Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kelanauhurit!
1
HCW
15.12.2010 17:17:09 (muokattu 15.12.2010 18:15:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On pikkuhiljaa alkanut houkuttamaan kelenauhurin hankinta. Suurimman osan (harraste)äänityksistäni olen hoidellut digitaalisella kalustolla. Kelanauhurit ovat alkaneet siinä määrin kutkuttamaan, että esimerkiksi rumpujen, niin akustisten kuin elektronisten, kierrättäminen kelan kautta tuo etsimääni sävyä ja väriä siihen nauhoitteeseen.
 
Kun tietämystä ei ole, voi joku vanhempi ja kokeneempi kertoa nauhurin hankintaan liittyvistä seikoista. Myös itse nauhoista toivoisin valaisua.
 
Kun alustavasti tutkii nettiä ja myytäviä romppeita, niin aika usein tulee vastaa Fostexin A8. Yllättäen toiset haukkuu ja toiset kehuu. Itsellä haussa olisi "semipro"-tason laite. Hinta 500-1000€ väliin.
 
Suositelkaa, kommentoikaa, kertokaa ja keskustelu auki.
 
harmo
15.12.2010 20:15:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samassa tilanteessa ja houkutuksessa aikoinaan olleena, kehotan harkitsemaan ja tutkimaan asioita vielä muutaman kerran. Ja miettimään, oletko valmis hyppäämään aika lailla uuteen maailmaan, josta ei vielä ole tietoa. Ja mikä ei tule olemaan ihan halpa ja yksinkertainen harrastus (nauhat, varaosat, kalibrointi, synkkaaminen jne jne).
 
Mitä jo kertoisit tarkemmin, kuinka väännät nyt musaa? Eli mitä laitteita sinulla nyt on (mikit, ad/da muuntimet, digitaalinen kalusto??? jne). Tuota haluamaasi sävyä ja väriä (kuka sen mitenkin käsittää) kun saa esim. plugareillakin (jopa ilmaisilla) hienosti aikaisesksi.
 
varakeef
16.12.2010 10:45:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitatko R8:a? Mulla on pari kappaletta, käytin kyllä aikoinaan hyvinkin aktiivisesti, mutta en ole enää kokenut mitään tarvetta esimerkiksi materiaalin kierrättämiseen niiden kautta.
 
Aika paljon niitä on korjailemaan joutunut, jotkut remontit ovat olleet kalliitakin (kuluneita äänipäitä, capstain assyjä jne). Joskus on päässyt halvemmallakin.
 
Hienointa 8-raitureissa on se, että niissä on vain se 8 raitaa. Ja kakulla on tilaa 20 minuuttia. Vähentää hieromista kummasti, kun artistille kertoo, että otto on hyvä - pystytkö varmasti parantamaan.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
JoKo
16.12.2010 11:35:57 (muokattu 16.12.2010 11:46:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sitä matskua kannata kierrättää nauhan kautta vaan nauhoittaa suoraan siihen. Siitä sitten digitaaliseen formaattiin jos on tarvis.
 
Kun alustavasti tutkii nettiä ja myytäviä romppeita, niin aika usein tulee vastaa Fostexin A8. Yllättäen toiset haukkuu ja toiset kehuu. Itsellä haussa olisi "semipro"-tason laite. Hinta 500-1000€ väliin.
 
"Pro"-nauhureitakin saa nykyään aika halvalla, pitää vaan olla kärsivällinen ja selata ebayta ja vastaavia. Siinä mielessä ei ehkä kannata hommata Fostex/Tascam/Teac osastoa... Monesti ne on heppoisempia ja hankalampia huoltaa kuin ammattikäyttöön tehdyt.
 
MRL-nauha kannattaa ainakin hankkia ja harjoitella säätämään nauhuria itse.
 
Kallista puuhaa se kylläkin on kun vertaa tietokonehommiin (jouduin hiljattain tilaamaan 300 euron kumirullan ?!) mutta kyllä se palkitseekin.
 
varakeef
16.12.2010 13:21:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Ei sitä matskua kannata kierrättää nauhan kautta vaan nauhoittaa suoraan siihen. Siitä sitten digitaaliseen formaattiin jos on tarvis.
 
En ole kyllä kokenut tarpeelliseksi äänittää nauhalle suoraankaan, siksi esimerkiksi.
 
Ja jos sen nauhan nyt kokee jotain hienoa aikaansaavan, niin kyllä sen hienouden saa aikaan kummassa järjestyksessä tahansa. Vai tapahtuuko joka tapauksessa linjatasoiselle materiaalille jotain olennaista katoa AD/DA muunnoksessa, joka poistaisi nauhan käytön vaikutukset?
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
JoKo
16.12.2010 13:44:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vai tapahtuuko joka tapauksessa linjatasoiselle materiaalille jotain olennaista katoa AD/DA muunnoksessa, joka poistaisi nauhan käytön vaikutukset?
 
Jos sen kierrättää nauhan kautta niin siihen tulee yksi turha da/ad muunnos mukaan. Ei ääntä kannata turhaan vekslata formaatista toiseen.
Muutenkin sillä on kyllä merkitystä kumpi on ensin, varsinkin transienttien käyttäytymisen suhteen.
 
varakeef
16.12.2010 14:36:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta mahdollisella ylimääräisellä AD/DA-muunnoksella on olematon vaikutus verrattuna siihen, mitä nauhuri tuohon väliin tuo: huojuntaa, säröä, kompressoitumista, kohinaa, yläpään vaimenemista, kanavien sekoittumista toisiinsa. (Osa noista ihan hienoja juttuja sinänsä, ei siinä mtn.)
 
Pointtini on, ei maksa vaivaa ainakaan minun käytössäni. En kaipaa nauhaa lainkaan kun olen siitä kerran eroon päässyt.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
JoKo
16.12.2010 15:30:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pointtini on, ei maksa vaivaa ainakaan minun käytössäni. En kaipaa nauhaa lainkaan kun olen siitä kerran eroon päässyt.
 
Niin, kai se on kiinni siitä millaista musaa tehdään. Joskus sopii, joskus ei. Ei se nauha tai digitaalisuus tee musasta kuitenkaan leimallisesti retroa tai modernia, siihen vaikuttavat ihan muut seikat.
 
Plugareilla pääsee vähemmällä ja halvemmalla. Toisaalta kun käyttää nauhaa niin pärjää vähemmillä plugareilla.
 
jPekka
16.12.2010 23:16:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Plugareilla pääsee vähemmällä ja halvemmalla. Toisaalta kun käyttää nauhaa niin pärjää vähemmillä plugareilla.
 
http://www.uaudio.com/products/software/studer-a800/index.html
 
8-)
 
(Olen tuota käyttänyt: vallan mainio plugari on. Käytännössä siis eräänlainen värittävä kompressori.)
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
anapena
16.12.2010 23:53:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ihan ilmainen tuokaan, varsinkaan jos ei ole UADn dsp-kortteja...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «