Aihe: Sävellajit + kvinttiympyrä = ongelma
1 2 3
Tonski
28.10.2010 12:36:32

baron: Miten niin teoreettisesti?
Tietenkin se on olemassa! On olemassa 12 ristisävellajia ja 12 b-sävellajia, jokaisesta sävelestä lähtevä.

On niitä enemmän, monet sävelet voivat olla eri tavoin ilmaistuja, vertaa E-duuri ja Fb-duuri. Jos mietitään eri tavoin ilmaistujen sävellajien olevan merkityksettömiä ja enharmonisesti samat lasketaan yhtenä, niin sittenhän niitä karkeasti sanottuna on just nuo kakstoista.
http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg
Turpahöylääjä
28.10.2010 23:19:02
Tonski: On niitä enemmän, monet sävelet voivat olla eri tavoin ilmaistuja, vertaa E-duuri ja Fb-duuri. Jos mietitään eri tavoin ilmaistujen sävellajien olevan merkityksettömiä ja enharmonisesti samat lasketaan yhtenä, niin sittenhän niitä karkeasti sanottuna on just nuo kakstoista.

Kyllähän tuo baron jo ilmaisi 24 eri sävellajia (12b+12#) :) Ihan varma en kyllä ole siitä, mitkä sävellajit tuohon sitten sisältyy :P

Enharmonisia ei tietenkään lasketa yhtenä!
Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on.
baron
29.10.2010 06:40:40 (muokattu 29.10.2010 06:52:27)

Turpahöylääjä: Kyllähän tuo baron jo ilmaisi 24 eri sävellajia (12b+12#) :) Ihan varma en kyllä ole siitä, mitkä sävellajit tuohon sitten sisältyy :P

Enharmonisia ei tietenkään lasketa yhtenä!

Tuohan oli vastaus kysymykseen onko Fb duuria olemassa. Mä vastasin siihen ja kerroin sen sävellajin etumerkit.

No ne sävellajit:
Ristit
C G D A E H F# C# G# D# A# E# H#

Beet
F Bb Eb Ab Db Gb Cb Fb Bbb Ebb Abb Dbb Gbb

No niitä tulikin 26!
Eli kvinttiympyrä kumpaankin suuntaan.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
29.10.2010 22:42:23 (muokattu 29.10.2010 22:50:21)
baron: Tuohan oli vastaus kysymykseen onko Fb duuria olemassa. Mä vastasin siihen ja kerroin sen sävellajin etumerkit.

No ne sävellajit:
Ristit
C G D A E H F# C# G# D# A# E# H#

Beet
F Bb Eb Ab Db Gb Cb Fb Bbb Ebb Abb Dbb Gbb

No niitä tulikin 26!
Eli kvinttiympyrä kumpaankin suuntaan.

Mun mielestä tuo lista olis kyllä alennusmerkkisten kohdalla loogisinta lopettaa ennen kuin alkaa kaksoisalennukset, jolloin sävellajeja tulisi 21, joka olisi diatonisen asteikon sävelten määrä kerrottuna kolmella ("natural", ylennetty ja alennettu, ts. C-D-E-F-G-A-H, C#-D#-E#-F#-G#-A#-H# ja Cb-Db-Eb-Fb-Gb-Ab-Hb). Muutenhan siellä tulee jotkut sävellajit jo kolmeen kertaan enharmonisesti eri tavoin kirjoitettuna (esim. C, H# ja Dbb). Mä ymmärsin että niillä enharmonisilla vastineilla tarkoitettiin lähinnä noita C/H# ja E/Fb -tilanteita. Muutenhan sitä vois samalla tavalla jatkaa ylennysmerkkistenkin sarjaa kaksoisylennyksiin ja saataisiin vieläkin lisää sävellajeja, kaikki niistä on teoreettisesti olemassa ja kaikille niillehän kyllä etumerkinnät saadaan, voihan niitä merkkejä mättää vaikka koko ensimmäisen viivastorivin täydeltä jos haluaa. :) Mutta jos nyt jonkunlaisen käytännöllisyyden piirissä pysytään niin mun kanta on 21.

E. Niin ja tietenkin mollit vielä, jolloin lopputulos olis 42. :) Ja sehän on tunnetusti myös...
"Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008)
baron
29.10.2010 22:48:52 (muokattu 29.10.2010 22:51:49)

sellisti: Mun mielestä tuo lista olis kyllä alennusmerkkisten kohdalla loogisinta lopettaa ennen kuin alkaa kaksoisalennukset, jolloin sävellajeja tulisi 21, joka olisi diatonisen asteikon sävelten määrä kerrottuna kolmella ("natural", ylennetty ja alennettu).

Mä vaan tsekkasin mitä tapahtuu kun kvinttiympyrä kierretään kertaalleen kumpaankin suuntaan. Eihän siinä mitään käytännön järkeä ole.

Voihan sitä kiertämistä jatkaa vielä toista kertaa mutta kun en tiedä miten triple # tai b merkitään:-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
29.10.2010 22:51:36
baron: Mä vaan tsekkasin mitä tapahtuu kun kvinttiympyrä kierretään kertaalleen kumpaankin suuntaan. Eihän siinä mitään käytännön järkeä ole.

Jep. Mutta kun täällä noista sävellajien lukumääristä oli puhetta niin halusin esittää omat pohdintani. :)
"Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008)
baron
29.10.2010 22:52:35

sellisti: Jep. Mutta kun täällä noista sävellajien lukumääristä oli puhetta niin halusin esittää omat pohdintani. :)

No 42 on ihan hyväksyttävä lopputulos!
sellisti
29.10.2010 22:56:57
baron: Voihan sitä kiertämistä jatkaa vielä toista kertaa mutta kun en tiedä miten triple # tai b merkitään:-)

Mä oon kerran törmännyt kolmoisylennykseen, tosin tilapäisenä merkintänä, ei etumerkkinä. Siinä oli vaan kaksoisylennysmerkki ja sen vieressä vielä tavallinen ylennys. Siinä tilanteessa pystyi ymmärtämään mitä säveltäjä sillä halusi, mutta sekaannusten välttämiseksi - ja nykymusiikin kenties kasvavien vaatimusten seurauksena - voisi olla syytä keksiä uusi symboli merkitsemään kolmoisylennystä. :) Kolmoisalennushan on helppo; kaksoisalennuksessa on jo kaks b:tä vierekkäin, siihen vaan kolmas lisää.
Dr Dominant
30.10.2010 10:50:58

baron: No 42 on ihan hyväksyttävä lopputulos!

Sehän on elämän tarkoitus muutenkin. 42 siis.
"Dr. Dominant, I presume?"
sellisti
31.10.2010 00:26:17
Dr Dominant: Sehän on elämän tarkoitus muutenkin. 42 siis.

Tätä vähän hain. :)
spaze
01.11.2010 14:16:44
Vosiko joku selittää mikä on subdominantti ja dominantti sävel?
Sax-pappa
01.11.2010 14:41:23
spaze: Vosiko joku selittää mikä on subdominantti ja dominantti sävel?

http://www.uta.fi/mute/har09.htm
Thevisa
03.11.2010 14:49:10
Janus
04.11.2010 01:37:25
Thevisa: http://img818.imageshack.us/img818/2360/441validominantit7.gif

"Yo, sup dawg, I herd you like dominant chords so I put dominant chords in your dominant chords so u can resolve while you resolve..."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)