Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Konttorituolit
1 2
Juicy
02.11.2010 20:42:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kävi niin, että tää vajaa 2v "uskollisesti" palvellut tuoli vetelee viimeisiään: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=9582433#p9582433
 
Uusi tuoli siis hakusessa, mielellään sellainen joka ei nitise eikä natise, ja kestäisi 86kg ruhoani useammankin vuoden. Budjetti olis siinä 300-500€ tuntumassa. Käytettyjä Martelan Logic 4:sia ja Kinnarpsin 8000/9000-sarjan tuoleja olen kahtellut, samaan haarukkaan näkyy monesti menevän Iskun työtuolit.
 
Koneella tulee istuttua pelaamisen/dadailun/studiohommien merkeissä pitkää päivää, joten HÅG Capiscoja ja ihan valvomotuolejakin on tullut mietittyä, vaan niiden hintakin (kestävyyden ohella) alkaa olemaan jo omaa luokkaansa. Tää mun työpöytä on 73cm, eli matalahko kaiketi nykytyöpöytien standardeilla.
 
Onko täällä kellään mitään kokemusta noista edellämainituista? Käsinojat, korkeahko selkänoja ja niskatuki olis kiva. Ristiseläntuen ja muiden oleellisimpien säätöjen olemassaolo taitaa olla selvää kauraa tuon hintaluokan tuoleissa?
 
Tuolta olen kahtellut lähinnä:
 
http://www.exposin.fi/products.php?cat_id=39
http://www.tavaratrading.com/tuotteet/2/tyotuolit/kaytetyt-tyotuolit
 
Muitakin paikkoja voi ehdottaa, jos löytyis vielä parempia tarjouksia. Ja kai tää tuli oikealle alueelle..? =)
 
Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Ukkovaari
03.11.2010 00:28:03 (muokattu 03.11.2010 00:32:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Nyt kävi niin, että tää vajaa 2v "uskollisesti" palvellut tuoli vetelee viimeisiään: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=9582433#p9582433
 
Uusi tuoli siis hakusessa, mielellään sellainen joka ei nitise eikä natise, ja kestäisi 86kg ruhoani useammankin vuoden. Budjetti olis siinä 300-500€ tuntumassa. Käytettyjä Martelan Logic 4:sia ja Kinnarpsin 8000/9000-sarjan tuoleja olen kahtellut, samaan haarukkaan näkyy monesti menevän Iskun työtuolit.
 
Koneella tulee istuttua pelaamisen/dadailun/studiohommien merkeissä pitkää päivää, joten HÅG Capiscoja ja ihan valvomotuolejakin on tullut mietittyä, vaan niiden hintakin (kestävyyden ohella) alkaa olemaan jo omaa luokkaansa. Tää mun työpöytä on 73cm, eli matalahko kaiketi nykytyöpöytien standardeilla.
 
Onko täällä kellään mitään kokemusta noista edellämainituista? Käsinojat, korkeahko selkänoja ja niskatuki olis kiva. Ristiseläntuen ja muiden oleellisimpien säätöjen olemassaolo taitaa olla selvää kauraa tuon hintaluokan tuoleissa?
 
Tuolta olen kahtellut lähinnä:
 
http://www.exposin.fi/products.php?cat_id=39
http://www.tavaratrading.com/tuotteet/2/tyotuolit/kaytetyt-tyotuolit
 
Muitakin paikkoja voi ehdottaa, jos löytyis vielä parempia tarjouksia. Ja kai tää tuli oikealle alueelle..? =)

 
Mainitsit käsinojat, josta heti tuli mieleen, että jos nyt kitaraa soitat niin eikös noi käsinojat ole tiellä eli ite lähtisin hankkimaan työtuolia jossa ei ole käsinojia tai sitten jos on niin ne saa helposti irti vetämällä jne.
 
Mulla taitaa olla työssä joku Martelan Logic malli, josta löytyy sitten kyllä kaikk mahdolliset säädöt ja on hyvä istua, löytyy käsinojat/korkeussäädettävät, on kaltevuus säädöt niin istuin kuin selkänojalle, ristiselän tukisäätö/säädettävä, niskatuki, ym. Joten katsasta ainakin tuo (mitä äkkiseltään noita sun linkkejä kattoin niin aika saman näköinen tuoli tuo, mutta tarkista noiden säädöt mitä löytyy ja mieti alla olevia juttuja samalla).
 
Työtuolissa olis hyvä olla ainakin seuraavat säädöt:
- selkänojan korkeus ja kaltevuus säätö
- istuinosan kaltevuus ja myös syvyyssäätö (se syvyys säätö on siitä tärkeä että jos istuinosa on liian pitkä niin rupee painamaan sieltä polvitaipeista ja jalat puutuu ja jos liian lyhyt niin painaa sitten liikaa sieltä reiden alkupäästä ja persus ei meinaa mahtua.
- tietysti istuin korkeuden säätö
- ristiselän tuki on iha mahtava juttu ja varsinkin jos on selän kanssa ongelmia (sellainen pumpattava malli on kivempi kuin se toinen).
- tietysti pitää nykyaikana olla sitten se 5 ristikkoinen jalkasysteemi ja rullat lattian mukaisesti ettei mm. liu persuksen alta tuoli kun istahtaa
 
Yksi tärkeä asia on miettiä, että onko se selkänoja korkea vai ns. matala malli, koska korkea ei välttämättä ole paras vaihtoehto aina jokaiselle, mutta jos nyt sitte kaipaa niskatukea niin kaippa se pitäis olla korkea mallinen.
 
Tietty sopiva muotoilu auttaa jotta myös istuu muutenkin
 
Jossain lehdessä oli nyt justiinsa joku Martelan mainos jossa ne myy sitä konttorikamaa halvemmalla (varmaan näyttelyssä olleita huonekaluja), sieltä kandee katsoa ja vaikka soittaa.
 
Hyvä työtuoli maksaa hyvinkin siinä 500-600 euroa ja noissa on sitten aikas kivasti ne säädöt eli kaikki löytyy. (mulla taitaa olla töissä työtuoli, Martelan malli ja hinta tais pyöriä juurikin n. 600 euron tietämillä ja tuolissa on kaikki mahdolliset säädöt).
 
Harvempi kuitenkaan ostaa näitä kalliimman puoleisia tuoleja vaan päätyy juurikin näihin halpoihin, joissa ensimmäisenä menee yleensä selkänoja, selkänojan kaltevuus tai sitten se kaasujousi heiluu kuin heinä tuulessa.
 
Ei kait tästä mitään apuja mun jutusta ollu mutta mielenkiintoinen poikkeus kaiken tämän musavermeen keskellä ja muuten erittäin tärkeä asia, harvempi satsaa työtuoliin vaikka istuu siinä 8-12 tuntia päivässä, ja vielä harvempi osaa oikeasti säätää sen työtuolinsa niin kuin pitää. Itekin vaikka olen alalla joskus työskennellyt työpistesuunnittelussa niin silti kotona olevat tuolit on liiaksi halpis kamaa tyyliin Sotka, Isku ym. (hintaluokka n. 75-115) ja nämä tuolit nyt on mitä on, halvalla ei yleensä saa hyvää työtuolia vaan niissä on tingitty niin materiaalista, suunnittelusta ja säädöistä.
 
Juicy
03.11.2010 01:27:51 (muokattu 03.11.2010 01:29:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsinojat harvemmin on ongelma näillä mun kitaroilla, niin kauan kun sen pidemmän sakaran saa sinne käsinojan alle. ;-)
 
Korkea selkänoja/niskatuki on lähinnä hyödyksi kun musaa ja leffoja tulee kahteltua, voipi hieman rennommin nojailla... Näin yömyöhään koneella ollessa olisi myös kiva jos tuoli olisi sen verran järeä, ettei se kitise ja narsku joka kerta kun vaihtaa painoa kankulta toiselle.
 
Harmi kun täälläpäin on lähinnä noita Sotkia ja JYSKejä, joutuu osin "sokkona" ehkä tilaamaan. Kokkolassa tosin taitaa jossain olla Martelan toimipiste, pitää tsekata joskus.
 
Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
SiwamieS
03.11.2010 03:22:43 (muokattu 03.11.2010 03:26:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitetäänpäs läpällä ja kännissä tämmönen 'halpis'-osaston edustaja. Alustuksena mainittakoon että olen siinä about vajaa satakiloinen jössikkä ja aiempana tietsikkatuolina oli about tämän näköinen rimpula: http://www.jysk.fi/120/122/3620022/a/catalog , joka noin vuoden itselleni ominaisen epäergonomisen nojailun ja keikkumisen jälkeen repesi pillunpäreiksi koska: selkänoja ei ollut kiinni muulla kuin muovisilla käsinojilla jotka oli kiinni istuinosassa. Eli käsinojat sanoivat sanoivat "naps" ja menivät poikki hiljalleen sieltä sun täältä ja se siitä tuolista.
 
Muutaman tehokkaan 'nyt pitäs saada opiskelijabudjetilla kelvollinen tuoli' -halpakauppakierroksen jälkeen päädyin tähän: http://www.sotka.fi/tuote.php?tuote=8011 Kohta kaksi vuotta on tällä keikuttu ja heiluttu, ei ongelmia. Varsin pätevä härveli.
 
Eli jos yhtäkkiä jostain syystä budjetti kutistuukin kolmasosaan, suosittelen tätä.
 
E: Niskatukea ei ole ;l
 
I wanna see movies of my dreams
Juicy
03.11.2010 03:48:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jos yhtäkkiä jostain syystä budjetti kutistuukin kolmasosaan, suosittelen tätä.
 
E: Niskatukea ei ole ;l

 
Tuota on moni kyllä kehunut, että on hintaisekseen varsin kohtuullinen. Ja todennäköisesti tuokin olisi kestänyt kauemmin mitä tää edellinen, yli kolme kertaa kalliimpi keinonahkarimpula... Mutta ihan vain periaatteesta jätän tuon hintaluokan tuolit kauppaan. Köyhällä ei ole varaa halpaan, jne.
 
Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
SiwamieS
03.11.2010 04:18:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Mutta ihan vain periaatteesta jätän tuon hintaluokan tuolit kauppaan. Köyhällä ei ole varaa halpaan, jne.
 
Jeah. Tosin turhan harvassa on kerrat kun köyhällä on varaa sen kalliimpaankaan ;)
 
I wanna see movies of my dreams
jPekka
03.11.2010 11:16:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on ollut nelisen vuotta Kinnarpsin 9000-sarjalainen, johon olen perin tyytyväinen. Itselläni on painoa vielä enemmän, ja tuoliparka on kestänyt kaiken sen valittamatta, vaikka vietän tuolissa melkoisen osan valveillaoloaikaa. (Teen nimittäin myös työt kodin työhuone/kotistudiossa.) Käsinojia saa työnnettyä sen verran taaemmaksi, etteivät ole olleet tiellä kitaraa tai bassoa soittaessa.
 
Ainoa ongelma on selkänojan kallistuksen lukitusvipu, joka on aikaa myöten löystynyt. Pitäisi saada aikaiseksi soittaa firman huoltoon.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Spillway Arts
03.11.2010 20:58:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitin Laineella on edustuksessa mielenkiintoisen näköisiä tuoleja
http://www.argosyconsole.com/argosy_hermanmillerchairs.html
Näyttävät tosin hieman kalliilta...
 
En väitä etteikö se olisi täysin mahdotonta, mutta en siltikään sanoisi kyllä.
Juicy
05.11.2010 03:25:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spillway Arts: Soitin Laineella on edustuksessa mielenkiintoisen näköisiä tuoleja
http://www.argosyconsole.com/argosy_hermanmillerchairs.html
Näyttävät tosin hieman kalliilta...

 
Tulee vahvasti mieleen Matrix-leffat. =)
 
Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Spillway Arts
05.11.2010 12:00:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Tulee vahvasti mieleen Matrix-leffat. =)
 
Totta. Niin totta.
Mutta toisaalta tuollaisessa verkko tuolissa ei p*rse tai selkä hikoa yhtä paljon kuin normaalissa konttori tuolissa.
 
En väitä etteikö se olisi täysin mahdotonta, mutta en siltikään sanoisi kyllä.
lindo
05.11.2010 22:09:08 (muokattu 05.11.2010 22:14:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin IKEAssa ja tällanen tuntui aika hyvältä
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/40103100
oikeesti varmaan ihan paska, mutta tykkäsin korkeesta selkänojasta ja muutenkin kun olen vähän löhävää sorttia.
 
Käsinojat on kyllä kitaristina huono asia, ja suurin osa tuoleista tuntuu olevan käsinojilla :(
 
"Hyvä tietää
Tuoli on testattu ja hyväksytty ammattikäyttöön."
 
:D
 
Rok rok
jPekka
06.11.2010 00:10:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lindo: Käsinojat on kyllä kitaristina huono asia, ja suurin osa tuoleista tuntuu olevan käsinojilla :(
 
Aika monesta ne käsinojat on helppo irrottaa. Tai olla kokonaan asentamatta siinä vaiheessa, kun tuolin osia nostelee sieltä litteästä paketista.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Guitar83
06.11.2010 14:30:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SiwamieS: Heitetäänpäs läpällä ja kännissä tämmönen 'halpis'-osaston edustaja. Alustuksena mainittakoon että olen siinä about vajaa satakiloinen jössikkä ja aiempana tietsikkatuolina oli about tämän näköinen rimpula: http://www.jysk.fi/120/122/3620022/a/catalog , joka noin vuoden itselleni ominaisen epäergonomisen nojailun ja keikkumisen jälkeen repesi pillunpäreiksi koska: selkänoja ei ollut kiinni muulla kuin muovisilla käsinojilla jotka oli kiinni istuinosassa. Eli käsinojat sanoivat sanoivat "naps" ja menivät poikki hiljalleen sieltä sun täältä ja se siitä tuolista.
 
Samanlaisella tuolilla itsekin istun, ja ongelmat ovat samat. Tosin kaasujousikin laukesi jo alle puolessa vuodessa, mutta myös toinen käsinoja on mennyt poikki. Piirsin jo kuvat valmiiksi, jotta kaveri olisi leikannut 5 mm happoteräksestä uudet tuet (ilman käsinojaa, eli L-raudan tyyppiset), mutta koska tämä alkaa muutenkin olla jo vähän rempallaan (pehmusteet entiset, päällinen ratkennut ja rautaputkipatentti kaasujousessa), niin ehkäpä olisi aika uusia koko tuoli. Sääli, rautojen suunnitteluun tuli käytettyä aika monta tuntia aikaa, kun hain niihin vähän hevimpää muotoilua.
 
Keskimäärin tuoli per vuosi tuntuu menevän, mikä on minusta liian kova tahti kun elopainoa ei ole kuitenkaan kuin reilut 60 kiloa. Istuma-asento on toki mallia rennonletkeä. Hemmetin kertakäyttökulttuuri. Pitäisi kai itse rakentaa tuoli, jotta saisi sellaisen joka kestäisi jotain. Tai sitten tosiaan pistää se lähemmäs puoli tonnia jakkaraan kiinni.
 
JoeHans
06.11.2010 14:43:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SiwamieS: Heitetäänpäs läpällä ja kännissä tämmönen 'halpis'-osaston edustaja. Alustuksena mainittakoon että olen siinä about vajaa satakiloinen jössikkä ja aiempana tietsikkatuolina oli about tämän näköinen rimpula: http://www.jysk.fi/120/122/3620022/a/catalog , joka noin vuoden itselleni ominaisen epäergonomisen nojailun ja keikkumisen jälkeen repesi pillunpäreiksi koska: selkänoja ei ollut kiinni muulla kuin muovisilla käsinojilla jotka oli kiinni istuinosassa. Eli käsinojat sanoivat sanoivat "naps" ja menivät poikki hiljalleen sieltä sun täältä ja se siitä tuolista.
 
Nuo on ihan oikeasti vaarallisia kapistuksia. Itsellä kesti moinen vuoden ja juurikin tuo "nerokas" liitos, eli käsinojat pettivät. Veljellä kävi samanmoisen kanssa paskempi mäihä. Kaatui tuolilta liitosten pettäessä ja ilmeisesti vieläkin sääressä muheva arpi muistona.
 
Nuita halpoja konttorituoleja joutunut vaihtamaan itsekin useamman aina vuoden välein. Kaikesta huolimatta uskalsin ostaa vielä yhden halvan konttorituolin, joka on kyllä kestänyt. Tässä sattui olemaan metallinen tuo kiinnitysliitos selkänojalle. =) Myöskin oikean käden käsinojan jätin asentamatta, niin soveltuu kätevästi kitaransoitteluunkin. Juurikin tällainen tuoli kyseessä: http://www.jysk.fi/120/122/3620021/a/catalog.
 
Heavyä Rovaniemen malliin: Intervention
jPekka
06.11.2010 20:19:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoeHans: Kaikesta huolimatta uskalsin ostaa vielä yhden halvan konttorituolin, joka on kyllä kestänyt. Tässä sattui olemaan metallinen tuo kiinnitysliitos selkänojalle. =) Myöskin oikean käden käsinojan jätin asentamatta, niin soveltuu kätevästi kitaransoitteluunkin. Juurikin tällainen tuoli kyseessä: http://www.jysk.fi/120/122/3620021/a/catalog.
 
Itselläni oli juuri tuollainen ennen tätä Kinnarpsia. Kaasujousi pasahti takuuaikana ja tuoli meni vaihtoon. Vähän takuuajan päättymisen jälkeen petti jalan ja istuimen kiinnityskohta, ellen väärin muista.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Juicy
06.11.2010 20:57:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tässä nyt kovin taisto on Kinnarpsin ja Martelan välillä. =)
 
Onko täällä kukaan päässyt vierekkäin testaamaan noita Kinnarpsin 8000-sarjalaisia ja Martelan Logic 4:ää?
 
http://www.tavarakellari.fi/uploaded/images/tyotuoli_003.jpg
http://www.tavarakellari.fi/uploaded/images/tyotuoli_001.jpg
 
Huomasin tuolla myös noi Sitagin tuolit, joissa tulee rahi mukaan (aivan alimmaiset): http://www.tavarakellari.fi/products.php?cat_id=5
 
Siinä kalliimmassa näkyy tulevan jokin läppärialusta tjsp. mukaan. Onkohan nuo hintansa väärtejä? Tuolla saisi varmaan mukavan asennon leffojen katseluun. =)
 
Niskatuki tosin puuttuu... Hmm. Vaikeaksi menee, varsinkaan kun noita ei pääse mitenkään testaamaan.
 
Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
jPekka
06.11.2010 21:00:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Hmm. Vaikeaksi menee, varsinkaan kun noita ei pääse mitenkään testaamaan.
 
Niinpä. Itse kävin koeistumassa Kinnarpsin firman Ruoholahden liikkeessä, mutta taitaa olla kovin pitkä reissu sinulle.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Juicy
06.11.2010 22:10:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Niinpä. Itse kävin koeistumassa Kinnarpsin firman Ruoholahden liikkeessä, mutta taitaa olla kovin pitkä reissu sinulle.
 
Sullahan oli 9000-sarjan Kinnarps? Onko siinä millaiset säädöt ristiselälle? Tuo 9334 saattais olla se minkä hommaan, siinä näkyi ainakin olevan riittävästi säätöjä.
 
Noilla sivustoilla olevat Logic 4:t taitaa olla jotain vanhempaa sarjaa, kun niissä ei näy sitä ilmapumppua selkänojan oikealla puolella. Nykyiset on Logic 400-nimellä...
 
Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
jPekka
07.11.2010 17:40:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Sullahan oli 9000-sarjan Kinnarps? Onko siinä millaiset säädöt ristiselälle? Tuo 9334 saattais olla se minkä hommaan, siinä näkyi ainakin olevan riittävästi säätöjä.
 
Mulla on just 9334. Kallistuksen ohella selkänojan korkeuden, kulman ja istuinsyvyyden säädöt.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Juicy
07.11.2010 17:55:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Mulla on just 9334. Kallistuksen ohella selkänojan korkeuden, kulman ja istuinsyvyyden säädöt.
 
Eikö noihin pitäisi saada niskatuen asennettua jälkeenpäinkin? En kyllä tiiä onko sille oikeasti tarvetta, näkee sitten.
 
Noissa uusissa Logic 400:ssa on pumpattava ristiseläntuki vissiin vakiona, mut noi käytetyt näyttää joltain vanhemmilta malleilta. Mietin tässä, että olisko sillekään loppupelissä mitään tarvetta. Ei mulla selän kanssa ongelmia ole, lähinnä noi tuolit vaan hajoaa perseen alta vaikka nätisti istunkin. =)
 
Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «