Aihe: Mitä sälää otatte keikalle mukaan?
1 2 3 4 5 6 7
T-Stag
12.02.2009 12:57:10 (muokattu 12.02.2009 12:58:44)
Riippuu vähän keikasta, mutta tsekataan erot ensin:

Skenaario 1: Työnantajan keikka

- Vahvistin/efektiräkki pedaalilautoineen ja 4x12 -kaappi
- Kitara-arkku, jossa 5 sähkökitaraa, akustinen, teline sähkökitaroilla ja akustisen soittoteline
- Tarvikesalkku, jossa reippaasti kieliä sähkiksille ja akustiselle, viritin, sivuleikkuri, laastaria, jeesusteippiä, plektroja ja maskotti

Skenaario 2 : Cover/Pubi/Jamikeikka

- Vahvistinnuppi tai -combo ja 4x12- tai 2x12 -kaappi
- Max. 3 sähkökitaraa tarpeen mukaan, yleensä Strato, Tele ja Les Paul, joskus myös akustinen
- Pedaalilauta, jossa kanavanvaihtaja ja muljuttimet virtalähteineen (BBE Supa Charger)
- Jatkojohto

Molemmissa skenaarioissa mukana myös toinen tarvikesalkku, jossa:

- Hihnoja sekä piuhalla että langattomalla soitettaville keikoille (kahdessa hihnassa lähettimet kiinni)
- Plugipiuhoja 15 cm:stä 8 metriin
- 3 kaiutinpiuhaa
- Ylimääräinen eurovirtapiuha
- Plektroja
- Kieliä
- Etuasteputkia
- Sulakkeita
- Sivuleikkurit ja pihdit
- Ruuvimeisseli ja runsaasti vaihtoteriä
- Straplockien varaosia
- Slideputki
- Supa Chargerin virtakaapeleita
- Linkkuveitsi

Siinä se taitaapi olla... editoidaan jos jotain olennaista unohtui!
matti_
24.04.2009 01:31:06 (muokattu 24.04.2009 01:33:08)

Aika paljon ihmisillä on tavaraa messissä. Toisaaltahan sen voi nähdä korkeana työmoraalina, mutta itse pärjään kyllä vähemmällä.

Yleensä otan rokkikeikalle mukaan kaksi sähkökitaraa, 15w putkikombon ja efektilaudan. Sitten joku puuvillakassi tai vastaava, johon vaihtopaita, dödöpurkki ja jotain pikkupurtavaa/juotavaa.

EDIT: Niin - ja akustisille keikoille sama setti ilman vahvaria ja efektejä... ja sähkökitaroita!

Mulla on ollut periaatteen tapaisena, että oma geari pitää saada tavalla tai toisella roudattua yksin ja kerralla siltä varalta, että jokin asia menee pieleen. En tykkää jättää kamojani päkkäreille tai muutenkaan muiden vastuulle.

Suunnitelmissa on rakentaa uusi pedaalilaukku, jossa olisi tilaa myös tuolle varapaidalle, dödölle ja pikkupurtavalle. En tiedä vielä miten sen toteutan.

Itse kun en oikein ole viinamäen miehiä ja varsinkin pubikeikoilla pyrin poistumaan rikospaikalta mahdollisimman heti keikan jälkeen, niin tuollainen mobiilisysteemi sopisi minulle...
HeavyMachinery
24.04.2009 19:17:05

Jucciz: Nykyään muuten kulkee keikoilla mukana Sennheiser e606 eikä SM57. Parempi soundi mun tarkoituksiin eikä vie tilaa syvyyssuunnassakaan niin paljon, tyylikkäämpikin. :)

Lisäksi salkussa on nykyisin 5 kappaletta Duracellin 9V -pattereita, koska onhan pedaalilaudassani kokonaista yksi pedaali (Neo Fuzz), jota en voi ruokkia muuntajalla, koska siinä on pedaalin oma polariteetti eri päin kuin kaikissa muissa pedaaleissa. Jos jollakulla on hyviä ehdotuksia ongelman kiertämiseksi siten, että patteria ei tarvitsisi käyttää, kuuntelen kernaasti.

http://www.custom-sounds.com/epages … h=/Shops/CustomSounds/Products/3666

Siinnä se mitä jucciz kaipaa eli God Really Exit :P
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Silppuri
24.04.2009 23:03:00 (muokattu 24.04.2009 23:04:55)

Päivitetääs:
Peruskamat
- Nuppi
- 2x12 kaappi
- kitara + yksi yhteinen varakitara toisen kitaristinkans. Se ottaa, kumpi asuu lähempänä keikkapaikkaa....
- efektiräkki
- pedaali
- tarvittavat piuhat

Lisäks
- Kitarateline (jos vaan aina muistais)
- kasa varapiuhoja
- piuha basistille, joskus kaks
- pari mikkiä piuhoineen

Eli mahdollisimman vähän! Kaikista vittumaisinta keikkailussa on ehdottomasti kamojen roudaus. Se kyllä maksaa ittensä takasin aina mahtavalla soittoviiliksellä, mutta silti se ei voi olla vituttamatta. Jos joku muuta väittää... Ikipäivänä tulis mieleen roudata jotain fullstäkkiä ja neljää kitaraa keikalle. Muutenki ne lavat on aina niin pieniä, että kaikki roju on omasta liikkumatilasta pois. Mieluummin enemmän liikettä ku pro-soundit. :)

E: Mulla meni ohi tuo virtuaalipatterijuttu.... (Vähemmän kalijaa)
"I havent slept since I woke up."
Rootteri
24.04.2009 23:14:02
-Kitara laukussa
-Vahvistin (räkki ja kaappi)
Salkku, joka sisältää:
-varakieliä
-kaikki tarvittavat piuhat ja enemmänkin
-jatkoroikan
-paljon plektroja
-hihnan
-virittimen
-kuusiokoloavainsetti
-pari ruuvimeisseliä, taltta- ja ristipäisiä
-rulla jesaria

Jotain unohtui varmasti, mutta olkoot..
Chuck Norris ei kysy mitä kello on, Chuck Norris päättää mitä kello on.
HeavyMachinery
25.04.2009 10:20:58

Silppuri:

Eli mahdollisimman vähän! Kaikista vittumaisinta keikkailussa on ehdottomasti kamojen roudaus. Se kyllä maksaa ittensä takasin aina mahtavalla soittoviiliksellä, mutta silti se ei voi olla vituttamatta. Jos joku muuta väittää... Ikipäivänä tulis mieleen roudata jotain fullstäkkiä ja neljää kitaraa keikalle. Muutenki ne lavat on aina niin pieniä, että kaikki roju on omasta liikkumatilasta pois. Mieluummin enemmän liikettä ku pro-soundit. :)

Itseäni ei haittaa roudaus jos kaikki kamat on laitettu siististi caseihin ja ne on muutenkin tehty kompaktiksi ja helposti kytkettäviksi. Eniten minua vituttaa se turha säätö jota moni harrastaa irtonaisilla speduilla ja erikseen kytkettävillä räkki siivuilla.

E: Mulla meni ohi tuo virtuaalipatterijuttu.... (Vähemmän kalijaa)

Se toimii keinotekoisen paristona esim fuzzfacen kanssa jolla on eri polariteetti kuin muilla speduilla. Sille syötettän virta ihan perus 9vdc virtalähteestä.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Rock and roll punk hard rock
09.12.2010 17:49:40
Jos olisi keikkoja niin tuollaiset (olettaen, että olen kitaristina ja toimin samalla bändin keulakuvana):

- Kitara
- Kitaracombo
- Laukku, jossa muutama plektra, muutama piuha, varakielet ja vibra
- 3 mikrofonia
- Mikseri
- 2x aktiivikaappi
- Nuottitelineitä
- Mikkitelineitä
- Kitarateline
- Nuotteja
- Kaiutinjohtoja ja muuta

Niillä kahdella keikalla, jolla olen ollut, mukana oli kitara, combo, laukku, plektrat, piuha, vibra, varakielet. Toisella myös mikseri ja 2 mikkiä, mutta niitä ei käytetty.
FreshPots
09.12.2010 18:31:37
HeavyMachinery: Se toimii keinotekoisen paristona esim fuzzfacen kanssa jolla on eri polariteetti kuin muilla speduilla. Sille syötettän virta ihan perus 9vdc virtalähteestä.

Tuohan syöttää koko ajan sillä yhdeksällä voltilla virtaa, eikös? Vintage-tyylisten naamafutsien kanssa en ehkä käyttäisi tuota sillä, ainakin omiin korviini fuzzface saundaa paremmalta, mitä vähemmän virtaa se saa. Eli fuzz alkaa saundaamaan paremmalta omiin korviini vähän vanhentuneella patterilla. Siksi joissain virtalähteissä onkin säädöt joilla saa säädettyä virransyöttöä alemmas. Joissain fuzzeissa onkin bias-säätö (mm. siinä Juccizen NEO-fuzzissa), jolla saa päästyä sinne kuollut-paristo-pörinään. Asiasta voi olla toki montaa mieltä ja riippuu myös kitarasta, vahvistimesta ja muista pedaaleista...

BTW Mikäs se sellainen myytti on että fuzz saundaa erillaiselta rusko- ja sinkkihiiliparistoilla?
Boltsa
09.12.2010 19:08:17
Erillinen salkku, jossa
-kolme 6m plugipiuhaa
-2x Svetlana 6L6
-3x Tung-sol 12x7
-Kaappipiuha
-Vahvistimen virtapiuha
-Ruuvareita (taltta&risti)
-Sivuleikkurit
-Tusseja, kuulakärki- ja lyijykyniä
-Varakieliä liian monta pakettia
-Plektroja ihan sikana
-Nippusiteitä
-Sähköteippiä
-Kitaran volapotikka
-AA, AAA ja 9V pattereita

Lisäksi sellainen salkku, jonka sisältä paljastuu nopeasti koottava kitarateline.

Etenkin noi varapiuhat ovat osoittautuneet hyvin tarpeelliseksi kun aina keikalla on joku, joka sellaista kaipaa. Tän vuoden kuudesta keikasta jokaisella joko basisti, toinen kitaristi tai joku toinen tilaisuudessa esiintyvä taitelija on sellaista kaivannut. Laulajan kanssa todettu, että pikkusälää ei voi yksinkertaisesti olla liikaa. Paljon mukavempaa on todeta jonkun kysellessä piuhaa tai vaikka pattereita, että mulla on kuin se, että levitellään käsiä "sorry".

Omaa kitaraa en lainaa koskaan. Mulla on lähes aina todella kuivat kädet ja jos joku rasvakäpälä sillä soittaa, niin kaula on todella vastenmielisen tuntuinen. Ja kun virekin on C, niin harvemmin sopii. Pedaalilauta on myös mun omaa pyhää aluetta.
Vahvistinta saa lainata kysymällä, mutta säätöihin ei kosketa. Volumea tai gainia voi säätää, mutta siinäpä se. Harvemmin kuitenkin tulee noita tilanteita eteen.
Boltsa
Imper
10.12.2010 02:21:08

No noi pakolliset on messissä eli:

Varaputket
Sulakkeita
Leatherman
Kieliä

Yleensä kitaroita on vähintään pari, joten mitään muuta turhaa säätökamaa tai varaosaa ei tarvii kantaa mukana. Kunhan vahvistimen saa kaikissa tilanteissa toimimaan ja kitaroihin riittää kieliä ni kyllä niillä pärjää.
Everyone is a per-son
Artist
10.12.2010 08:38:45 (muokattu 10.12.2010 08:43:56)
Crossfire96: Tuohan syöttää koko ajan sillä yhdeksällä voltilla virtaa, eikös? Vintage-tyylisten naamafutsien kanssa en ehkä käyttäisi tuota sillä, ainakin omiin korviini fuzzface saundaa paremmalta, mitä vähemmän virtaa se saa. Eli fuzz alkaa saundaamaan paremmalta omiin korviini vähän vanhentuneella patterilla. Siksi joissain virtalähteissä onkin säädöt joilla saa säädettyä virransyöttöä alemmas. Joissain fuzzeissa onkin bias-säätö (mm. siinä Juccizen NEO-fuzzissa), jolla saa päästyä sinne kuollut-paristo-pörinään. Asiasta voi olla toki montaa mieltä ja riippuu myös kitarasta, vahvistimesta ja muista pedaaleista...

BTW Mikäs se sellainen myytti on että fuzz saundaa erillaiselta rusko- ja sinkkihiiliparistoilla?

Voisin väittää, että yhdelläkään keikalla, jossa olen ollut, ei yleisöstä kukaan ole kuullut paljonko se fuzz saa virtaa, ja aika harvoilla itsekään. Joillain keikoilla olen jotain fuzzeja käyttänyt jopa virtalähteellä pariston sijaan!

Useimmiten keikoilla toimii parhaiten se, että pitää hommat mahdollisimman simppelinä ja toimintavarmoina. Mikäs sen hauskempaa kuin se, että valmiiksi kulunut paristo loppuu kokonaan ja futsi hiljenee kesken keikan. No, ruuvarilla vaan pohja auki ja uutta paristoa pakastimesta tilalle?

Ainakin omat keikat on pitkälti menneet kompromissien ja käytännöllisyyden oppimiseen, mitä nopeammin saa kamat pystyyn ja takaisin kasaan, ja mitä nopeammin saa "riittävän" hyvän soundin (omilla keikoilla usein roudaamaan päästiin työpäivän jälkeen, sitten venailua, kamat pystyyn, soundchekille jäi ehkä puoli tuntia), sitä parempi.

Ei siinä, soundien suhteen toki on hyvä olla pedantti, ja itsekin olen, mutta aina se ei ole käytännössä mahdollista.

Toki riippuu paljon minkälaisessa kontekstissa niitä keikkoja soittaa, ja ehkäpä mulla on niitä keikkoja vielä niin vähän plakkarissa, että fuzzin riittävän vähäinen virran saanti ei ole vielä ehtinyt minkäänlaiseksi issueksi muodostua.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
kimurantti1
10.12.2010 17:31:39
Artist: Voisin väittää, että yhdelläkään keikalla, jossa olen ollut, ei yleisöstä kukaan ole kuullut paljonko se fuzz saa virtaa, ja aika harvoilla itsekään.

Jos tää olisi rima kaikkeen tekemiseen, niin me voitaisiin soittaa satasen Pacificalla ja vetää Podeilla kama suoraan linjaan.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Jyrken
10.12.2010 19:02:54
kimurantti1: Jos tää olisi rima kaikkeen tekemiseen, niin me voitaisiin soittaa satasen Pacificalla ja vetää Podeilla kama suoraan linjaan.

No niinpä, kyllä sillä ainakin pärjäisi jo.
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
Artist
10.12.2010 22:16:13 (muokattu 10.12.2010 22:19:42)
kimurantti1: Jos tää olisi rima kaikkeen tekemiseen, niin me voitaisiin soittaa satasen Pacificalla ja vetää Podeilla kama suoraan linjaan.

Ymmärrät varmaan, etten tarkoittanutkaan niin, vaan perustelin tuossa aika paljon tarkemmin. Sitä paitsi se vetääkö podilla suoraan linjaan vai vahvistimen kautta on kuitenkin aika iso ero verrattuna siihen käyttääkö fuzzissa kulunutta paristoa vai jotain virtual batterya, joka on mielestäni nyt niitä pienimpiä yksityskohtia, johon en ainakaan itse ole keikkailussa törmännyt. Mutta kuten sanottu, ehkä se johtuu siitä ettei ole tarpeeksi keikkoja takana.

Mutta käyttäköön kukin mitä lystää tietysti.
kimurantti1
10.12.2010 22:38:39 (muokattu 10.12.2010 22:43:02)
Artist: Ymmärrät varmaan, etten tarkoittanutkaan niin, vaan perustelin tuossa aika paljon tarkemmin. Sitä paitsi se vetääkö podilla suoraan linjaan vai vahvistimen kautta on kuitenkin aika iso ero verrattuna siihen käyttääkö fuzzissa kulunutta paristoa vai jotain virtual batterya, joka on mielestäni nyt niitä pienimpiä yksityskohtia, johon en ainakaan itse ole keikkailussa törmännyt. Mutta kuten sanottu, ehkä se johtuu siitä ettei ole tarpeeksi keikkoja takana.

Mutta käyttäköön kukin mitä lystää tietysti.

Toki, eikä mun pointtini ollut mikään muu kuin se, että jos käytetään argumenttina sitä, että huomaako yleisö jonkun yksittäisen pikkujutun, niin todellakin voidaan vetää Podeilla linjaan ja täydestä menee läpi. Tietysti jos ei itsekään kuule eroa, niin silloinhan se todellakin on aivan se ja sama.

Olen samaa mieltä siitä, että laitteiden toimintavarmuus menee aikalailla ehdoitta soundin edelle. En näe paristoja kovin luotettavana keikalla, koska kuten totesit, ne saattaa olla loppu koska vaan. Esim. Voodoo Labin Pedal Powerissa on parissa lähdössä sag-toiminto, jolla voi simuloida kuolevaa paristoa, mutta joka antaa purkille kuitenkin tasaisen virran.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Artist
11.12.2010 00:45:33
kimurantti1: Toki, eikä mun pointtini ollut mikään muu kuin se, että jos käytetään argumenttina sitä, että huomaako yleisö jonkun yksittäisen pikkujutun, niin todellakin voidaan vetää Podeilla linjaan ja täydestä menee läpi. Tietysti jos ei itsekään kuule eroa, niin silloinhan se todellakin on aivan se ja sama.

Jees, juurikin näin, ja itsehän tuon argumentin aluksi vedin, joskin sitä kirjaimellisesti tarkoittamatta. Pääasiahan on että itse huomaa sen eron, edes sitten siinä tatsissa tai vaikka fiiliksessä jos ei muuten. Jos käytetään pelkkää yleisöä mittarina niin aika äkkiä tosiaan saisi kaiken hauskan laitehaalimisen ynnä muu säädön aika äkkiä jättää.

Oikeastaan kirjoitin lähinnä pienen reality chekin kannalta tuon patterijutun; sen kummemmin ei ollut tarkoitus osoittaa kritiikkiä ketään kohtaan, vaan ihan yleisellä tasolla käsitellä sitä kuinka pieniin juttuihin sitä monesti tulee kiinnitettyä huomiota, välillä ehkä turhaankin.

Jokaisella on tietysti omat pienet juttunsa sieltä fiilispuolelta ja ne ilman muuta sallittakoon, oli kyse sitten vanhoista paristoista tai jostain äärimmäisen kliinisen ja värittämättömän signaaliketjun hakemisesta; tylsäähän se olisi, jos kaikki vetäisivät podilla linjaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)