Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Säveltäjän arvo mitataan hakuteoksen sivumäärissä?
1
Moz-Art
06.11.2010 16:25:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tietenkään. Mutta tässä teille tutkittavaksi erään (arvovaltaisenkin) modernin hakuteoksen säveltäjäkohtaiset (noin) sivumäärät. Onko niin, että ehkäpä kutakuinkin objektiiviseen arvioon pyrkinyt opus onkin mennyt pahasti metsään? Monissa muissakin oppaissa olen huomannut samansuuntaisia sivumäärien suhteita säveltäjien välillä. Onko "yleinen käsitys" musiikin historian merkkihenkilöistä pahasti vinossa vai voiko tällaisiin listoihin missään määrin luottaa? Antakaa oma arvionne. Voitte arvioida myös esimerkiksi omien suosikkisäveltäjienne asemaa tällä listalla tai ylipäänsä säveltäjien saamaa arvostusta suhteessa siihen, kuinka paljon itse kyseisiä säveltäjiä arvostatte tai kuinka paljon kyseisiä säveltäjiä kuuluisi arvostaa. Onko listalla pahoja puutteita tai kohtuuttomuuksia säveltäjäkohtaisen käsittelyn määrässä?
 
1_Mozart, Wolfgang Amadeus_37
2_Beethoven, Ludwig van_32
3_Bach, Johann Sebastian_31
4_Haydn, Franz Joseph_ 23
5_Schumann, Robert_ 20
6_Schubert, Franz Peter_ 18
7_Brahms, Johannes_ 16
8_Tchaikovsky, Pyotr Ilyich_15
_Shostakovich, Dmitri_ 15
10_Strauss, Richard_ 14
_Stravinsky, Igor _14
_Händel, Georg Friedrich_14
13_Verdi, Giuseppe_ 13
_Dvoák, Antonin_ 13
_Chopin, Frédéric_ 13
16_Prokofiev, Sergei_ 12
17_Ravel, Maurice_ 11
_Debussy, Claude_ 11
19_Sibelius, Jean_ 10
_Rachmaninov, Sergei_ 10
_Bartók, Béla_ 10
_Britten, Benjamin_ 10
23_Wagner, Richard_ 9
_Vaughan Williams, Ralph_ 9
_Saint-Saëns, Camille_ 9
_Rossini, Gioacchino_ 9
_Mendelssohn-Bartholdy, Felix_ 9
_Liszt, Franz_ 9
_Hindemith, Paul_ 9
_Fauré, Gabriel_ 9
31_Sullivan, Sir Arthur_ 8
_Schönberg, Arnold_ 8
_Poulenc, Francis_ 8
_Puccini, Giacomo_ 8
_Ives, Charles_ 8
_Donizetti, Gaetano_ 8
37_Strauss, Johann junior_ 7
_Monteverdi, Claudio_ 7
_Janáek, Leo__ 7
40_Webern, Anton von_ 6
_Villa-Lobos, Heitor_ 6
_Vivaldi, Antonio_ 6
_Scriabin, Alexander_ 6
_Rimsky-Korsakov, Nikolai_ 6
_Purcell, Henry_ 6
_Mahler, Gustav_ 6
_Messiaen, Olivier_ 6
_Milhaud, Darius_ 6
_Lehár, Franz_ 6
_Elgar, Sir Edward_ 6
_Davies, Sir Peter Maxwell_ 6
_Copland, Aaron_ 6
_Berlioz, Hector_ 6
54_Walton, Sir William _ 5
_Weber, Carl Maria von_ 5
_Satie, Erik_ 5
_Rameau, Jean-Philippe_ 5
_Nielsen, Carl_ 5
_Martin, Bohuslav_ 5
_Menotti, Gian-Carlo_ 5
_Mussorgsky, Modest_ 5
_Grieg, Edvard_ 5
_Franck, César_ 5
_Bernstein, Leonard_ 5
_Bruckner, Anton_ 5
_Adams, John_ 5
_ _
_Muita poimintoja_
_Weill, Kurt_ 4
_Szymanowski, Karol_ 4
_Offenbach, Jacques_ 4
_Massenet, Jules_ 4
_Meyerbeer, Giacomo_ 4
_Lutosawski, Witold_ 4
_Gershwin, George_ 4
_Falla, Manuel de_ 4
_Despréz, Josquin_ 4
_Cowell, Henry_ 4
_Cage, John_ 4
_Barber, Samuel_ 4
_Bellini, Vincenzo_ 4
_Berg, Alban_ 4
_Busoni, Ferruccio_ 4
_Xenakis, Iannis_ 3
_Wolf, Hugo_ 3
_Telemann, Georg Philipp_ 3
_Schnittke, Alfred_ 3
_Smetana, Bedich_ 3
_Roussel, Albert_ 3
_Paganini, Niccolò_ 3
_Palestrina, Giovanni Pierluigi da_ 3
_Pärt, Arvo_ 3
_Lalo, Edouard_ 3
_Lully, Jean-Baptiste_ 3
_Ligeti, György_ 3
_Kodály, Zoltán_ 3
_Khachaturian, Aram_ 3
_Henze, Hans Werner_ 3
_Holst, Gustav_ 3
_Honegger, Arthur _ 3
_Glazunov, Alexander_ 3
_Gluck, Christoph Willibald von_ 3
_Gounod, Charles_ 3
_Glass, Philip_ 3
_Delibes, Léo_ 3
_Delius, Frederick_ 3
_Rautavaara, Einojuhani_ 2
_Respighi, Ottorino_ 2
_Glinka, Mikhail_ 2
_Bizet, Georges_ 2
_Borodin, Alexander_ 2
_Boulez, Pierre_ 2
_Byrd, William_ 2
_Albéniz, Isaac_ 2
 
Moz-Art
06.11.2010 16:31:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Lutosawski&Dvoák"
 
Näköjään kaikki harvinaisemmat merkit eivät menneet läpi. Kirjoitusvirheitäkin voi olla...
 
sellisti
06.11.2010 21:25:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moz-Art: Ei tietenkään. Mutta tässä teille tutkittavaksi erään (arvovaltaisenkin) modernin hakuteoksen säveltäjäkohtaiset (noin) sivumäärät. Onko niin, että ehkäpä kutakuinkin objektiiviseen arvioon pyrkinyt opus onkin mennyt pahasti metsään?
 
Eiköhän tekstin sisältö ole tärkeämpää kuin sivumäärä.
 
Jos tuosta nyt leikillään hakisi jotain yhteyttä säveltäjien merkitykseen, niin ekana pistäisi silmään se, että Schumann on Schubertin yläpuolella ja sekä Ravel että Debussy noin alhaalla. Sibelius taas ehkä yllättävän ylhäällä. Aika yllätyksettömältähän tuo lista muuten näyttää; Mozart, Beethoven ja Bach kärjessä, ja sitten jokseenkin oletettavassa järjestyksessä muita yleisesti tunnettuja mestareita. Oliko tässä sun mielestä jotain siis aivan oleellisesti väärin..?
 
"Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008)
Moz-Art
09.11.2010 00:33:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Eiköhän tekstin sisältö ole tärkeämpää kuin sivumäärä.
 
Jos tuosta nyt leikillään hakisi jotain yhteyttä säveltäjien merkitykseen, niin ekana pistäisi silmään se, että Schumann on Schubertin yläpuolella ja sekä Ravel että Debussy noin alhaalla. Sibelius taas ehkä yllättävän ylhäällä. Aika yllätyksettömältähän tuo lista muuten näyttää; Mozart, Beethoven ja Bach kärjessä, ja sitten jokseenkin oletettavassa järjestyksessä muita yleisesti tunnettuja mestareita. Oliko tässä sun mielestä jotain siis aivan oleellisesti väärin..?

 
Toki sivumäärät kertovat suhteellisen vähän, mutta uskoisin kuitenkin, että ne kertovat vääjäämättä jotain säveltäjän ajatellusta merkittävyydestä tai statuksesta. Sivumäärä on jonkinlainen painoarvo: se, kuinka paljon säveltäjistä ja hänen teoksistaan kerrotaan, ei liene mitenkään yhdentekevää.
 
Totta, että lista on yllätyksetön. Mutta mistä tämä ainainen yllätyksettömyys johtuu? Luulen ja osittain tiedän, että moni muukin lista näyttää samansuuntaiselta (mitattiinpa sivumäärillä, levytys- tai esitysmäärillä, asiantuntijalausunnoilla, suosion määrällä tai kaikilla edellisillä).
 
Halusin herättää keskustelua ja lukea mielipiteitä. Olemmeko jo "liian tottuneet" tämän suuntaisiin järjestyksiin, joissa ykköskategoriaan tulevat lähes aina Bach, kolme wieniläisklassikkoa ja muutama romantikko. Vai olisiko tällaisia järjestyksiä aihetta kyseenalaistaa, siitäkin huolimatta, että alusta asti meille on monelta suunnalta toitotettu Bach, Beethoven, Mozart (jolloin näissä nimissä täytyy ilmeisesti olla jotakin enemmän kuin muissa - vai täytyykö)? Toisaalta miksi osa todella taitavista ja lahjakkaista säveltäjistä vuosisatojenkin (tai lyhyemmän ajan) takaa saa niin vähän (tai ei ollenkaan) huomiota? Jos konkretisoidaan tämän listan tasolle tai erittäin mielellään yleisemmällekin tasolle: Miksi "gap" esimerkiksi Mozartin ja Palestrinan tai edelleen Mozartin ja J.C.Bachin tai vielä Mozartin ja Hindemithin välillä on niin suuri?
 
Tuon listan rivejä kannattaakin arvioida ehkä osin leikillään, mutta mitä lukee tällaisten listojen rivien välissä?
 
LesPaul70
11.11.2010 09:17:44 (muokattu 11.11.2010 11:26:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Oliko tässä sun mielestä jotain siis aivan oleellisesti väärin..?
 
Ei ehkä oleellisesti väärin, mutta joitakin havaintoja:
- Painottuu hieman klassisismin aikakauden suuntaan muiden aikakausien säveltäjien kustannuksella. Oletettavasti kyseisessä hakuteoksessa on tarkasteltu musiikkia juuri klassisismiin suhteutettuna.
- Jonkin verran myös kansallisväritystä, joskaan ei niin selvästi kuin joissain tyypillissä tietynmaalaisissa (esim jenkkiläisissä) hakuteoksissa, joista tällainen lista olisi heti paljastanut kirjoittajan kotimaan.
- Jos mietitään joidenkin säveltäjien sijoitusta listalla suhteessa siihen, kuinka merkittäviä he olivat musiikkihistoriallisesti, lista on lievästi persiillään. Joitakin historiallisia uudistajia/vedenjakajia löytyy selvästi alempaa kuin silloisen järjestelmän hiojia.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
LesPaul70
11.11.2010 09:26:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70:
- Jonkin verran myös kansallisväritystä, joskaan ei niin selvästi kuin joissain tyypillissä tietynmaalaisissa (esim jenkkiläisissä) hakuteoksissa, joista tällainen lista olisi heti paljastanut kirjoittajan kotimaan.

 
Tähän lisättäköön, että VEIKKAISIN teoksen olevan britti. Perusteena "Sir Arthur Sullivanin" sijoittuminen esim. Mahlerin, Musorgskin ja Berliozin yläpuolelle.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
megatherium
16.12.2010 18:22:40 (muokattu 16.12.2010 18:25:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikkaisin että säveltäjän tuotannon todellinen arvo ja sen metafyysinen merkitys määräytyy sen mukaan, kuinka suuri intuition osuus on luovassa aktissa.
Aiheita, siis teemoja motiiveja ja melodioita tai muita teoksen alkusolun tyyppisiä ydinmotiiveja sen jälkeen kun ne ovat syntyneet melodisesta oivalluksesta tai matemaattisesta 12-sävelkoodin formuloinnista, hahmottelun ja luonnostelun jälkeen , niitä kehitellään, muunnellaan, varioidaan tai toistetaan vallitsevan muotoiluperiaatteen mukaan silloinkin kun se dodekafonisessa metodiikassa ja proseduurissa on muunnelmaperiaate.
 
Heti kun teemat on hahmoteltu ja luonnosteltu alkaa aineiston muokkaaminen koko sen laajuudessa ja syvyydessä itsetiedottomana toimintana tapoahtuvan kehittelyn tuloksena taidokkaiksi sinfonisiksi rakenteiksi alitajuisten motiivien kietoutuessa vasta tässä vaiheessa tietoiseenmetodiikkaan vaikka teoksen hahmottelemisessa intuition osuus on ratkaisevan tärkeä lopputulokseen nähden. englund valittelikin että nykysäveltäjät kääntelevät ja vääntelevät tietoisesti aiheitaan vailla intuitiota josta sävellys saa alkunsa tahdon vapautumisen tuloksena spontaaniuden määrästöä riippuen hengen heräämiseksi tai innoituksen tuokioksi kutsuttuna luovan aktin tapahtumassa.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «