Aihe: Win7 vs Mac
1 2 3
Jaava
18.10.2010 11:23:57

Logicia pitänee jollain Macilla testailla. Ovatko kaikki yksimielisesti sitten sitä mieltä, että se on ns. yliveraisin softa ja jos ei, niin mitä eroja siinä on joihinki Windowsilla paremmin toimiviin softiin?

Ei se ole mitenkään parempi, kuin muut. Kukin tykkää, mistä tykkää.

Itseäni ärsyttää suunnattomasti logicin ui ja käyttöliittymä. Se näyttää vähän sellaselta nykyajan appledesignilta, missä on näkyvissä yksi iso nappula, jolla sädetään kaikki ja kaikki muu on siistiä valkoista tai harmaata pintaa. Tämä nyt siis ei pidä paikkaansa, mutta se näyttää siltä.

Logicissa ei ole mitään ylivertaista. Siinä ei ole juurikaan ominaisuuksia, mitä muista ei löytyisi. Ja ainakin joku aika sitten applen tuotetuki ja päivitysnopeus oli ihan sairaan huono. En tiedä ovatko parantaneet.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
WanhaWetäjä
18.10.2010 13:52:00 (muokattu 18.10.2010 13:53:46)

Jaava: Ei se ole mitenkään parempi, kuin muut. Kukin tykkää, mistä tykkää.
Aika useassa "vertailussa" esim Cubasen vs Logic jälkimmäinen on saanut kiitosta "paremmista" plugareistaan ja softasynistaan kuin myös paremmasta nuotinnusosastaan, kuin myös luonnollisesti(?) (=Applen oma softa) paremmasta vakaudesta ainakin Mac-alustalla, kuin myös kokonaispaketti lienee kattavampi kuin just esim Cubase, mm Mainstage ja muita lisäohjelmia tulee matkassa. Toisaalta sitten joku toinen "vertailu" kertoo ihan toista varsinkin jos käyttäjä on PC/Cubase-miehiä ja ei ole Logiccia/Maccia ikinä edes testannut.

Itse olen toisaalta jäävi kommentoimaan itse asiaa eli mikä on parempi tai paras koska aloitin aikanaan Logicilla PC-puolella 5.5.1 ja nyt on ysi menossa Maceilla.
Yhden kerran PC-puolella olen pikaisesti testannut Cubasea ja Logicin jälkeen se oli aivan hirvittävä sekamelska silmälle.
Osittain tuskaisen ja sekavan PC- maailman + 5.5.1. Logicin jälkeen nykyiset vermeeni Mac Power Pc/ MacBookPro ja Logic 9 Studio ovat mannaa sielulle kun ei tarvi säätää! Viisi vuotta Mac- puolella on ollut sanoisinko lievästi positiivinen kokemus verrattuna sitä edeltävään kahteen PC-vuoteen. Toki olin ihan noviisi ja nollatilanteessa tietotekniikan suhteen kun ostin ekan PC:n n 2003, vaihto Maccciin 2005 tapahtui osittain vain siksi että Logic-tuki loppui PC-puolella eli kalliin softan päivitys oli edessä joten se oli sitten Mac ja Logic 7.
Sanotaan nyt vielä sekin että PC toimi pääosin ihan ok, se oli osista kasattu ja mitään suurempia pulmia ei ollut yhteensopivuuksien yms kanssa, olisin saattanut jopa jatkaa PC-puolella jos softahomma olis mennyt toisin.

Itseäni ärsyttää suunnattomasti logicin ui ja käyttöliittymä. Se näyttää vähän sellaselta nykyajan appledesignilta, missä on näkyvissä yksi iso nappula, jolla sädetään kaikki ja kaikki muu on siistiä valkoista tai harmaata pintaa. Tämä nyt siis ei pidä paikkaansa, mutta se näyttää siltä.
Hoho...joo, eipä juuri selkeämpää softaa vois olla, mutta tottumiskysymys tuokin, mun silmään Cubasen ulkoasu oli lähinnä kammottavan sekainen, jopa ruma.

Logicissa ei ole mitään ylivertaista. Siinä ei ole juurikaan ominaisuuksia, mitä muista ei löytyisi.
No joo, eivät ole osa itse Logiccia mutta nuo mukana tulevat Mainstage, Quick Time Pro, Soundtrack Pro, Apple loopit...paketin kattavuus vs hinta on aika kilpailukykyinen, mun mielestä;-)

Ja ainakin joku aika sitten applen tuotetuki ja päivitysnopeus oli ihan sairaan huono. En tiedä ovatko parantaneet.
Ei valittamista, mulla tuki on toiminut loistavasti, omien sähläysten takia olen saanut G5:n kerran totaaliseen juntturaan, ohjeet ja apu löytyi hetkessä tuen kautta.
Mulla on tuo Apple care eli ilmainen puhelintuki myös softiin liittyen yms takuut ja ainakin Treella on liikkeitä missä on asiantuntijoita mm Logic pulmissa, kuin myös Logic löytyy ainakin kolmen Apple-myymälän koneista demottavaksi.

Kukin tekee millä tykkää tehdä eikä omia mieltymyksiään pidä tyrkyttää kellekkään, pääasia lienee se että homma toimii, itse olen ollut tyytyväinen Macciin ja Logiciin, varsinkin kun tuli tämä 9 versio.

Vaan edessä on päivitys joko iMacciin tai ProMacciin, G5 Power Pc:n päivitysmahdollisuus loppui Leopardiin ja Logic ysiin, harmi sillä systeemi on ollut todella vakaa, toki 2.0 tuplaprossu ja 4 Gigaa muistia alkaa aika pian nikotteleen raskaiden softasynien ja plugarien kaa. No saahan tuon kierrettyä freeze-toiminnolla mutta kuitenkin ;-)
jPekka
18.10.2010 14:11:16

WanhaWetäjä: Hoho...joo, eipä juuri selkeämpää softaa vois olla, mutta tottumiskysymys tuokin, mun silmään Cubasen ulkoasu oli lähinnä kammottavan sekainen, jopa ruma.

Tässä taisi tulla oleellinen pointti keskustelusta: mihin kukakin on tottunut.

Yritin itsekin jossakin vaiheessa siirtyä Cubaseen, kun sen vanhahko mutta täysin käyttökelpoinen täysversio tuli äänikortin kylkiäisenä. En tottunut sitten millään, ja palasin sitten tutummin toimivaan n-Track Studion ja Sonarin maailmaan: olin Sonarin logiikkaan tottunut jo 1990-luvun puolivälissä kun käytin midieditorina Cakewalk Pro Audio nelosta. Kun nTS:n tietty versio ei sitten suostunut tekemään yhteistyötä silloisen äänikortin kanssa, siirryin kokonaan Sonariin myös audioeditorina. (Bugi korjattiin nopeasti, kuten n-Track Studion kohdalla aina, mutta minun kohdallani vaihto oli ehtinyt jo tapahtua.)

Olen viimeksi ostanut kokonaisen pöytätietokoneen joskus vuoden 1991 tienoilla. Sen jälkeen olen vaihtanut tai lisännyt komponentin kerrallaan, kunnes on päädytty nykyiseen koneeseen, jossa ei ole yhtään alkuperäistä osaa (ei edes kotelo), mutta joka on kuitenkin samaa jatkumoa. Tämä olisi ollut vaikeampaa Mac-maailmassa (ainakin aikaisemmin). Täysiä koneita ei olisi ollut edes varaa ostaa.

Toinen syy Windows-maailmassa pysymisee on, että kokonaan uuteen ympäristöön siirtyminen merkitsisi aika monen uuden, hintavan softalisenssin hankkimista. Kun olen kerran saanut rakenneltua itselleni 64-bittisen W7-koneen ja softien yhdistelmän, joka tekee sen mitä minä haluan, tuntuu paljon mielekkäämmältä edetä halvemmilla (komponenttien ja softien) päivityksillä kuin pistää koko roska uusiksi. Ja opetella optimoimaan ja käyttämään kokonaan uutta systeemiä.

Molempi parempi, yhdelle toinen ja toiselle toinen.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
JPQ
18.10.2010 14:51:06

Toinen toiselle ja toinen toiselle itse tekisin varmaan vieläkin aika todennäköisesti Amigalla musaa:
- jos äänikortti joka on ominstuksessa toimisi kunnolla.
- olisi softasyniä josta kehtaa puhua
- orkesteri jne samplekirjastot toimisivat
- midi softasta puuttuisi yksi pieni mutta harmittava bugi
ps. ei oo näissä nyky daweissa niin hirveää etua tuohon settiin nähden jolla tekisin kun mainitut poistaa mutta koska ne on olennainen juttu niin niitä ei voi poistaa listaasta.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Janie Jones
19.10.2010 01:34:26

jPekka:
Toinen syy Windows-maailmassa pysymisee on, että kokonaan uuteen ympäristöön siirtyminen merkitsisi aika monen uuden, hintavan softalisenssin hankkimista. Kun olen kerran saanut rakenneltua itselleni 64-bittisen W7-koneen ja softien yhdistelmän, joka tekee sen mitä minä haluan, tuntuu paljon mielekkäämmältä edetä halvemmilla (komponenttien ja softien) päivityksillä kuin pistää koko roska uusiksi. Ja opetella optimoimaan ja käyttämään kokonaan uutta systeemiä.

Hyvin järkevää. Ja tätä kaikki haluavat: koneen ja softien yhdistelmän, joka toimii. Kun tämän kerran löytää, niin siinä tulee pysyttyä. :)
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
JPQ
19.10.2010 09:02:56

Janie Jones: Hyvin järkevää. Ja tätä kaikki haluavat: koneen ja softien yhdistelmän, joka toimii. Kun tämän kerran löytää, niin siinä tulee pysyttyä. :)

Melkein toimivan löynänyt monta kertaa tähän asti vähiten ongelmallinen käytössä.... ja sitten myös sellasita jossa kaikki tarvitsemansa ominaisuudet. itselle on etua että valitsemani DAW tukee nuotteja aika hyvin. Paitsi en tykkää että pitää joka nuotin perässä raahata aina sama nuotin pituus uusiksi ei voi olla niin että raahaus työkalu pytäisi valitun nuotin kunnes toisin tahdon... Ainoa muu tähän asti mistä en hirveästi tykkää oikein on soundit mille general midi fileet importoidaan... eli jos haluais jatko soveltaa ne toisille vaatii työskenetelyä.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Jaava
19.10.2010 09:55:22
Logicin pääasiallinen ihan oikea hyvä puoli on hyvin halpa hinta. Hankkiessaan logicin apple laski sen hintaa hurjasti. Apple on tietokonefirma ja kun logic toimii vain maceillä he ainakin varmistavat, että jokaista halpaa logiccia kohden myydään ainakin yksi hurjan ylihintainen mac. Tiukkaa korporaatiotoimintaa.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
JPQ
19.10.2010 10:35:29

Jaava: Logicin pääasiallinen ihan oikea hyvä puoli on hyvin halpa hinta. Hankkiessaan logicin apple laski sen hintaa hurjasti. Apple on tietokonefirma ja kun logic toimii vain maceillä he ainakin varmistavat, että jokaista halpaa logiccia kohden myydään ainakin yksi hurjan ylihintainen mac. Tiukkaa korporaatiotoimintaa.

Mäkit ole hurjan ylihintaisia oikeasti laatu pc maksaa myös ja se menee teettämiseksi tai ostat osat ei siis mikään HP,Fujitsu-Siemens tms kelpaa. SItä paitsi maksaahan ne Mersut,BMWeet,Volvot,Moogit,Fenderit,Steinwayt jne myös eli kyllä sanoisin hinnalle perustelua mutta yli hintaakin on kyllä muttei hurjaa.
Ianuarius
19.10.2010 10:47:18 (muokattu 19.10.2010 10:50:57)

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=26449
Blackstorm Pro - Core i7 980X / 24GB / Quadro 4000 / 2 x 160GB SSD RAID0 / 6 x 1TB HDD RAID10 / BLU-RAY-RE tehotyöasema ammattilaiskäyttöön.
6159.90 €

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=25991
Apple Mac Pro 8-Core Intel Xeon 2.4 GHz -tehotyöasema.8-Core, 2 x 2,4 GHz Quad-Core Intel Xeon E5620 "Westmere" -prosessori, 12MB L3 Cache
3498.90 €

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=52303
HP Z600 2P Xeon E5620/8GB/1TB/XP Professional 64-bit + Windows 7 Professional 64-bit -tehotyöasema ilman näyttöä.
2815.90 € + näyttis

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=23270
HP Z800 1P Xeon X5660/6 GB/1 TB/Windows 7 Professional 64-bit -tehotyöasema ilman näyttöä. HP Z800 -työasemassa yhdistyy erinomainen
4114.90 € + näyttis

Tossa suunnilleen kalleimmat paketit, mitä verkkokauppa.comista löytyi. Sit alle 2500 euron paketteja ois seuraavat:

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=25960
Apple Mac Pro Quad-Core Intel Xeon 2.8 GHz -tehotyöasema.Quad-Core, yksi 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon W3530 -prosessori, 8MB L3 Cache
2498.90 €

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=34706
Fujitsu Celsius M470-2 W3550/6GB/1TB/Windows 7 Professional -pöytätietokone. Fujitsun CELSIUS-tehotyöasemien tuoteperheen laitteet on
2018.90 € + näyttis

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=31931
Lenovo ThinkStation D20 Xeon E5507 / 3 GB / 500 GB / Windows XP Professional + Windows 7 Professional 64-bit -tehotyöasema ilman
1887.90 € + näyttis

Vaikeahan noista tietenkään on pelkkien speksien perusteella sanoa, miten toimivia ovat, mutta siis vähän näkee suuntaa, että mikä on Macien hinta PC:ihin verrattuna.
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
anapena
19.10.2010 11:06:08
Jaava: Logicin pääasiallinen ihan oikea hyvä puoli on hyvin halpa hinta. Hankkiessaan logicin apple laski sen hintaa hurjasti. Apple on tietokonefirma ja kun logic toimii vain maceillä he ainakin varmistavat, että jokaista halpaa logiccia kohden myydään ainakin yksi hurjan ylihintainen mac. Tiukkaa korporaatiotoimintaa.

Juuri näin. Toki siitä on ollut se hyöty kuluttajalle, että muut valmistajat ovat myös laskeneet hintojaan. Mitä siitä seuraa? Ei ainakaan parempaa beta-testausta tai työssään viihtyvää porukkaa...
JPQ
19.10.2010 11:32:23

Osais verrata noita paremmin. ps. raudan ominaisuudet ei tosiaan ole kaikki mitä tarvitaan...
Ianuarius
19.10.2010 11:34:03

JPQ: Osais verrata noita paremmin. ps. raudan ominaisuudet ei tosiaan ole kaikki mitä tarvitaan...

Mitäh...? ô___O
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
tinde
20.10.2010 16:07:29 (muokattu 20.10.2010 16:07:54)

Originaalille: mites, oliko sulla se DAW- softa jo valittu? Musta se on hyvin oleellinen kysymys tässä keskustelussa. Jos Logicia mielit niin vaihtoehdot taitaa olla vähissä :-)

Mä oon ollut pitkään Steinbergin leirissä ja onhan nää jutut lähes pelkästään tottumiskysymyksiä - mun mielestä Logic on jotenkin tosi hankala ja asiat piilotettu vääriin paikkoihin (joo JOO! tiedän että on ihan mun omaa vikaa...). Sen takia käyttis on pysynyt Winu- puolella.

Logic vs Cubendo - plugareista ja softasynista: kannattaa ottaa huomioon se, että paketissa tulevien plugien lisäksi netti on pullollaan halpoja / ilmaisia ja laadukkaita VST- plugareita ja VST tuntuu olevan se alusta mihin ne ekaksi kehitetään ja missä niitä pisimpään ylläpidetään.

Perään on pakko laittaa disclaimer: mun mielestä, omien kokemusten mukaan, IMO, tietääkseni jne...
JPQ
20.10.2010 16:55:52

tinde: Originaalille: mites, oliko sulla se DAW- softa jo valittu? Musta se on hyvin oleellinen kysymys tässä keskustelussa. Jos Logicia mielit niin vaihtoehdot taitaa olla vähissä :-)

Mä oon ollut pitkään Steinbergin leirissä ja onhan nää jutut lähes pelkästään tottumiskysymyksiä - mun mielestä Logic on jotenkin tosi hankala ja asiat piilotettu vääriin paikkoihin (joo JOO! tiedän että on ihan mun omaa vikaa...). Sen takia käyttis on pysynyt Winu- puolella.

Logic vs Cubendo - plugareista ja softasynista: kannattaa ottaa huomioon se, että paketissa tulevien plugien lisäksi netti on pullollaan halpoja / ilmaisia ja laadukkaita VST- plugareita ja VST tuntuu olevan se alusta mihin ne ekaksi kehitetään ja missä niitä pisimpään ylläpidetään.

Perään on pakko laittaa disclaimer: mun mielestä, omien kokemusten mukaan, IMO, tietääkseni jne...

Myönnän ilmaiset plugarit on VST puolella laajempi kirjo mutten sitä myönnä että vst versiot ekana tehtäisiin tapaus kohtaista mutta rtas vai mitä protools käyttelikin on aika huonolla tuella kait eli eräät firmat aika välinpitämättömiä sen suhteen vaikka tuki teoriassa olisikin mutua taas... ja DAW tosiaan tottumuksista kiinni isolta osin ja siitä miten omat aivot toimii ennen kun tottumuksia on syntynyt. onhan siinäkin eroa miten eri kuvataiteilijat järjestää maalinsa tai taidetarviketehttaat valmis lajitelmissa. on asioita jossa ei ole ainoaa oikeaa. jotkut vaan noissa yleisempiä no daweissakin.
samulirask
21.10.2010 09:23:02 (muokattu 21.10.2010 09:31:46)

tinde: Varsinkin VSTi synien määrä on käsittämättömän iso - osa tosi laadukkaita, tsekkaa esim. ORGANized trio- hammond plugari.

Tosin ORGANized triosta on sanottava että sehän on vain vanha versio VB3-plugarista ( http://www.genuinesoundware.com/?a=showproduct&b=24 ), joten siksi se on ilmaiseksi jaossa. VB3:n saakin sitten AU:na, toki maksullisena, mutta on se kyllä parempikin kuin tuo ORGANized trio.

Mitä ilmaisiin AU-plugareihin tulee, niin olen ollut kyllä yllättynyt, miten paljon käytökelpoisia niitä on jaossa. Viimeisimpänä mieleen tulee esim. JPQ:n vinkkaama Sampletankin uusi ilmaisversio, joka vaikuttaa ihan hyvältä.

(Ja tähän pakko mainostaa tätä uutta tekelettäni Dark Winter Night: http://www.myspace.com/rocksamuli . Siinä on käytössä mainittu VB3, mutta myös ilmaisia TALin plugareita, kuten putkietuasteimitaatiota ja analogisynaa. Myös rummut tulevat ilmaisesta Drumcoree free-plugarista. Nämä siis Audiounitteja.)

(Edit. Pakko myös mainita noihin plugareihin ilmainen "Wurlitzer", joka tulee samalta firmalta kuin VB3 ja ORGANized trio. http://www.genuinesoundware.com/?a=showproduct&b=40 )
JPQ
21.10.2010 10:12:48 (muokattu 21.10.2010 10:40:39)

Myös Yellowtools Indepence Free on hyvä. Toimii kait myös VST hostina jollen väärin ole ymmärtänyt ja jossain oli kait pala jolla voi windows vsteitä mäkissä käyttää myöskin kummastakaan VST jutusta ei ole kokemusta tosin. ja lisäksi jotenkin Logicin plugarien kanssa en kamalasti ilmaisia edes kaipaa TAl tuotteet,ja ostamanani Rob Papen Blue et sen silloinen kaupanpäällinen riittää pitkälle.(Linplug Albino) Puhuen synasoundeista ja ilmaisena ei kuitenkaan edes pceelle saa kamalasti samplesoundeja.
tässä pitäs olla jutun paketit jolla saa macin vst plugareita käytetyltä Au softissa:
http://code.google.com/p/vstau/downloads/list
tinde
21.10.2010 11:16:44

Tosin ORGANized triosta on sanottava että sehän on vain vanha versio VB3-plugarista ( http://www.genuinesoundware.com/?a=showproduct&b=24 ), joten siksi se on ilmaiseksi jaossa. VB3:n saakin sitten AU:na, toki maksullisena, mutta on se kyllä parempikin kuin tuo ORGANized trio.

Kappas vaan... täytyykin tsekata toi uusi versio - vaikka vanha kyllä soundaa edelleen pirun hyvältä.

Ootko päässyt vertaamaan vanhaa ja uutta versiota?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)