Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Teoriakirjat / dvd:t jazzkitaralle
1
nypdjaz
21.11.2010 12:27:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikin teorian opiskelu on jäänyt vähemmälle, niin ajattelin että voisi ostaa jonkun kirjan mistä oppii jazz/fuusiotilutuksessa tarvittavat jutut. DVD:kin käy. Suositelkaa jotain suht helppotajuista kirjaa jonka avulla laiska ja tyhmä hevitiluttajakin pääsee jatsin syrjään kiinni!
 
Jucciz
21.11.2010 14:17:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin Jarmo Hynnisen "Rhythm & Blues Workshop" sekä Teemu Viinikaisen "Rytmi elää" ovat varmasti hyviä suomenkielisiä oppaita jazzimmasta ilmaisusta kiinnostuneille:
 
http://www.riffi.fi/julkaisut/rbw.htm
http://www.riffi.fi/julkaisut/rytmielaa.html
 
Kirjojen mukana tulee myös soivaa materiaalia, joka helpottaa asioiden omaksumista.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
antnis
21.11.2010 18:21:59 (muokattu 21.11.2010 18:26:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jimmy Brunon No Nonsense Jazz Guitar sekä The Legendary Guitar Of Tal Farlow DVD:t ovat varsin mukavia. Nuo toki edustavat vanhempaa jazz-kitarointia, fuusiotilua kaipaavalle sitten jotain muuta. Aika laaja aihe tuo jazz-kitaransoitto :D
 
Wild String Of Voodoo Strat
21.11.2010 20:58:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jostain aiemmasta keskustelusta suosittelin tällaisia teoksia:
 
En tiedä, kuinka paljon olet jo opiskellut musiikin teoriaa ja ylipäätänsä soitellut, mutta listaan tässä nyt muutaman opuksen, joka kannattaa tarkastaa:

1. Mark Levinen The Jazz Theory Book (raamattu)
2. The New Real Book (koraani)
2. Ted Greenen Chord Concepts (kaikki, mitä olet aina halunnut tietää soinnuista)
3. Ted Greenen Jazz Guitar Singel Note Soloing (soolot hanskaan)
4. Joku Jazz Play-Along cd + kirjacombo (pääset kokeilemaan omia siipiäsi)
5. Soolotranskriptiokirja esim. Charlie Parkerin Omnibook (poimit hyviä juttuja mestareilta)

Tuo pitäisi olla aika hyvä combo - olit sitten aloittelija tai kokenut.

Voit myös kokeilla seuraavaa yhdistelmää:
Andrew Greenin Jazz Guitar Tehnique, Jazz Guitar Structure ja Jazz Guitar Comping. En ole itse näihin tutustunut, mutta olen kuullut usein puhuttavan näistä kirjoista ja vieläpä positiiviseen sävyyn.

Jos olet jo, tai kun sinusta sitten toivon mukaan tulee kokeneempi soittaja, niin poimi mukaasi semmoinen kirja kuin Mick Goodrickin The Advancing Guitarist

Tietysti omat transkriptiot on tärkeitä. Tätä treeniä et kirjoilla voi korvata.

 
Suosittelen vieläkin.
 
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
SomethingWild
22.11.2010 16:05:25 (muokattu 22.11.2010 16:08:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistetäänpä tänne: Osaisko kukaan suositella hyvää transkriptiokirjaa Djangon jutuista?
 
E: Ylipäätänsä jotain hyvää kirjaa mustalaisjatsi jutuista?
 
Ei oleee!
antnis
22.11.2010 17:06:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SomethingWild: Pistetäänpä tänne: Osaisko kukaan suositella hyvää transkriptiokirjaa Djangon jutuista?
 
E: Ylipäätänsä jotain hyvää kirjaa mustalaisjatsi jutuista?

 
Esim. tämä on hyvä http://shoppingcart.djangobooks.com … prodshow/debarre_gypsy_secrets.html
 
Sammo
23.11.2010 09:55:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nypdjaz: Musiikin teorian opiskelu on jäänyt vähemmälle, niin ajattelin että voisi ostaa jonkun kirjan mistä oppii jazz/fuusiotilutuksessa tarvittavat jutut. DVD:kin käy. Suositelkaa jotain suht helppotajuista kirjaa jonka avulla laiska ja tyhmä hevitiluttajakin pääsee jatsin syrjään kiinni!
 
Osa samoja mitä on jo sanottu mutta:
 
Jimmy Bruno DVD No Non Sense Jazz Guitar: maalaisjärkeä isosti sekä mun mielestä paras tapa (tähän mennessä) organisoida skaalat/sormitukset improvisoinnin pohjaksi
 
Ted Greenen kaikki neljä kirjaa, erityisesti Modern Chord Progressions. Sikana sointuja joista osa vaikeita, mutta ne on Chord Chemistrystä poiketen kaikki on kontekstissa. Sieltä oppii äänenkuljetusta hyvin.
 
Scott Henderson Jazz-Rock Mastery DVD (sisältää vanhat Jazz Fusion Improvisation ja Melodic Phrasing opetusvideot). Eka käy pitkälti läpi skaalat ja moodit ja toka keskittyy fraseeraukseen ja sointukulkujen "läpi" soittoon. Fuusio soundilla tietenkin.
 
Robben Ford Blues&Beyond (DVD ja kirja!) harmonisesti rikkaampaan soittoon bluesin kautta lähestyen. Robben käy läpi Revelationin ja Ain't Got Nothing But Bluesin aika tarkaan sekä jonkin verran asteikko/teoria-asiaa.
 
Edellä mainitty Jarmo Hynnisen kirja on mahtava paketti (en ole tuota käynyt tosin itse läpi paitsi kursorisesti). Esimerkit levyllä + laadukkaat taustat
 
Allan Holdsworhin opetus-DVD. Aivojen ja sormien venyttäjä!
 
John Scofieldillä on myös kelpo matskua, mutta en tiedä saako niitä DVD:llä...
 
Onnea valitsemalla tiellä ja muista kuunnella paljon Joe Passia!!!
 
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
MoreK
23.11.2010 10:21:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen ketju, kiitos vinkeistä! Hynnisen kirja lähti tilaukseen.
 
Krice
23.11.2010 13:43:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on tuo Mark Levinen Jazz Theory, mutta ymmärsin siitä vain kaksi ekaa sivua, jos sitäkään. Eli.. pitäisi ehkä opetella ensin alkeet..
 
wavelength
23.11.2010 14:09:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Minulla on tuo Mark Levinen Jazz Theory, mutta ymmärsin siitä vain kaksi ekaa sivua, jos sitäkään. Eli.. pitäisi ehkä opetella ensin alkeet..
 
Eikös ne pari ekaa sivua juuri käsittele niitä alkeita? :)
 
EDELLEEN myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara...
nypdjaz
23.11.2010 14:20:43 (muokattu 23.11.2010 14:25:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melkoinen läjä suosituksia, kiitos näistä! Varmasti tulee useampikin opus hankittua, mutta jostainhan se pitää aloittaa, mikä näistä nyt olisi semmoinen hyvä perusteos? Ei tarvitse ihan kehittyneimpiin juttuihin asti mennä. Jazz sointujen/moodien teoriaa ja improvisointia kiinnostaa kehittää eniten. Ja kromaattiset "jazz"-sävelet!
 
Sammo
23.11.2010 14:32:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nypdjaz: Ja kromaattiset "jazz"-sävelet!
 
Jerry Bergonzin Inside Improvisation sarjan Vol. 3 Jazz Line on ollut mulle iso apu hallitun kromatiikan tuomisessa soittoon. Mulla on ollut kirjastosta lainassa muutama muukin sarjan kirja, jos ei muuta niin oheislevyillä on parempia rytmiraitoja kuin tavan Aebersoldeissa ja Hal Leonardin vastaavissa.
 
http://www.jerrybergonzi.com/books.htm
 
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
baron
23.11.2010 14:36:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Minulla on tuo Mark Levinen Jazz Theory, mutta ymmärsin siitä vain kaksi ekaa sivua, jos sitäkään. Eli.. pitäisi ehkä opetella ensin alkeet..
 
Mä ostin sen enkä tajunnut mitään mutta sitten kävin läpi Tohtori Toonikan ja Baclundin ja Sabatellan ja sitten alkoi Levinekin aueta.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «