Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: otelautakäden työskentelystä
1 2
varo
10.09.2010 17:58:01 (muokattu 10.09.2010 17:58:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjes. Musiikkiopistolla kun sähköbassoa nyt aloin soittamaan, sanoi orkesterinjohtaja että mulla on vasemman käden vapaana olevat sormet liian kaukana otelaudasta ja että teen ihan turhaa työtä kun "läiskin" niitä takaisin. Lääkkeeksi hän suositti 1-2-3-4-reeniä, mutta ei oikein tuota tulosta kun on 5v tehnyt väärin kitaran varressa näitä asioita. Kerta toisensa jälkeen teen samat asiat uudestaan päin helvettiä vaikka kuinka koittaisi keskittyä ohjaamaan sormia lähemmäksi otelautaa.
 
Oisko täällä jollain vastaavasta kokemusta ja jotain muuta harjoitusmetodia kuin 1234-reeni? Pääsiskö samaan tulokseen esim. skaaloja sahaamalla, joka nyt edes on hiukan musikaalisemman kuulosta?
 
anna plussa homo
Rocco_Longfella
10.09.2010 18:36:35 (muokattu 10.09.2010 18:39:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kevyemmällä tatsilla pysyy ainakin itselläni näpit paremmin kurissa. 1234-reeniä painamatta kieltä kiinni otelautaan/nauhoihin auttoi myös. Dead noteja siis.
 
(edit) Tai se perinteinen 1234, missä pidetään sormet vanhalla paikallaan. Eli koko sormirivi lepää edellisellä kielellä ja siirtyy sormi kerrallaan seuraavalle. Tähän kun yhdistää dead notet, niin tulee tehokas, mutta äärimmäisen vittumainen reeni, jolla pysyy varmasti näpit kurissa. :)
 
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
saturnzreturn
10.09.2010 21:23:55 (muokattu 10.09.2010 21:24:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua on moitittu ihan samasta aiheesta; nimetön kun on käytössä ni pikkusormi sojottaa kohti tuntematonta ja sitten kun on pikkusormi käytössä ni sitten se on keskisormi. Olkapään asentokin vaikuttaa asiaan. En kuitenkaan koskaan tehnyt asialle mitään, kun en ikinä ymmärtänyt miksi sille olis pitänyt tehdä jotain... rokkihommissa siis.
 
my wallet's fat and so is my head
Isotalo
10.09.2010 22:28:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä yksi oikein hyvä treeni:
 
http://www.youtube.com/watch?v=ldPolpN9V9o
 
Jos oikeesti haluut lisää treenejä,laita pikaviestiä, voin heittää sähköpostiin jotain lappuja.
 
JukkaPena
11.09.2010 01:01:27 (muokattu 11.09.2010 01:06:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pura toi 1234-treeni palasiks. Treenaa pelkkää 1-2-1-2... niin pitkään, että muut sormet (tai ainakin kakkossormi) ei lähde hirveen kauaks kun soitat ykkösellä. Sitte 2-3-2-3... sama juttu mut pidä ykkönen pohjassa. Tietenkin sama juttu vielä 3-4-3-4.
 
Tee tota esim. joka päivä kahden viikon ajan 15 minuuttia. Jos tuon jälkeen ei rupee onnistuu niin treenaa vielä toiset kaks viikkoo.
 
Jos 1234 tuntuu yksitoikkoiselta niin käytä about kuukausi ja treenaa 15 min noin viitenä päivänä viikossa ja vaihda patterni joka päivälle:
1. päivä: 1234
2. päivä: 1243
3. päivä: 1324
4. päivä: 1342
5. päivä: 1423
6. päivä: 1432
7. päivä: 2134
8. päivä: 2143
9. päivä: 2314
10. päivä: 2341
11. päivä: 2413
12. päivä: 2431
13. päivä: 3124
14. päivä: 3142
15. päivä: 3214
16. päivä: 3241
17. päivä: 3412
18. päivä: 3421
19. päivä: 4123
20. päivä: 4132
21. päivä: 4213
22. päivä: 4231
23. päivä: 4312
24. päivä: 4321
25. päivä: kaikki patternit läpi
 
Mun matematiikalla käyt 24 päivässä läpi kaikki mahdolliset patternit. Kaikki noi patternit kannattaa tietysti myös "pilkkoa" jos on vaikeuksia saada sujumaan.
 
Jotta tosta harjotuksesta saa maksimaalisen hyödyn, niin:
1. Treenaa metronomin kanssa.
2. Treenaa vahvistimen läpi (pitäis olla itsestäänselvää).
3. Soita äänet yhtä lujaa ja hyvällä soundilla.
4. Sormet pyöreinä/kaarevina/koukkuna ei linkussa
5. Oikeen käden sormien vuorottelu.
6. Paina äänet nauhojen vierestä.
7. Älä katso koko ajan otelautaan (siitä tulee tapa ja se ei oo ergonomista, jos mahdollista treenata peilin edessä niin vilkaise sinne välillä).
 
Oon ite soittanu sähköbassoo 9 vuotta mut oon vasta viime aikoina tajunnu tommosen perustreenin merkityksen ja motivoitunu oikeesti tekee sitä lämmittelynä ennen varsinaista treeniä. Se tekee vasemmasta kädestä "kurinalaisemman" ja parantaa käsien "synkroonia".
 
"Se tekee siitä sen..."
Thefish
11.09.2010 12:19:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JukkaPena:
 
Jotta tosta harjotuksesta saa maksimaalisen hyödyn, niin:
1. Treenaa metronomin kanssa.
2. Treenaa vahvistimen läpi (pitäis olla itsestäänselvää).
3. Soita äänet yhtä lujaa ja hyvällä soundilla.
4. Sormet pyöreinä/kaarevina/koukkuna ei linkussa
5. Oikeen käden sormien vuorottelu.
6. Paina äänet nauhojen vierestä.
7. Älä katso koko ajan otelautaan (siitä tulee tapa ja se ei oo ergonomista, jos mahdollista treenata peilin edessä niin vilkaise sinne välillä).
 
Oon ite soittanu sähköbassoo 9 vuotta mut oon vasta viime aikoina tajunnu tommosen perustreenin merkityksen ja motivoitunu oikeesti tekee sitä lämmittelynä ennen varsinaista treeniä. Se tekee vasemmasta kädestä "kurinalaisemman" ja parantaa käsien "synkroonia".

 
Kuten tavallista, menee hiukan aiheen ohi, mutta miten tuo kohta 2, vahvistimen läpi treenaaminen liittyy "itsestään selvänä" mihinkään? Lämmittelytreeniä ajatellen, hyödyllisempää olisi treenata akustisesti tuo pattern- osio ja vasta sen jälkeen kytkeytyä styrkkariin. Mutta kukin tietysti tavallaan. Pisti vaan silmään tuo.
 
Kaikki muut listassa mainitut allekirjoitan hyödyllisinä kehittymisen kannalta.
 
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
Lammikkovalas
11.09.2010 12:52:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thefish: Kuten tavallista, menee hiukan aiheen ohi, mutta miten tuo kohta 2, vahvistimen läpi treenaaminen liittyy "itsestään selvänä" mihinkään? Lämmittelytreeniä ajatellen, hyödyllisempää olisi treenata akustisesti tuo pattern- osio ja vasta sen jälkeen kytkeytyä styrkkariin. Mutta kukin tietysti tavallaan. Pisti vaan silmään tuo.
 
Kaikki muut listassa mainitut allekirjoitan hyödyllisinä kehittymisen kannalta.

 
Ehkä vähän sama homma kun lavamonitoroinnin kanssa - se on kiva kuulla kunnolla että mitä soittaa. Jos tosin osaa kuunnella niin ei tuo mikään pakko ole soitella sähkön kera.
 
I broke my G-string while fingering a minor
JaS
11.09.2010 13:04:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Useamman vuoden aikana opituista pahoista tavoista ei ihan heti pääse irti, mutta kyllä se ajan kanssa onnistuu. Pitää vaan muistaa tarkkailla omaa soittoaan ja tehdä pieniä harjoituksia.
 
Mulla oli jossain vaiheessa sellainen paha tapa, että puristin oikean kyynärpään kylkeen ja kyynärvarren basson yläreunaan, jolloin ranne jäi tosi pahasti vinoon, ja se osaltaan vaikeutti sormien työskentelyä. Korjasin sitten homman sillä, että opettelin soittamaan niin, että kyynärpää on nostettu niin ylös, kuin sen voi saada. Sitten aina, kun sain itseni kiinni siitä, että soitan käsi lukossa, niin nostin vaan kyynärpään ylös.
 
Nykyään pystyn soittamaan aika rennosti käsi missä tahansa asennossa. Homman korjaamiseen taisi mennä reilu vuosi. Eli kärsivällisyys on tärkeätä.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
varo
11.09.2010 13:05:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu no kyllä toi 1234-reeni sellaista on että ei sitä kestä reenata kun vähän aikaa kerrallaan. Mutta siis esim. kun etusormella painan ja sitten laitan keskisormen otelautaan kiinni, nimetön ja etenkin pikkusormi lähtee kohti stratösfäärejä. Uskoakseni tämä on jossain määrin ihmiselle luonnollinen liikerata, kun ainakin mulle käy noin jos ei oikein keskity treeniin :)
 
anna plussa homo
JaS
11.09.2010 13:13:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varo: Juu no kyllä toi 1234-reeni sellaista on että ei sitä kestä reenata kun vähän aikaa kerrallaan. Mutta siis esim. kun etusormella painan ja sitten laitan keskisormen otelautaan kiinni, nimetön ja etenkin pikkusormi lähtee kohti stratösfäärejä. Uskoakseni tämä on jossain määrin ihmiselle luonnollinen liikerata, kun ainakin mulle käy noin jos ei oikein keskity treeniin :)
 
Ei mulla kyllä soittaessa lähde pikkurilli nousee, jos keskisormella painaa. Tässä kokeilin vielä molemmilla käsillä, ja ei tunnu, että olis kummassakaan kädessä mikään ihan luonnollisin rata. Taitaa olla vähän opeteltu. Mites sen kahvikupin kanssa käy? :D
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Thefish
11.09.2010 13:15:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varo: Juu no kyllä toi 1234-reeni sellaista on että ei sitä kestä reenata kun vähän aikaa kerrallaan. Mutta siis esim. kun etusormella painan ja sitten laitan keskisormen otelautaan kiinni, nimetön ja etenkin pikkusormi lähtee kohti stratösfäärejä. Uskoakseni tämä on jossain määrin ihmiselle luonnollinen liikerata, kun ainakin mulle käy noin jos ei oikein keskity treeniin :)
 
Jos haluat treenata tuota vasemman käden sormikoordinaatiota enemmän, voit myös kehittää sitä ilman soitinta.
 
Vasen käsi tasaiselle pinnalle, (pöytä,tms.) niin että kämmen ja kaikki sormet koskettavat tasaisesti kys. pintaa.
Vuorotellen nostat etusormea ja nimetöntä, keski- ja pikkusormea niin että ed. mainittujen ollessa irti pinnasta, muut sormet ja kämmen pysyvät paikallaan.
 
Vittumaista, mutta tehokasta.
 
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
Aresius
11.09.2010 14:03:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varo: Juu no kyllä toi 1234-reeni sellaista on että ei sitä kestä reenata kun vähän aikaa kerrallaan. Mutta siis esim. kun etusormella painan ja sitten laitan keskisormen otelautaan kiinni, nimetön ja etenkin pikkusormi lähtee kohti stratösfäärejä. Uskoakseni tämä on jossain määrin ihmiselle luonnollinen liikerata, kun ainakin mulle käy noin jos ei oikein keskity treeniin :)
 
Ei niitä ihan tosissaan kannatakaan treenata sen enempää kuin oma pää kestää, koska jos siinä ei pysy keskittyminen mukana niin niistä ei ole mitään hyötyä. Kun lähdetään tuollein mekaanisesti korjaamaan tekniikkaa, siinä saa olla todella tarkkana että pysyy paikat rentoina yms. Mitä paremmin sen työn jaksaa kerralla tehdä, niin sitä vähemmän tarvitsee myöhemmin enää korjailla.
 
JukkaPena
11.09.2010 14:20:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thefish: Kuten tavallista, menee hiukan aiheen ohi, mutta miten tuo kohta 2, vahvistimen läpi treenaaminen liittyy "itsestään selvänä" mihinkään? Lämmittelytreeniä ajatellen, hyödyllisempää olisi treenata akustisesti tuo pattern- osio ja vasta sen jälkeen kytkeytyä styrkkariin. Mutta kukin tietysti tavallaan. Pisti vaan silmään tuo.
 
Kaikki muut listassa mainitut allekirjoitan hyödyllisinä kehittymisen kannalta.

 
Tähtään mahdollisimman suureen tehokkuuteen tossa treenissä. Jos basso ei soi akustisesti hirveen hyvin niin on vaikee sanoo et soittaako äänet tarpeeks tasasesti. Jos treenaa ilman vahvistinta niin helposti alkaa repimään oikealla kädellä kieliä saadakseen äänet kuuluviin.
 
Keikat kuitenkin tehdään vahvistettuna ja se kaappisoundi on tässä soittimessa akustista soundia huomattavasti merkittävämpi. Mun mielestä on järkevää tähdätä harjoittelussakin aina hyvään kaappisoundiin, koska harjoittelunkin pitäis kuulostaa musiikilta ja hyvä soundi on tärkee osa hyvää musiikkia.
 
Jos voisit perustella tota akustisen treenin merkitystä niin voisin ehkä innostua korjaamaan omia käsityksiäni.
 
"Se tekee siitä sen..."
BassoSisko
11.09.2010 14:32:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Tässä yksi oikein hyvä treeni:
 
http://www.youtube.com/watch?v=ldPolpN9V9o
 
Jos oikeesti haluut lisää treenejä,laita pikaviestiä, voin heittää sähköpostiin jotain lappuja.

 
Onko tämä sama kuin tuo 1-2-3-4 treeni?
 
J.Horde
11.09.2010 14:50:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JukkaPena: ... hyvä soundi on tärkee osa hyvää musiikkia.
Jos voisit perustella tota akustisen treenin merkitystä niin voisin ehkä innostua korjaamaan omia käsityksiäni.

 
Minä ainakin ymmärrän tämän niin, että soundi lähtee sormista.
 
One Love... B
Antti1
11.09.2010 14:57:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MIF: Minä ainakin ymmärrän tämän niin, että soundi lähtee sormista.
 
Mikitätkö sä useinkin ne sormet esim. levyä tehdessä, tai livenä, jos soundi lähtee niistä?
 
"This sea of blood covered in ashes... We refer to this hell as the world." - Halibel
Thefish
11.09.2010 16:13:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JukkaPena: Tähtään mahdollisimman suureen tehokkuuteen tossa treenissä. Jos basso ei soi akustisesti hirveen hyvin niin on vaikee sanoo et soittaako äänet tarpeeks tasasesti. Jos treenaa ilman vahvistinta niin helposti alkaa repimään oikealla kädellä kieliä saadakseen äänet kuuluviin.
 
Akustisessa treenaamisessa lähtökohtana ei ole tarkoituskaan saada ääniä kuuluviin, vaan tuntea soittavansa tasaisesti. Sen jälkeen vedät styrkkarilla niin tadaa. Eroa kuin yöllä ja päivällä.
 
Keikat kuitenkin tehdään vahvistettuna ja se kaappisoundi on tässä soittimessa akustista soundia huomattavasti merkittävämpi. Mun mielestä on järkevää tähdätä harjoittelussakin aina hyvään kaappisoundiin, koska harjoittelunkin pitäis kuulostaa musiikilta ja hyvä soundi on tärkee osa hyvää musiikkia.
 
Se kaappisoundi on tarkkaan ottaen vain vahvistettu akustinen soundi. Lisäksi mä en ihan allekirjoita, että kaiken harjoittelun pitäis kuullostaa musiikilta. On selkeesti paljon semmosia treenejä, millä ei musan kanssa oo mitään tekemistä mutta kummasti se koordinaatiota kehittää. Oma subjektiivinen näkemys, tietty.
 
Jos voisit perustella tota akustisen treenin merkitystä niin voisin ehkä innostua korjaamaan omia käsityksiäni.
 
Omalta kantilta voin ainoastaan todeta että toi akustinen lämmittely(tunti pari ennen sähköistä treeniä) teki pelkästään helvetin hyvää tatsin kannalta. Mä aloitin aina treenipäivän vetämällä akustisesti peruslämmittelytreenit, niin kauan että pystyin tuntemaan soittavani tasaisesti. Sen jälkeen kaapin kanssa oli paljon jouhevampaa opetella uusia asioita, kun tatsi oli selkeesti kondiksessa.
 
Jokainenhan treenaa niinkuin tykkää, eikä kaikki metodit sovi kaikille, mutta mulle tuo akustinen treeni toimi ihan kybällä.
 
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
Thefish
11.09.2010 16:16:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mikitätkö sä useinkin ne sormet esim. levyä tehdessä, tai livenä, jos soundi lähtee niistä?
 
Tässä oletettavasti viitataan siihen faktaan, että jos meille annettaisiin käteen sama soitin, niin molempien käsissä se kuullostaisi erilaiselta.
 
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
Antti1
11.09.2010 17:03:04 (muokattu 11.09.2010 17:05:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thefish: Tässä oletettavasti viitataan siihen faktaan, että jos meille annettaisiin käteen sama soitin, niin molempien käsissä se kuullostaisi erilaiselta.
 
Aijaa... Ihan oikeastiko? :)
 
E: Mä oon kyllä sitä mieltä, että pelkkä akustisesti treenaaminen ei riitä, ei ollenkaan. Bassolla se koko signaaliketju vaikuttaa niin rajusti instrumentin dynamiikkaan, että olisi syytä opetella soittamaan juuri sillä omalla romuläjällään niin usein ja paljon, kuin mahdollista. Eihän se nyt oo kaikki kaikessa toki, mutta erittäin tärkeä osa kokonaisuutta imo.
 
"This sea of blood covered in ashes... We refer to this hell as the world." - Halibel
Thefish
11.09.2010 17:33:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Aijaa... Ihan oikeastiko? :)
 
E: Mä oon kyllä sitä mieltä, että pelkkä akustisesti treenaaminen ei riitä, ei ollenkaan. Bassolla se koko signaaliketju vaikuttaa niin rajusti instrumentin dynamiikkaan, että olisi syytä opetella soittamaan juuri sillä omalla romuläjällään niin usein ja paljon, kuin mahdollista. Eihän se nyt oo kaikki kaikessa toki, mutta erittäin tärkeä osa kokonaisuutta imo.

 
Mä puhuinkin tuossa treenaamisen eri osa-alueista, en siitä että pelkästään joku tietty tapa olisi kokonaisvaltaisesti riittävä.
 
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «