrastelija ja toivoisin, että musiikista enemmän tietävät voisivat auttaa minua. En osaa laskea, onko Missä muruseni on -kappale 4/4 vai 6/8 tahdissa. Periaatteessa voisi laskea neljään, mutta siinä on kuitenkin jotakin hassua.. Voisiko joku auttaa minua? Kiitos jo etukäteen! :)

http://www.youtube.com/watch?v=EO0p_U1w89A
levesinet
08.02.2011 19:26:39 (muokattu 08.02.2011 19:49:41)
Se on 6/8. "Mie päätin just!", entistä pomon pomoani lainatakseni. Tai 12/8, varsinkin jos lasket sen sillain oudosti mieluummin neljään kuin kahteen.
Janus
08.02.2011 21:37:41
12/8.

Sointu vaihtuu pääsääntöisesti 4 iskun (=pisteellisen neljäsosan) välein, siitä ja melodian kaaresta johtuen pääisku hahmottuu mun korvaan harvempaan kuin 6/8-tahtilajissa.
Trio Erectus
08.02.2011 22:32:29
Joku on pannut siitä kappaleesta tuollaisen orkesteriversionkin, auttaiskohan tämä tahtilajin varmistamiseen? Etenkin kappaleen alun pitäisi kertoa kaiken, mutta en tajua... Apuva!

http://www.youtube.com/watch?v=-LRDWg5uH5M
Janus
09.02.2011 10:47:04
Trio Erectus: Joku on pannut siitä kappaleesta tuollaisen orkesteriversionkin, auttaiskohan tämä tahtilajin varmistamiseen? Etenkin kappaleen alun pitäisi kertoa kaiken, mutta en tajua... Apuva!

Mun mielestä edelleen 12/8, alkupuolella (en ehtinyt kuunnella loppuun asti, sori Jussi...) bassorumpu tulee muutamassakin kohtaa ykköselle ja "kantti" 2+4:lle.

Tietty, jos tää on elämän ja kuoleman kysymys, niin sovittaja tuskin loukkaantuu jos hänelle tiputtaa pari riviä aiheesta? :D http://www.re-inventors.info/
Trio Erectus
09.02.2011 13:32:16
Kiitos avusta! Kokeillaan seuraavaksi 12/8-tahtilajiin istuttamista :). Mulla on tuollainen YAMAHA PSR-S550 soitin ja siihen muistitikulla tuhansia eri rytmejä. Tarkoituksena olisikin muokata kenties valmiista pohjasta tuohon kappaleeseen sopiva komppi/säestys. En osaa vielä käyttää tietokoneavusteisia ohjelmia vaan se kai pitää tehdä tuon vehkeen omalla Style creator -toiminnolla. Että luodako se tyhjästä vaiko muokata valmiista 12/8 kompista... Nuotteja en ole vielä löytänyt tuohon Jennin laulamaan lauluun. Kai se on tulossa luultavasti Suomipopin helmiä -kirjaan. Melodian osaan aika hyvin jo ilman nuotteja. Jos mun pitäis nimetä ekana mieleen tuleva 12/8-laulu, se olisi ehdottomasti Baddingin "Valot".
Trio Erectus
10.02.2011 22:42:09
Joopa joo... Alan kallistua siihen päätelmään (kun sain toisaalta vihjeen), että kyseessä on kuin onkin kolmimuunteinen 4/4 tahtilaji, jossa sävel alkaa iskuttomalla tahdin osalla. Tähän päätelmään tulin. Mitä sanovat ammattilaiset?
baron
11.02.2011 06:58:13 (muokattu 11.02.2011 06:58:50)

Trio Erectus: Joopa joo... Alan kallistua siihen päätelmään (kun sain toisaalta vihjeen), että kyseessä on kuin onkin kolmimuunteinen 4/4 tahtilaji, jossa sävel alkaa iskuttomalla tahdin osalla. Tähän päätelmään tulin. Mitä sanovat ammattilaiset?

Sun vihjeen antaja on metsässä. Kolmimuunteisuus on svingin "dii-ba daa-ba" josta tässä piisissä ei ole jälkeäkään, se on selkeästi kolmijakoinen joka on eri asia kuin kolmimuunteinen.
Eli tahtilaji on joko 6/8 tai 12/8, riippuu siitä tykkäätkö laskea kahteen vai neljään.

Mun mielestä 6/8 mutta Januksella on kyllä hyvät perustelut 12/8:lle.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Sävis
11.02.2011 11:52:35
Trio Erectus: Joopa joo... Alan kallistua siihen päätelmään (kun sain toisaalta vihjeen), että kyseessä on kuin onkin kolmimuunteinen 4/4 tahtilaji, jossa sävel alkaa iskuttomalla tahdin osalla. Tähän päätelmään tulin. Mitä sanovat ammattilaiset?

Ei ole kolmimuunteinen, vaan 12/8. Säkeistössä laulu alkaa tahdin ykköseltä, kertsi kolmannelta pisteelliseltä neljäsosalta.
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
EP
11.02.2011 12:15:06
Ääh, äkkiä kuunnellen mä voisin kirjoittaa ton 4/4 tahtilajiin, mut ei jaksa ny syventyä enempää ..hyvä biisi! : )
baron
11.02.2011 14:12:33

Thothmes:Edit:hmm, kyllähän tuon voi kyllä laskea neljään kolmijakoiseen pätkäänkin. yy-kaa-koo-kaa-kaa-koo-koo-kaa-koo-nee-kaa-koo. Vähän samaan tapaan kuin hitaissa blueseissa usein. Sivistäkääpäs mua mistä tässä on kyse? Onko tämä nyt joku kolmimuunteinen vai mistä on kyse? Eli alkoi kiinnostamaan itseänikin :P

Hidas blues on usein 6/8.
Se voidaan hahmottaa kaksijakoisena jossa iskun kesto on pisteellinen neljäsosa eli 3 kahdeksasosaa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
levesinet
11.02.2011 17:40:14
Trio Erectus: Joku on pannut siitä kappaleesta tuollaisen orkesteriversionkin, auttaiskohan tämä tahtilajin varmistamiseen? Etenkin kappaleen alun pitäisi kertoa kaiken, mutta en tajua... Apuva!

Kapellimestari on päätynyt yhden iskun tahdinviittaukseen. Se lisää tahtilajin 6/8 todennäköisyyttä ja vähentää 4/4 todennäköisyyttä. Mun miälestä! :)

Kuten Janus taisi jo vihjaista, 12/8-tahtilajissa yhdistyy neljä kolmijakoista iskualaa. Niinpä 12/8 viitataan tavallisesti neljään, samalla tavalla kuin 4/4. Biisin tempo sallisi tuiki tavallisen 4-jakoisen tahdinviittauksen. Jostain syystä siihen ei ole päädytty. Miettikäämme sitä päissämme perjantai-illan ratoksi.

Toisaalta tahdinviittauskäytännöt vaihtelevat, joten tuskinpa tästäkään tullaan hulluja hurskaammiksi. On se kyllä hyvä laulu.
baron
11.02.2011 20:04:22 (muokattu 11.02.2011 20:11:42)

levesinet: Kapellimestari on päätynyt yhden iskun tahdinviittaukseen. Se lisää tahtilajin 6/8 todennäköisyyttä ja vähentää 4/4 todennäköisyyttä. Mun miälestä! :)

Jess! Meitä on kaksi 6/8 puolesta!

Mä joskus tällä samalla palstalla kyselin Miles Davis Kind of Blue CD:n All Blues piisin tahtilajia.
Syy että olin erilaisista lähteistä löytänyt nuotit 6/4, 6/8 ja 3/4 tahtilajeissa.
Saatiin aikaan mielenkiintoinen keskustelu, ei välttämättä yksiselitteistä totuutta.
Nelisormimangusti
11.02.2011 20:27:01

12/8 ja huono laulu. Laulettu rytmi tappelee sanojen luonnollisen rytmin kanssa : muruseNII oon. Pyäk.
levesinet
11.02.2011 20:36:59
baron: Mä joskus tällä samalla palstalla kyselin Miles Davis Kind of Blue CD:n All Blues piisin tahtilajia.
Syy että olin erilaisista lähteistä löytänyt nuotit 6/4, 6/8 ja 3/4 tahtilajeissa.

Delilah à la Tom Jones se vasta nerokas on. Mutta missäs tahtilajeissa Chydeniuksen Kalliolle, kukkulalle on tullut vastaan? Olen nähnyt sen 6/8 Fazerin nuoteissa.
Nelisormimangusti
11.02.2011 20:56:28

levesinet: Delilah à la Tom Jones se vasta nerokas on. Mutta missäs tahtilajeissa Chydeniuksen Kalliolle, kukkulalle on tullut vastaan? Olen nähnyt sen 6/8 Fazerin nuoteissa.

Kyllä se 6/8:lta kuulostaa. Ykkönen tärähtää aina bassarilla ja Chydiksen pikkurillillä. Vaikkakin laulufraasit ovat sen mittaisia, että 12/8 tuntuisi järkevämmältä. Vanhoja poikia viiksekkäitä on vekkuli sekin.
levesinet
11.02.2011 21:03:44
Nelisormimangusti: Vanhoja poikia viiksekkäitä on vekkuli sekin.

No niinpäs onkin! Muistelin että se olisi vain valssi. Onkin samoja oireita kuin Delilah'ssa.
Nelisormimangusti
11.02.2011 21:09:23

baron
11.02.2011 21:27:27 (muokattu 11.02.2011 21:32:04)

Entäs "Cuando calienta el sol"?
http://www.youtube.com/watch?v=_elgbArPwi4
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)