Aihe: Tahtilajeista | 1 |
---|
|
Moi! Tämä asia on ihmetettänyt jo pitkään noita nuotteja lueskellessa. Eli mitä eroa on 4/4 ja 2/2 tahtilajeilla? Tai vaikkapa 3/4 ja 6/8? Lapulta lukiessa ne näyttää periaatteessa ihan samanlaisilta. |
|
hannu-: Moi! Tämä asia on ihmetettänyt jo pitkään noita nuotteja lueskellessa. Eli mitä eroa on 4/4 ja 2/2 tahtilajeilla? Tai vaikkapa 3/4 ja 6/8? Lapulta lukiessa ne näyttää periaatteessa ihan samanlaisilta. 6/8 menee lähinnä niinkuin Ta-ta-ta ta-ta-ta, eli se on tavallaan kaksijakoinen. Jos taas 3/4:aan kirjoitettu, vaikka valssi, menee kahdeksasosissa niin se jakautuu Ta-ta ta-ta ta-ta. Ja bassokuvio siis tuon jaon mukaan, 6/8:ssa basso saattaa soittaa kaksi iskua tahdissa. Mutta kyllä nämä sekaisinkin tuntuvat menevän. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
baron 01.12.2010 23:33:41 (muokattu 01.12.2010 23:36:44) | |
|
hannu-: Moi! Tämä asia on ihmetettänyt jo pitkään noita nuotteja lueskellessa. Eli mitä eroa on 4/4 ja 2/2 tahtilajeilla? Tai vaikkapa 3/4 ja 6/8? Lapulta lukiessa ne näyttää periaatteessa ihan samanlaisilta. Humpat on yleensä 2/2 ja svingit 4/4. Brita Koivusella on piisi Katinka jonka alkuosa menee vanhahtavasti humppana ja puolivälissä muuttuu svingiksi. Jos onnistut saamaan sen jostain käsiisi niin ero kertaheitolla selviää. Kuten edellä kerrottiin 6/8 on periaatteessa kaksi iskua tahdissa, iskun kesto on vain 1,5 neljäsosaa kun taas 3/4 osassa on selkeästi kolme iskua tahdissa. Edit: http://www.youtube.com/watch?v=lKOx-ZxGodU Tosta se Brita Koivusen Katinka löytyy. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Kiitos! Nämä selvensi asiaa jo jonkin verran. Olisko tuon 3/4 ja 6/8 erosta mitään hyviä kappaleita kuunneltavissa? |
Numb 02.12.2010 12:49:03 (muokattu 02.12.2010 12:57:53) | |
|
hannu-: Kiitos! Nämä selvensi asiaa jo jonkin verran. Olisko tuon 3/4 ja 6/8 erosta mitään hyviä kappaleita kuunneltavissa? En tiä onko nämä nyt erityisen hyviä, mutta... 3/4 Manic Depression: http://www.youtube.com/watch?v=QYdq0ABH3so 6/8 Texas Flood: http://www.youtube.com/watch?v=wVjdMLAMbM0 Tai voi kuunnella mitä tahansa valssia, ne ovat kaikki 3/4, ja verrata vaikka AC/DC:n Night Prowleriin tai Queenin We are the Champions:iin, jotka ovat 6/8. Niin kuin moni moni muukin. 6/8 on ihena tahtilaji :) Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77 |
|
hannu-: Kiitos! Nämä selvensi asiaa jo jonkin verran. Olisko tuon 3/4 ja 6/8 erosta mitään hyviä kappaleita kuunneltavissa? Mitenkään aliarvioimatta edellisiä esimerkkejä niin ehkä jopa "karrikoiden" erot: 6/8 http://www.youtube.com/watch?v=vFTp2O0ywyw 3/4 http://www.youtube.com/watch?v=yriKRVw6CQA You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Alkaa asiat selkeytymään kiitettävästi. Voiko joku vielä valaista 2/4 ja 2/2 eron? |
|
hannu-: Alkaa asiat selkeytymään kiitettävästi. Voiko joku vielä valaista 2/4 ja 2/2 eron? 2/2 (eli Alla Breve, lyhennetään C-kirjaimella joka on halkaistu pystyviivalla) tarkoittaa sitä että yhdessä tahdissa on kaksi iskua, ja yhden iskun mitta on puolinuotti. 2/4 on tahtilaji jossa tahdissa on kaksi iskua ja iskun mitta on neljäsosanuotti. Eli molemmissa fiilis on kahteen. "Dr. Dominant, I presume?" |
|
Dr Dominant: 2/2 (eli Alla Breve, lyhennetään C-kirjaimella joka on halkaistu pystyviivalla) tarkoittaa sitä että yhdessä tahdissa on kaksi iskua, ja yhden iskun mitta on puolinuotti. 2/4 on tahtilaji jossa tahdissa on kaksi iskua ja iskun mitta on neljäsosanuotti. Eli molemmissa fiilis on kahteen. Joo, periaatteessa kyllä ymmärrään mistä nämä tahtilajit koostuvat mutta niiden erojen kuuleminen (kuten vaikka 2/4 ja 2/2) ovat vielä vähän hakuessa. Pitää varmaan kokeilla kaivella jotain biisejä, jossa esiintyy hyvin erilaisia tahtilajeja ja päästä sillälailla fiilikseen kiinni. |
|
hannu-: Joo, periaatteessa kyllä ymmärrään mistä nämä tahtilajit koostuvat mutta niiden erojen kuuleminen (kuten vaikka 2/4 ja 2/2) ovat vielä vähän hakuessa. Pitää varmaan kokeilla kaivella jotain biisejä, jossa esiintyy hyvin erilaisia tahtilajeja ja päästä sillälailla fiilikseen kiinni. Mä en oo kunnolla sisäistänyt 2/2 ja 2/4 tahtilajien eroja. Mä oon sisäistänyt ne lähinnä tempoeroiksi. Voisko joku valistaa mua? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Mä en oo kunnolla sisäistänyt 2/2 ja 2/4 tahtilajien eroja. Mä oon sisäistänyt ne lähinnä tempoeroiksi. Voisko joku valistaa mua? Tempoeroiksi minäkin nuo tulkitsisin. Kunnes joku korjaa eli valistaa. Toinen jännä juttu on 3/4 ja 3/8. Valssit kirjoitetaan 3/4. Mitä kirjoitetaan 3/8? Mulla on jokin lappu missä kesken kaiken vaihtuu 3/8 => 3/4 ja tulkitsen sen tempoeroksi. Mutta sitten klezmerissä (ja muussakin itäeurooppalaisessa musiikissa) on tanssi joka kirjoitetaan 3/8 mutta tempo on luokkaa 50. Komppi iskuille 1 ja 3, ei siis kakkoselle ollenkaan. Olen vähän arvellut, että 3/8 käytetään siinä siksi ettei vahingossakaan menisi valssina (on kyllä tullut sitäkin kokeiltua). huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
baron 02.12.2010 23:22:18 (muokattu 02.12.2010 23:27:42) | |
|
Tää on off-topicia mutta 12/8 on jännä tahtilaji. Se voi olla "perinteinen" trioli mutta jossain balkanilaisessa musassa siinä voi olla 5/8 ja 7/8 samassa tahdissa. ( Um-pa um-pap-paa um-pa um-pa um-pap-paa) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Bitti-Hiisi 02.12.2010 23:37:53 (muokattu 03.12.2010 00:12:59) | |
|
hannu-: Joo, periaatteessa kyllä ymmärrään mistä nämä tahtilajit koostuvat mutta niiden erojen kuuleminen (kuten vaikka 2/4 ja 2/2) ovat vielä vähän hakuessa.
Eipä noita varmaan voi kuullakaan. Sen voi kuulla, että musa menee kahteen, mutta sen jälkeen nuotinkirjottaja voi valita mikä olisi järkevä aika-arvo sykkeelle, jotta homma tulisi helpoiten ymmärretyksi. Jos isku jakautuu useampiin pienempiin osiin, saattaa olla kannattavampaa valita isompi aika-arvo, ettei nuottikuva mene liian tiheäksi. Tai toisaalta, jos vaikka omassa nuotinnuksessa vastaan tulee jatkuvasti useita sidottuja kokonuotteja, voi miettiä oisko puolet pienemmät aika-arvot tehneet lapusta kuitenkin selkeämmin luettavan. Eri tyyleihin on myös vakiintunut käytäntöjä, joita kannattaa noudattaa, ettei soittajat rupee turhia ihmettelemään soittotilanteessa... EDIT: Yks ajatusvirhe By your command! |
|
Bitti-Hiisi: Eipä noita varmaan voi kuullakaan. Sen voi kuulla, että musa menee kahteen, mutta sen jälkeen nuotinkirjottaja voi valita mikä olisi järkevä aika-arvo sykkeelle, jotta homma tulisi helpoiten ymmärretyksi. Jos isku jakautuu useampiin pienempiin osiin, saattaa olla kannattavampaa valita isompi aika-arvo, ettei nuottikuva mene liian tiheäksi. Tai toisaalta, jos vaikka omassa nuotinnuksessa vastaan tulee jatkuvasti useita sidottuja kokonuotteja, voi miettiä oisko puolet pienemmät aika-arvot tehneet lapusta kuitenkin selkeämmin luettavan. Eri tyyleihin on myös vakiintunut käytäntöjä, joita kannattaa noudattaa, ettei soittajat rupee turhia ihmettelemään soittotilanteessa... EDIT: Yks ajatusvirhe Selkeyden tavoittelu on ehdottomasti hyväksi. Esim. tangoa olen soittokuntanuoteissa nähnyt kirjoitettavan sekä 4/4 että 4/8 ja kyllä se 4/4 vaan on paljon helpompi lukea. |
|
Sax-pappa: Selkeyden tavoittelu on ehdottomasti hyväksi. Esim. tangoa olen soittokuntanuoteissa nähnyt kirjoitettavan sekä 4/4 että 4/8 ja kyllä se 4/4 vaan on paljon helpompi lukea. Jep. Mistäköhän tuo tangojen kirjoitus 4/8 -tahtilajissa on tullut? Ei tosiaan kovin mukavaa lukea tahteja, jotka ovat täynnä 16- ja 32-osanuotteja |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|