Aihe: Konservatorioiden muusikon tutkinto ja AMK muusikon tutkinto
1
VilleV
24.06.2010 17:33:22
Sitä vaa kysyisin, että kuinka paljon eroa on II asteen muusikon tutkinnolla ja AMK muusikon tutkinnolla? AMK saa kyllä enemmä opintopisteitä, mutta eikös kummallaki tutkinolla, kun ne on suoritettu, nii voi työskennellä orkesteri-, teatteri- , jazz- tai popmuusikkoina, säestäjinä tai laulajina? Otetaanko joihinki työpaikkoihin vain AMK käynneitä muusikoita?
kimurantti1
24.06.2010 20:10:07 (muokattu 24.06.2010 20:14:38)
Musiikkialalla voit pyyhkiä perseesi niillä papereilla, niillä et tule saamaan duunia. Koulujen nimenomainen anti on verkostoituminen sekä sieltä saatava oppi, plus tietenkin Kelan opintotuki, mikä meinaa sitä että jää enemmän aikaa treenata kun ei tarvi käydä paskaduunissa. Pois lukien opettajien virat ja toisinaan teatterit, musiikkialalla ei ole "työpaikkoja avoinna", niin että niihin sitten papereilla haettaisiin. Kaikki pelaa suhteilla. Jos osaat soittaa ja oot hyvä ja sosiaalinen tyyppi, et tee papereilla mitään. Jos et osaa soittaa tai et ole hyvä tyyppi, niin et silloinkaan tee niillä papereilla mitään. Voit työskennellä pop/jazz/hevi-muusikkona, säestäjänä, laulajana tai miksaajana oli sulla ne paperit tai ei. Jos osaat.

E: Mä olen siis opistoja käynyt jamppa ja työllistän itseni musiikilla, jos se nyt jotain painoarvoa mun sanomisilleni tuo.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
tarmo
24.06.2010 22:22:59 (muokattu 24.06.2010 22:23:43)
kimurantti1: Musiikkialalla voit pyyhkiä perseesi niillä papereilla, niillä et tule saamaan duunia. Koulujen nimenomainen anti on verkostoituminen sekä sieltä saatava oppi, plus tietenkin Kelan opintotuki, mikä meinaa sitä että jää enemmän aikaa treenata kun ei tarvi käydä paskaduunissa. Pois lukien opettajien virat ja toisinaan teatterit, musiikkialalla ei ole "työpaikkoja avoinna", niin että niihin sitten papereilla haettaisiin. Kaikki pelaa suhteilla. Jos osaat soittaa ja oot hyvä ja sosiaalinen tyyppi, et tee papereilla mitään. Jos et osaa soittaa tai et ole hyvä tyyppi, niin et silloinkaan tee niillä papereilla mitään. Voit työskennellä pop/jazz/hevi-muusikkona, säestäjänä, laulajana tai miksaajana oli sulla ne paperit tai ei. Jos osaat.

E: Mä olen siis opistoja käynyt jamppa ja työllistän itseni musiikilla, jos se nyt jotain painoarvoa mun sanomisilleni tuo.

Siinäpä se oli pähkinänkuoressa. AMK:ssa voi opiskella myös instrumenttiopettajan paperit. Siitä on hyötyä, jos haluaa saada opetusviran, mutta eipä nekään taivaat helpolla avaudu. Muusikon papereilla ei sinänsä ole mitään arvoa.
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
VilleV
27.06.2010 00:59:22
Okei, kiitoksia vastauksista.
sickboy
29.06.2010 09:39:37

On sillä AMK-muusikon paperilla se painoarvo, että sen päivittäminen esim. opettajan pätevyydellä on kevyempää. Se ei enää vaadi kun n. yhden vuoden opinnot. Miksi sitten ei kävisi heti AMK-pedagogin pätevyyttä? Muusikkolinjalla saa keskittyä huomattavasti enemmän soittamiseen kun taas pedagogilinjalla opetusta/opettajaopintoja on tosiaan karkeasti se 1 vuosi 4,5 vuoden opinnoista.

Myöskään vaihto-oppilaaksi esim. Berklee College of Musiciin ei mielellään pedagogilinjalaisia päästetä tiukkojen opintoaikataulujen takia.
Zeraph
10.10.2010 15:18:31

kimurantti1: Musiikkialalla voit pyyhkiä perseesi niillä papereilla, niillä et tule saamaan duunia. Koulujen nimenomainen anti on verkostoituminen sekä sieltä saatava oppi, plus tietenkin Kelan opintotuki, mikä meinaa sitä että jää enemmän aikaa treenata kun ei tarvi käydä paskaduunissa. Pois lukien opettajien virat ja toisinaan teatterit, musiikkialalla ei ole "työpaikkoja avoinna", niin että niihin sitten papereilla haettaisiin. Kaikki pelaa suhteilla. Jos osaat soittaa ja oot hyvä ja sosiaalinen tyyppi, et tee papereilla mitään. Jos et osaa soittaa tai et ole hyvä tyyppi, niin et silloinkaan tee niillä papereilla mitään. Voit työskennellä pop/jazz/hevi-muusikkona, säestäjänä, laulajana tai miksaajana oli sulla ne paperit tai ei. Jos osaat.

Onhan se näin, mutta hyvin vaikea löytää duunia liian tuoreella nimellä ja itse toivon löytäväni pelifirman tai vastaavan työn niin eiköhän materiaali ratkaise. Paljon matskua vaan ja riittävän hyvää niin toivotaan että pestejä saisi :)

Joo tosi vähän ilmoituksia pesteistä, mutta me ei luovuteta, vai mitä?

Pata rumpali ja säveltäjä onlen ja olishan se siisii jos työkseen musiikkia :D

http://www.mikseri.net/artists/?id=119567
sellisti
10.10.2010 17:31:16 (muokattu 10.10.2010 17:36:27)
sickboy: Muusikkolinjalla saa keskittyä huomattavasti enemmän soittamiseen kun taas pedagogilinjalla opetusta/opettajaopintoja on tosiaan karkeasti se 1 vuosi 4,5 vuoden opinnoista.

Mä kävin aikanani Turun AMK:ssa tuon pedagogikoulutuksen, eikä siinä kyllä soittaminen millään tavalla jäänyt paitsioon, soittotunteja oli ihan yhtä paljon kuin muusikkolinjalla ja samat soittotutkinnot piti suorittaa. Kaiken lisäksi siellä muusikkolinjallakin on - tai oli ainakin silloin - tietty määrä pakollista pedagogiikkaa, joten se on käytännössä melkein sama vaikka suorittaisi saman tien sitten sen ihan pedagogitutkinnonkin; voi sitten ainakin hakea halutessaan niitä opettajan paikkoja.

Se vaan vitutti myöhemmin kun hain jatko-opintoihin Tukholman kuninkaalliseen korkeakouluun, ja sieltä tuli kirje etten voi päästä heille tekemään instrumenttidiplomia koska olen Suomessa valmistunut pedagogi- enkä muusikkolinjalta. Soitin siltä istumalta sikäläiselle opintosihteerille ja selitin ettei näillä kahdella linjalla ole Suomessa käytännössä mitään eroa mitä soittotaitoon tulee, jos pääsemiseni on siitä kiinni. Sihteeri ymmärsi yskän, mutta totesi vaan että "kun meillä on täällä tällainen periaate". Silloin otti pattiin. En tiedä millainen muskarintätilinja Ruotsissa se pedagogilinja sitten on, mutta Suomessa molemmissa saa kyllä keskittyä instrumenttiopintoihin ihan riittävästi.

Omalta kohdaltani voin kyllä sanoa että yhtäkään työtehtävää en toistaiseksi ole saanut papereilla vaan ihan käytännön osaamisen perusteella. Ei ne paperit olekaan se merkittävin asia vaan se työ, joka niiden hankkimiseksi on tehty.

E. Niin ja jos aloittaja nyt kumminkin haluaa tietää mitä eroa on II asteen tutkinnolla ja AMK-tutkinnolla niin onhan se AMK-tutkinto korkeamman pätevyyden antava koulutus. Usein onkin niin, että II asteen tutkinnon jälkeen haetaan vielä AMK:uun tekemään se korkeakoulututkinto. II asteen tutkinto on vähän sellainen "välitutkinto", mutta toisaalta - kuten monet ovat täällä jo todenneet - jos olet siinä vaiheessa jo riittävän kova tekijä niin töitä kyllä löytyy, poislukien ne opettajien virat.
"Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008)
sickboy
11.10.2010 14:11:04

sellisti: Mä kävin aikanani Turun AMK:ssa tuon pedagogikoulutuksen, eikä siinä kyllä soittaminen millään tavalla jäänyt paitsioon, soittotunteja oli ihan yhtä paljon kuin muusikkolinjalla ja samat soittotutkinnot piti suorittaa. Kaiken lisäksi siellä muusikkolinjallakin on - tai oli ainakin silloin - tietty määrä pakollista pedagogiikkaa, joten se on käytännössä melkein sama vaikka suorittaisi saman tien sitten sen ihan pedagogitutkinnonkin; voi sitten ainakin hakea halutessaan niitä opettajan paikkoja.

Voi olla, mutta ainakaan Pop&Jazz-linjalla ei tänä päivänä muusikot käy pedagogisia aineita. Täten heillä on aikaa täyttää lukujärjestystään karkeasti vuoden verran enemmän ensembleillä yms. projekteilla. Soittotunteja toki saa pedagogit ja muusikkolinjalaiset yhtä paljon.
Santukka
23.11.2010 23:50:58
terroristibasisti: Hey,

Tulipa tässä mieleen että onko jollakin kokemuksia Konsan 2asteen basso puolijutuista? Pääaineena sähköbasso siis. Lähinnä kyselisin niitä pääsykoehommeleita, minkämoisia biisejä pääsykokeissa oli jne olivatko primavista jutut vaikeita yms. Tai ylipäätään kokemuksia bassopuolelle olevista pääsykokeista.

Tiedän kyllä, että 3/3 tasot pitää olla ja niin ees päin................mutta tulipahan nyt mieleen että jos sais jotain vinkkejä pääsykokeisiin ens kevääksi.

Mitä nyt Oulun ja Kokkolan konsalle oon hakenut, niin pääsykoebiisit on ollu aikalailla jazz-stankku -osastoa. Oulussa prima vista oli viime vuonna ehkä liiankin helppo(sai katsoa tunnin etukäteen, muttei kyllä tullut katsottua, kun ei tiennyt asiasta)..

Kokkolassa prima vista oli prima vista, eli ensi näkemältä nuoteista, oli jotain random-kamaa. Tiedä sitte, että oliko helppo vai vaikea. Ei tainnu olla kaikille sama.

Treenaa perinteiset walking bass-hommat(ja myös muu ns. perussoitto) ja nuotinlukua+hoida homma kotiin. Eikait siinä sen kummempaa magiaa ole.
Virallinen varabasisti.
elin
04.01.2011 17:24:43
mä olen nyt huomannut, että on periaatteessa ihan sama, että missä koulussa opiskelet sitä musaa, jos on vain hyvät opettajat. Muusikon pt päättyy tutkintoon D ja sen voi suorittaa myös opistotasolla. Jossakin alaan erikoistuneessa opistossa saa myös muutakin koulutusta,kun pääinstrumenttisi esim. sävellysopetusta etc. Mutta pitänee huomioida pari asiaa. Opistokoulutus maksaa aina pitkän pennin ja mitä kauemmin roikut, sen kalliimmaksi tulee. Sosiaalisia verkostoja ei myöskään saa rakennettua sitä kautta kovinkaan helposti. Ja sitäkautta juuri tulee itsearvioita tehtyä paremmin, mitä ei siis tapahdu opistoissa, joissa kontaktit muihin opiskelijoihin ovat vähäiset. mutta niin....ja omat kuviot pitää kaikkien luoda ihan itse sit kuitenkin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)