Aihe: Huuliharpun soitto.
1 2 3 4 531 32 33 34 3546 47 48 49 50
Sergei Fallinen
12.08.2010 21:50:09
Charge: Olen tässä vähän mietiskellyt, että pitäis varmaan syntikan kaveriksi ostaa mukava huuliharppu ja opetella soittamaan. Mutta tätä ketjua kun lueskelin, niin joku neuvoi ostamaan monta huuliharppua. Mutta tarviiko niitä olla viis, eikö yhdellä pärjäis? Ja millainen?

kyl sä pärjäät yhdellä kunnes opit soittamisen alkeet, mutta jos et halua vetää pelkillä valkosilla koskettimilla niin lopulta tuut varmaan hankkimaan pari muutakin harppua
Roku
13.08.2010 07:09:52
Sergei Fallinen: kyl sä pärjäät yhdellä kunnes opit soittamisen alkeet, mutta jos et halua vetää pelkillä valkosilla koskettimilla niin lopulta tuut varmaan hankkimaan pari muutakin harppua

Käyttää syntikan transpose toimintaa,niin pärjää yhdellä harpulla:-P
matti_
18.08.2010 01:07:29

Ostin muuten tallinnasta hohnerin A harpun (siinä perussinisessä rasiassa). Hintaa kokonaista 315eek, eli rapiat 21 euroa.. Eikös tuo ole aika halpa?
Läpistö
18.08.2010 16:20:23

Roku: Käyttää syntikan transpose toimintaa,niin pärjää yhdellä harpulla:-P

Tai opettelee soittamaa C-harppua kromaattisena :D
Turpahöylääjä
20.08.2010 13:01:06
matti_: Ostin muuten tallinnasta hohnerin A harpun (siinä perussinisessä rasiassa). Hintaa kokonaista 315eek, eli rapiat 21 euroa.. Eikös tuo ole aika halpa?

Jos tuo on nimikettä 'Blues Harp', niin Suomessa tosiaan vajaan kympin kalliimpi. Hyvät kaupat siis siinä mielessä :)
Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on.
ee-äl
26.08.2010 21:00:22
Moikka, olen jo vuosia haaveillut että jonain päivänä opettelisin soittamaan huuliharppua. Isäni tapasi soittaa sitä minulle kun olin pieni ja rakkaus kyseiseen soittimeen on säilynyt aina. Sain isältäni lapsena tällaisen

http://www.musichut.com.au/shop/images/HARM-HOHNER-GLH-W-case.jpg

ja kysyisinkin, onko tällaisella hyvä aloittaa harjoittelu? Olisi nimittäin hienoa opetella hyödyntämään tätä rakasta muistoesinettä, joka edelleen on hyvässä kunnossa. Löytyisikö keneltäkään hyviä vinkkejä? Muusikon tasoni rajoittuu viimeksi 6-vuotiaana käymääni popjazz-konservatorioon, joten kovinkaan triviaalia muusikkokieltä en ymmärrä :< Blues on kuitenkin niin lähellä sydäntäni, että yksi haaveistani toteutuisi jos jonakin päivänä osaisin huuliharppuani soittaa!
Turpahöylääjä
26.08.2010 21:38:06
ee-äl: Moikka, olen jo vuosia haaveillut että jonain päivänä opettelisin soittamaan huuliharppua. Isäni tapasi soittaa sitä minulle kun olin pieni ja rakkaus kyseiseen soittimeen on säilynyt aina. Sain isältäni lapsena tällaisen

http://www.musichut.com.au/shop/images/HARM-HOHNER-GLH-W-case.jpg

ja kysyisinkin, onko tällaisella hyvä aloittaa harjoittelu? Olisi nimittäin hienoa opetella hyödyntämään tätä rakasta muistoesinettä, joka edelleen on hyvässä kunnossa. Löytyisikö keneltäkään hyviä vinkkejä? Muusikon tasoni rajoittuu viimeksi 6-vuotiaana käymääni popjazz-konservatorioon, joten kovinkaan triviaalia muusikkokieltä en ymmärrä :< Blues on kuitenkin niin lähellä sydäntäni, että yksi haaveistani toteutuisi jos jonakin päivänä osaisin huuliharppuani soittaa!

Kyllä tuo näyttäisi sellaiselta peliltä, että sillä voi perusteet ottaa haltuun. Jos kuitenkin oikein innostut soittamaan, voisi olla hieman laadukkaamman harpun hankkiminen paikallaan.

Hyvä lähtökohta harpun opetteluun on esimerkiksi David McKelvyn huuliharppuopas, jota ainakin joistain kirjastoista löytyy. Opus antaa oikein hyvän pohjan harpun soittoon, ja itse esim. aloitin harputtelun juurikin kyseisen teoksen avulla. Sen lisäksi sitten kuuntelet huuliharpisteja ja kun soittotaitoa alkaa tulla, koitat soittaa perässä ;) Tärkeintä oppimisessa on tottakai se, että jaksaa soittaa mahdollisimman paljon - niin kuin muidenkin soittimien kohdalla.

Tsemppiä tämän hienon instrumentin opiskeluun! =)
Patalappu
28.09.2010 18:07:21
Muutaman viikon olen huuliharppua soitellut ja nyt sitten jumissa tuon bendin kanssa, eikä mitkään ohjeet auta. Tuolla aiempana oon kuullu että "wauwa":n sanomalla saa bendattua, mutta ei se kyllä bendaa mulla kun kymmenesosan matalammaksi :S
Ei vaikka missä sitä kieltä pitää niin ääni muutu tarpeeksi.. Äijät vetää harpuillansa ääniä 2 askelta matalammaksi mutta minä se saan vaan epävireisiä ääniä jos niitäkään...

Sitten vielä semmonen että mitä meinaa pucking tai tongue block?

(Ihan koko letkaa en jaksanu lukea läpi joten en tiedä ihan kaikkia ohjeita mitä on mainittu täällä)
Patalappu
28.09.2010 18:24:42
Tuossa luin pari sivua aiempaa jonkun ostaneen lelun paketin harppuja halvalla.. taisi olla sama paketti jonka itse ostin.. hohnerin blues harppuja 37e 7kpl C D E F G A Bb...
Lienee siinä meilläsyy bendejen feilailuun..

Lisäksi D harppu kuulostaa vähänkin bendatessa (ainakin yrittäessä) hiiren vikinältä, ja G harpun 6. reikä sisäänpäin vedettäessä soittaa sitä ääntä, mitä pitäisi soittaa 5. reiän sisäänpäin vedettäessä... 5. reiässä taas soittaa jtn ihan randomia
Sergei Fallinen
28.09.2010 18:32:07
-Jackass:

hyvinkin mahdollista
Turpahöylääjä
28.09.2010 22:41:08
-Jackass: Tuossa luin pari sivua aiempaa jonkun ostaneen lelun paketin harppuja halvalla.. taisi olla sama paketti jonka itse ostin.. hohnerin blues harppuja 37e 7kpl C D E F G A Bb...

Lisäksi D harppu kuulostaa vähänkin bendatessa (ainakin yrittäessä) hiiren vikinältä, ja G harpun 6. reikä sisäänpäin vedettäessä soittaa sitä ääntä, mitä pitäisi soittaa 5. reiän sisäänpäin vedettäessä... 5. reiässä taas soittaa jtn ihan randomia

En kyllä kuitenkaan syyttäisi halpaa harppua, koska Lidlistä hankitulla 2e:n harpullakin onnistuu bendit ihan ok ;) Aluksi se vaan on hankalaa, siitä ei pääse mihinkään - itse taisin oppia sen vain yrittämällä tarpeeksi paljon..

Jos osaat viheltää sisäänpäin, niin bendaus tapahtuu fyysisesti jokseenkin samalla tavalla kuin jos vihellät sisään ja muutat samalla vihellyksen sävelkorkeutta matalammaksi, ts. bendaat vihellystäsi. Puhallusbendeihin sama juttu mutta ulospäin vihellettäessä. Sanotaan myös, että saattaa auttaa että yrittää kuulla sen tavoittelemansa bendatun sävelen päässään. Tuosta en kyllä sitten käytännössä tiedä. Voi olla, jos oikein muistan, että ainakin overblow-tekniikkaa harjoitellessani se taisi jopa auttaakin :) Jatka joka tapauksessa yrittämistä, kyllä se sieltä vielä tulee!

D-harppu voi vikistä monestä syystä, tekniikka saattaa falskata, tai voi myös olla esim. että kieli on hieman vinossa tms. Bendaillessa vikinä ei ole mitenkään tavatonta, taitojen kehittymisen myötä myös vikinän pitäisi vähetä.
G-harpun väärät äänet sen sijaan kuulostavat kyllä vähän liian oudolta ;P Oletko ihan varma, että äänet eivät ole oikeita? 5. reiän imusävelen pitäisi olla C ja 6. imun E. Jos sieltä tulee muita säveliä, niin mitkä ne ovat?

Sitten vielä semmonen että mitä meinaa pucking tai tongue block?

Nuo ovat eri tekniikoita yksittäisten (tai monen yhtäaikaisen) sävelten soittoon. Pucking (myös: pucker, lip pursing) tarkoittaa suomeksi huulitekniikkaa, eli äänet soitetaan peittämällä ympäröivät reiät huulilla. Tongue block sen sijaan - kuten nimestäkin voi päätellä - on soittotekniikka, jossa reikiä peitetään kielellä. Kumpaisestakin tyylistä löytyy netistä kasapäin tietoa ja soittonäytteitä, joten google/youtube auki, jos lisätieto on paikallaan ^^
Patalappu
03.10.2010 15:25:14
Joo kiitokset nuista vinkeistä ;)

Avasin muutes G-harpun niin oli 6. kieli ihan miten sattuu.. vääntelin niitä sitten tuommosella toolkitillä minkä tilasin harppujen mukana, ja nyt soi ihan hyvin..

Tuo bendi kyllä harmittaa.. En voi vaan uskoa että sitä muka voi sen enempää bendata mitä saan bendattua, eikä eroa bendatessani edes hyvin huomaa :S

Harjoitellaan nyt sitten loputtomiin ja ostetaan oikea harppu jos ei onnistu.. Sitten todetaan että olenkin vain huono ja kalliin ostaminen on turhaa... Masentaa tämmönen ja pelottaa että jää harpunsoitto kokonaan pois : (
Turpahöylääjä
03.10.2010 23:05:01
-Jackass: Tuo bendi kyllä harmittaa.. En voi vaan uskoa että sitä muka voi sen enempää bendata mitä saan bendattua, eikä eroa bendatessani edes hyvin huomaa

Jos ääni muuttuu edes hitusen, voi se olla askel oikeaan suuntaan! Kaikkein hienointa onkin sitten ne hetket, jolloin se bendi lähtee kunnolla ensimmäisiä kertoja ;)

Harjoitellaan nyt sitten loputtomiin ja ostetaan oikea harppu jos ei onnistu.. Sitten todetaan että olenkin vain huono ja kalliin ostaminen on turhaa... Masentaa tämmönen ja pelottaa että jää harpunsoitto kokonaan pois : (

On täysin perusteeetonta sanoa itseään huonoksi, jos ei aluksi meinaa oppia uutta asiaa. Bendien omaksuminen vaatii sinnikkyyttä. Useamman kerran olen kuullut, että harpun soitto lakkasi, kun ei bendit onnistuneet. Siksi loputtomiin harjoittelu onkin hyvä alku, ei kannata luovuttaa vähässä kummassa ;} Ja muista toki, että harppua soitetaan muillakin kuin bendatuilla sävelillä!

Bendejä harjoitellessa on hyvä tietää miten paljon mitäkin säveltä voi bendata. Aikaisemmin sanoit siitä, että jotkut bendaa harpuillaan 2 sävelaskelta alaspäin, mutta näin ei tietääkseni voi olla, sillä eniten bendattava sävel - 3. reiän imusävel - bendautuu maksimissaan n. puolitoista sävelaskelta. Muista imubendeistä 1. menee puolikkaan, 2. kokonaisen, 4. puolikkaan, 5. ei oikeastaan edes puolta ja 6. puolikkaan sävelaskelen. Omasta kokemuksesta 4. ja 6. ovat helpoimpia bendata, ja itse opinkin bendaamaan ensimmäisenä nelosesta.

Oikea soittotapa imusävelten kohdalla saattaa myös helpottaa bendien löytymistä. Eli muista, että vaikka imusävel onkin tuonniminen suomeksi, ei sitä käytännössä pidä tuottaa imemällä ilmaa, vaan pikemminkin hengittämällä harpun läpi. Voi olla, että nämä jo tiesitkin, mutta varmuuden vuoksi sanoin ;)
Kusu
07.10.2010 22:24:57 (muokattu 07.10.2010 22:38:59)
Henkka370: ...nuuskamuikkunen ja huuliharppukostaja fiilistelyihin! :D

Huuliharppukostaja lähtee selvästi C-harpulla. Puhallusnuotit tästä:

http://www.youtube.com/watch?v=Me5B9L5kmyo&feature=related

Nuuskiksen biisiin en ole löytänyt puhallus nuotteja eikä ole omalla C-harpulla ihan onnistunut. Irtooko tosiaan C:ä, joku tais jonnekkin kirjottaa että C-Harpulla lähtee.

Oon löytäny kaks eri muikkusen huuliharppu biisiä. Ja pyydän nyt isoa palvelusta. Tietääkö joku mistä löytäis puhallus nuotit niile tai osaako joku kuunnella ja kirjottaa puhallus nuotit tänne. Ite en oo koskaa opetellu lukemaan nuotteja(suomeakin vaan just ja just). Se vie varmaan jonkin verran aikaa vaikka sen osais tehdä joten olen erittäin kiitollinen jos joku vaivautuisi. Tai ehkä joku on ittelensä jo kirjoittanut/opetellut nämä:

http://www.youtube.com/watch?v=nerRspYjA40&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=AT9EyblAmbY&feature=related
Turpahöylääjä
08.10.2010 13:31:06
Kusu: Nuuskiksen biisiin en ole löytänyt puhallus nuotteja eikä ole omalla C-harpulla ihan onnistunut. Irtooko tosiaan C:ä, joku tais jonnekkin kirjottaa että C-Harpulla lähtee.

Minä se tosiaan edellisellä sivulla kirjoittelin aiheeseen liittyen :)

Oon löytäny kaks eri muikkusen huuliharppu biisiä. Ja pyydän nyt isoa palvelusta. Tietääkö joku mistä löytäis puhallus nuotit niile tai osaako joku kuunnella ja kirjottaa puhallus nuotit tänne.

Mitäpä tarkoitat 'puhallus nuoteilla'? Saattaisin voida laittaa biisit ylös, mutta pitäisi ensin tietää minkälaista nuottia kirjoittaa (tosin niinkuin edelliseltä sivulta voi käydä lukemassa, biisit eivät mene täydellisesti C-harpulla - vaikka C-duurista menevätkin - jollei hallitse overblow-tekniikkaa tai omista kromaattista harppua).
Kusu
08.10.2010 20:52:16
Turpahöylääjä: Mitäpä tarkoitat 'puhallus nuoteilla'?

Tarkotan sellasia missä on puhallettavan reijän numero ja joku merkki mikä kertoo onko onko kyseessä puhallus vai imu. Esim sisäänpäin puhallettaessa vaikka miinusmerkki numeron eteen ja ulospäin puhallettaessa plus merkki tai ei merkkiä ollenkaan ja jos tarvitsee bendailla tai overblowata niin sillon vaikka bend=b ja Overblow=o.

Eli eslim "Blowin'in in the wind" alkais tälleen:

+6 +6 +6 -6 +6 -5 +6 +5 -4 +4

Ja huuliharppu kostajan bendailu menis näin:

-3 b3 -3 -3 +3 b3 -3 b3 -3

Ja tässä vielä linkit kummpaanikn kappaleeseen jos jotakuta sattuisi kiinostamaan:

http://www.youtube.com/watch?v=mI3T2VqgLOk&feature=channel

http://www.youtube.com/watch?v=Me5B9L5kmyo&feature=related
Turpahöylääjä
09.10.2010 13:55:32 (muokattu 09.10.2010 13:58:51)
Kusu: Tarkotan sellasia missä on puhallettavan reijän numero ja joku merkki mikä kertoo onko onko kyseessä puhallus vai imu. Esim sisäänpäin puhallettaessa vaikka miinusmerkki numeron eteen ja ulospäin puhallettaessa plus merkki tai ei merkkiä ollenkaan ja jos tarvitsee bendailla tai overblowata niin sillon vaikka bend=b ja Overblow=o.

Juups, elikkä + = puhallus, - = imu, b = kokosävel-bendi ja o = overblow. Nuotinnokset on tehty soitettavaksi diatonisella C-harpulla. Jaoin biisit fraasityyppisiin pätkiin, eli yksi rivi on yksi fraasi.

Biisi 1

+6 +5 +5 +5 +6 -5 -5 -4,
-5 -4 -4 -4 -6 +6 o5 +6,
+6 +5 +5 +6 +7 -7 -6 +6 -5,
+5 +6 -5 -3 -4 +4 +4,
+6 +5 +5 +7 -7 -6 +6 -5,
-4 -4 +5 -5 -3 -4 +4 -3 +4

Biisi 2

+3 +5 o4 +5 +6 +3 b3 +4 -5,
-5 +5 -4 -4 -4 +5 -5 -6 +6 o5 -6 +6,
+3 +5 o4 +5 +6 +6 -5 +5 -5 -6,
-7 +7 +6 b3 -5 b3 -3 +4,
+3 +4 +5 o4 +5 +6 +3 b3 +4 -5,
-5 +5 -4 -4 -4 +5 -5 -6 +6 o5 -6 +6,
+3 +5 o4 +5 +6 +6 -5 +5 -4 b3,
-4 +5 -5 -6 -5 -4 b3 -3 +4

2. biisistä jätin korukuviot pois, niitä voi lisäillä sinne halutessaan :)

E: Huomautus vielä tuohon bendiin. Eli tuossa huuliharppukostajassa b3:n bendi on puolisävelaskel, 2. biisissä taas kokosävelaskel.
Kusu
10.10.2010 09:26:10
Suur kiitokset. Kyllä sä oot kova harppuäijä!
Kusu
10.10.2010 09:48:59
matti_: Ostin muuten tallinnasta hohnerin A harpun...

Olen itse menossa tallinnaan ensi kuussa. Onko joku tietty paikka jossa kannattais huuliharppuja shoppailla vai toriltako löysit.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)