Aihe: Bassovahvistin (+ kuinka estää aviokriisi?)
1 2
poppamies
17.10.2010 11:14:48

Teijo K.: Varmasti bigbandit ja hääkeikat hoituu, sitä en ole epäillyt hetkeäkään. Kaverilla ei vaan hoidu tuolla bluegrasskeikat, vaan jotuu lisäbotnea saadakseen roudaamaan mukana 12" alakaappia...

Nå tuo nyt on aivan paskapuhetta jos ei tuolla 500wattisella Markbassilla, 12" elementillä hoidu bluegrasskeikka. Kyllä siinä sitten on vika muualla kuin vahvistimessa. Mikit, basso, käyttäjässä.
G strings are for strippers
Teijo K.
17.10.2010 11:47:30 (muokattu 17.10.2010 11:49:00)

poppamies: Nå tuo nyt on aivan paskapuhetta jos ei tuolla 500wattisella Markbassilla, 12" elementillä hoidu bluegrasskeikka. Kyllä siinä sitten on vika muualla kuin vahvistimessa. Mikit, basso, käyttäjässä.

Ja sinä tiedät tämän millä kokemuksella? Kyseessä on kuitenkin suomen menestyneimmän grassibändin basisti, joka on soittanut jokusen kymmenen vuotta bassoa ja on ammattisoitinrakentaja. Helppo heitellä tuollaista muturoskaa tutustumatta tilanteeseen ollenkaan.

No jatkakaa toki mun puolesta mutuilua keskenänne.

Ja kuten totesin, niin keikkahan nimenomaan hoituu 500w vahvarilla ja 12" kaapilla. Ei vain tuon combon omalla kaapilla.
hollstro
17.10.2010 12:10:40

Kunnon OT, mutta kuitenkin.... 12" elementti pienessä kaapissa ei vaan tahdo riittää oli vahvistin minkä tehoinen tahansa.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
MPU
17.10.2010 12:56:54
Kyl taitaa olla mun käsitys kohtuullisesta lavavolumesta aika alakanttiin jos ei jossain 4X10-kaapissa ole riittävästi. Mulle kun riitti 50putkiWattia 15/8 kaapin läpitse. Ehkä en vaan osaa.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
BassoSisko
17.10.2010 15:16:06
Teiltä tais lähteä homma lapasesta. Kyseessä oli vahvistin kotisoitteluun, harjoitteluun.
saniee
18.10.2010 11:14:38

Heh, saittepas melkoisen mylläkän aikaiseksi!

Mutta, itse voin ilolla todeta "mission accomplished" kaikin puolin!! Kiitos vinkeistä ja vastauksista - ne tulivat tarpeeseen.

Ja vinkiksi muille; se suklaakakku ei todellakaan pahenna asiaa ;)
ossip
18.10.2010 16:21:13
Ihan käsittämättömillä lavavolymeillä kyllä pelataan, jos pitää vähintään rantis olla. Oikeasti miten ihmeessä? Joku siellä kusee ja pahasti. Helpostihan toi menee siihen, että joku laittaa vielä pykälän lisää omaan monitoriin --> muidenkin on pakko laittaa. Itse olen kuitenkin aina pärjäillyt vallan mainiosti parilla sadalla trankkuwatilla 4x10" kaapin läpi ja olen kuullut itseni erittäin hyvin.
nro5
18.10.2010 16:58:04
ossip: Ihan käsittämättömillä lavavolymeillä kyllä pelataan, jos pitää vähintään rantis olla. Oikeasti miten ihmeessä? Joku siellä kusee ja pahasti.

Mulla on ollut 8x10 vuosia käytössä. Aiemmin soitin saman kokoonpanon keikkoja 2x10:llä ja joskus 4x10:llä. Kyllä keikan pystyy soittamaan vaikka DI-bassolla ja pelkällä monitorikulmalla, mutta eri asia on, onko se kivaa. :-) Rantis kuitenkin tuottaa sellaisen soundin ja tunnelman, mitä ei oikein muista kaapeista saa vaikka volume olisi sama. Soitin pitkästä aikaa yhden keikan Ampegin suljetulla 4x10:llä. Äänenpainetta kaappi tuotti enemmän kuin tarpeeksi, mutta soundista puuttui kannattelevuus ja fyysinen ulottuvuus, mikä on ainakin mulle se juttu 8x10:ssä.
sartzan
18.10.2010 18:22:58
Heh, täytyy käydä mainitsemassa yhdestä kapistuksesta, jos ei muuten niin ihan vain tiedoksi ketjun aloittajalle että tällaisiakin on. Sain eilen käsiini tommosen Voxin Amplugin bassolle. Koko on jotakuinkin puolet tupakka-askista, toimii paristolla, tökätään suoraan bassoon ja kuulokkeet tuohon amplug-härpättimeen. Tai voi siitä ottaa äänen ulos vaikka tietokoneelle, mikseriin, tai mihin ääntä nyt yleensäkin voi piuhaa pitkin viedä.

Naapurisopu säilyy takuulla, kuulokkeita käyttäen bassonpumpsuttelu kuuluu vain omiin korviin. Naapurisopua voi toki koetella kytkemällä laitteen johonkin muillekin kuuluvaan laitteeseen. Oman koklailuni perusteella kotireenaukseen äänenlaatu kuulokkeilla oli vallan riittävä, jokunen säätökin löytyi, joskaan niillä ei ihmeitä tehnyt, kuten en olettanutkaan. Soundieksperimentointiin laitteesta ei siis ole. Ja piiloonhan tuon saa vaikka housuntaskuun. Hintaa muutama kymppi. Muiden kanssa soitantaan tuosta ei kyllä ole (ilman virittelyä muihin laitteisiin), mutta saattaa riittää kotona plompsutteluun.
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
Thefish
18.10.2010 18:49:57 (muokattu 18.10.2010 18:52:22)
ossip: Ihan käsittämättömillä lavavolymeillä kyllä pelataan, jos pitää vähintään rantis olla. Oikeasti miten ihmeessä? Joku siellä kusee ja pahasti. Helpostihan toi menee siihen, että joku laittaa vielä pykälän lisää omaan monitoriin --> muidenkin on pakko laittaa. Itse olen kuitenkin aina pärjäillyt vallan mainiosti parilla sadalla trankkuwatilla 4x10" kaapin läpi ja olen kuullut itseni erittäin hyvin.

Mä olin just pari viikkoa takaperin keikillä Katinkullan mega-hallissa, täysi sisästadionkattaus ja pudottelin menemään semmosella FBT:n aktiivikulmalla, 300+100w. Ei mitään ongelmaa. Onhan se tietysti aika orvon ja surullisen näköinen saippualoota siinä rumpukiskan vieressä verrattuna johonkin selän takana hehkuvaan Ampegin kiukaaseen.

Lahkeet ne lepatti silti. Isot PA:t hoiti botneosaston eikä toi FBT mitenkään lavavolumellisesti tai soundillisesti jäänyt toiseksi. Luulenpa lisäksi ettei ne tuhannet joraavat topit olisi diganneet siitä showsta yhtään sen enempää, vaikka mun takana olis ollut minkälainen jalasmökki.

Btw, loistava OT.
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
BassoSisko
18.10.2010 21:19:43
sartzan: Heh, täytyy käydä mainitsemassa yhdestä kapistuksesta, jos ei muuten niin ihan vain tiedoksi ketjun aloittajalle että tällaisiakin on. Sain eilen käsiini tommosen Voxin Amplugin bassolle.

Lisänä voisi mainita että tuohon saa kytkettyä ipodin tai mp3 soittimen kiinni, jos haluaa soitella jonkun biisin mukana. Mulla on kitaran kanssa tuo käytössä.
jaakonam
19.10.2010 01:15:21 (muokattu 19.10.2010 01:15:57)

Minulla on kotona Warren pikkukuutio (Blue Cab 30), josta tulee ulos 30W ja sillä hoituu tarvittavat hommat kotisoittelussa. Perusterve soundi, löytyy kuulokeliitäntä, linjaulostulo äänitystä varten ja kymppituumaisella kaiuttimella saa makuuhuonevolyymeillä tarvittavan metelin aikaiseksi.
"Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti."
Teijo K.
19.10.2010 09:50:49

Thefish: Mä olin just pari viikkoa takaperin keikillä Katinkullan mega-hallissa, täysi sisästadionkattaus ja pudottelin menemään semmosella FBT:n aktiivikulmalla, 300+100w. Ei mitään ongelmaa. Onhan se tietysti aika orvon ja surullisen näköinen saippualoota siinä rumpukiskan vieressä verrattuna johonkin selän takana hehkuvaan Ampegin kiukaaseen.

Lahkeet ne lepatti silti. Isot PA:t hoiti botneosaston eikä toi FBT mitenkään lavavolumellisesti tai soundillisesti jäänyt toiseksi. Luulenpa lisäksi ettei ne tuhannet joraavat topit olisi diganneet siitä showsta yhtään sen enempää, vaikka mun takana olis ollut minkälainen jalasmökki.

Btw, loistava OT.

Iso PA vaan himaankin niin riittää vähän pienempikin combo. :)

Eikun kuten ihan ekassa viestissänikin taisin jo todeta tähän liittyen, että kotisoittoon nyt riittää. Minulla riittää himassa ihan nuo pienet kotistereon kajaritkin. Taitaa olla 3 tuuman bassoelementeillä varustetut. Päätteestä tuossa irtoilee noin 100w per purkki.

Lava-asiassa en taas kertaakaan ole puhunut volumesta, vaan erilaisista soundi-ihanteista. Se botnen määrä vaikuttaa huomattavasti enemmän siihen, että minkäkokoiseen laatikkoon se 12" elementti pitää laittaa, kuin volume.
Gary oin
19.10.2010 14:35:26

Lainataas ketjua, vaikka aviokriisiä ei näkyvissä olekaan. Nurkat on täynnä halpoja trankkucomboja, joista tekisi mieli hankkiutua eroon ja vaihtaa putkien lämpöön. Bassolle tarkoitettuja pikkuputkareita ei markkinoilla näy ja tarkoituksena olisi hoitaa samalla vehkeellä myös kitaran vahvistus, joten VHT Special 6:sta suorastaan innostuin. Eyelet-pohjaisena helposti modattavissa ja Youtube-pätkässä ei musarilla kuulosta ollenkaan pahalta omaan korvaan. Thomannin kahdensadan euron nuppi&kaappi -bundle houkuttelisi comboa enemmän ja tuskinpa tuota 50W kaappia saa kotivolumella bassotellessa tuhottua - puolustuksena vielä nelikielinen E-vireessä, eli matalimpaan pörinään ei ole tarvetta.

Onko siis kokemuksia tai mutuilua tuollaisesta bassokäyttöön? Meneekö päätemuuntaja ja kaapin elementti heti vaihtoon, vai kannattaako kokeilla tuollaisenaan? Bonusta toki, jos saisi hyvänkuuloista putkirosoa joululoman nauhoituksiin mukaan.

http://www.youtube.com/watch?v=y2e9I7Fqpu4
MikaHekkanen
21.10.2010 22:14:34
hollstro: Kunnon OT, mutta kuitenkin.... 12" elementti pienessä kaapissa ei vaan tahdo riittää oli vahvistin minkä tehoinen tahansa.

Kiinnostuneena olen lukenut tätä keskustelua kun samankaltaisen ongelman kanssa painin. 40w 1*12" combo ei tahtonut riittää tuottamaan edes riittävää kotivolyymia, mutta sen rinnalle kytketty pieni 1*12" lisäkaappi avasi korvani :)
Maisteri
22.10.2010 00:00:54
Turisas: Lainataas ketjua, vaikka aviokriisiä ei näkyvissä olekaan. Nurkat on täynnä halpoja trankkucomboja, joista tekisi mieli hankkiutua eroon ja vaihtaa putkien lämpöön. Bassolle tarkoitettuja pikkuputkareita ei markkinoilla näy ja tarkoituksena olisi hoitaa samalla vehkeellä myös kitaran vahvistus, joten VHT Special 6:sta suorastaan innostuin. Eyelet-pohjaisena helposti modattavissa ja Youtube-pätkässä ei musarilla kuulosta ollenkaan pahalta omaan korvaan. Thomannin kahdensadan euron nuppi&kaappi -bundle houkuttelisi comboa enemmän ja tuskinpa tuota 50W kaappia saa kotivolumella bassotellessa tuhottua - puolustuksena vielä nelikielinen E-vireessä, eli matalimpaan pörinään ei ole tarvetta.

Onko siis kokemuksia tai mutuilua tuollaisesta bassokäyttöön? Meneekö päätemuuntaja ja kaapin elementti heti vaihtoon, vai kannattaako kokeilla tuollaisenaan? Bonusta toki, jos saisi hyvänkuuloista putkirosoa joululoman nauhoituksiin mukaan.

http://www.youtube.com/watch?v=y2e9I7Fqpu4

Ihan varmasti tuosta VHT:n pikkuputkarista saa mukavaa putkirosoa. Tai kotona jos väännät täydellä rosolla, alkaa varmaan volat olla jo ainakin kerrostaloon aivan turhankin kovat. Mutta kyllä se vähän vähemmällä rosollakin aina 10x kivemmalta kuulostaa kotisoittopelinä tuollainen pikkuputkari, kuin joku pikkutrankkukompo.

Itellähän on tuo mahtava 5 wattinen 60-lukulainen suomalainen Comet-putkiradio basso- ja kitarakäytössä kotivahvarina. Ja saa kyllä volaa ulos todella paljon. Ihan liikaakin kerrostaloon, jos sinne sinne kaakkoon, ihanimmalle rosoalueelle vääntää. Mutta kyllä siitä makeaa kotisoittosaundia saa maltillisemmallakin volalla. Toki se saundi on sitten sielä volan kaakkoasemissa ehottomasti parhaimmillaan.

Äänitettykin on tuolla paljon. Pääbändin 3 viimeisen äänityssession bassosärösaundit sekä suurin osa clean-kitaroista tehty tuolla radiolla. Jopa särökitaroitakin on äänitelty "tosinauhoituksissa". Ja bassosärötykseen kun olen käyttänyt, nupit on koneesta vaan ollu kaakossa. Eli rujoa, mutta mehukasta pääteasteruttusaundia tuloksena. Ja tuo radion sisäinen elementti millä on vedetty (ei siis ole lisäkaiutinliitäntää radiossa) on 8-tuumainen elementti, hyvin tod.näk. originelli,. Ja vieläkin futaa oikein mainiosti. Eli ei tartte todellakaan pelätä että 12-tuumainen 50W elementti lasahtaa pikkuputkarin vahvistamasta bassopörinästä.

Ja suosittelen kyllä lämpimästi kokeilemaan murina-/rutina-/särösaundin tekoon juuri jotain tuollaista pikkuputkikonetta, täysille ajettuna. Erilaisia kaappeja kannattaa kokeilla sen VHT-nupin kanssa sitten, jos mahdollista. Jos oikein botnea haluaa siihen putkirososaundiin, joku hyvä oikea bassokomero vois olla hyvä kaveri äänitykseen. Mutta toisaalta, jos suht agressiivisesti naamalle tulevaa, presence-voittoista pörinää ja murinaa haluaa, ovat monet äänittäjät sanoneet että pienen, esim. 8"-10" elementin käyttö voi olla hyvästä. Ainakin tuosta radion 8-tuumaisesta saa kyllä sellaisen todella "in-your-face" saundin, että onpa sillä isoja särökitaravallejakin lisätuplailtu (säröpedaali toki edessä), kun on pitänyt saada lisää kitaraa paljon enemmän naamalle, kuin mitä 12" elementtiä äänittäessä on saatu.

Että eipä muuta kuin kokeilemaan sitten vaan. Pikkuputkareista saa kyllä kivasti värejä bassosaundiin. Ihan eri tavalla löytyy makeaa sävyä kuin pelkillä putkettomilla etuastepurkeilla. Ja ne botnethan voi kyllä ottaa, ja yleensä otetaankin sieltä linjasaundista suoraan. Siinä ruttusaundissa ei sitä alapäätä sitten niin tarvi ollakkaan. Pääasia että murisee ja rutisee makiasti presence-taajuuksilla!
http://www.myspace.com/thegeorgedoubleuse http://www.thegeorgedoubleuse.com
Gary oin
22.10.2010 01:28:02

Kiitoksia Maisteri, oli sen verran pitkä ja asiallinen kirjoitus että plussa tärähti. Liian pitkään jäin näköjään arpomaan, kun Thomannilta ehtivätkin jo loppua. Joulukuuhun jää uudella lelulla mehustelu siis, jos en muualta löydä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)