arse 12.12.2010 18:29:10 (muokattu 12.12.2010 18:30:00) | |
---|
markkuliini: Ei rumpuja yleensä leveälle panoroidakaan. Ihan vaan sen verran levitetään ettei tule sellaista oloa että koko setti on yhdessä pisteessä. Muutama aste esim bassarin ja virvelin välillä auttaa niitä erottumaan toisistaan ja tomien levitys esim klo 11 ja 13 välille tuo filleihin pientä liikkeen tuntua. Jos ja kun rumpuja äänitetään tilamikeillä stereona niin sen jälkeen itse äänitys jo sisältää stereoinfoa ja samalla siis tavallaan panorointiakin. Ja kyllä kitaroita ja lauluja miksataan vaikka miten laidoille. Etenkin delayn ja kaikujen yhteydessä. Kiitos valistuksesta. Tämä kaikki oli minulle uutta informaatiota, koska olen tähän asti kuunnellut pelkkiä monolevytyksiä. Pitäsköhän sivistää itteään ja pyytää joulupukilta joku stereoäänite..? Tuo tomihomma sen sijaan on tuttu juttu studiotyöskentelystä - kun levyn kaikki tomifillit äänitetään jo valmiiksi klo 11-13, muu bändi voi tulla paikalle vasta lounasaikaan ja loppupäivän saa itsekin keskittyä oleelliseen eli kompin soittamiseen. Palataan asiaan pikkujouluissa :) My style is to follow the rhythm with snare (right hand) (free hand use for sure), left foot on both hi-hat and bass almost always which realistically by it self adds another layer or number (Hihat 1 bass drum 2), or rhythm lol! |
markkuliini 12.12.2010 19:01:05 | |
---|
arse: Kiitos valistuksesta. Tämä kaikki oli minulle uutta informaatiota, koska olen tähän asti kuunnellut pelkkiä monolevytyksiä. Pitäsköhän sivistää itteään ja pyytää joulupukilta joku stereoäänite..? No hehheh. Olin vaan havaitsevinani tuossa kitara/laululommentissas sen verran misinformaatiota, niinpä päätin varmistaa. Mutta jos miksausasiat on hallussa, niin miksi rumpujen panorointi on kyseenalaista? Miksi rumpusetin pitäisi kuulostaa tulevan yhdestä pisteestä? Syy ei voi ainakaan olla luonnollisen soundin hakeminen, koska ei setti akustisestikaan kuulosta siltä. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
mukis 13.12.2010 14:11:43 | |
---|
markkuliini: No hehheh. Olin vaan havaitsevinani tuossa kitara/laululommentissas sen verran misinformaatiota, niinpä päätin varmistaa. Mutta jos miksausasiat on hallussa, niin miksi rumpujen panorointi on kyseenalaista? Miksi rumpusetin pitäisi kuulostaa tulevan yhdestä pisteestä? Syy ei voi ainakaan olla luonnollisen soundin hakeminen, koska ei setti akustisestikaan kuulosta siltä. On tainnut arse olla melko usein piikkinä lihassa myös tuolla stuudiopuolella.. Mutta mielenkiinnolla kuulisin myös täsmennetyä mielipidettä rumpujen pannauksesta. |
passe 13.12.2010 14:48:32 | |
---|
Kokonaisuuden ehdoillahan sitä miksausta kaikkine pannauksineen yleensä tehdään. Rummut ovat siinä vain yksi palikka, joka pitää mahduttaa stereokuvaan kaiken muun kanssa. Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa -
mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan. |
arse 13.12.2010 21:34:53 (muokattu 13.12.2010 22:09:09) | |
---|
markkuliini: No hehheh. Olin vaan havaitsevinani tuossa kitara/laululommentissas sen verran misinformaatiota, niinpä päätin varmistaa. Mutta jos miksausasiat on hallussa, niin miksi rumpujen panorointi on kyseenalaista? Miksi rumpusetin pitäisi kuulostaa tulevan yhdestä pisteestä? Syy ei voi ainakaan olla luonnollisen soundin hakeminen, koska ei setti akustisestikaan kuulosta siltä. Vahvaa tulkintaa! Ihan mun henkilökohtaisista mieltymyksistähän tässä on kyse enkä ole ketään ollut neuvomassa missään vaiheessa. Mä olen aina tykännyt kompaktista tuhnusaundista, joka ei edes yritä dominoida koko äänikuvaa eikä ole liian erotteleva. Stereoäänen ja lähimikityksen yleistyminen silloin vuonna miekka ja kypärä ei _mun mittareilla_ parantanut rumpusaundeja juurikaan, ehkä helpotti äänitilan tukkoon täyttämistä ja kaikenlaisten epäolennaisuuksien (ghostit yms.) esiinkaivamista. Rummuissa on mun mielestä silloin jotain erittäin kohdallaan, kun niihin ei kiinnitä mitään huomiota eikä sitä mun mielestä helpota se jos erottaa, kumpaa pakaraa rumpali pieraistessaan nostaa. Ja sori jos mä täällä levitän "misinformaatiota" tai vääriä mielipiteitä, luulin vain että ainakin jotkut täällä osaa nauttia pikku kärjistyksestä. passe: Kokonaisuuden ehdoillahan sitä miksausta kaikkine pannauksineen yleensä tehdään. Rummut ovat siinä vain yksi palikka, joka pitää mahduttaa stereokuvaan kaiken muun kanssa. Miksaus tehdään kokonaisuuden ehdoilla, mutta kokonaisuus tehdään Chuck Norrisin ehdoilla! My style is to follow the rhythm with snare (right hand) (free hand use for sure), left foot on both hi-hat and bass almost always which realistically by it self adds another layer or number (Hihat 1 bass drum 2), or rhythm lol! |
rintapek 13.12.2010 21:59:48 | |
---|
arse: Ja sori jos mä täällä levitän "misinformaatiota" tai vääriä mielipiteitä, luulin vain että ainakin jotkut täällä osaa nauttia pikku kärjistyksestä. Pikku kärjistykset on varmasti ihan jees. Kakskytkuus metriä leveät rummut ei ehkä aina ole niin jees. Mut ei o kuussataa metriä leveä pianokaan. Mut kyl piäntä panorointia saa harrastaa, milloin siltä tuntuu. One kind of music only - the good kind |
markkuliini 13.12.2010 23:30:44 (muokattu 13.12.2010 23:32:07) | |
---|
arse: Vahvaa tulkintaa! Ihan mun henkilökohtaisista mieltymyksistähän tässä on kyse enkä ole ketään ollut neuvomassa missään vaiheessa. Mä olen aina tykännyt kompaktista tuhnusaundista, joka ei edes yritä dominoida koko äänikuvaa eikä ole liian erotteleva. Stereoäänen ja lähimikityksen yleistyminen silloin vuonna miekka ja kypärä ei _mun mittareilla_ parantanut rumpusaundeja juurikaan, ehkä helpotti äänitilan tukkoon täyttämistä ja kaikenlaisten epäolennaisuuksien (ghostit yms.) esiinkaivamista. Rummuissa on mun mielestä silloin jotain erittäin kohdallaan, kun niihin ei kiinnitä mitään huomiota eikä sitä mun mielestä helpota se jos erottaa, kumpaa pakaraa rumpali pieraistessaan nostaa. Juu, ymmärrän nyt kantasi. En arvannut, että olet oikeasti monon perään ja noin syvällä retrosuossa. :P Mua ei kyllä stereokuva haittaa yhtään, eikä se mun mielestä ole huonontanut soundeja. En usko että vaikka Milesin So What tai Nefertiti tai Coltranen Love Supreme kuulostaisi yhtään paremmilta rummut keskelle panoroituna, eikä niissä stereosijoittelu ainakaan mulle kerro rumpalin piereskelystä mitään liikaa. Eikä niissä ole mun makuun myöskään liikaa erottelevuutta, eikä rumpusoundi varasta huomiota. Eihän panorointi tarkoita automaattisesti sitä että soitin levitetään,vaan se voidaan myös sijoittaa kapeasti muualle kuin keskelle. Esim. Elvin oikealla ja Coltrane vasemmalla. Jos molemmat ovat keskellä, niin silloin se äänimaisema tukkoon menee. Ei se minusta ollut stereoäänitysten yleistyminen mikä steriloi rumpusoundit. Onhan se kivaa kärjistää ja olla ehdottomasti jotain mieltä mutta olis kiva jutella asioista nyanssienkin kera eikä vain sillen kaksinapaisesti. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
moderndrummer88 14.12.2010 00:15:58 | |
---|
Plussaa markkuliinille...! "Well I like drummers baby you're not my bag..." |
OPJ1974 14.12.2010 09:40:45 (muokattu 14.12.2010 09:41:07) | |
---|
markkuliini: ... Mua ei kyllä stereokuva haittaa yhtään, eikä se mun mielestä ole huonontanut soundeja ... Eihän panorointi tarkoita automaattisesti sitä että soitin levitetään,vaan se voidaan myös sijoittaa kapeasti muualle kuin keskelle. Esim. Elvin oikealla ja Coltrane vasemmalla. Jos molemmat ovat keskellä, niin silloin se äänimaisema tukkoon menee. Mä olen tässä kovasti yrittänyt kantapään kautta opiskella myös tätä rumpujen miksausta. Noviisi ja nyyppä kun olen, niin tuollainen panorointi ei ole tullut mieleenkään. Mulla on treenatessa kolme mikkiä kiinni rumpsuttimissa: virveli, basari ja overi. Mutta HUPS, tänään kokeilin taustamusan päälle soittaessani laittaa panorointia niin, että virveliä vähän toiseen luuriin kallelleen ja basaria toiseen (n. klo 10-11 ja 13-14). Overin pidin keskellä. Oho, toimi: a) virvelin ja basarin iskujen erottelevuus parani. b) Rumpumikkien kautta kuuluva Äänimaailma muuttui kirkaammaksi / mainitsemasi tukkoisuus siis katosi suurimmaksi osaksi Jännäksi tuon ilmiön teki se, että hirveän paljon soundiin vaikutti esimerkiksi se, oliko virppa panoroitu oikeaan vai vasempaan kanavaan. Ei hajuakaan, miksi. Paremmalta kuulosti luureista, kun basari oli vasemmalla ja virppa oikealla (rumpalin penkiltä katsottuna). Ja koska erottelevuus parani, pystyi myös äänitasoja laskemaan. On siis miellyttävämpää korvillekin. Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää! "Semmosta huutomerkkiaksentointia alusta loppuun ja burlaburla-perunoita kellariin." |
mukis 14.12.2010 10:31:22 | |
---|
arse: Ja sori jos mä täällä levitän "misinformaatiota" tai vääriä mielipiteitä, luulin vain että ainakin jotkut täällä osaa nauttia pikku kärjistyksestä. Mun "piikkinä lihassa" kommentti oli tarkoitettu positiiviseksi - on vain hyvä, että jollain on kriittistä ja vaihtoehtoistakin suhtautumista, ja jos joku kokee tuon häiritsevänä disinformaationa, niin opiskelkoot aihetta lisää; eri asia, jos joku asiasta tietämätön olisi kysynyt pannauksesta ja olisi vastannut suoraan tuolla tyylillä. Hyvä, että on ihanteita soundin suhteen, pitää kuitenkin muistaa, ettei yks tyyli varmaan joka tilanteeseen passaa. |
mukis 14.12.2010 10:36:03 | |
---|
Eihän panorointi tarkoita automaattisesti sitä että soitin levitetään,vaan se voidaan myös sijoittaa kapeasti muualle kuin keskelle. Esim. Elvin oikealla ja Coltrane vasemmalla. Itselläni oli vahva visio pannata yhteen omaan äänitteeseen tällä tavalla, mutten kuitenkaan lopulta oikein luottanut ja tuli vedettyä rummut aika normisti keskeltä molempiin suuntiin. |
arse 14.12.2010 10:46:39 (muokattu 14.12.2010 10:49:49) | |
---|
Okei, jos mä olen "syvällä retrosuossa" arvostaessani hyvää monomiksausta, mä nostan kädet pystyyn! Ei viitsitä kinastella! Alan jo uskoa, että Suomi on kovaa vauhtia siirtymässä stereoaikaan enkä voi yksin estää kaksikorvakuuntelun voittokulkua. Oli multa tyhmää luulla, että voisin muuttaa jo miltei vääjäämättömän teknologisen kehityksen suunnan pelkän internet-keskustelun avulla, mutta oppia ikä kaikki. Opin myös, että KOKONAISUUDEN EHDOILLA pitää mennä, mutta jäi vähän hämäräksi mitä se tarkoittaa, koska wikipediassa ei ollut siitä mitään. Ja ollaan jatkossa vähemmän ryppyotsaisia, jooko? My style is to follow the rhythm with snare (right hand) (free hand use for sure), left foot on both hi-hat and bass almost always which realistically by it self adds another layer or number (Hihat 1 bass drum 2), or rhythm lol! |
markkuliini 14.12.2010 11:23:54 (muokattu 14.12.2010 11:54:06) | |
---|
arse:Ja ollaan jatkossa vähemmän ryppyotsaisia, jooko? Pitää myös muistaa että kärjistäminen, liioittelu ja etenkin sarkasmi tulee helposti tulkittua netissä väärin. Eli kun sanot, että rumpujen panorointi on kyseenalaista, niin joku voi tulkita sen vaikka niin, että sun mielestä rumpujen panorointi on kyseenalaista. :D Jep jep, jatketaan harjoituksia... Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Gardiner 14.12.2010 17:58:34 | |
---|
markkuliini: Pitää myös muistaa että kärjistäminen, liioittelu ja etenkin sarkasmi tulee helposti tulkittua netissä väärin. Eli kun sanot, että rumpujen panorointi on kyseenalaista, niin joku voi tulkita sen vaikka niin, että sun mielestä rumpujen panorointi on kyseenalaista. :D Jep jep, jatketaan harjoituksia... Livenä jutellessa voi käyttää äänenväriä ilmasemaan "ei niin saatanan vakavasti otettavia heittoja" tai muuten vaan hyväntuulista jutustelua. Netitse ei tuo elämänilon ja hyväntuulisen huumorpajatuksen rytmi ynnä sävyt oikein aina jaksa välittyä, valitettavasti. Vaan asiaan, eli Kotimaisiin Saari-rumpuihin. Joku kehui niitä Saaren vairvel drumpuja hyväsaundisiksi ja niin poispäin. Onkohan noita Hesan musakaupoissa kukaan asioikseen niissä luuhaava nähny kokeiltavaksi olevan? "We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix |
Velli 14.12.2010 18:13:04 | |
---|
Gardiner: Joku kehui niitä Saaren vairvel drumpuja hyväsaundisiksi ja niin poispäin. Onkohan noita Hesan musakaupoissa kukaan asioikseen niissä luuhaava nähny kokeiltavaksi olevan? Hmm, tuskinpa. Montako Kumu-virveliä olet nähnyt musiikkikaupassa kokeiltavana? |
Velli: Hmm, tuskinpa. Montako Kumu-virveliä olet nähnyt musiikkikaupassa kokeiltavana? Mutkäkö ehämmie luuhaa niis musakaupois asioikseni. Eli en oo nähny. :-D Siis Kumuja, mut voishan niitä olla? kait. Miks ei? Ja Saaria kans. Tekis mieli ihan jo vain Suomalaisen työn tukemisen ( ryhdyssana ) takia tilata sellanen virveli. Mitähän se 14X5 lämpökoivu kustantaa? "We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix |
wavelength 14.12.2010 18:26:59 | |
---|
Gardiner: Siis Kumuja, mut voishan niitä olla? kait. Miks ei? Miksi (ja millaisessa) liikkeessä olisi hyllyssä tuotetta, jota valmistetaan yksittäiskappaleita ja vain tilauksesta? EDELLEEN myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara... |
Weetoz 14.12.2010 18:29:43 (muokattu 14.12.2010 18:30:48) | |
---|
Gardiner: Siis Kumuja, mut voishan niitä olla? kait. Miks ei? Koska ne ei oo semmosta sarjatuotantotavaraa mitä kauppojen hyllyillä lojuu. Mittatilaustöitä kaikki. Siks ei. Saaret kuulostaa hyviltä, mutta ulkonäöllisesti ei ehkä oo miun juttu kuitenkaan. Hienoa kuitenkin, että niistä näkee selvästi että tekijällä on ollut vahva näkemys mitä on sitten ennakkoluulottomasti lähtenyt toteuttamaan. Toivottavasti bisnes lähtee luistamaan hyvin. E: Olinpa hidas. |
Gardiner 14.12.2010 18:38:41 (muokattu 14.12.2010 18:57:03) | |
---|
wavelength: Miksi (ja millaisessa) liikkeessä olisi hyllyssä tuotetta, jota valmistetaan yksittäiskappaleita ja vain tilauksesta? Bukowskin huutokauppakamarilla? Siksi että niistä saa hilloo? Ja hei, piis vaan, ja rispekt. :-) Edit. Itse asiassa. Jos minä pitäisin soitinpuotia, melko varmasti tilaisin liikkeeseen yhden Kumun ja yhden Saaren. Ihan vaan periaatteesta. Tuskimpa tuo liikettä kaatais vaikka ne ei menis kaupaksi, oisivatpahan kokeiltavana referenssiks. Vaan minnen ookkaan pisnesmies. "We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix |
rumpaliville 14.12.2010 19:07:27 | |
---|
Mä tiedän, että Tampereella FM-musicissa on yksi Saaren kokonainen setti esillä. Helsingin suunnalla niitä ei vielä näy, mutta just esim. snareja vois ihan hyvin olla jossain liikkeissä enemmänkin esillä. Voihan sitä sitten tilata haluamansa jos ei kaupassa esillä ollut ollut juuri sellainen, jonka halusi. Varmuudella tiedän, että Saaren lämpökäsitellystä koivusta valmistettu 14x5"snare maksaa 600e. Mulla on sellanen ja se on aivan loistava. Viritystä muuttamalla siitä saa irti ihan mitä tahansa, mutta perussoundi on joka tapauksessa syvempi, siinä on enemmän botnea kuin vastaavan kokoisessa normaalisnaressa. Tampereella ainakin konservatorio on tilannut snareja ja yhden setin. Se kertonee jotain rumpujen tasosta. BTW: tilasin Saarelta 26" bassarin 22":lle vaihtoehdoksi. Muutamat treenit ja pari keikkaa takana ja olen todella tyytyväinen. Keikoilla on rumpalit kehuneet rumpusoundeja myös. Ja mä ainakin itse olen tyytyväinen. Saari-rumpujen MySpacessa on nyt uusi ääninäyte, joka on koottu Hannu Saaren itsensä soittamista biisinpätkistä. Balanssit täysille ja virppaa ja snarea kovemmalle.
Ei kokolihaa bändille. Rumpalille nokkamuki. |