Aihe: Nailonkielisen kitaran äänitys alle 300e mikillä/mikeillä? | 1 |
---|
|
Tere Kysyisin et onko Roden NTG 2 (Haulikko mikkiä) kukaan käyttäny nailonkielisen kitaran äänitykseen? Mulla olis semmoinen muistikuva et soittoani nailonkielisellä kitaralla olis äänitetty 10-12-vuotta sitten kahella hauliko mikillä, ja se on ollut nyt jälkeenpäin kuuneltuna paras saundi klassisesta kitarasta. On soittoani äänitetty Rode NT1A, ja Rode NT2A:lla mutta niiten saundi on jäänyt aika tussuksi. Nyt kun itte yritän äänitellä omia edesottamuksia, ja suunittelen mikin/mikkien ostoa klassista kitaraa varten, niin mitä te viisaammmat sanotte Rode NT5-MP parista nailonkielisen äänittämiseen? Kiitos! -Hans |
|
jos tila, lähtösoundi ja etuasteet on asialliset, niin ihan viis-sepeillä pääsee pitkälle, ellei jopa perille. http://dl.dropbox.com/u/1559544/Valse_lente_02.mp3 "Rock-jazz syntyi aikoinaan siitä, ettei osattu soittaa jazzia eikä rockia. Fuusion kehittyminen vaati lisäksi sen, ettei osattu miksata." - Jouni Kesti |
|
Tulin taannoin hommanneeksi vähän yli satasella Soundatan konkurssimyynnistä Rode Procasterin, joka on osoittautunut mainioksi kapineeksi mm. viulun, huilun ja dobron äänityksessä. Jos pitäisi äänittää naikkaria, saattaisin kokeilla tuota ensimmäiseksi. Kontekstista riippuen, tietysti: jos kyse on sooloäänityksestä, naikkarinsoittaja pitäisi saada hyvään tilaan ja ottaa talteen stereofonisesti, ehkäpä laajakalvollisilla konkilla. Tai sitten lähimikittäisin Procasterilla ja pistäisin pikkuisen etäämmälle pari konkkaa M/S-parina? "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
anapena 26.10.2010 16:30:56 (muokattu 26.10.2010 20:37:06) | |
|
NTG2 ei ehkä ole ensimmäinen mieleen tuleva valinta tuohon, mutta jos se tuottaa halutun lopputuloksen, niin miksei. Mulla on se käsitys, että se joidenkin tyyppien mielestä kohisee jonkin verran. Oma käyttö on ollut hätästä ja satunnaista, ei pysty sanomaan. Onko napakkuus sitten alapään leikkautumista ja ronskia korostusta yläpäässä, jonka voi havaita manuaalin taajuusvasteesta? Luulis, että kun haet jonkun muun hyvän mikin paikoilleen, tarpeeksi lähelle, equtat sitä vaikka vähän samoilta alueilta kuin NTGssä on valmiiksi tehty, niin saat vähintään yhtä hyvän ja napakan lopputuloksen. |
Mikael 26.10.2010 16:53:26 (muokattu 26.10.2010 16:59:30) | |
|
HansOskar: On soittoani äänitetty Rode NT1A, ja Rode NT2A:lla mutta niiten saundi on jäänyt aika tussuksi. Mä veikkaisin että syy ei oo ollut mikeissä. Kyllä noilla pitäis saada jotain muutakin kuin "tussu"-soundia kitarasta. Mun kokemuksen mukaan noi Rodet ovat melko kirkkaita ja tietyllä tapaa niiden rapeus saattais jopa sopia hyvin nailonkieliselle. Vai mitä tää "tussu" oikeen tarkemmin ottaen meinaa? Mulle tulee lähinnä toiseksi mieleen tumma/tummpu/yläpäätön/tunkkainen eli siis yläpäästä vaimea ja se ei taas sovi yhteen siihen mikä käsitys mulla on noista Rodeista. Jos nyt on välttämätöntä ostaa jotain uutta, niin tohon - ja moneen muuhunkin -käyttöön suosittelisin NT5:n hitaluokassa Oktava Mk012 -mikkiä tai mikkiparia. http://www.thomann.de/fi/oktava_mk_01201_mkiimatched_pair.htm Neumann KM54a olis sit mun ultimate-suositus jos rahasta ei oo kiinni... Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
|
Telefunkenin 56set on kans ihan kivat. |
Mikael 26.10.2010 17:24:59 (muokattu 26.10.2010 17:26:06) | |
|
anapena: Telefunkenin 56set on kans ihan kivat. Itseasiassa mun 54:t ovat juurikin Telefunken-merkillä mut käsittääkseni noita KM53/54/56-mikkejä tehtiin molemmilla tuotemerkeillä (neumann/telefunken), mut ne on ihan samoja mikkejä. Joka tapauksessa ne on kaikki ihan mahtavia kaikenlaisten akustisten kielisoittimien äänittämiseen. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
|
Jee, olen päässyt äänittelemään 54silla ja 56silla. Suvereeneja vehkeitä. On tullut vertailtua monenlaisiin nykymikkeihin, mutta ei ne muut vaan pärjänny. Oliskohan ne ensin ollu Telefunkeneita, ja sitten merkki olisi vähitellen muuttunut Neumanniksi? 54 on mun mielestä kiinteä kardioidi, ja 56 vaihdettavilla suuntakuvioilla. 54 oli muistaakseni ns. puikkomalli ja 56 pystyssä pidettävä, kyljestä/sivusta pyydystävä. |
|
Tere Mä en tiedä miten "onnettomasti" tai "väärin" mä soitan klassista kitaraa, mut NT1A, ja NT2A kuulostaa tussulta, ja tunkkaselta ainakin mun soiton taltiointeja kuunellessa. Mä tiedän mitä noista mikeistä sanotaan, mut käytäntö on ollut toinen, tai sit miksaaja/masteroija on tupeltanut... Musta se fressi ja raikas saundi on irronnut NTG2 tupla mikityksellä. Äänitys paikkana on ollut ihan oikea studio, eikä mun olohuone! Se miksi haikaisin noiden NT5-MP perään johtuu siitä et kuvitteln äänittäväni niillä, teräskielistä, ja voisin kokeilla paria muutakin juttua. Olenko mä väärässä kun kuvittelen NT5-MP mikkien olevan monipuolisemmat kuin NTG2-mikin? Ja kuvittelen kahdella NT5-MP mikillä pääseväni lähes, tai samaan lopputulokseen kuin NTG2-mikillä klassisen kitaran äänityksessä? Kiitus jo tähän astisista ohjeista!!! -Hans |
|
HansOskar: Mä en tiedä miten "onnettomasti" tai "väärin" mä soitan klassista kitaraa, mut NT1A, ja NT2A kuulostaa tussulta, ja tunkkaselta ainakin mun soiton taltiointeja kuunellessa. Mä tiedän mitä noista mikeistä sanotaan, mut käytäntö on ollut toinen, tai sit miksaaja/masteroija on tupeltanut... Laita jotain näytteitä kuuluville niin on helpompi arvioida. Mä kyllä veikkaan että kyseessä on näkemyserosta sun ja äänittäjä/miksaajan välillä ennemminkin kuin siitä että ko. mikeillä ei sais raikasta tunnelmaa. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
|
Puhutaan sit kitaran saundista eikä laulajan äänestä:-) Rode NT1A. Studio. http://www.mikseri.net/playsong.php?id=364040 -Hans |
|
HansOskar: Puhutaan sit kitaran saundista eikä laulajan äänestä:-) Rode NT1A. Studio. http://www.mikseri.net/playsong.php?id=364040 -Hans ensimmäisen linkkini 2 x SM57 -CAP-mikitys oli myöskin studio-olosuhteista, enkä tämän perusteella lähtisi kyllä Rödeihin vaihtamaan. jos ei puhuta sellosta tai kontrasta. "Rock-jazz syntyi aikoinaan siitä, ettei osattu soittaa jazzia eikä rockia. Fuusion kehittyminen vaati lisäksi sen, ettei osattu miksata." - Jouni Kesti |
|
Olenko mä väärässä kun kuvittelen NT5-MP mikkien olevan monipuolisemmat kuin NTG2-mikin? Ja kuvittelen kahdella NT5-MP mikillä pääseväni lähes, tai samaan lopputulokseen kuin NTG2-mikillä klassisen kitaran äänityksessä? Kiitus jo tähän astisista ohjeista!!! -Hans Meillä, kotipajassa, tuo NT-5 pari ollut hyvä yleispuikko vähän joka paikkaa, vedettiin paremman puutteesssa laulutkin sillä ihan iteä tyydyttävästi. Pääasiassa käytän siis rumpuovereina, mutta kyllä akkarikitaraakin tuli kivasti. |
|
miten ois joku tollanen t-kaupan nauhamikki? |
|
Eemo1: miten ois joku tollanen t-kaupan nauhamikki? Ribbonit on yleisestikin aika epäherkkiä ja vielä hiljaisemmilla äänilähteillä (kuten just naikkari) vaatii etuasteelta todella hyvää s/n-ratiota. "Rock-jazz syntyi aikoinaan siitä, ettei osattu soittaa jazzia eikä rockia. Fuusion kehittyminen vaati lisäksi sen, ettei osattu miksata." - Jouni Kesti |
|
Danko: Ribbonit on yleisestikin aika epäherkkiä ja vielä hiljaisemmilla äänilähteillä (kuten just naikkari) vaatii etuasteelta todella hyvää s/n-ratiota. Plus noi ovat vielä erittäin paljon tummempia kuin useimmat konkkamikit Niin että jos raikas ja kirkas meininkin on haussa niin noi ei todellakaan ole se mitä mä tarjoaisin... Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
|
Danko: jos tila, lähtösoundi ja etuasteet on asialliset, niin ihan viis-sepeillä pääsee pitkälle, ellei jopa perille. http://dl.dropbox.com/u/1559544/Valse_lente_02.mp3 Kunka läheltä ja miten on kaistaa rajattu ? Matti Palo on rajoitettu kivijalkaan/Väärin sammutettu |
|
mattim: Kunka läheltä ja miten on kaistaa rajattu ? Matti n. 40cm ja äänitysvaiheessa bassoleikkurin lisäksi muutaman deban kompensointileikkaus 200 Hz:in, Soundcraft Sapphyren etusella & ekvalla. "Rock-jazz syntyi aikoinaan siitä, ettei osattu soittaa jazzia eikä rockia. Fuusion kehittyminen vaati lisäksi sen, ettei osattu miksata." - Jouni Kesti |
|
Onks tää sooloklasari vai johonkin arraukseen sekaan? Beyerin pikku nauhamikit (m130) toimii sooloklasarin kanssa musta hyvin, mutta ne tarvii hyvän etuasteen noin hiljaisen äänilähteen kanssa ja taitaa olla vähän kalliimpia... Usein klasarisoittajat ei oo kovin innoissaan modernien (ja varsinkin isokalvoisten) kondensaattorimikkien tavasta liioitella kynsien ääntä ja muita nitinöitä, mutta toki se riippuu soittajasta, tilasta ja soittimesta... Viisseiskalla kitaran voi saada esiin paksusta arrista, mutta se ei kuulosta kovin luonnolliselta. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|