Aihe: Edullisimmat etuasteet, mitä olennaista? | 1 |
---|
|
Tere Kyselisin mitä olennaisia seikkoja edullisimmissa (alle 200e) etuasteissa on? Äänittelen kotona Rode Nt1A:la akustista, pienoa, ja laulua. (Cajonin ja Gongot Shuren 57:lla) Mulla on Thompan varmaan halvin etunen Art 38e, ja mietin et paraneeko tallentamisen laatu jos ostan hiukan kalliimman etusen? Vai tullaanko sitten siihen juttuun et olohuoneeni akustiikkaa pitäs parantaa, tai mennä studio tilaan äänittämään ennemmin kuin hakata rahaa parempaan etuseen? (Tallentelen Fostexin Vf160ex:le, jonka vois siirtää helposti studio tilaan.. mut mä ehkä haluisin et tulevissa äänityksissä "ilmenee" et se on äänitettu olohuoneessa, ei tosin missään kivi talossa, vaan mökissä jossa on puulattia ja puukatto..) -Hans |
Mikael 22.10.2010 10:57:18 (muokattu 22.10.2010 11:23:15) | |
|
HansOskar: mietin et paraneeko tallentamisen laatu jos ostan hiukan kalliimman etusen? Mä sanoisin että sun pitäis sijoittaa vielä vähän enemmän jotta pelkän etuasteen laadun parannus alkaisi kuulumaan selvästi parantuneena soundina. Sen sijaan vähän reilulla 200€ rupeaa saamaan jo ns. channel strippejä (esim. Focusrite Trackmaster, Joemeek Threeq, dbx 286A) joista löytyvillä työkaluilla voisit jo selvästi vaikuttaa soundiin. Hassua muuten että lähes kaikki noi halvimmat etuset on nykyään putkitoimisia. Mä ainakin laittaisin rahani tuossa hintaluokassa mahdollisimman cleaniin transistorietuseen... Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
|
HansOskar: Mulla on Thompan varmaan halvin etunen Art 38e, ja mietin et paraneeko tallentamisen laatu jos ostan hiukan kalliimman etusen? Saattaa hyvinkin parantua - jonnin verran. Itsellänikin on ollut aikaisemmin tuo ART:n Tube MP. Ei se tolkuttoman huono ole, mutta siinä on kaksi perusongelmaa: - Putki toimii alijännitteellä, jolloin se lähtee särölle hyvin helposti. Jotta putki toimisi oikein, se vaatisi (ulkomuistista) toistasataa volttia jännitettä, ja tuo ARTti toimii tunnetusti yhdeksällä. - Ensiasennusputket eivät ole välttämättä kovin hyvälaatuisia. Itse parantelin tilannetta vaihtamalla omaani alkuperäisen, "nimettömän kiinalaisen" ECC83 (amerikkalaisen merkintätavan mukaan 12AX7) -tyyppisen putken tilalle vähemmän vahvistavan ECC82:en (12AY7), joka oli vielä kaverilta joskus saatu, käyttämätön 70-luvun aito Phillips... särö väheni, soundi parani, ääni selkeytyi... hieman. Mutta (etenkin vanhat) putket ovat perin yksilöitä, joten löytääkseen hyvän joutuu ehkä ostamaan useamman, jolloin (hyvien putkien kohdalla) liikutaan jo uuden etusen hintatasossa. Putkietuvahvistimet ovat kivoja, mutta hyväsoundiset putkietuset ovat yleensä myös kalliita. Itse suosittelisin perusetuseksi mieluiten asiallista transistorivehjettä. Kuten tälläkin palstalla on usein mainittu, Really Nice Preamp (http://www.thomann.de/fi/fmr_audio_rnp_8380.htm) on aikalailla nimensä veroinen (ja vielä kaksikanavainen) vehje, tarkka ja tasainen, kestää myös vahvoja signaaleja. Halvemmasta päästä Studio Projectsin VTB1 (http://www.thomann.de/fi/studio_projects_vtb1.htm) on asiapeli: siinä on myös putki, mutta sen saa feidattua signaalitieltä pois silloin kun ei tarvita pehmeää muhjuunnutusta. Noista kahdesta on itselläni kokemusta, RNP on vieläkin hallussa, VTB1:n myin pari vuotta sitten pois hintavampien etusten rahoittamiseksi. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
hape 22.10.2010 11:05:00 (muokattu 22.10.2010 11:07:10) | |
|
HansOskar: Mulla on Thompan varmaan halvin etunen Art 38e, ja mietin et paraneeko tallentamisen laatu jos ostan hiukan kalliimman etusen? Tuo on ihan ok perusetunen. Toki parempiakin on, mutta etuasteen vaikutus soundiin on kuitenkin aika pieni muihin asioihin (esim. mikrofoni, tila, soitin jne.) verrattuna. Jos et ole tyytyväinen soundiin, suosittelisin etsimään vikaa jostain muualta kuin etuasteesta. Eli jos sä et tuolla saa tyydyttävää jälkeä aikaan, et sä sitä saa millään kalliimmalla etusellakaan. Vai tullaanko sitten siihen juttuun et olohuoneeni akustiikkaa pitäs parantaa, tai mennä studio tilaan äänittämään ennemmin kuin hakata rahaa parempaan etuseen? Juu, kyllä mun mielestä. Kannattaa lähteä siitä, että teet ensin ittelles selväksi, mikä nykysissä äänityksissä mättää ja teet sit asioita eri tavalla jotta ne asiat saatas korjattua. Ei se etusen vaihtaminen niin ihmeitä tee. Ei ole mikään pakko lähteä tekemään hirveitä akustointiratkaisuja, vaan kannattaa kokeilla ihan väliaikaisia viritelmiä. Jos ongelma on esim. v-mäinen huonekaiku, demppaa tilaa vaikka jollain vilteillä ja patjoilla mikrofonin ja/tai äänilähteen ympäriltä jne. ehkä haluisin et tulevissa äänityksissä "ilmenee" et se on äänitettu olohuoneessa, ei tosin missään kivi talossa, vaan mökissä jossa on puulattia ja puukatto.. No sit meet äänittään mökkiin! :D En missään nimessä väitä, etteikö etuasteella olisi väliä (nimim. "Parhaillaan kolvaamassa 2-kanavaista Neve-kloonia") mutta en usko että se tässä sun tapauksessa on mikään oikotie onneen. Edit: jätkät oli nopeampia :D Niin sitä vaan että ihan järkeviä Mikael ja jPekka tuossa edellä esittivät. Remember: Don't eat the deadly yellow snow! |
|
Kiitos rakentavista palautteista!!! Mä vaihdoin Sovtekin putken kiinalaisen tilalle, mul oli niitä laatikossa, Sovtekin putki ei ole mikään Pro (hinta 9e), mut vaikutti melko paljon saundiin, jopa mäkin kuulin sen heti. (vaikka heinäsirkat ovatkin kuolleet jo muutama vuosikymmen takaperin.) Mä muuten asun "mökissä", jossa on puu lattia, katto, seinät jotain kipsilevyä... ei mikään studio mut ei aivan huonokaan akustiikka, mut eihän toi patjojen kasaaminen mikään mahdoton homma ole kokeilla. Akusta levyjä en osta (hinta), styroformi levyjä rautakaupasta mielummin:-) -Hans |
hape 22.10.2010 13:17:17 | |
|
HansOskar: Mä vaihdoin Sovtekin putken kiinalaisen tilalle, mul oli niitä laatikossa, Sovtekin putki ei ole mikään Pro (hinta 9e), mut vaikutti melko paljon saundiin, jopa mäkin kuulin sen heti. Nonni! Mä oon käyttäny putkietusissa Tung-Soleja. Ne on pirun hyviä eikä ne maksa ku kolme-neljä euroa enemmän ku noi Sovtekit. Niitä saa ainaki UralTonelta. Remember: Don't eat the deadly yellow snow! |
|
Akusta levyjä en osta (hinta), styroformi levyjä rautakaupasta mielummin:-) Harmi kyllä styrofoam/styroxlevyistä ei ole mitään hyötyä akustoinnissa, mut osta toki vaan jos halvalla saat :-) ... http://www.soundreel.com |
|
Itselläni ei suoranaista kokemusta ole, mutta eräs suomalainen studiolaitteita myyvän yrityksen myyjä suositteli tuota budjetti etuasteeksi: http://www.smproaudio.com/index.php/en/products/preamps/tc02 Kehusi ainakin hyvää hinta-laatusuhdetta, kun itse kyselin kotistudioon sopivaa laadukasta etuastetta kohtuu hintaan. |
|
Veikkaanpa tuon perusteella ettei sun mitään kauheita bassoansoja tarttis tehdäkään saadakses hyvän akustiikan. Matalimmat taajuudet juoksee puista hyvin läpi, joten eivät jää kummittelemaan. Itselläni on tuo aiemmin mainittu dbx:n 286A ja tykkään kyllä. Kompressori siinä on vähän omalaatuinen, siinä kun on vain kaksi potikkaa, drive ja density. Mutta kyllä se toimii. "Lauluja" olen sillä vain äänitellyt. Pianon äänitykseen ottaisin stereoetusen. There should be cake!
-RDA |
|
Olen itse pohtinut ulkoisen kompressorin/limitterin ostoa, jota voisin käyttää jo nauhoitteluvaiheessa sekä myös itse miksaamisessa/masteroinnissa. En tiedä kuinka kannattavaa tämä on, mutta haluaisin noiden plugareiden tilalle hardwarea. Katselin torilta mm. focusriten compounderia(250€) joka meni kuitenkin nenän edestä. Kuten olen ymmärtänyt, että mikäli jonkin tällaisen vehkeen hommaan, tarvitsen myös etuasteen jonka kautta ohjaan nauhoitettavan signaalin kompressoriin. Minkätasoinen etunen kannattaisi ostaa jotta siitä olisi jotain hyötyä jos vertaa interfaceni etusiin(focusrite saffire pro 40). Esim tuo yllä mainittu TC02? Siinähän olisi tietty kompressorikin mukana, mutta tolla taas ei pysty oikein miksaamaan varsinkaan kun siinä ei kuitenkaan limitteriä ole jonka kovasti haluaisin. Lähinnä käytettyjä vehkeitä olen katsellut kun budjetti ei kovin iso ole. Ajattelin n. 500 euroa käyttää näihin vehkeisiin. Ja tilan säästämiseksi olen katsellut räkkivehkeitä. Ylimääräisenä etusena tietty mahdollista käyttää myös yamahan mg 82 mikseriä joka lojuu tossa lähes tyhjän panttina. Mitä suosittelette? |
Mikael 04.11.2010 09:41:14 (muokattu 04.11.2010 09:53:10) | |
|
Mr. Johnny: Olen itse pohtinut ulkoisen kompressorin/limitterin ostoa... Yamahaa mä käyttäisin tuolla budjetilla etusena ja panostaisin koko rahan kompressoriin - siis jos kerran kompressori pitää saada. Mutta pitäisikö siis tuossa kompurassa olla erikseen kompura ja limitteri, vai niin että ratio ulottuu kompurasta limitteriksi asti? Siis tarvitsetko yht'aikaa sekä kompuraa että limitteriä? Mikä on limitterin käyttötarkoitus tuossa yhtälössä? Ekana tulee mieleen FMR Audion RNLA ja RNC -yhdistelmä. Toista vois käyttää kompurana ja toista limitterinä - tosin mihinkään brickwall-tyyppiseen volannostolimitoinitiin masterissa en kyllä noilla lähtis vaan käyttäisin tarkoitukseen sopivaa plugaria. Mutta noilla kahdella olis ainakin pelivaraa ja kaksi vähän erityyppistä mutta kohtuuhyvää stereokompuraa joista molempia voi käyttää myös limitointiin (25:1). http://www.fmraudio.com/rnc.htm http://www.fmraudio.com/rnla.htm Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
|
Mikael: Yamahaa mä käyttäisin tuolla budjetilla etusena ja panostaisin koko... Kiitos vastauksesta! Lähinnä ajatus oli että voisin käyttää miksatessa kompuraa ja masteroidessa sekä kompuraa että limitteriä. Limitteri ei aivan pakollinen, olen vain huomannut että monessa vehkeessä nämä on samassa, erillisellä nupilla kuitenkin. Räkkimallisia tosin toivoisin laitteiden olevan. Ja toiveena myös että olisi stereosisääntulo(mikä taitaakin kaikissa melkein olla). Onhan tässä vähän semmoinen ajatus että kun on mahdollista nyt hommata, niin jotain pitäisi hommata. Enkä ole ollenkaan varma että nämä on ne asiat joihin minun tulisi ensisijaisesti kotihommissani panostaa... Mutta kaikenlaisia ehdotuksia otetaan mielellään vastaan. Ja näin itsekin ehdin miettiä että mielummin parempi yksi laite ja käyttää tota yamahan etusta sitten. |
Mikael 04.11.2010 10:42:04 (muokattu 04.11.2010 10:53:24) | |
|
Mr. Johnny: Kiitos vastauksesta! Lähinnä ajatus oli että voisin käyttää miksatessa kompuraa ja masteroidessa sekä kompuraa että limitteriä. Limitteri ei aivan pakollinen, olen vain huomannut että monessa vehkeessä nämä on samassa, erillisellä nupilla kuitenkin. Räkkimallisia tosin toivoisin laitteiden olevan. Ja toiveena myös että olisi stereosisääntulo(mikä taitaakin kaikissa melkein olla). Onhan tässä vähän semmoinen ajatus että kun on mahdollista nyt hommata, niin jotain pitäisi hommata. Enkä ole ollenkaan varma että nämä on ne asiat joihin minun tulisi ensisijaisesti kotihommissani panostaa... Mutta kaikenlaisia ehdotuksia otetaan mielellään vastaan. Ja näin itsekin ehdin miettiä että mielummin parempi yksi laite ja käyttää tota yamahan etusta sitten. Mikäli sulla limitterin tarkoitus on masterissa vain nostaa volaa, niin suosittelen hankkimaan jonkun tuohon tarkoitetun plugarin, sillä analogiset brickwall-limitterit ovat aika kaukana tuosta sun budjetista. Mitä taas tulee noihin joidenkin esim. dbx-kompuroiden limitteritoimintoon niin ne on enemmänkin tarkoitettu yksittäisten raitojen piikkien hillitsemiseen kuin koko masterin tason nostoon. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
Mr. Johnny 04.11.2010 10:52:17 (muokattu 04.11.2010 10:55:35) | |
|
Ok tämä selvensi hyvin, eli limitterin voi noista unohtaa(masterointikäytössä). Plugareita mulla onkin joita olen käyttänyt. Mutta osaisitko suositella jotain räkkimallisia vehkeitä? Joita siis nimenomaan nauhoitettaessa että miksatessa? edit: tosiaan noi olikin räkkimallisia, eli kiitos avusta vaan paljon! |
|
Noi ehdottamani FMR Audion laitteet ovat stereolaitteita ja ne saa myös räkkiin: http://www.fmraudio.com/rncFAQ.htm#question3 Kandee tutustua, ne ovat ainakin mun mielestä tossa hintaluokassa ihan parhaimmistoa. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
Mr. Johnny 04.11.2010 11:57:09 (muokattu 04.11.2010 12:42:20) | |
|
Vielä jatkoa... Mitä mieltä olet noista mainitsemistasi dbx-vehkeistä? Esim http://www.thomann.de/fi/dbx_166xl.htm tai joku vastaava? Vai onko noissa, samoin kuin focusrite compounderissakin, että kun on kovin paljon yhdessä vehkeessä niin kaikissa on todnäk karsittu aika paljon. Toi sidechain olisi meinaan myös kiva olla. Noista focusriten platinum-sarjan vehkeistä olen yrittänyt etsiä netistä tietoa ja niitä ei kyllä kovin paljoa tunnuta kehuvan. Coumpounderista ehkä hitusen enemmän positiivista käyttäjiltä kuin muista platinum-vehkeistä. http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_c400xl.htm entäs tollainen? |
|
FMR:n RNP:stä ja RNC:stä saa oikein kivan yksikanavaisen channel stripin. (Tai stereonkin, ei kuitenkaan dual monoa yhdellä kompuralla). "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
|
Mr. Johnny: Vielä jatkoa... Mitä mieltä olet noista mainitsemistasi dbx-vehkeistä? Esim http://www.thomann.de/fi/dbx_166xl.htm tai joku vastaava? Livepuolella noita näkee jonkin verran, mutta studioissa harvemmin. Mulla rajoittuu dbx-kompurakokemukset studiossa malleihin 566, 160A ja 160SL - ne on kaikki kyllä hyviä mutta en sitten tiedä miten vertauvat tuohon melko lailla halvempaan laitteeseen. Noista mainitsemistasi Focusriten ja TC:n kompuroista ei oo kokemusta. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
|
Kiitos tähän astisista kommenteista, ohjeista, mielipiteistä. Kysyisin vielä paria juttua liittyen näihin putki etuasteisiin. Tallennin jota käytän on fostexin VF160ex, joka sisältää itsessään transistori etuasteen, jota siis voi käyttää 1-8 sisääntuloon. Silloin kun käytetään erillistä etuastetta, tässä tapaukssa Art-tubea, ohjataan manuaalissa sulkemaan tallentimen oma etunen, ja silloin laite ottaa vain yhtä linjaa sisään. 1. kysymys, mitä kannattaa äänittää fostexin omalla etusella, sen saa syöttämään phantomia ? (Cajon, akustiset kitarat, mikitetty kitara/basso kaappi, piano, laulu, huuliharppu)??? 2. Mihin kannattaa ehdottomasti kokeilla putki-etusta? Laulu tuntu saavan väriä putkella. Basso suoraan sisään soitettuna tuntui toimivat. 3. Halvoissa putki etusissa oli mahdollisuus tyriä, jos etunen sylkee piikkeä. Nouseeko piikkien mahdollisuus mitä kovemmalla putki-etusta pidetään? Onko se jokin taajuus alue jossa piikkien mahkut on isommat putkietusella? 4. Entä jos pistää molelmat etuset käyttöön, eli putki hiljaiselle, ja fostexin omalla etusella hakee tasot? -Hans |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|