Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 5100 101 102 103 104122 123 124 125 126
MoreK
04.02.2011 13:10:52

markokor: ilmeisesti nämä LD toimi moitteettomasti?
Joo, kuten sanoin, minun korvaan ei tarttunut mitään vääristymiä tms. Tosin tämä vain yksien treenien perusteella yhdessä tilassa. Tuolta löytyy myös kaveri, joka on LD:tä testannut: http://forum.fractalaudio.com/threa … -K10-Verve-12mA-LD-Systems-Mon-121A

markokor: minkälaista musiikkia soittelitkaan bändissä ja miten ne LD:t vastas soittoon? värittikö ne saundia mitenkään tai kuulostiko se jotenkin liian kliiniltä vaikka mainitsitkin jo että ei kuullu mitään vääristymiä?

Musiikki meillä on kasarityyppistä rokkia, soitamme aika laidasta laitaan, esim. Purple, Rainbow, TRB, Cream, Nazareth.... Siis kitaran kannalta enimmäkseen tommosta kasari-särö soundia - jota kyllä mielelläni "modernisoin". Ensi sunnuntain treeneissä on tarkoitus kokeilla useampaa mallinnusta. Viime kerralta jäi mieleen helkkarin hyvä soittotuntuma (tatsi, response, dynamiikka, kick yms) ja maukkaat soundit. Siis mitään "kliiniä" tuossa ei ollut. Olin ennen tätä soitellut lainavahvistimilla (Marshal, Fender), enkä niitä osannut viritellä omaan makuunia, eikä soittokaan sitten lähtenyt lentoon niinkuin toivoin. Axella ja LD:llä lähti välittömästi.
c_barnes
06.02.2011 14:45:02
Sori, tään on ehkä vähän off-topic, mutta...

http://www.youtube.com/watch?v=RjaD22rhIRI
http://www.myspace.com/lithuria - naura ja mossaa tai itket ja naurat ja mossaat!
Mikko L
06.02.2011 19:28:12

Tilasit Axen?
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
c_barnes
06.02.2011 21:27:27
Parempaa, ihailen sitä tossa kitaraständin vieressä. Pari sivua sitten jo mainitsin että vehje saapui kotiin vuodenvaihteen tienoilla, on testattu ja hyväksi todettu.

Tuli vaan toi läppä mieleen tänään kun taas tuli koko viikonloppu sillä soiteltua ja joka session päätteeks tuntuu melkein väkinäiseltä se lopettelu, kun tekis mieli vielä vähän räpläillä..:D
http://www.myspace.com/lithuria - naura ja mossaa tai itket ja naurat ja mossaat!
Mikko L
06.02.2011 22:29:16

Kyllä... nämä on niitä hetkiä jolloin ei kaduta että on jaksanut vääntää täällä vastaan että Axe toimii. Se on hienoa saada lisää ihmisiä jotka on oikeasti soittanut Axella. Oikeita mielipiteitä.
Seba
07.02.2011 09:12:54

Onhan se vähän hölmöä dumata vehkeitä mitä ei ole edes kokeillut kyllä.

En mikään mallintavien fani ole, mutta onhan noissa näytteissä ihan ok soundeja enemmän ja vähemmän, ihan niinkuin oikeissakin vahvistimissa :)
Henk koht noissa on vaan ihan liikaa tavaraa säädettäväksi mulle, nippanappa jaksaa hakea normivahvistimesta sen hyvän soundin..

Kaikki kunnia nippelinvääntäjille, itse en tarvitse mahdollisuutta saada 1000 eri setin soundeja ruuvaamalla joka usein on silti sielläpäin, muttei ihan.
Mieluummin hankin sen vahvistimen jonka soundista dikkaan eniten.

Studiohommiin tuollainen on varmaan aika ässävehje, voisi kuvitella.
/c c:n
joukov
07.02.2011 09:49:03
Seba: Onhan se vähän hölmöä dumata vehkeitä mitä ei ole edes kokeillut kyllä.

En mikään mallintavien fani ole, mutta onhan noissa näytteissä ihan ok soundeja enemmän ja vähemmän, ihan niinkuin oikeissakin vahvistimissa :)
Henk koht noissa on vaan ihan liikaa tavaraa säädettäväksi mulle, nippanappa jaksaa hakea normivahvistimesta sen hyvän soundin..

Kaikki kunnia nippelinvääntäjille, itse en tarvitse mahdollisuutta saada 1000 eri setin soundeja ruuvaamalla joka usein on silti sielläpäin, muttei ihan.
Mieluummin hankin sen vahvistimen jonka soundista dikkaan eniten.

Studiohommiin tuollainen on varmaan aika ässävehje, voisi kuvitella.

Pelottelen, Seba, sinua hieman.

Mitäs jos Fafner 2 ei kuulostakaan "oikealta" ja Ampeg on puolet ajasta telakalla?

Axen tapaisella mallintavalla saisitkin ruuvattua juuri sen oman soundin. Eikö se olisi muutaman nupin väännön arvoista? Sen jälkeen vääntäisit vain volumepotikkaa. :)
Vice President of KISS Army Finland
Seba
07.02.2011 11:34:39

joukov: Pelottelen, Seba, sinua hieman.

Mitäs jos Fafner 2 ei kuulostakaan "oikealta" ja Ampeg on puolet ajasta telakalla?

Axen tapaisella mallintavalla saisitkin ruuvattua juuri sen oman soundin. Eikö se olisi muutaman nupin väännön arvoista? Sen jälkeen vääntäisit vain volumepotikkaa. :)

en pelästy :)
Ampeg on ekaa kertaa huollossa mitä nyt useamman vuoden tuo on ollut mulla, fafner jos ei miellytä niin ei se maailmaa kaada.
Varalla on vielä warwick mikä hyvän kaapin kanssa on ihan ok, jolla voi soitella sillä aikaa jos vaikka myy molemmat kunnon nupit jolloin valuuttaa on kolmisen tonnia taskussa joilla voi kokeilla sitä seuraavaa vahvainta sitten.

Mitäs tuo axe maksaa ja entäs sitten kun se hajoaa?

Joillekin mallintavat on SE juttu, mulle ei.
Runkkaan mieluummin oikeiden vahvistimen kanssa ja kiroan kunnes löydän omani :)
Jucciz
07.02.2011 12:33:51
Joillekin mallintavat on SE juttu, mulle ei. Runkkaan mieluummin oikeiden vahvistimen kanssa ja pyrin pitämään talossa sen verran monta erilaista, että joka päivä ainakin joku niistä soundaa sopivalta.

Näin täällä. Mut hyvä, että on vaihtoehtoja moneen makuun.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Exhausted
07.02.2011 12:42:16

Mulle kävi mallintavan kanssa niin, että lopulta käytin sadasta vahvistinmallista vain kahta. Totesin, että tällainen saundi on mun juttu, ja ostin sellaisen oikean styrkkarin.
joukov
07.02.2011 12:42:35 (muokattu 07.02.2011 12:43:13)
Jucciz: pyrin pitämään talossa sen verran monta erilaista, että joku päivä ainakin joku niistä soundaa sopivalta.

Näin täällä. Mut hyvä, että on vaihtoehtoja moneen makuun.

Mielestäni ahdasmielisesti ei kannata pitää jostain ideasta kiinni ja sulkea mahdollisuuksia pois itseltään vaikka jokin juttu toimisikin juuri tällä hetkellä oikein. Vaihtoehtoja on aina hyvä olla olemassa, tässä tapauksessa molempi parempi.
Vice President of KISS Army Finland
Jucciz
07.02.2011 12:49:11
joukov: u

Mielestäni ahdasmielisesti ei kannata pitää jostain ideasta kiinni ja sulkea mahdollisuuksia pois itseltään vaikka jokin juttu toimisikin juuri tällä hetkellä oikein. Vaihtoehtoja on aina hyvä olla olemassa, tässä tapauksessa molempi parempi.

Ei ahdasmielisyyttä, vaan korvat auki tsekkaillaan meininkiä. Tähän mennessä on näyttänyt parhaalta idealta ostaa tietokoneet ja vahvistimet erikseen. Ehkä joskus on toisin, kuka tietää.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Seba
07.02.2011 12:57:56

Juu en laske itseäni ahdasmieliseksi sentään vaikka ei mun juttu olekaan.

Mulle soittaminen ja kamat on ihan puhtaasti fiilisjuttu, ja kieltämättä saan paremman fiiliksen siitä kun roudaan 40kg putkihärvelin kuin että kantaisin läppäriä.

Ihan sama kun soittimissa.
Jos siinä on hyvä fiilis, ihan sama mikä se on.
En bassoakaan tahdo soittaa näppäimistöltä.

Hyvä kuitenkin että vaihtoehtoja on joka makuun, edelleen ihan omista fiiliksiä mietin joita en softaa säätämällä vaan saa.
Jotkut se tekee autuaaksi, ja hyvä nille.
Mr. Speed
07.02.2011 13:00:34
Mikko L: Kyllä... nämä on niitä hetkiä jolloin ei kaduta että on jaksanut vääntää täällä vastaan että Axe toimii. Se on hienoa saada lisää ihmisiä jotka on oikeasti soittanut Axella. Oikeita mielipiteitä.

Mielipide se huonokin mielipide on :)
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Terry Pantheras
07.02.2011 13:11:30
Exhausted: Mulle kävi mallintavan kanssa niin, että lopulta käytin sadasta vahvistinmallista vain kahta. Totesin, että tällainen saundi on mun juttu, ja ostin sellaisen oikean styrkkarin.

Samma här. SLO:n jälkeen seuraava vahvistinhankintani lienee Fender Blackface Deluxe Reverb...
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
Mr. Speed
07.02.2011 13:11:31
saastara: Sä taisit pudota pienenä päälles?

http://www.sieni.us/?id=38
http://www.sieni.us/?id=38
Mikko L
07.02.2011 13:50:22

Varmaan suurin syy minkä takia Axe-Fx:n tekijät haluaa puhua vahvistin-simulaatiosta on juurikin se että sana "mallintaminen" on saanut todella huonon leiman menneisyydessä. Axe-Fx:n tekniikassa ei ole käytännössä mitään samaa sitä ennen julkaistuihin mallintaviin verrattuna. IR-kaappeja toki on käytetty ennenkin. Moni ajattelee automaattisesti että "se on niinku Line6 tai Boss GT, mutta parempi". Tämä ei kuvasta Axe-Fx:ää kovin hyvin. Hyvin erilainen verme on kyseessä. Tästä syntyy kuitenkin se automaattinen: "ai se siis matkii muita vahvistimia... eli siis mallintava... okei" ja mieleen palaa kaikki edeltävien mallintavien epäonnistumiset ja asiaa ajatellaan siltä kantilta tästä eteenpäin

Ennen mallintavat yritti kuulostaa samalta kuin se stereotyyppinen soundi mitä tietystä vahvistimesta saa ulos. Esim. Rectomallinnokseet Line6:sella on liian alapäävoittoisia ja liikaa säröä. Kyllä sellasen soundin saa Rectosta ulos, mutta hyvin hyvin harva käyttää sellaista soundia in real life. Koittakaapa saada Foo Fighters soundi ulos Line6:sen Rectosta. Se ei tule tapahtumaan valitettavasti. Kuitenkin Foo Fightersin pojat käyttää Rectoa oikeassa elämässä. Axessa toteutuu se mikä oikean elämän vahvistimissakin että yhdestä vahvistimesta voi saada monipuolisesti soundeja. Tämä on toteutettu nimenomaan niin että vahvistin on mallinnettu komponenttitasolla. Kuitenkin suurimmassa osassa vahvistimissa pyörii samoja komponentteja eri järjestyksessä eri diagrammeilla. Axen tekijä Cliff esim. ei tee Mesa Lonestarista mallinnosta kun hän näki sen diagrammin. Se on täsmälleen sama kuin Fenderin Deluxe, mutta Mesan omalla päätteellä.

Axen monipuolisuus syntyy esim. siitä että esim. tonestackin paikkaa voi siirtää tai jopa vaihtaa niin että sulla on Marshall jossa on vaikka Diezelin tai Bognerin tonestacki. Joka periaatteessa on vahvistin jota ei vielä ole olemassa... eli voidaan tehdä modauksia ja lopputulos kuulostaa kutakuinkin samalta kuin oikeassa elämässä. Siellä on paljon mitä voi muutella kuten esim. putkien biasointi. Tiedätte varmaan että aika monet ammattilaiset/harrastelijat biasoivat vahvistimensa kulkemaan joko kuumempana tai modernilla tavalla kylmempänä. Kuumentamisessa on se riski että putkien elinikä lyhenee huomattavasti tai pahimmassa tapauksessa kärähtää saman tien. Axessa biasointiinkin voi puuttua ja viedä jopa niin yli että normaali vahvistin polttaisi putket heti, mutta Axe ei tietenkään räjähdä. Esim. itsellä oli siinä mun Rectovideossa biasit niin kuumana kuin mahdollista. (http://www.youtube.com/watch?v=MnA64V--PMg) Ja tuo video tuli tehtyä alle kuukauden omistamisen jälkeen. Hyi ku alkaa taas kuulostaa myyntipuheelta... mutta onhan näistä asioista vaikea sanoa ilman että ne kuulostaa yliluonnollisen hienolta. :)

No... kuitenkin jo Axe-Fx:n vahvistinmallinnoksen "advanced" sivulla löytyy paljon sellaisia kontrolleja jotka jo itsessään kertoo siitä kuinka pikkutarkkoihin asioihin tuo Fractalin mallinnos perustuu. Esim. bright cap http://www.300guitars.com/articles/ … ight-caps-in-your-guitar-amplifier/ , tonestack kuten jo mainitsin. Tämän lisäksi voit muuttaa tonestackin taajuutta eli teet ihan oman tonestackin. Päätevahvistimen presencetaajuutta voidaan muuttaa, biasointia voidaan muuttaa, b+ capacitance voidaan muuttaa, vahvistimen resonansseja ja transformerin ala ja yläraja voidaan muuttaa ja tässä on vain osa asetuksista. Kaikki vaikuttavat yllättävän paljon vahvistimen soundiin. En nyt tarkoita sitä että jos hommaatte Axen niin teidän täytyy räplätä sataa eri nappia. En minä ainakaan jaksaisi. Jos niihin ei koske niin ne ovat "kuten originaalissa" ja sieltä suoraan mallinnettuja ja vähemmän voi mennä pieleen jos näihin ei koske. Tarkoituksena oli selostaa että mallintaminen on selkeästi perusteellisempaa kuin esim. Line6:n pelkkä EQ:n ja särön samankaltaistaminen. Kuitenkin jos haluaa luoda "juuri sen oman soundin joka on päässä" niin mikäpä siinä kuin nappeja pyörittelemään ja eihän sitä tiedä vaikka sieltä löytyisi jotain yliluonnollisen hyvää. Itse en kuitenkaan ole muihin koskenut kuin tuohon biasointiin. Mä itseasiassa lasken sitä kylmemmäksi niin saa vähän tummemman soundin vahvistimeen.

Monipuolisuudesta vielä halusin sanoa että esim. itse käytän Axen Rectoa melkeinpä kaikessa mitä teen ja genret on aina tuolta brittirockista, foo fighterssiin ja numetalliin ja perus rockiin. Tämä takia oli loogista ostaa myös tuo oikea Recto treenikselle.

Ymmärrän siis täysin minkä takia useat on skeptisiä tän laitteen suhteen ja olinhan minä itsekin aina siihen päivään asti että pääsin kokeilemaan tätä. Torilta löytyykin nyt se vahvistin minkä laitoin menemään Axe:n takia: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=491775

Toivon siis että pitäkää mieli avoinna ainakin siihen asti että olette kokeilleet Axea.... ja kun kokeilette sitä niin koittakaa sivuuttaa se jos käyttöliittymä tuntuu vaikealta. Sen kyllä oppii päivässä. :)
Exhausted
07.02.2011 14:07:05 (muokattu 07.02.2011 14:08:04)

Mikko L: Axe-Fx:n tekniikassa ei ole käytännössä mitään samaa sitä ennen julkaistuihin mallintaviin verrattuna.

....

Tämä on toteutettu nimenomaan niin että vahvistin on mallinnettu komponenttitasolla.

Line6:n Pod XT:ssä tehtiin sama jo vuonna 2002, ainakin omien sanojensa mukaan. Tosin XT:ssä vaan ei ole käyttäjän annettu vaihtaa virtuaalisia komponentteja tai niiden järjestystä
Mikko L
07.02.2011 14:34:02 (muokattu 07.02.2011 14:34:51)

Kai tässä on aina vähän kädenvääntöä siitä että mitä mainoksessa sanotaan ja mitä oikeasti tapahtui. Ainakin Line6:n videot tästä uudesta HD-sarjasta oli aivan ylihehkutusta. Kaikki jotka on kokeillut tätä on varmasti samaa mieltä...

http://www.youtube.com/watch?v=Saebwi5yJJo

"You will throw out anything you've ever played before" aikakoodilla 1:25. :D Tuo menee ehkä vähän yli jo. En uskaltais sanoa nuin edes Axesta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)