kimurantti1 27.09.2010 23:02:29 | |
---|
aristoteles666: katsopa kitarakaiuttimien käppyröitä niin 5 kilon jälkeen alkaa hurja syöksy alaspäin, joten pa ei ole ongelma, ja helpompi vetää kitarakaapilla joka tapauksessa. Meinaatko että huono PA vaikuttaa vain yli 5kHz taajuuksin, vai mitä ihmettä? |
Mikko L 27.09.2010 23:02:35 | |
---|
efunkelist: offareita: Ihan piiiiiikkuriiikkisen vähemmälle kun laittaisit virveliä ja tomeja sekä toisaalta bassokitaraa piiiikkuriikkisen enemmän pintaan niin mun arvioni olisi 95-99% miksauksesta. Nyt tuo jää "vain" 90-95% haarukkaan. - tääkin kuitenkin taas varmaan makuasia ja referenssiriippuvaista, että sikäli... (ehkä tuossa virpassa voisi snadisti enemmän mattoakin olla) Juu nimenomaan sinne makupuolelle tipahtaa tämä. Ei ole eka kerta ku kuulen tuon mattosoundijutun ja mä nimenomaan haen sellasta alapäävoitoista ja ei-räkäistä virveliä. Sitten taas Telesoundi voi olla paikoin liiankin pistävä jonka takia jätin sen vähän piiloon ja huonommilla kuuntelulaitteilla basso voi lyödä tukkoon koko mixin niin varalta laskin sitä desibelin enemmän kuin olisin omilla laitteilla halunnut. Syitä on monia. Kuitenkin osa näistä syistä perustuu siihen että haluan että mun mixit kuulostaa hyvältä myös monona koska jotku ihmiset kuuntelee musiikkia niinkin hirveällä tavalla että huhhuh... Kai tässä on vähä tällainen Paramore-mix paitsi että overit on isommalla. Eli rummut ja laulut on selkeästi isommalla. Niinja rumputyöskentely on aika mahtavaa tällaiseen musiikkiin niin siinäkin mielessä halusin sen pintaan. Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen. |
aristoteles666 27.09.2010 23:03:50 | |
---|
kimurantti1: Meinaatko että huono PA vaikuttaa vain yli 5kHz taajuuksin, vai mitä ihmettä? mikä tahansa pa hoitaa ton, itse asiassa jopa kitarakaappi. |
Lennu 27.09.2010 23:06:02 | |
---|
Eikös tää oo tavallaan ku V-Amp, mutta vaan kalliimpi? Mallintavat on kyllä tosi surullisia :--D My life is like an Opel-highway. |
kimurantti1 27.09.2010 23:08:34 (muokattu 27.09.2010 23:08:57) | |
---|
aristoteles666: mikä tahansa pa hoitaa ton, itse asiassa jopa kitarakaappi. Keikkaa on alla kolminumeroinen määrä joka ei ala ykkösellä, mutta tää olikin mulle uutta. Jos kerran PA kuin PA toistaa kitaran koko taajuuskaistan juuri sellaisena kuin pitää, niin mistä johtuu että kitara soundaa halpis PA:n läpi huonolta? |
Mr. Speed 27.09.2010 23:15:51 (muokattu 27.09.2010 23:17:58) | |
---|
kimurantti1: Keikkaa on alla kolminumeroinen määrä joka ei ala ykkösellä, mutta tää olikin mulle uutta. Jos kerran PA kuin PA toistaa kitaran koko taajuuskaistan juuri sellaisena kuin pitää, niin mistä johtuu että kitara soundaa halpis PA:n läpi huonolta? Koska 500 ja 1500 euron kitaroilla ei ole mitään eroa, ja kielet pitää AINA vaihtaa ennen kitaran ostoa? Koska Axe FX on täydellinen laite, ja sillä kaikki kuulostaa täydelliseltä, Axella siis paskakin PA kuulostaa hyvältä. Koska putkinupit painaa paljon (mites se Axe + putkipäättäriyhdistelmä mitä monet varjelee ;)), ja putkinupit lahoaa, on ihan vanhaa tekniikkaa, ja putkiakin pitää vaihtaa ku sukkia. E: Aristoteles ei oo kovin hyvä vastaamaan ikinä kysymykseen. Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978 |
aristoteles666 27.09.2010 23:16:09 | |
---|
kimurantti1: Keikkaa on alla kolminumeroinen määrä joka ei ala ykkösellä, mutta tää olikin mulle uutta. Jos kerran PA kuin PA toistaa kitaran koko taajuuskaistan juuri sellaisena kuin pitää, niin mistä johtuu että kitara soundaa halpis PA:n läpi huonolta? sori, niin mennään sadoissa tääläkin eikä huono kitarasoundi ole ollut pa:n syytä vieläkään, se huono pa on pykinyt kyllä muissa äänilähteissä. |
kimurantti1 27.09.2010 23:17:01 (muokattu 27.09.2010 23:17:40) | |
---|
aristoteles666: sori, niin mennään sadoissa tääläkin eikä huono kitarasoundi ole ollut pa:n syytä vieläkään Sä taidat vetää aika kovissa paikoissa keikkaa, vai ootko ylipäätään ajanut kitaraa keikoilla PA:n läpi? |
Mikko L 27.09.2010 23:19:55 | |
---|
kimurantti1: Perustuiko nuokin väitteet sun omaan testailuun? Meinaan putkivahvistimia on myös pienitehoisia, mä saan tosta Markista melkein minkä tehoisen vaan, kolmesta watista 90:n. Kukaan ei vaihda putkia kolmen kuukauden välein, ei edes ammattilaiset. Aktiivisesti keikkailevalle kitaristille vuosi on järjellinen väli pääteputkille, etuasteputkille pari kolme vuotta. Ei ole olemassa vahvistinta, jonka täydellinen uudelleen putkittaminen maksaisi monta sataa euroa, eikä ole myöskään olemassa nuppia joka painaisi 30 kiloa. Laadukkaita vahvistimia ei myöskään tarvi purkaa palasiksi putkien vaihdossa. Ei kantsi ostaa jenkkimuuntajalla toimivaa vahvistinta jos sen roudaus ottaa päähän. Ja btw en yhtään ihmettele ettei Mesa toiminut, jos oli Bossin GT välissä. Jos on pedaalit siististi kiinni laudassa, niin niitä ei totta vie tarvi säätää joka kerta uudestaan, ellei sitten itse ole ruuvannut asetuksia päin prinkkalaa, ja jos tarvii niin parametrin muuttaminen tapahtuu yhtä namiskaa vääntämällä. Toisin kuin Axessa, jonka kankea ja keikkakäytössä käytännöllisyydeltään katastrofalinen käyttöliittymä on yksi isoimmista syistä miksi mulla ei Axe-Fx:ää ole. Plug 'N' Play -yksinkertaistuksessa jostain kumman syystä tuppaa unohtumaan, että ensinnäkin Axe-Fx:n kunnollinen toiminta keikkakäytössä vaatii aika hyvän PA:n. Huono PA -> huono kitarasoundi. Jos oot vetänyt baarikeikkaa täällä Suomessa yhtään enempää, niin tiedät varmasti että suurimmassa osassa paikoista on vähän alimitoitettu ja budjetista pihistellen hankittu PA. Axe-Fx vaatii myös pakosti oman monitorin kitaristille, ja jälleen kerran mielummin aika laadukkaan pöntön, T-Bonen läpi kuunneltuna se Axe ei välttämättä soundaakaan Diezelille. Siinäpä vasta Plug 'N' Playta kerrakseen. Jos ruvetaan hakemaan negatiivisia puolia laitteista, niin kantsii miettiä realistisesti ihan molempien kohdalla. Enhän mä missään vaiheessa sanonut ettei mun Mark IV ois toiminut. Ehdottomasti paras putkivahvistin mitä olen ikinä omistanut. Se toimi myös Boss GT:n kanssa neljän kaapelin mekanismilla kun käytti niitä GT:n toimivia efektejä. Noisegatet delayt compat chorukset... ne toimii. Mallinnushan siinä GT:ssä eniten kusee. Roadking painaa 28kg ja rectokaappi 57kg. Yhteensä kaikkine efekteineen ja kitaroineen tuo perusrig painaa yli 100kg. Axerig painaa yhteensä 20kg ja tuohon sisältyy monitorointi PA-laitteet. Livenä kesken kappaleen vahvistimen ja pedaalin säätöjen muuttaminen on kyllä suht läppä ajatuksenakin. Olen kyllä täysin tuota vastaan ja ennalta asetetut presetit Axessa ei vaadi mitään tweakkausta lavalla. Ja Axen käyttöliittymä mahdoton livenä? Painaa kerran EDIT nappia niin pääsee suoraan vahvistin EQ:hun mutta miksi sinne pitäis edes mennä? Eikö ne soundit katsota ennen keikkaa? Tosi hyvä lavashowhan se on että kitaristi on koko ajan selin yleisöön näpläämässä vahvistinta tai kyykyllään näpläämässä efektejä. :D Siis käytätkö omaa kitarakaappia yleisön äänentoistoon? Ääniaallothan pysähtyy ensimmäisiin yleisössä seisoviin ihmisiin. Vai oletko tottunut tyhjiin yleisöihin? (okei tuo oli huono läppä) Olipa ne PA:t kuinka paskat niin niistä se soundi menee yleisölle. Todnäk. seisot sun kaapin eessä jolloin olet itsekin ääniaaltojen edessä. Vaikka se kitarasoundi yltäiskin kapakan perimmäiseen nurkkaan niin sehän kuulostaa aaaaaivan eriltä lähes jokaiseen paikkaan epätasaisesti. Näin miksaajana just äänekkäät vahvistimet on se helvetillisin juttu lavalla. Volumet pitäis olla juurikin niin että rumpali määrittää sen volumetason ja PA:sta laitetaan kuulumaan muita suhteessa rumpaliin niin että musiikki on mahdollisimman pienellä koska se on melko varmasti aina liian isolla. 80-luvulla asia saatettiin hoitaa oikeilla skittakaapeilla mutta ei kyllä enää. Ei ees pikkukapakoissa. Tai en itse oo ikinä päätynyt niin pieneen paikkaan että äänentoistona on käytetty pelkkää kitarakaappia. Se on aina mikitetty. Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen. |
Mikko L 27.09.2010 23:24:50 | |
---|
Mr. Speed: Koska 500 ja 1500 euron kitaroilla ei ole mitään eroa, ja kielet pitää AINA vaihtaa ennen kitaran ostoa? Koska Axe FX on täydellinen laite, ja sillä kaikki kuulostaa täydelliseltä, Axella siis paskakin PA kuulostaa hyvältä. Koska putkinupit painaa paljon (mites se Axe + putkipäättäriyhdistelmä mitä monet varjelee ;)), ja putkinupit lahoaa, on ihan vanhaa tekniikkaa, ja putkiakin pitää vaihtaa ku sukkia. E: Aristoteles ei oo kovin hyvä vastaamaan ikinä kysymykseen. Jätkällä ei vissiin pälli riitä näissä keskusteluissa tai jotain... oikeesti. Pidetään homma asiallisena eikä pistetä vääriä sanoja toisten suuhun kun omat argumentit ei riitä. Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen. |
Lennu 27.09.2010 23:28:09 | |
---|
Eikös V-ampissakin ole di-out? Eli yhtä hyvä. (en oo kokeillu kumpaakaan, mutta näin uskoisin) My life is like an Opel-highway. |
kimurantti1 27.09.2010 23:28:16 (muokattu 27.09.2010 23:28:36) | |
---|
Sori, nyt ei jaksa enää. Liikaa päättömiä yleistyksiä ja överiksi liioiteltuja argumentteja. Päätän homman omalta osaltani toteamalla, että Axe-Fx on parempi kun Pod. |
Mr. Speed 27.09.2010 23:30:52 | |
---|
Entäs livenä kesken keikan vahvistimen säätäminen? Esim. erilainen tila? Onko sekin ihan "Nounou?". Miten skittakaappi on miksaajan painajainen jos ääniaallot pysähtyvät eturiviin? :) Eiväthän ne sitten mene miksauskopille asti? Markku saattaa olla sun paras putkinuppi, mutta ei välttämättä se edustavin mitä tulee toimimiseen kohtuullisella volyymilla. Noi clipit mitä täällä on tosta ilmoille heitetty.. Mä kyllä saan itselleni miellyttävämmän soundin(siis livetilanne) Diezelistä volyymilla missä itse en tarvi tulppia(ja kuulo on normaali). Diezelin nauhottamista en ole vielä harrastanut. On selkeetä, että Axella on vaivatonta nauhottaa kun ei tarvi huolehtia mikityksestä, mutta nuo täällä esitetyt clipit ovat oikeasti aika tasapaksuja. Ovathan ne hyviä, mutta niistä kyllä kuulee sen, että Petrucci on ilmeisestikin aika monen idoli täällä. Hienoa soundia mies käyttää kyllä leadihommiin, mutta kuitenkin tosi kompressoitua ja elämätöntä. Kyllä se mättösärökin voi olla suhtis elävä, lämmin ja rouhea. Noita eniten noissa Axe clipeissä jää kaipaamaan. Samoin puhtaiden pientä epäpuhtautta mitkä putket tuovat tullessaan. ovat jotenkin liian suunnitellut. Sellanen pieni jopa vahingollinen muroutuminen, puhumattakaan tahallisesta ei ole ollut esillä. Tässä on lähinnä vielä se syy, ettei tuo ole vakuuttanut. Paljon puhuttu testisessio ei ole vielä onnistunut, ja toivon sen onnistuvan. Nyt joudun pelaamaan noiden clippien perusteella, ja ne eivät vakuuta tarpeeksi. Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978 |
Mr. Speed 27.09.2010 23:32:19 | |
---|
Mikko L: Jätkällä ei vissiin pälli riitä näissä keskusteluissa tai jotain... oikeesti. Pidetään homma asiallisena eikä pistetä vääriä sanoja toisten suuhun kun omat argumentit ei riitä. Kerroppa mitä vääriä sanoja mä olen laittanut ja kenen suuhun? Sun omat argumentit on lähinnä "olette väärässä, minä oikeassa", vaikka sunkin perustelut on lähinnä oman navan tuijottelua, ja oman äänen rakastamista. Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978 |
Vladi 27.09.2010 23:34:33 (muokattu 27.09.2010 23:55:44) | |
---|
kimurantti1: Sori, nyt ei jaksa enää. Liikaa päättömiä yleistyksiä ja överiksi liioiteltuja argumentteja. Päätän homman omalta osaltani toteamalla, että Axe-Fx on parempi kun Pod. Turha tuota onkaan enää jatkaa. Mikko on päättänyt olevansa oikeassa ja että Axe-Fx on paras ratkaisu kaikille. Lisäksi hänellä on ainakin euroopan paras kitarasoundi ja kevyimmä keikkakamat. Axe on lisäksi paljon helpompi säätää kuin vaikka kolmella potikalla varustettu delay ja soundit on tasaisen hyvät ympäri keikkatilaa, toisin kuin putkivahvareilla. Ainakin tästä ketjusta on saatu useammat hyvät naurut. Kyllä se siitä. |
Snapo 28.09.2010 00:29:18 | |
---|
Aamen! Täytetäyte. Mies meni kauppaan ja lapio. "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." |
Antti1 28.09.2010 00:30:35 | |
---|
Snapo: Aamen! Täytetäyte. Mies meni kauppaan ja lapio. Siis lapio, nimenomaan pienellä? Tulin, näin, voitin: http://muusikoiden.net/dyn/users/77973.jpg Pojilla ei oo tainnut olla hetkeen enää annettavaa tähän ketjuun ja silti vaan jaksaa? Ja veivaa ja veivaa ja jaksaa ja veivaa ja veivaa... PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE! |
Dropped C 28.09.2010 00:52:53 | |
---|
Eihän se oo pändi eikä mikään, jos ei oo Fullstäkit ja Rantasaunat lavalla. Vaikka ois pitserian nurkka, -kele! |
Lennu 28.09.2010 00:55:40 | |
---|
Keskustelu kyllä tosiaan kuihtui. Eiköhän se nyt jo tullut selväksi, että Axe, V-amp sun muut ole niitä vehkeitä, joilla kannattaa nykyään keikalle lähteä. Niistä saa kuitenkin kaikki ne soundit mitä tarvii. Vanhat jarrut tietysti kitisee, mutta niinhän ne aina tekee :--D "Kun vuosi 2012 koittaa, maankuori repeää ja kaikki maankuoreen haudatut Mamban levyt pulpahtavat pintaan." -Juho L |
Lennu: Eikös V-ampissakin ole di-out? Eli yhtä hyvä. (en oo kokeillu kumpaakaan, mutta näin uskoisin) Eikös Microcubessakin ole plugi-input niinku Diezel VH4:ssa. Eli yhtä hyvä. (en oo kokeillu kumpakaan, mutta näin uskoisin) Ootko edes tosissaan? :D Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen. |