Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tahtilajeista
1
hannu-
01.12.2010 22:56:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Tämä asia on ihmetettänyt jo pitkään noita nuotteja lueskellessa. Eli mitä eroa on 4/4 ja 2/2 tahtilajeilla? Tai vaikkapa 3/4 ja 6/8? Lapulta lukiessa ne näyttää periaatteessa ihan samanlaisilta.
 
Klezberg
01.12.2010 23:08:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hannu-: Moi!
 
Tämä asia on ihmetettänyt jo pitkään noita nuotteja lueskellessa. Eli mitä eroa on 4/4 ja 2/2 tahtilajeilla? Tai vaikkapa 3/4 ja 6/8? Lapulta lukiessa ne näyttää periaatteessa ihan samanlaisilta.

 
6/8 menee lähinnä niinkuin Ta-ta-ta ta-ta-ta, eli se on tavallaan kaksijakoinen. Jos taas 3/4:aan kirjoitettu, vaikka valssi, menee kahdeksasosissa niin se jakautuu Ta-ta ta-ta ta-ta. Ja bassokuvio siis tuon jaon mukaan, 6/8:ssa basso saattaa soittaa kaksi iskua tahdissa.
 
Mutta kyllä nämä sekaisinkin tuntuvat menevän.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
baron
01.12.2010 23:33:41 (muokattu 01.12.2010 23:36:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hannu-: Moi!
 
Tämä asia on ihmetettänyt jo pitkään noita nuotteja lueskellessa. Eli mitä eroa on 4/4 ja 2/2 tahtilajeilla? Tai vaikkapa 3/4 ja 6/8? Lapulta lukiessa ne näyttää periaatteessa ihan samanlaisilta.

 
Humpat on yleensä 2/2 ja svingit 4/4.
Brita Koivusella on piisi Katinka jonka alkuosa menee vanhahtavasti humppana ja puolivälissä muuttuu svingiksi.
Jos onnistut saamaan sen jostain käsiisi niin ero kertaheitolla selviää.
 
Kuten edellä kerrottiin 6/8 on periaatteessa kaksi iskua tahdissa, iskun kesto on vain 1,5 neljäsosaa kun taas 3/4 osassa on selkeästi kolme iskua tahdissa.
 
Edit:
http://www.youtube.com/watch?v=lKOx-ZxGodU
Tosta se Brita Koivusen Katinka löytyy.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
hannu-
02.12.2010 12:32:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos! Nämä selvensi asiaa jo jonkin verran. Olisko tuon 3/4 ja 6/8 erosta mitään hyviä kappaleita kuunneltavissa?
 
Numb
02.12.2010 12:49:03 (muokattu 02.12.2010 12:57:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hannu-: Kiitos! Nämä selvensi asiaa jo jonkin verran. Olisko tuon 3/4 ja 6/8 erosta mitään hyviä kappaleita kuunneltavissa?
 
En tiä onko nämä nyt erityisen hyviä, mutta...
 
3/4 Manic Depression: http://www.youtube.com/watch?v=QYdq0ABH3so
 
6/8 Texas Flood: http://www.youtube.com/watch?v=wVjdMLAMbM0
 
Tai voi kuunnella mitä tahansa valssia, ne ovat kaikki 3/4, ja verrata vaikka AC/DC:n Night Prowleriin tai Queenin We are the Champions:iin, jotka ovat 6/8. Niin kuin moni moni muukin. 6/8 on ihena tahtilaji :)
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
baron
02.12.2010 12:55:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hannu-: Kiitos! Nämä selvensi asiaa jo jonkin verran. Olisko tuon 3/4 ja 6/8 erosta mitään hyviä kappaleita kuunneltavissa?
 
Mitenkään aliarvioimatta edellisiä esimerkkejä niin ehkä jopa "karrikoiden" erot:
 
6/8 http://www.youtube.com/watch?v=vFTp2O0ywyw
 
3/4 http://www.youtube.com/watch?v=yriKRVw6CQA
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
hannu-
02.12.2010 19:29:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkaa asiat selkeytymään kiitettävästi. Voiko joku vielä valaista 2/4 ja 2/2 eron?
 
Dr Dominant
02.12.2010 19:52:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hannu-: Alkaa asiat selkeytymään kiitettävästi. Voiko joku vielä valaista 2/4 ja 2/2 eron?
 
2/2 (eli Alla Breve, lyhennetään C-kirjaimella joka on halkaistu pystyviivalla) tarkoittaa sitä että yhdessä tahdissa on kaksi iskua, ja yhden iskun mitta on puolinuotti. 2/4 on tahtilaji jossa tahdissa on kaksi iskua ja iskun mitta on neljäsosanuotti. Eli molemmissa fiilis on kahteen.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
hannu-
02.12.2010 19:56:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: 2/2 (eli Alla Breve, lyhennetään C-kirjaimella joka on halkaistu pystyviivalla) tarkoittaa sitä että yhdessä tahdissa on kaksi iskua, ja yhden iskun mitta on puolinuotti. 2/4 on tahtilaji jossa tahdissa on kaksi iskua ja iskun mitta on neljäsosanuotti. Eli molemmissa fiilis on kahteen.
 
Joo, periaatteessa kyllä ymmärrään mistä nämä tahtilajit koostuvat mutta niiden erojen kuuleminen (kuten vaikka 2/4 ja 2/2) ovat vielä vähän hakuessa. Pitää varmaan kokeilla kaivella jotain biisejä, jossa esiintyy hyvin erilaisia tahtilajeja ja päästä sillälailla fiilikseen kiinni.
 
baron
02.12.2010 22:55:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hannu-: Joo, periaatteessa kyllä ymmärrään mistä nämä tahtilajit koostuvat mutta niiden erojen kuuleminen (kuten vaikka 2/4 ja 2/2) ovat vielä vähän hakuessa. Pitää varmaan kokeilla kaivella jotain biisejä, jossa esiintyy hyvin erilaisia tahtilajeja ja päästä sillälailla fiilikseen kiinni.
 
Mä en oo kunnolla sisäistänyt 2/2 ja 2/4 tahtilajien eroja. Mä oon sisäistänyt ne lähinnä tempoeroiksi. Voisko joku valistaa mua?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Klezberg
02.12.2010 23:19:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mä en oo kunnolla sisäistänyt 2/2 ja 2/4 tahtilajien eroja. Mä oon sisäistänyt ne lähinnä tempoeroiksi. Voisko joku valistaa mua?
 
Tempoeroiksi minäkin nuo tulkitsisin. Kunnes joku korjaa eli valistaa.
 
Toinen jännä juttu on 3/4 ja 3/8. Valssit kirjoitetaan 3/4. Mitä kirjoitetaan 3/8? Mulla on jokin lappu missä kesken kaiken vaihtuu 3/8 => 3/4 ja tulkitsen sen tempoeroksi. Mutta sitten klezmerissä (ja muussakin itäeurooppalaisessa musiikissa) on tanssi joka kirjoitetaan 3/8 mutta tempo on luokkaa 50. Komppi iskuille 1 ja 3, ei siis kakkoselle ollenkaan. Olen vähän arvellut, että 3/8 käytetään siinä siksi ettei vahingossakaan menisi valssina (on kyllä tullut sitäkin kokeiltua).
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
baron
02.12.2010 23:22:18 (muokattu 02.12.2010 23:27:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on off-topicia mutta 12/8 on jännä tahtilaji. Se voi olla "perinteinen" trioli mutta jossain balkanilaisessa musassa siinä voi olla 5/8 ja 7/8 samassa tahdissa.
 
( Um-pa um-pap-paa um-pa um-pa um-pap-paa)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Bitti-Hiisi
02.12.2010 23:37:53 (muokattu 03.12.2010 00:12:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hannu-: Joo, periaatteessa kyllä ymmärrään mistä nämä tahtilajit koostuvat mutta niiden erojen kuuleminen (kuten vaikka 2/4 ja 2/2) ovat vielä vähän hakuessa.
 

 
Eipä noita varmaan voi kuullakaan. Sen voi kuulla, että musa menee kahteen, mutta sen jälkeen nuotinkirjottaja voi valita mikä olisi järkevä aika-arvo sykkeelle, jotta homma tulisi helpoiten ymmärretyksi.
 
Jos isku jakautuu useampiin pienempiin osiin, saattaa olla kannattavampaa valita isompi aika-arvo, ettei nuottikuva mene liian tiheäksi. Tai toisaalta, jos vaikka omassa nuotinnuksessa vastaan tulee jatkuvasti useita sidottuja kokonuotteja, voi miettiä oisko puolet pienemmät aika-arvot tehneet lapusta kuitenkin selkeämmin luettavan.
 
Eri tyyleihin on myös vakiintunut käytäntöjä, joita kannattaa noudattaa, ettei soittajat rupee turhia ihmettelemään soittotilanteessa...
 
EDIT: Yks ajatusvirhe
 
By your command!
Sax-pappa
03.12.2010 09:53:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bitti-Hiisi: Eipä noita varmaan voi kuullakaan. Sen voi kuulla, että musa menee kahteen, mutta sen jälkeen nuotinkirjottaja voi valita mikä olisi järkevä aika-arvo sykkeelle, jotta homma tulisi helpoiten ymmärretyksi.
 
Jos isku jakautuu useampiin pienempiin osiin, saattaa olla kannattavampaa valita isompi aika-arvo, ettei nuottikuva mene liian tiheäksi. Tai toisaalta, jos vaikka omassa nuotinnuksessa vastaan tulee jatkuvasti useita sidottuja kokonuotteja, voi miettiä oisko puolet pienemmät aika-arvot tehneet lapusta kuitenkin selkeämmin luettavan.
 
Eri tyyleihin on myös vakiintunut käytäntöjä, joita kannattaa noudattaa, ettei soittajat rupee turhia ihmettelemään soittotilanteessa...
 
EDIT: Yks ajatusvirhe

 
Selkeyden tavoittelu on ehdottomasti hyväksi. Esim. tangoa olen soittokuntanuoteissa nähnyt kirjoitettavan sekä 4/4 että 4/8 ja kyllä se 4/4 vaan on paljon helpompi lukea.
 
phren
03.12.2010 14:47:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Selkeyden tavoittelu on ehdottomasti hyväksi. Esim. tangoa olen soittokuntanuoteissa nähnyt kirjoitettavan sekä 4/4 että 4/8 ja kyllä se 4/4 vaan on paljon helpompi lukea.
 
Jep. Mistäköhän tuo tangojen kirjoitus 4/8 -tahtilajissa on tullut? Ei tosiaan kovin mukavaa lukea tahteja, jotka ovat täynnä 16- ja 32-osanuotteja
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «