Aihe: Skaalat, missä järjestyksessä?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
tomaattiorava
18.11.2010 16:35:32
Tonski: Sovella:D Kokeile pysytellä vaikka siinä boksissa, missä A-jooninen eli duuriasteikko lähtee just siitä E-kielen viidenneltä nauhalta, ja rajota se soitto vaikka nauhoille 5-8 tai 5-9 tai jotain vastaavaa, sit alat vetää vaikka alternatella niitä arpeggioita pysyen vain siinä asemassa. Vetelet siis A-duuriasteikon jokaselle asteelle tulevan perusmuotoisen kolmisoinnun(myöhemmin käännökset!) arpeggion siinä nauhavälissä, tähän tapaan:

A (A-C#-E) I
Bm (B-D-F#) II
C#m (C#-E-G) III
D (D-F#-A) IV
E (E-G#-B) V
F#m (F#-A-C#) VI
G#dim (G#-B-D) VII

Hetkonen, nyt tuli tenkkapoo!
Näitä ylläolevia tässä nyt oon naputellu kun huomasin että eihän A-duuri skaala sisällä G-nuottia mutta tuo C#m sointu sen kyllä sisältää. Mitäs tää oikeen merkitsee?
Oman järjenjuoksun mukaan tuon kuuluisi olla C#-E-G# että sopisi asteikkoon mutta kun ei ole...??
MoreK
18.11.2010 16:44:20

tomaattiorava: Hetkonen, nyt tuli tenkkapoo!
Näitä ylläolevia tässä nyt oon naputellu kun huomasin että eihän A-duuri skaala sisällä G-nuottia mutta tuo C#m sointu sen kyllä sisältää. Mitäs tää oikeen merkitsee?
Oman järjenjuoksun mukaan tuon kuuluisi olla C#-E-G# että sopisi asteikkoon mutta kun ei ole...??

Eikös C#-E-G# tee juuri C#m soinnun?! Taisi olla Tonskilla kirjoitusvirhe tossa edellä?
Tonski
18.11.2010 16:58:28

MoreK: Eikös C#-E-G# tee juuri C#m soinnun?! Taisi olla Tonskilla kirjoitusvirhe tossa edellä?

Pahoitteluni, se oli tosiaan typo. Eli kolmannelle asteelle C#m-sointu on nimenomaan tuo C#-E-G#. Tomaattiorava, siis tosiaan kun jossain välissä puhuit, että menee yli oktaavin, niin meinasin että kaikki mahdolliset siinä välissä/asemassa, minkä oot valinnut. Siis tähän tapaan:

http://dl.dropbox.com/u/6896713/A-d … asteikon%20kolmisointuarpeggiot.pdf

Tämmöstä vissiin enemmän hait, jos tuo edellinen linkittämäni .pdf-filu oli vähän huono? Tähän tapaan ainakin itse olin tarkoittanu noissa viesteissä.
http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg
tomaattiorava
18.11.2010 17:09:30
Tonski: Pahoitteluni, se oli tosiaan typo. Eli kolmannelle asteelle C#m-sointu on nimenomaan tuo C#-E-G#. Tomaattiorava, siis tosiaan kun jossain välissä puhuit, että menee yli oktaavin, niin meinasin että kaikki mahdolliset siinä välissä/asemassa, minkä oot valinnut. Siis tähän tapaan:

http://dl.dropbox.com/u/6896713/A-d … asteikon%20kolmisointuarpeggiot.pdf

Tämmöstä vissiin enemmän hait, jos tuo edellinen linkittämäni .pdf-filu oli vähän huono? Tähän tapaan ainakin itse olin tarkoittanu noissa viesteissä.

Huh, no onneks oli vaan typo eikä mitään vakavampaa =D
Mutjuu, toi sun linkkis ei skulaa mutta juurikin simmottos mää täs nyt oon tehny. Asemasta karataan kyllä sen verta, että pystytääm lopettamaan lurittelut siihen A:han ettei korvaa hämäile turhaan niin sehän menee näppärästi tohon b-kielen 10 nauhalle.
juikka111
18.11.2010 21:27:07
Mulla ei kans toimi tuo linkki.
-Jack-
Tonski
18.11.2010 21:50:23

juikka111: Mulla ei kans toimi tuo linkki.

Ei haittaa sisältö ei ole mitään ihmeellistä! Mut jos tosiaan huvittaa vilkasta:

http://www.mediafire.com/?2rl2nanmmc4ccp3
tomaattiorava
19.11.2010 13:13:04
Mitenkäs sitte ku käytössä on kaksi erivireistä kitaraa?
Ostin taannoin vähän kelvollisemman akkarin jonka kanssa oon nyt ihan perus vireessä näitä teoriajuttuja treenaillu mutta toi sähkis murisee C:ssä.
Miten kannattaisi nää asiat järkeillä sitten kun soitetaankin sähkistä?
wavelength
19.11.2010 13:26:41 (muokattu 19.11.2010 13:28:05)

tomaattiorava: Mitenkäs sitte ku käytössä on kaksi erivireistä kitaraa?
Ostin taannoin vähän kelvollisemman akkarin jonka kanssa oon nyt ihan perus vireessä näitä teoriajuttuja treenaillu mutta toi sähkis murisee C:ssä.
Miten kannattaisi nää asiat järkeillä sitten kun soitetaankin sähkistä?

Jos rupeaa opettelemaan otelautaa ulkoa eri vireillä, pää sekoaa ennemmin tai myöhemmin. Yksi suht järkevä lähestymistapa voisi olla vastaava kuin puhaltajilla: pidä C-vireistä kitaraasi transponoivana soittimena. Ajattele siis soittavasi normaalivireistä skebaa, jonka sävel E on todellisuudessa soiva C. Bänditouhuissa summuissa täytyy sitten vielä opetella transponoimaan lennosta se suuri terssi ylöspäin: esimerkiksi soiva sointukulku Dm G7 Cmaj pitääkin soittaa normaalivireisen kitaran F#m B7 Emaj -sormituksilla.
EDELLEEN myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara...
Jucciz
19.11.2010 14:08:58
Lainaan itseäni:

Perjantaina pitäis sitten rykäistä C-kurssitutkintokonsertti sähkökitaralla. Pitäkää peukkuja.

Konsertti takana päin, vitonen pamahti. Ei mulla muuta.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
baron
19.11.2010 14:51:56

Jucciz: Lainaan itseäni:

Voisitko amatöörejä sivistää: Mikä oli arvosteluasteikko (4-10 vai 0-5 vai joku muu)?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Tonski
19.11.2010 16:05:12

baron: Voisitko amatöörejä sivistää: Mikä oli arvosteluasteikko (4-10 vai 0-5 vai joku muu)?

Musaopistojen/konservatorioiden/sibiksen ja muiden arvosteluasteikko taitaapi olla nollasta viiteen. Jukciz vois vissiin varmistaa tämän, missä opiskelet? Oliko max. 25p-arvosteluasteikko käytössä?
Jucciz
19.11.2010 16:44:02
Tonski: Musaopistojen/konservatorioiden/sibiksen ja muiden arvosteluasteikko taitaapi olla nollasta viiteen. Jukciz vois vissiin varmistaa tämän, missä opiskelet? Oliko max. 25p-arvosteluasteikko käytössä?

Alarajaa en tiedä, yläraja oli tuo vitonen. Vissiin ykkösellä pääsee läpi, että vissiin nolla ois sit meinannu vaan hylättyä.

Hassua, viimeksi olen ollut tekemässä mitään tutkintoa vuonna 1998 tai 1999, jolloin suoritin sähkökitaran 2/3:n.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Zeeboo
19.11.2010 18:04:08

Eipä tuohon just ole lisättävää. Hatunnosto suoritukselle & onnee!
White men can't Monk
Tonski
19.11.2010 18:13:15

Jucciz: Alarajaa en tiedä, yläraja oli tuo vitonen. Vissiin ykkösellä pääsee läpi, että vissiin nolla ois sit meinannu vaan hylättyä.

Hassua, viimeksi olen ollut tekemässä mitään tutkintoa vuonna 1998 tai 1999, jolloin suoritin sähkökitaran 2/3:n.

Heitä konsertin biisilista tänne? Mua kiinnostas tietää miten jatS-pohjaista on ollut tuo meininki.
Jucciz
19.11.2010 18:50:44 (muokattu 19.11.2010 18:56:32)
Tonski: Heitä konsertin biisilista tänne? Mua kiinnostas tietää miten jatS-pohjaista on ollut tuo meininki.

Valssilla lähdettiin ja humppaan lopetettiin, normaalisti. Tarkemmin:

Chick Corea: Windows
Pat Metheny: So May It Secretly Begin
Pepe Willberg: Aamu
Pekka Pohjola: Kädet suoristavat veden
Thelonious Monk: Blue Monk
John Scofield: Jeep on 35
AC/DC: You Shook Me All Night Long
Kolmas Nainen: Tästä asti aikaa

Encorena Pirkka-Pekka Petelius: Bulu Bulu Bulu

Mitään tyylillisiä vaatimuksia tutkintokonsertin ohjelmistoon ei ollut, mutta luonnollisesti kannatti valita semmoisia biisejä, jotka sujuvat hyvin ja joita on kiva soittaa - ja tietty mielellään monipuolinen kattaus sekä soittajien että kuulijoiden mielenkiinnon ylläpitämiseksi. Tutun bändin kanssa oli kiva vetää noita biisejä, kun osa oli jo muutenkin aktiivisesa ohjelmistossa normaalikeikkailussa. Mukana oli siis myös laulettua ohjelmistoa, kaverit hoitivat laulupuolen. Varmaan kivempi kuulijoillekin, ettei vedä kolmea varttia pelkkää puuduttavaa kitarainstrumentaalia...

Kai tuosta osa oli jatsiksikin laskettavaa, mutta se ei sinänsä ole homman pointti. Mun mielestä on kiva soittaa niin rock- kuin jazzbiisejäkin ja monta muuta juttua siltä väliltä sekä paljon muuta.
Jucciz
19.11.2010 18:55:55
Zeeboo: Eipä tuohon just ole lisättävää. Hatunnosto suoritukselle & onnee!

Lämmin kiitos.

Wwes: Tähän täytyy mainita että yleisenä harhaluulona on että tutkintokonserteissa täytyisi soittaa jatsia, tärkeintä on että osaa oman hommansa helvetin hyvin ja monipuolisesti.

Juuri näin. Monipuolinen ohjelmisto antaa soittajasta monipuolisen kuvan, mikä on tutkinnossa paljon tärkeämpää kuin yhden osa-alueen suvereeni osaaminen, etenkin muiden osa-alueiden kustannuksella.
baron
19.11.2010 19:12:01

Jucciz: Alarajaa en tiedä, yläraja oli tuo vitonen.

No paljon onnea sitten!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
krk
19.11.2010 21:06:07

Vähä niinku Certified Guitar Player siis :) - onnittelut!
"Son, can you play me a memory? I'm not really sure how it goes, But it's sad and it's sweet and I knew it complete, When I wore a younger man's clothes" - Billy Joel
Jucciz
19.11.2010 22:54:30
krk: Vähä niinku Certified Guitar Player siis :) - onnittelut!

No jaa... keikkaliksojen nouseminen saattaa silti edelleen riippua jostain muusta kuin siitä, että C-kurssi on hoidettu. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)