Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suuret säveltäjät ja rock'n'roll
1
sub zero
20.12.2010 23:38:06 (muokattu 20.12.2010 23:39:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistatteko esimerkkejä, miten kuuluisat viime vuosikymmeninä eläneet taidemusiikin säveltäjät ovat kommentoineet modernia pop-rock musiikkia? (1950-luvun rock'n'roll ja sen jälkeinen)
 
Sibelius ei tainnut juuri ehtiä rock'n'rollista nauttia.
 
a gypsy woman told my mother before i was born you have a boy chile comin' gonna be alemman tason mies
tsugaru
21.12.2010 14:25:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Muistatteko esimerkkejä, miten kuuluisat viime vuosikymmeninä eläneet taidemusiikin säveltäjät ovat kommentoineet modernia pop-rock musiikkia? (1950-luvun rock'n'roll ja sen jälkeinen)
 
Sibelius ei tainnut juuri ehtiä rock'n'rollista nauttia.

 
Esa-Pekka Salonen ainakin - jos hänet kuuluisaksi taidemusiikin säveltäjäksi lasketaan - kertoo luukuttavansa metallia, mielentyhjentämistarkoituksessa.
 
No, olihanne tietysti pikkasen "hyvinsyöneen" näkösiä keskitysleirivangeiks, mut eise ainakaan mua silleen haitannu, ku ei täs oikeestaan ollu pääosissa ne ihmiset, vaan niitten puheet. NHR
sellisti
21.12.2010 14:25:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästähän sitä revittiin otsikoita muutama vuosi sitten... aikamoista tekstiä, pistää miettimään että paneekohan Eikka nyt toimittajaa halvalla oikein 100-0. Oli miten oli, kovin mairittelevaa tekstiä ei "elitistiltä" irtoa.
 
http://www.city.fi/artikkeli/Einojuhani+Rautavaara/927/
 
"Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008)
hörhö
21.12.2010 18:28:18 (muokattu 21.12.2010 18:28:37)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Tästähän sitä revittiin otsikoita muutama vuosi sitten... aikamoista tekstiä, pistää miettimään että paneekohan Eikka nyt toimittajaa halvalla oikein 100-0. Oli miten oli, kovin mairittelevaa tekstiä ei "elitistiltä" irtoa.
 
http://www.city.fi/artikkeli/Einojuhani+Rautavaara/927/

 
Mä olen aina pitänyt tuosta sitaatista:
 
"Minä olen muuten mielelläni elitisti. Elitismihän tarkoittaa laatua, parhaimmasta parasta!"
 
Only sick music makes money today - Friedrich Nietzsche 1844-1900
megatherium
23.01.2011 17:34:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stravinsky ainakin räpiköi hollywuudin kaupallisessa jatsissa woody hermannin prkesterille kirjoitetulla ebony konsertollaan mutta ersnt lingon tango eksistoi korkeimmalla taiteellisella laatitasolla.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
rkellu
10.02.2011 19:26:09 (muokattu 10.02.2011 19:41:51)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eksistoiminen "on" pappiskastin ja filosofien luoma harha jonka tarkoituksena on manipuloida ihmiskäytöstä.
 
ajs
05.03.2011 11:03:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellisti Pablo Casals ei ollut säveltäjä, mutta eräs tunnetuimpia klassisen musiikin tulkitsijoita. Time-lehden haastattelussa v. 1956 hän totesi näin:
 
"Rock 'n' roll is a disease that shall pass away as quickly as it was created. It is a sad thing for your country. It is nothing, nothing."
 
"Somehow - and this may sound farfetched - I have the feeling that all notes are contained in one." - Roy Buchanan
velipesonen
11.03.2011 09:48:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suuret säveltäjät? Montakohan suurta säveltäjää on rock'n'rollin aikana edes elänyt. Mutta aika mielenkiintoista tarinaa Rautawaara heittää, itse olen tehnyt satoja rockkeikkoja eikä minulle niillä ole koskaan tullut kukaan tarjoamaan huumeita, ei ilmaiseksi eikä maksua vastaan. Viinaa on ollut tarjolla, mutta siitä Rautawaara ei ilmeisesti puhu.
 
Ns. taidemusiikin porukoilla on nähdäkseni hyvin erilaisia ja eritasoisia käsityksiä rockista, tuosta menneisyyden haamusta. Suurin osa heistä on musiikillisia pölkkypäitä, mikä näkyy myös asenteessa rockiin.
 
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
sellisti
16.03.2011 10:53:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Suurin osa heistä on musiikillisia pölkkypäitä
 
Hienoa settiä tulee sulta taas.
 
"Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008)
megatherium
17.03.2011 19:30:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klami laati taiten sommitellun tyylipastissin ragtime and blues jazztyyppisessä muotokielessään jos sitä haluaa rockiksi kutsua.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
JET
19.03.2011 00:36:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Ns. taidemusiikin porukoilla on nähdäkseni hyvin erilaisia ja eritasoisia käsityksiä rockista, tuosta menneisyyden haamusta. Suurin osa heistä on musiikillisia pölkkypäitä, mikä näkyy myös asenteessa rockiin.
 
On olemassa loistavaa musiikkia hyvin eri musiikkityyleissä, mutta kyllä mielestäni pölkkypäitä löytyy enemmän ei-klasariympyröistä mitä musiikilliseen arviointikykyyn tulee.
 
megatherium
28.03.2011 18:30:54 (muokattu 28.03.2011 18:33:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JET: On olemassa loistavaa musiikkia hyvin eri musiikkityyleissä, mutta kyllä mielestäni pölkkypäitä löytyy enemmän ei-klasariympyröistä mitä musiikilliseen arviointikykyyn tulee.
 
Evert Katila tai joku muu1930-luvun kriitikko taas kommentoi modernismimme suurimpiin lupauksiin rinnan klamin kanssa 1920-luvulla kuuluneen Sulho Rannan jazz-tyylisen Pienen sarjan foxtrott-osaa luonnehtimalla pörssin zamba-soittokunnan jazzia sen rinnalla suorastaan "edel-jazziksi". Mitähän sarkastisella huomautuksella kriitikko on mahtanut tarkoittaa?
 
Sittemminhän kriitikot englundia vapaasti siteeratakseni nitistivät anarkistisia pyrkimyksiä, so. konstruktiivista vapaata atonaalisuutta viljelleen rannan jonka sävelkieli yleisestä painostuksesta ja joiden kriitikoiden sen uudenaikaista sävelkieltä kohtaan tuntemasta ymmärtämättömyydestä muuttui vähitellen yhä konservatiivisempaan ja perinteellisempään tonaalisuuteen ja kansanlaulunomaiseen diationiseen yksinkertaisuuteen samaa tahtia kuin kiinnostus hänen taidettaan kohtaan 40-luvulla väheni.
 
Ranta kun miellettiin välitöinään sanamolehteen kirjoittavaksi musiikkimaailman virkamieheksi kun klami tuo karjalaisimpresionistinen humoristi julistettiin luovaksi neroksi. siinä missä klemetille tai madetojalle rannan atonaaliset kamarimusiikki-orkesteriteokset ja laulut pysyivät sävelkieleltään kiinni kuin suljettu kirja kertoi melartin kirjeitse kuunnellesaan lumoutuneena oppilaansa 1. sävellyskonsertin antia viulusonaattia, pianokvartettoa ja lauluja nimiottäen mm. oceaniaa kauneimpiin milloinkaan meillä sävellettyihin lauluihin kuuluvaksi joskin fujia hieman tyylitellymmäksi. myös toivo haapanen kuului rannan ymmärtäjiin ja andrej rudnev oli ylpeä siitä että viipurinmusiikkiopistolla oli klamin ja rannan kaltaisia oppilaita, niinhän oli sävelletty jo 20 buotta.
 
raitio totesi rannan käyttäneen kvartetossaan taltan sijasta moukaria. uusklassisen vaiheen myötä rannan sävelt'jäprofiili muuttui myönteisemäksi myös klemetille sinfonia programmatican endymionin, tuntematon maa pianolle ja orkesterille ja lukuisien laulujen ja muiden teosten ohella. vaikka siirtyminen uusklassismiintapahtuikin oikeastaan vasta suppeammalla kokoonpanolle kirjoitetun piccola-sinfonian, concertinojen, semplica, jonka äitinsä muitolle kirjoitettua 2. osaa kriitikot ylistivät, ja dellárte, jonka scherzossa renkuttava valssi ja hengellinen sävelmä vastakkain, sinfonioiden myötä.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
mattim
04.04.2011 16:15:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Frank Zapan kommentteja rock-musiikista on helppo löytää monistakin lähteistä. Hän on myös säveltänyt joitakin rock-musiikkityylisiä teoksia.
 
"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
velipesonen
04.04.2011 16:52:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Frank Zapan kommentteja rock-musiikista on helppo löytää monistakin lähteistä. Hän on myös säveltänyt joitakin rock-musiikkityylisiä teoksia.
 
Hmm, Alphonzo's Pancake Breakfast on joiltain osin hieman rockmainen. Zappa suhtautui rockjournalismiin varsin nihkeästi ja sanoi sen olevan "kirjoitustaidottomien puhekyvyttömistä tekemiä haastatteluja lukutaidottomalle yleisölle".
 
Yleensä Zappan suhtautuminen rockiin taisi olla varsin etäinen, ei sitä minään rokkarina voi minun mielestäni varsinkaan pitää. Sitä kai se oli mitä itse väitti eli avantgardesta kiinnostunut säveltäjä joka keksi tavan ansaita rahaa.
 
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
sub zero
04.04.2011 20:39:51 (muokattu 04.04.2011 20:41:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Sitä kai se oli mitä itse väitti eli avantgardesta kiinnostunut säveltäjä joka keksi tavan ansaita rahaa.
 
Aika paljon se Zappa vietti aikaa minun kirjoissani rokiksi luokiteltavan musiikin parissa ollakseen epäkiinnostunut siitä.
 
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Zappan maku oli lähempänä vähän maltillisempaa nykäriä kuin varsinaista avant-gardea (suosikit eivät olleet näitä Stockhausenia ja Cagea), minkä olen ollut kuulevinani myös hänen sävellyksissään.
 
a gypsy woman told my mother before i was born you have a boy chile comin' gonna be alemman tason mies
velipesonen
04.04.2011 20:49:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eikös heti sillä ekalla levyllä ole tämä Monster Magnet joka muistuttaa muistaakseni vähäsen jotain Luciano Berion juttuja. Ennen uraansa rocktähtenä Zappa sävelsi kappaleita polkupyörälle.
 
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
sub zero
04.04.2011 21:37:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ai niinpä, mä ajattelin niitä sen synclavierilla tehtyjä juttuja, joissa on aika selkeä jokseenkin melodinen ote. noilta varhaisilta levyiltä tosiaan löytyi noita musique concrète tyyppisiä juttuja (mut suosikkisävellysten perusteella edeleen näyttäisi olevan "maltillisempi" kama lähempänä sydäntään)
 
a gypsy woman told my mother before i was born you have a boy chile comin' gonna be alemman tason mies
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «