Aihe: Vapaamielistä keskustelua rumpujen soittamisesta II?
1 2 3 4 523 24 25 26 27244 245 246 247 248
kimizu
12.10.2010 11:29:00
Kailis: Yläkroppaa fysioterapeutti kehui ihan erikseen, sanoi että useamman vuoden rumpujen soitto näkyy ihan selvästi.

Noidannuoli on wittumainen vaiva, onneksi paranee aika helposti kun tietää mitä hoitaa.

Miten sulla näkyy rumpujen soitto yläkropassa? Mulla lähinnä niin että läskit vyötäröllä vaikeuttaa hengitystä istuessa ja perse on levinnyt paljosta jakkaralla istumisesta. Lisäksi ryhti on kuin gorillalla, niska kyyryssä ja etukeno. Ja kyynärvarret on kuin kipparikallella, tosin sekin taitaa johtua jostain muusta kuin rumpaloinnista...
"Its a matter of taste. Taste is a matter of personality. There is bad taste and my taste, which is good off course..."
Epämuusikko
12.10.2010 15:31:27
hollmi-5: Oikeassa kädessä on hiirikäsi ja vasemmassa tenniskyynerpää :-)

Täällä sama. Hiirikättä on helpompi hoitaa, tosin.
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
Kailis
12.10.2010 18:13:10

kimizu: Noidannuoli on wittumainen vaiva, onneksi paranee aika helposti kun tietää mitä hoitaa.

Miten sulla näkyy rumpujen soitto yläkropassa? Mulla lähinnä niin että läskit vyötäröllä vaikeuttaa hengitystä istuessa ja perse on levinnyt paljosta jakkaralla istumisesta. Lisäksi ryhti on kuin gorillalla, niska kyyryssä ja etukeno. Ja kyynärvarret on kuin kipparikallella, tosin sekin taitaa johtua jostain muusta kuin rumpaloinnista...

Mulla muuten sama mutta hengitys istuessa (ja itseasiassa venytellessä pää polvissa) kulkee, perse ei ole levinnyt ja ryhti on hyvä. Eiku...
Epämuusikko
15.10.2010 12:58:42
markkuliini: Vaihdoinpa luurikuuntelun nappikuunteluun, ja kahden kuukauden keikkatauon jälkeen kylmiltään ekalle keikalle.
Ihan mahtavaa! Kuulin itseni paremmin, ja muutkin, eikä kipsannut yhtään. Jotenkin klikki ja oma setti integroitui ihanaisesti yhdeksi pyhäksi kaksinaisuudeksi. Me likes!

Luurit päässä on muutenkin vammaista kyytiä. Ulkoapäin tuleva ääni on itelle ollu aina yhtä mössöä. Kalleillakin luureilla.
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
Sonormies
16.10.2010 03:52:24
Markkuliini: Vaihdoinpa luurikuuntelun nappikuunteluun, ja kahden kuukauden keikkatauon jälkeen kylmiltään ekalle keikalle.
Ihan mahtavaa! Kuulin itseni paremmin, ja muutkin, eikä kipsannut yhtään. Jotenkin klikki ja oma setti integroitui ihanaisesti yhdeksi pyhäksi kaksinaisuudeksi. Me likes!

Yleisö liked myös. E-rit-täin tyylikäs veto. Tänks, Mage!
Tankero: "Rollarit, tuo Englannin Souvarit."
markkuliini
16.10.2010 05:19:10

Sonormies: Yleisö liked myös. E-rit-täin tyylikäs veto. Tänks, Mage!

Hyvä jos meni täydestä! :) Paikka ainakin meni täydestä.
Olikin muuten ennakkotiedoista poiketen jammun Roy Haynes lauteilla, kun meinasi edge olla hitusen liian kipakka pienelä lavalla.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Sonormies
16.10.2010 17:20:31
Enpä nähnyt itse päälliköstä keikan aikana vilaustakaan - niin oli paikka turvoksissa. Kaikki halukkaat eivät mahtuneet sisälle ja se on harvinaista Raumalla.
Tankero: "Rollarit, tuo Englannin Souvarit."
assa
17.10.2010 15:36:34

Pitäs saada neuvoa miten rumpalin on paras potkia urpot takas kun kitara tai yms. sleebaa ja kiilaa sekä miten rumpali voi parhaiten jeessa tajuamaan missä tahdissa mennään kun urpot kiilaa tai sleebaa?
kimkorho
17.10.2010 15:53:34

assa: Pitäs saada neuvoa miten rumpalin on paras potkia urpot takas kun kitara tai yms. sleebaa ja kiilaa sekä miten rumpali voi parhaiten jeessa tajuamaan missä tahdissa mennään kun urpot kiilaa tai sleebaa?

Jos urpo ei ymmärrä missä mennään (vaikka rumpali soittaa selväpiirteisesti ja ymmärrettävästi), on aika vähän tehtävissä. Lisää treeniä, musiikin kuuntelua ja peukut pystyyn, että urpon piilevä musikaalisuus pulpahtaisi ihmeen kaupalla jostain esiin.
www.theindigo.fi
hollmi-5
17.10.2010 16:10:01
assa: Pitäs saada neuvoa miten rumpalin on paras potkia urpot takas kun kitara tai yms. sleebaa ja kiilaa sekä miten rumpali voi parhaiten jeessa tajuamaan missä tahdissa mennään kun urpot kiilaa tai sleebaa?

Jos soittaja ei ymmärrä vaikkapa ykkösen paikkaa tai timekäsitys puuttuu, niin se on rytmitajuttomutta johon auttaa kuuntelu ja soittaminen. Tosin soittamisen taito on erityisosaamisaluetta. Kaikki eivät opi soittamaan ja suurin osa soittajistakin vain yhtä tai kahta instrumenttia.
Soundit, piuhat ja kajarit.
zak69
18.10.2010 13:12:12
Ensinnäkin, bändissä se time-vastuu on ihan yhtä lailla muillakin soittajilla kuin rumpaleilla. Rumpalilta vaan odotetaan usein sitä konemaista biittiä, josta sitten muut voivat tarkistaa oman pulssinsa tarvittaessa.
Jos jonkun yksittäisen soittajan time on tyystin kadoksissa, ei sitä mikään filli tms pelasta soiton aikana. Kuten täällä jo aiemmin sanottiin niin se vaatii sitten sitä kuuluisaa treenausta.
Metronomi taustalle tikittään ja soittelee siihen päälle, myös kaikenlainen musiikin kuuntelu edesauttaa kenties sen löytymisessä.
Vanha viisaus Kuoppamäen sanoin : "Rumpali jolla on huono time, on yksinkertaisesti vaan huono rumpali"......tämä pätee siis muihinkin soittajiin.
Tsemiä ja treeniä ja treeniä vaan, sieltä se tulee.......
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
hollmi-5
18.10.2010 16:34:41 (muokattu 18.10.2010 16:37:01)
Laita metronomi tempoon 80 ja laske tavuittain yk-si, kak-si, kol-me, nel-jä. Aikalailla siinä se on. 4/4-tahtilaji. Eli se kaikkein helpoin laskettava...

http://www.youtube.com/watch?v=LaS-SB5L5KY
Soundit, piuhat ja kajarit.
assa
18.10.2010 16:50:42

hollmi-5: Laita metronomi tempoon 80 ja laske tavuittain yk-si, kak-si, kol-me, nel-jä. Aikalailla siinä se on. 4/4-tahtilaji. Eli se kaikkein helpoin laskettava...

http://www.youtube.com/watch?v=LaS-SB5L5KY

Joo kiitti! Ooot eri reilu kaveri ja osaat aukoa päätää sekä et pienestä palautteesta välitä. Reilu rumpali!

Heilutin rauhallisesti päätä ja laskin yksi kaksi kolme neljä .. Tunnen rytmin toistuvan koko kappaleen. Mulla ei ole metronoomia ja olen vai kerran nähnyt sellaisen. Harjottelen heiluttelemaan mieltäni ja juttelemaan kokoonpanoni kanssa. Meille ei toistaiseksi tule metronomia, mutta minulla ei ole mitääs sitä vastaan että jollakin sellaisia on ja mahdollisesti joskus sellaista käytetän jos esim. levytetään - en tiedä ja seuraan johdatusta kun sellaisen mahdollisesti saan sekä hyväksyn. Olen pahoillani mutta haluan myös unelmoida ja luottaa omaan sisimpääni ilman metronomia. Kun heilutan päätäni löydän myös lukemattomia muita toistuvia tahteja ko kappaleesta. Miten vaikka syntentisaattorien tempot? Kaikki kuitenkin alkaa ja päättyy enemmän onnistuneesti ja epäonnistuneesti mielestäni varmasti siihen toteamaasi taustatempoon 80 - en tiedä kun en tunne sellaista.
Lucky 7
18.10.2010 18:44:09
assa: Joo kiitti! Ooot eri reilu kaveri ja osaat aukoa päätää sekä et pienestä palautteesta välitä. Reilu rumpali!

Heilutin rauhallisesti päätä ja laskin yksi kaksi kolme neljä .. Tunnen rytmin toistuvan koko kappaleen. Mulla ei ole metronoomia ja olen vai kerran nähnyt sellaisen. Harjottelen heiluttelemaan mieltäni ja juttelemaan kokoonpanoni kanssa. Meille ei toistaiseksi tule metronomia, mutta minulla ei ole mitääs sitä vastaan että jollakin sellaisia on ja mahdollisesti joskus sellaista käytetän jos esim. levytetään - en tiedä ja seuraan johdatusta kun sellaisen mahdollisesti saan sekä hyväksyn. Olen pahoillani mutta haluan myös unelmoida ja luottaa omaan sisimpääni ilman metronomia. Kun heilutan päätäni löydän myös lukemattomia muita toistuvia tahteja ko kappaleesta. Miten vaikka syntentisaattorien tempot? Kaikki kuitenkin alkaa ja päättyy enemmän onnistuneesti ja epäonnistuneesti mielestäni varmasti siihen toteamaasi taustatempoon 80 - en tiedä kun en tunne sellaista.

Ei ole pakko käyttää klikkiä jos ei halua. En minäkään ole harjoitellut klikin kanssa, ja sen kyllä huomaa. Mutta kun kerran kysyit, niin tolla tavalla pääsee helpoimmalla.
Jos se mahdollinen kiilailia tai sleepaaja et ole sinä, niin aina kun muutoksia tempossa tapahtuu voi asiasta mainita kyseiselle soittajalle. Pahimmissa kohdissa pistää soitto seis, ja käskeä miettimään mitä siinä pitäis tapahtua.
Yksinkertaisuudessaanhan asia on niin että kiilaajalla on narut kireellä ja kiire vetää se juttu. Sleepaajalla narut on löysällä tai ei hahmota mihin seuraavaksi pitäisi mennä.

Mutta jos et halua kuulla neuvoja, älä kysy. Meikäläisen kohdalla vastuu on aina kuulialla.
TÄ?
assa
18.10.2010 19:21:50

Tossa vetäsin äsken 12 tahdin kompin rummuilla http://www.loota.info/20101018_rummut_12tahtia_a.mp3 jossa kaikki tahdit on eri yhdistelmällä kannuja ja peltejä. En kitaristina erota korvakuulolla mikä yhdistelmä millonkin on kyseessä. Osa voi johtua paskasta mikityksestä näin jälkeen päin kuunneltuna ja ite soitettaessa en tietenkään silleen pysty ajattelee miten erotettava se näin alussa on. Otetaan huomioon että olen aiemmin testannut 12 tahtia soittoa kaksi kertaa ja mitään muutakaan en sen enempää sekä rummut on ollut pari viikkoa jolloin olen kolmekertaa soittanut. Olen myös kitaristi enkä aijo rumpuja alkaa soittaa mutta soitin nyt teijä iloksi sen 12 tahtia jotta se ei olisi niin vaikeaa ymmärtää mistä on kysymys vaikka kai se on toisille liikaa kun ei välttämättä näköjään erota kitaraosastoa rumpuosastosta.

Yritin siis kysy miten ne 12 tahtia rumpali voi soittaa niin, että jokainen tahti erottuu selkeesti omaksi määrätyksi tahdikseen - onko se niin vaikeaa auttaa juuri tähän kysymykseen, jonka kyllä itsekkin tulen kokoonpanossani ratkaisemaan?
assa
18.10.2010 19:32:39

Lucky 7: Ei ole pakko käyttää klikkiä jos ei halua. En minäkään ole harjoitellut klikin kanssa, ja sen kyllä huomaa. Mutta kun kerran kysyit, niin tolla tavalla pääsee helpoimmalla. En usko enkä näe järkeä kannataa tätä ajatusta - tuo on toinen leiri ja edustan toistaiseksi toista.

Jos se mahdollinen kiilailia tai sleepaaja et ole sinä, niin aina kun muutoksia tempossa tapahtuu voi asiasta mainita kyseiselle soittajalle. Pahimmissa kohdissa pistää soitto seis, ja käskeä miettimään mitä siinä pitäis tapahtua. Soittoa ei ikinä pistetä seis suosiolla - kaikki soitetaan loppuun asti. En ole luovuttaja tyyppiä tälläisissä asioissa.

Yksinkertaisuudessaanhan asia on niin että kiilaajalla on narut kireellä ja kiire vetää se juttu. Sleepaajalla narut on löysällä tai ei hahmota mihin seuraavaksi pitäisi mennä. Meidän bändissä kenelläkään ei ole mitkään kireellä - elämä voi heitellä mutta mikään ei ole kireellä. Kysymys on miten pitkälle sovitussa mennään kireyden kohdalla. Jos ei hahmota mihin pitäisi seuraavaksi mennä niin sehän on ajan tai vaihdon kysymys. Koska olen lead ja kokoonpanon rakentaja niin minä en ole se joka lähtee tai vaihtuu ilman että itse niin haluan.

Mutta jos et halua kuulla neuvoja, älä kysy. Meikäläisen kohdalla vastuu on aina kuulialla. Joo tää ei varmasti ole lastetarhan lukemisen opetusfoorumi, joten eiköhän tällä asenteella just pärjätä - ei vaan kaikki näytä olevan ton toteamukses kanssa samaa mieltä.

Mutta miten tää liittyy siihen miten saan ongelman ratkastua en just ymmärrä. Ollaan eri linjoilla ja jos mulla on jotain oikeesti sua tuettavaa niin koitan auttaa mutta tähän mun juttuun en tietenkään halua turhia juttuja kiitos ja jos pystytään puhumaan niistä filleistä yms. rumpalin merkeistä niin ok. ja yritän soveltaa niitä parhaani mukaan omassa kokoonpanossa.
markkuliini
18.10.2010 21:08:41 (muokattu 18.10.2010 21:36:55)

assa:Yritin siis kysy miten ne 12 tahtia rumpali voi soittaa niin, että jokainen tahti erottuu selkeesti omaksi määrätyksi tahdikseen - onko se niin vaikeaa auttaa juuri tähän kysymykseen, jonka kyllä itsekkin tulen kokoonpanossani ratkaisemaan?

On vaikeaa vastata koska nyt vasta otit puheeksi että kyse on jossain tietyssä rakenteessa pysymisessä, esim vaikka se 12 tahdin rakenne.
Kysymys on myös vaikea koska esim. itse en ole koskaan soittanut tilanteessa jossa joka ikinen tahti pitäisi jotenkin personoida ja kuullostaa omintakeiselta jotta muut tietävät missä kohtaa rakennetta ollaan. Rumpalin tehtävä kun yleensä on soittaa siinä rakenteessa mitä MUUT hänelle vihjaavat, ja rakenteen merkkaaminen/toteuttaminen on ennenkaikkea sointusoittimen tehtävä ja rummuilla voi oikeastaan vain merkitä rakenteen alkuja, ehkä pienillä alustavilla filleillä. Yksi vaihtoehto rumpalilla on huutaa joka tahdin alussa kyseisen tahdin numero, mutta onko se hyvän kuuloista. 12 eri kombinaatiota, niiden orjallinen toistaminen ja etenkin niiden ulkomuistaminen, kuulostaa samansuhteiselta ratkaisulta kuin että Kaivopuiston vappuroskat siivottaisiin ydinpommilla.

Onko teidän tilanne esim sellainen että kappaleeseen on sovittu tietty rakenne, mutta siinä ei juurikaan sointuvaihdokset kuulu tai niitä ei edes ole, mutta kuitenkin halutaan että biisissä on joku tietty määrä tahteja ennen kuin "kierros alkaa alusta?" Valotatko vielä hieman ongelman tai etenkin biisin luonnetta? Mitä muut kuin rumpali soittaa?
Jos kielisoittajat eivät osaa rakennetta, niin miksi pitää olla joku rakenne? Rummut kun ovat huonoin mahdollinen bändisoitin merkkamaan sitä.

Jos kappaleessa ei ole vaihtuvia sointuja, niin kiveenhakattu rakenne/tahtien määrä voi olla ihan turhaa ja sotkea asioita. Voi olla parempi sopia että asioita/muutoksia tapahtuu esim. laulajan hienovaraisista merkeistä. Esimerkkinä James Brownin musa.

Edit: Toki tiedän että intialaisessa klassisessa musassa rummut soittavat ja merkkaavat ja kaitsevat pitkiäkin tahtirakenteita vaikkei siellä ole sointuvaihdoksia. Mutta se ei olekaan lastenleikkiä. ;) Kymmenien vuosien koulutus vaaditaan.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Olly
19.10.2010 02:26:39
Luulen että Markkuliini osui tuossa aiemmin ongelman ytimeen. Noista näytteistä päätellen kompin kääntyminen on ainakin mun korvaan huonompi juttu, kuin timen vaihtelu.

Onhan biisin rakenteet sovittu jo ennen soittamista....?
Sex? - Yes! - I mean man or female? - Both will do!
Moderaattori
19.10.2010 11:08:59
Jouduin valitettavasti putsailemaan aihetta aika rankalla kädellä, pahoitteluni jos joku kokee että omia informatiivisiä viestejä on poistettu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)