tälläi aiheesta pikkasen poiketen onko kitaran kaulassa pakko olla kaularauta |
poppamies 25.11.2010 20:23:33 (muokattu 25.11.2010 20:25:08) | |
---|
zyzba: tälläi aiheesta pikkasen poiketen onko kitaran kaulassa pakko olla kaularauta On! Ei sitä muuten saa säädettyä oikeaan malliin. Toki toinen mahdollisuus on että kaulaan upotetaan hiilikuituauvoja ja kaulan reliiffi säädetään rakennusvaiheessa oikeaksi. P.S. Nyt puhun nimenomaan teräskielisistä kitaroista. Nylonkielisissä ei ole kaularautaa ollenkaan. G strings are for strippers |
joomak 25.11.2010 20:54:12 | |
---|
Mä olen tehnyt 335-malliseen kaulan koivusta. Lavassa koivu-mahonki-koivu-mahonki-koivu ja kaula osa koivu-mahonki-koivu. Mahonki noin sentin levyistä, loput kuivaa koivua. Ei ole lähtenyt vääntyilemään mihinkään suuntaan. Kaksitoiminen kaularauta. Oikeastaan kaulan kanssa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa, vaikka kitara oli viileä säilytyksessä pari kuukautta. Kitaran on nyt puoli vuotta vanha. Mielestäni kaula kannattaa työstää "aihioksi" ja antaa sen jälkeen seisoa ainakin 2viikkoa. Tämän jälkeen jos kaula on vääntynyt höylätään se suoraksi ja tehdään lopulliset toimet. Vanhassakin puussa on aina jännityksiä ja tällä tavalla toimimalla ne saa laukaistuksi aika hyvin. Itse tein otelaudan visakoivusta, joka tuon mallisena palana on hyvinkin eläväistä ja täynnä jännityksiä. Taisin sen höylätä suoraksi pari kertaa. Suorassa on pysynyt nyt puoli vuotta. Samoin kannattaa toimia kaikkien puiden kanssa - höyläys - lepo - höyläys ja käyttöön. Mitä eläväisempi puu laji, sitä useampi sykli. |
fox 26.11.2010 01:20:44 | |
---|
joomak: Itse tein otelaudan visakoivusta, joka tuon mallisena palana on hyvinkin eläväistä ja täynnä jännityksiä. Taisin sen höylätä suoraksi pari kertaa. Suorassa on pysynyt nyt puoli vuotta. Samoin kannattaa toimia kaikkien puiden kanssa - höyläys - lepo - höyläys ja käyttöön. Mitä eläväisempi puu laji, sitä useampi sykli. Ei oikein onnistunu minulla visakoivu-otelauta aikoinaan.:( Sen sijaan olen usein (tosin en näköjään tässä thriidissä) sitä tuonut esille, että 80-luvulla esim. Ibanezin kitaroista löytyi koivusta tehtyjä kauloja, 3-palalaminoituja. Samoin semiakustisten runkoja oli koivusta. Itse olen joskus tehnyt myös koivukaulan 3 palasta, tosin siin oli 2 pähkinäpuu-suikaletta vielä "jäykistämässä".. |
jPekka 26.11.2010 09:58:46 | |
---|
fox: Itse olen joskus tehnyt myös koivukaulan 3 palasta, tosin siin oli 2 pähkinäpuu-suikaletta vielä "jäykistämässä".. Itselläni on tuossa DIY-kilpailubaritonissa vähän samantapainen rakenne, tosin kaksi koivupalaa laidoilla, pähkinäpuu keskellä ja vielä kaksi hiilikuitusuikaletta lisäapuna... myös lankun yläpuoli on koivua (kolmesta palasta), alapuoli sitten toista perinteistä suomalaispuuta eli mäntyä. Koivut ja männyt ovat peräisin vanhoista, puretuista huonekaluista, joten ne ovat ehtineet kuivua muutamia vuosikymmeniä. Kahdessa aikaisemmin tekemässäni koivulankkuisessa bassossa on yhtä lailla vanhaa pöytälevypuuta, ja hyvin ovat pysyneet kuosissa. Oleellista lienee kuivattaa koivua riittävän kauan, ja "kauan" lasketaan vuosissa, ei kuukausissa. 8-) "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
takape 29.11.2010 19:00:07 | |
---|
mulla yks kaula laminoitu koivusta ja mahongista. Se on toiminut ihan hyvin jo kolme vuotta. Myöskin yhdessa mun 70luvun Ibanezin les paulissa on kolmesta koivupalasta laminoistu kaula ja se on pysynyt suorana jo yli 30 vuotta. pekka |
chilli 29.11.2010 21:12:45 | |
---|
Täältä löytyy myös kokemusta toimivasta kahdesta palasta laminoidusta koivu kaulasta. Omat koivuni oli varmaan 50v vanhaa ja kuivaa, plus erittäin tiuha/suorasyistä. Vanhasta keittiön pöydästä kotoisin. Liian tuore puu kyllä vääntyy helposti oli se sitten kaula tai runkopuuta, mutta samahan pätee myös muihin puulajeihinkin. |
teemuite 02.12.2010 18:46:41 | |
---|
Sain tuossa keväällä yhden koivukaulaisen projektin valmiiksi. Tähän asti toiminu hyvin ja varsinki cleanisoundi on kivan kuulonen. Ei oo vielä lähteny vääntyilemään, tosin aika helposti on väännettävissä niin että kuulee soinnista myös. Mutta siis pitää sitä kuitenki ihan oikeesti vääntää että kuulee. Ja kaula on aika ohut. Kävin erään Oululaisen kitaranrakentajan juttusilla tässä syksyllä ja hän selitti että koivulla on tää eläminen just se ongelma. Eli jos vaahtera tietyissä olosuhteissa elää yhden prosentin niin koivu voi elää jopa kymmenen prosenttia. Eli lujuuden puutteesta ei ole kyse. Mutta mulla on sis tähän asti toiminu ihan hyvin ja varmasti laminoimalla saa mainion kaulan. Vinossa on vino ja suora on suora, pinossa on pino ja huo...lestuttavan ennakoitavaa on kaikki mitä aiot sanoa. -P-Lassila |