Aihe: Toimiva mikki naislaulajalle?
1 2
hannakatriina
04.04.2008 00:46:00

Aika mielenkiintoista kun mikkien sopivuutta luokitellaan sukupuolen perusteella... "Huippulaadukas vokalistimikrofoni, sopii erinomaisesti myös naisäänelle..." Miten sen voi määritellä, että millainen on perusnaisääni tai perusmiesääni? Jotkut naiset laulaa paljon kovempaa kuin jotkut miehet, joillakin taas on luonnostaan tosi pieni ja hento ääni sukupuolesta riippumatta. Äänialaltani olen jokseenkin samaa luokkaa kuin bändimme hevitenori ja yhtä täysillä vedetään, vaikka ollaan eri sukupuolta.
Hmm, ehkä sitten on vaan olemassa tietty oletus keskiverto- nais- ja miesäänen ominaisuuksista, ja poikkeukset vahvistavat säännön.

Oiskohan jossain sukupuoliluokituksen sijaan kerrottu, että mikä mikki käy luonnostaan matalalle/tummalle/korkealle/kirkkaalle/nasaalille/pehmeälle/terävälle/hiljaiselle/kovalle jne. äänelle...? Sitten kun omat oppilaat taas kyselee, että mikä mikki kannattaa hankkia, niin osais vaikka antaa jo valmiiks jotain vinkkejä siihen, että mitkä vois olla lähinnä ne vaihtoehdot, joista kannattais testailu aloittaa heidän äänensä ominaisen perussoundin huomioon ottaen.

Hinta tietysti tuntuu ratkaisevan aika monen harrastelijan kohdalla, soundista viis, ja se on vähän surullista... noh, ainakin tavaratalot saa sitten kiinalaisia karaokemikkejä kaupaksi 30 eurolla ;)
Teijo K.
04.04.2008 09:38:02

Aika mielenkiintoista kun mikkien sopivuutta luokitellaan sukupuolen perusteella... "Huippulaadukas vokalistimikrofoni, sopii erinomaisesti myös naisäänelle..." Miten sen voi määritellä, että millainen on perusnaisääni tai perusmiesääni?

Se nyt on vain hyvin monen eri ihmisen kokemukseen perustuva mielestäni ihan pätevä yleistys. Tässä nyt kannattaa tehdä ero sille, että ostaako laulaja itselleen mikkiä vai ostetaanko mikkiä vaikkapa äänentoistopalvelulle josta sitä sitten vuokrataan milloin kenenkin käyttöön. Äänentoistopalvelu ostaa sen mikin mikä on yleisimmin toimiva kun taas laulaja ostaa itselleen toimivan.
Timi
05.04.2008 21:33:42
Aika mielenkiintoista kun mikkien sopivuutta luokitellaan sukupuolen perusteella... "Huippulaadukas vokalistimikrofoni, sopii erinomaisesti myös naisäänelle..." Miten sen voi määritellä, että millainen on perusnaisääni tai perusmiesääni? Jotkut naiset laulaa paljon kovempaa kuin jotkut miehet, joillakin taas on luonnostaan tosi pieni ja hento ääni sukupuolesta riippumatta. Äänialaltani olen jokseenkin samaa luokkaa kuin bändimme hevitenori ja yhtä täysillä vedetään, vaikka ollaan eri sukupuolta.
Hmm, ehkä sitten on vaan olemassa tietty oletus keskiverto- nais- ja miesäänen ominaisuuksista, ja poikkeukset vahvistavat säännön.

Oiskohan jossain sukupuoliluokituksen sijaan kerrottu, että mikä mikki käy luonnostaan matalalle/tummalle/korkealle/kirkkaalle/nasaalille/pehmeälle/terävälle/hiljaiselle/kovalle jne. äänelle...? Sitten kun omat oppilaat taas kyselee, että mikä mikki kannattaa hankkia, niin osais vaikka antaa jo valmiiks jotain vinkkejä siihen, että mitkä vois olla lähinnä ne vaihtoehdot, joista kannattais testailu aloittaa heidän äänensä ominaisen perussoundin huomioon ottaen.

Hinta tietysti tuntuu ratkaisevan aika monen harrastelijan kohdalla, soundista viis, ja se on vähän surullista... noh, ainakin tavaratalot saa sitten kiinalaisia karaokemikkejä kaupaksi 30 eurolla ;)

Moikka!
Tietty tuntuu hölmöltä valkata mikkiä sukupuolen perusteella.Mutta niin se vain menee.Älkää nyt suuttuko,mutta tähän asti saamani kokemuksen ja naislaulajien säestämisen myötä..Ääni on kaunis,laulaa oikein ,kledjut on kohdillaan.Laita normi mikki eteen.Ei toimi!.Hentoinen huokaus,lähes falsetti,nenään laulaminen.Botne uupuu.Tatsi tulee tietenkin oppimisen ja kokemuksen myötä.Tällöin on hiton tärkeää olla mikki joka todella tukee laulajattaren ääntäEi aina voi kääntää gainia kaakkoon!
Kylmän viileesti!
Timi
05.04.2008 21:52:54
Laitetaan vielä tähän lisää.Minulla on mikki jota käytän itse, ja olen antanut tyttöjen siihen laulaa.Poikkeuksetta seuraava kysymys on.Mikä tää on?Mistä voi ostaa?Vaan kun en tiedä.Mokomakin puikko!Sorry.Minä en tiedä ennes mikä mikki minulla on.Ei lue mitään.
Kylmän viileesti!
Kolmonen
05.04.2008 22:04:23
Mulla käytössä Shure Beta87. Toimii humpalla, rokkikeikalla, a cappella -meiningissä jne. Mutta en tiedä onko tarkoitukseen liian tyyris. Selkeä, erotteleva. Oon kyllä kovasti tästä tykännyt.
kuunsirppi
22.04.2008 08:46:06
Mulla on Opus 69S Beierdynamicsilta ja oon tykännyt tosi paljon

http://www.musiikkiliike.fi/index.p … tegory_id=479&target=categories
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen(ainakin joskus!)
uvh
25.04.2008 21:36:56
mulla ei ainakaan 58 toimi kunnolla, jotenkin sumea soundi vaikka kääntelis mixeriä miten. akg d880s toimii mulla paremmin, on herkempi ja kirkkaampi ääni ja hinta suunnilleen sama kun shurella tai jopa edullisempi... ääniala on matalalta melko ylös...
irmeli
26.04.2008 11:08:44
Mulla käytössä Shure Beta87. Toimii humpalla, rokkikeikalla, a cappella -meiningissä jne. Mutta en tiedä onko tarkoitukseen liian tyyris. Selkeä, erotteleva. Oon kyllä kovasti tästä tykännyt.

Mun mielestä Beta 87 on kans todella hyvä. Toistaa äänen sellaisena kuin se on. Kaikki taajuudet erottuu, eikä jää bändin jalkoihin. M-netissä joku myy sellaista hintaan 200 e, ovh taitaa olla 300 euron kieppeillä. Langattoman jos haluaa, niin pitää laittaa pari saturaista lisää.
Apricot
26.04.2008 12:09:05
Itsellä oli dynaamisten e835:n ja e845:n kanssa enemmän kierto-ongelmia kuin tuon konkka C5:n. Olisiko syynä se, että C5:sta ei tarvitse ruuvata yläpäätä lisää.

Mun mielestä minkään mikin kanssa ei varsinaisesti kannata korostaa yläpäätä. Ennemmin vain miedosti leikkaa tukossa olevia kohtia keskialueella.

Äänentoistoketjun muiden osien laatu, erityisesti kaiuttimien, vaikuttaa soundiin ihan yhtä paljon kuin mikrofonikin. Jos haluaa yläpäätä, pitää se tehdä vaihtamalla kamat parempiin tai edes virittämällä pa:ta jollain kunnollisella ekvalisaattorilla. Kanava-eq:lla ei mun mielestä kannata sitä tehdä, ellei sen diskanttialueen taajuus ole säädettävissä. Jos dynaamisen mikin signaaliin tekee isompia korjauksia, vääristyvät vuotoäänet suhteessa enemmän kuin konkkamikillä.

Sennheiser e935 / e945 on monessa käytössä erinomaiseksi havaittu dynaaminen mikki, josta erityisesti naislaulajat ovat pitäneet. Hintakin on kohtuullinen. Olen kuitenkin hieman skeptinen tämän "naisäänelle suunnitellun" mikin suhteen; on olemassa matalia ja korkeita miesääniä, matalia ja korkeita naisääniä, ja molemmista vielä ohutta ja paksua äänilaatua. Kyllä mikrofoni pystytään suunnittelemaan siten, että sama sihti toistaa luonnollisesti kaikenlaisia ihmisääniä.
Tb
30.04.2008 08:35:08
oijoi.. olisinpa tiennyt nuorna likkana että naisille on omat mikrofonit.. olis ollut ehkä mielekkäämpää laulaa. Meidän treeneissä meni aina hommat silleen, että PAsta pantiin volat niin isolle kuin saatiin ilman kiertämistä, ja sitten loppu jäi vokalistin kontoille. eli piti huutaa niin perkeleesti, että edes jotain kuului. äänihän siinä alkoi neljän tunnin "lauleskelun" jälkeen palaa puhki..
And finally, 12 points go to Finland!!!
Apricot
30.04.2008 14:35:40
oijoi.. olisinpa tiennyt nuorna likkana että naisille on omat mikrofonit.. olis ollut ehkä mielekkäämpää laulaa.

Tuskinpa siihen mitkään naismikit olis paljoa auttanu. Volume- ja kierto-ongelmat ovat asia erikseen.
mynthon
25.11.2010 16:02:50 (muokattu 25.11.2010 16:25:32)

iba68nez: Eilen treeneissä suoritettiin kliinisiä testejä, ja noista käyttöön jää AKG D5. Se toimi noista parhaiten ja on puolet halvempi kuin Audix. Ei ollu vaikea valinta. Kun mikit oli vierekkäin ja tiskissä samoilla säädöillä, ja tyttö vaihtoi biisin puolivälissä Shure 58:n taakse, niin ero oli kuin yöllä ja päivällä. Joten tää asia on tällä erää tällä erää selvä. Päätän raporttini tähän.

Heh, en ole naislaulaja, mutta omistan sekä SM58:n, että AKG D5:n ja Audix OM3:n, vastaavissa testeissä ylivoimaisesti paras mikki on tuo Audix OM3! Se on noista herkin ja ääni kirkkain, erottelevin, ja selkein. Beta SM58:a olen myös testannut ja se on aikalailla samassa luokassa kuin tuo Audix.

Yllättäen kaikista kiertoherkin noista kokemuksieni mukaan on AKG.
www.markkutouronen.com www.myspace.com/markkutouronen www.mikseri.net/divari
Numb
25.11.2010 16:10:05

Olen äännellyt viime aikoina Electro-Voicen N/D367 -mikrofooniin. Tuossa kun katselin siitä tietoja, niin sanovat jotta "microphone that performs like no other with the female voice". Ja mä olen kuitenkin baritoni :D

Vertailukohtana mulla SM58, ja ainakin mulle toi EV toimii paljon paremmin. Kirkkaampi/selkeämpisoundinen ja vähemmän kiertoherkkä. Huonona puolena ehkä se, että yhtä proximity-effectillä ei pysty pelaamaan yhtä hyvin kuin viiskasilla. Ja on vähän tarkempi kuvioltaan, että mistä suunnasta siihen lauletaan.
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Numb
26.11.2010 10:00:06

JaS:

Erinomainen paketti perustietoa. Tekisin pysyväksi, jos se mulle mahdollista olisi. Mutta kun, ei niin tyydyn plussauttamaan.
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)