Aihe: otelautakäden työskentelystä | |
---|
varo 10.09.2010 17:58:01 (muokattu 10.09.2010 17:58:27) | |
|
Morjes. Musiikkiopistolla kun sähköbassoa nyt aloin soittamaan, sanoi orkesterinjohtaja että mulla on vasemman käden vapaana olevat sormet liian kaukana otelaudasta ja että teen ihan turhaa työtä kun "läiskin" niitä takaisin. Lääkkeeksi hän suositti 1-2-3-4-reeniä, mutta ei oikein tuota tulosta kun on 5v tehnyt väärin kitaran varressa näitä asioita. Kerta toisensa jälkeen teen samat asiat uudestaan päin helvettiä vaikka kuinka koittaisi keskittyä ohjaamaan sormia lähemmäksi otelautaa. Oisko täällä jollain vastaavasta kokemusta ja jotain muuta harjoitusmetodia kuin 1234-reeni? Pääsiskö samaan tulokseen esim. skaaloja sahaamalla, joka nyt edes on hiukan musikaalisemman kuulosta? anna plussa homo |
|
Kevyemmällä tatsilla pysyy ainakin itselläni näpit paremmin kurissa. 1234-reeniä painamatta kieltä kiinni otelautaan/nauhoihin auttoi myös. Dead noteja siis. (edit) Tai se perinteinen 1234, missä pidetään sormet vanhalla paikallaan. Eli koko sormirivi lepää edellisellä kielellä ja siirtyy sormi kerrallaan seuraavalle. Tähän kun yhdistää dead notet, niin tulee tehokas, mutta äärimmäisen vittumainen reeni, jolla pysyy varmasti näpit kurissa. :) Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa. |
|
Mua on moitittu ihan samasta aiheesta; nimetön kun on käytössä ni pikkusormi sojottaa kohti tuntematonta ja sitten kun on pikkusormi käytössä ni sitten se on keskisormi. Olkapään asentokin vaikuttaa asiaan. En kuitenkaan koskaan tehnyt asialle mitään, kun en ikinä ymmärtänyt miksi sille olis pitänyt tehdä jotain... rokkihommissa siis. my wallet's fat and so is my head |
|
Tässä yksi oikein hyvä treeni: http://www.youtube.com/watch?v=ldPolpN9V9o Jos oikeesti haluut lisää treenejä,laita pikaviestiä, voin heittää sähköpostiin jotain lappuja. |
JukkaPena 11.09.2010 01:01:27 (muokattu 11.09.2010 01:06:32) | |
|
Pura toi 1234-treeni palasiks. Treenaa pelkkää 1-2-1-2... niin pitkään, että muut sormet (tai ainakin kakkossormi) ei lähde hirveen kauaks kun soitat ykkösellä. Sitte 2-3-2-3... sama juttu mut pidä ykkönen pohjassa. Tietenkin sama juttu vielä 3-4-3-4. Tee tota esim. joka päivä kahden viikon ajan 15 minuuttia. Jos tuon jälkeen ei rupee onnistuu niin treenaa vielä toiset kaks viikkoo. Jos 1234 tuntuu yksitoikkoiselta niin käytä about kuukausi ja treenaa 15 min noin viitenä päivänä viikossa ja vaihda patterni joka päivälle: 1. päivä: 1234 2. päivä: 1243 3. päivä: 1324 4. päivä: 1342 5. päivä: 1423 6. päivä: 1432 7. päivä: 2134 8. päivä: 2143 9. päivä: 2314 10. päivä: 2341 11. päivä: 2413 12. päivä: 2431 13. päivä: 3124 14. päivä: 3142 15. päivä: 3214 16. päivä: 3241 17. päivä: 3412 18. päivä: 3421 19. päivä: 4123 20. päivä: 4132 21. päivä: 4213 22. päivä: 4231 23. päivä: 4312 24. päivä: 4321 25. päivä: kaikki patternit läpi Mun matematiikalla käyt 24 päivässä läpi kaikki mahdolliset patternit. Kaikki noi patternit kannattaa tietysti myös "pilkkoa" jos on vaikeuksia saada sujumaan. Jotta tosta harjotuksesta saa maksimaalisen hyödyn, niin: 1. Treenaa metronomin kanssa. 2. Treenaa vahvistimen läpi (pitäis olla itsestäänselvää). 3. Soita äänet yhtä lujaa ja hyvällä soundilla. 4. Sormet pyöreinä/kaarevina/koukkuna ei linkussa 5. Oikeen käden sormien vuorottelu. 6. Paina äänet nauhojen vierestä. 7. Älä katso koko ajan otelautaan (siitä tulee tapa ja se ei oo ergonomista, jos mahdollista treenata peilin edessä niin vilkaise sinne välillä). Oon ite soittanu sähköbassoo 9 vuotta mut oon vasta viime aikoina tajunnu tommosen perustreenin merkityksen ja motivoitunu oikeesti tekee sitä lämmittelynä ennen varsinaista treeniä. Se tekee vasemmasta kädestä "kurinalaisemman" ja parantaa käsien "synkroonia". "Se tekee siitä sen..." |
|
JukkaPena: Jotta tosta harjotuksesta saa maksimaalisen hyödyn, niin: 1. Treenaa metronomin kanssa. 2. Treenaa vahvistimen läpi (pitäis olla itsestäänselvää). 3. Soita äänet yhtä lujaa ja hyvällä soundilla. 4. Sormet pyöreinä/kaarevina/koukkuna ei linkussa 5. Oikeen käden sormien vuorottelu. 6. Paina äänet nauhojen vierestä. 7. Älä katso koko ajan otelautaan (siitä tulee tapa ja se ei oo ergonomista, jos mahdollista treenata peilin edessä niin vilkaise sinne välillä). Oon ite soittanu sähköbassoo 9 vuotta mut oon vasta viime aikoina tajunnu tommosen perustreenin merkityksen ja motivoitunu oikeesti tekee sitä lämmittelynä ennen varsinaista treeniä. Se tekee vasemmasta kädestä "kurinalaisemman" ja parantaa käsien "synkroonia". Kuten tavallista, menee hiukan aiheen ohi, mutta miten tuo kohta 2, vahvistimen läpi treenaaminen liittyy "itsestään selvänä" mihinkään? Lämmittelytreeniä ajatellen, hyödyllisempää olisi treenata akustisesti tuo pattern- osio ja vasta sen jälkeen kytkeytyä styrkkariin. Mutta kukin tietysti tavallaan. Pisti vaan silmään tuo. Kaikki muut listassa mainitut allekirjoitan hyödyllisinä kehittymisen kannalta. "This guy can play AND dance!" - Paul Jackson |
|
Thefish: Kuten tavallista, menee hiukan aiheen ohi, mutta miten tuo kohta 2, vahvistimen läpi treenaaminen liittyy "itsestään selvänä" mihinkään? Lämmittelytreeniä ajatellen, hyödyllisempää olisi treenata akustisesti tuo pattern- osio ja vasta sen jälkeen kytkeytyä styrkkariin. Mutta kukin tietysti tavallaan. Pisti vaan silmään tuo. Kaikki muut listassa mainitut allekirjoitan hyödyllisinä kehittymisen kannalta. Ehkä vähän sama homma kun lavamonitoroinnin kanssa - se on kiva kuulla kunnolla että mitä soittaa. Jos tosin osaa kuunnella niin ei tuo mikään pakko ole soitella sähkön kera. I broke my G-string while fingering a minor |
JaS 11.09.2010 13:04:30 | |
|
Useamman vuoden aikana opituista pahoista tavoista ei ihan heti pääse irti, mutta kyllä se ajan kanssa onnistuu. Pitää vaan muistaa tarkkailla omaa soittoaan ja tehdä pieniä harjoituksia. Mulla oli jossain vaiheessa sellainen paha tapa, että puristin oikean kyynärpään kylkeen ja kyynärvarren basson yläreunaan, jolloin ranne jäi tosi pahasti vinoon, ja se osaltaan vaikeutti sormien työskentelyä. Korjasin sitten homman sillä, että opettelin soittamaan niin, että kyynärpää on nostettu niin ylös, kuin sen voi saada. Sitten aina, kun sain itseni kiinni siitä, että soitan käsi lukossa, niin nostin vaan kyynärpään ylös. Nykyään pystyn soittamaan aika rennosti käsi missä tahansa asennossa. Homman korjaamiseen taisi mennä reilu vuosi. Eli kärsivällisyys on tärkeätä. Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä.
-vaimoni sisko |
varo 11.09.2010 13:05:58 | |
|
Juu no kyllä toi 1234-reeni sellaista on että ei sitä kestä reenata kun vähän aikaa kerrallaan. Mutta siis esim. kun etusormella painan ja sitten laitan keskisormen otelautaan kiinni, nimetön ja etenkin pikkusormi lähtee kohti stratösfäärejä. Uskoakseni tämä on jossain määrin ihmiselle luonnollinen liikerata, kun ainakin mulle käy noin jos ei oikein keskity treeniin :) anna plussa homo |
JaS 11.09.2010 13:13:38 | |
|
varo: Juu no kyllä toi 1234-reeni sellaista on että ei sitä kestä reenata kun vähän aikaa kerrallaan. Mutta siis esim. kun etusormella painan ja sitten laitan keskisormen otelautaan kiinni, nimetön ja etenkin pikkusormi lähtee kohti stratösfäärejä. Uskoakseni tämä on jossain määrin ihmiselle luonnollinen liikerata, kun ainakin mulle käy noin jos ei oikein keskity treeniin :) Ei mulla kyllä soittaessa lähde pikkurilli nousee, jos keskisormella painaa. Tässä kokeilin vielä molemmilla käsillä, ja ei tunnu, että olis kummassakaan kädessä mikään ihan luonnollisin rata. Taitaa olla vähän opeteltu. Mites sen kahvikupin kanssa käy? :D Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä.
-vaimoni sisko |
|
varo: Juu no kyllä toi 1234-reeni sellaista on että ei sitä kestä reenata kun vähän aikaa kerrallaan. Mutta siis esim. kun etusormella painan ja sitten laitan keskisormen otelautaan kiinni, nimetön ja etenkin pikkusormi lähtee kohti stratösfäärejä. Uskoakseni tämä on jossain määrin ihmiselle luonnollinen liikerata, kun ainakin mulle käy noin jos ei oikein keskity treeniin :) Jos haluat treenata tuota vasemman käden sormikoordinaatiota enemmän, voit myös kehittää sitä ilman soitinta. Vasen käsi tasaiselle pinnalle, (pöytä,tms.) niin että kämmen ja kaikki sormet koskettavat tasaisesti kys. pintaa. Vuorotellen nostat etusormea ja nimetöntä, keski- ja pikkusormea niin että ed. mainittujen ollessa irti pinnasta, muut sormet ja kämmen pysyvät paikallaan. Vittumaista, mutta tehokasta. "This guy can play AND dance!" - Paul Jackson |
|
varo: Juu no kyllä toi 1234-reeni sellaista on että ei sitä kestä reenata kun vähän aikaa kerrallaan. Mutta siis esim. kun etusormella painan ja sitten laitan keskisormen otelautaan kiinni, nimetön ja etenkin pikkusormi lähtee kohti stratösfäärejä. Uskoakseni tämä on jossain määrin ihmiselle luonnollinen liikerata, kun ainakin mulle käy noin jos ei oikein keskity treeniin :) Ei niitä ihan tosissaan kannatakaan treenata sen enempää kuin oma pää kestää, koska jos siinä ei pysy keskittyminen mukana niin niistä ei ole mitään hyötyä. Kun lähdetään tuollein mekaanisesti korjaamaan tekniikkaa, siinä saa olla todella tarkkana että pysyy paikat rentoina yms. Mitä paremmin sen työn jaksaa kerralla tehdä, niin sitä vähemmän tarvitsee myöhemmin enää korjailla. |
|
Thefish: Kuten tavallista, menee hiukan aiheen ohi, mutta miten tuo kohta 2, vahvistimen läpi treenaaminen liittyy "itsestään selvänä" mihinkään? Lämmittelytreeniä ajatellen, hyödyllisempää olisi treenata akustisesti tuo pattern- osio ja vasta sen jälkeen kytkeytyä styrkkariin. Mutta kukin tietysti tavallaan. Pisti vaan silmään tuo. Kaikki muut listassa mainitut allekirjoitan hyödyllisinä kehittymisen kannalta. Tähtään mahdollisimman suureen tehokkuuteen tossa treenissä. Jos basso ei soi akustisesti hirveen hyvin niin on vaikee sanoo et soittaako äänet tarpeeks tasasesti. Jos treenaa ilman vahvistinta niin helposti alkaa repimään oikealla kädellä kieliä saadakseen äänet kuuluviin. Keikat kuitenkin tehdään vahvistettuna ja se kaappisoundi on tässä soittimessa akustista soundia huomattavasti merkittävämpi. Mun mielestä on järkevää tähdätä harjoittelussakin aina hyvään kaappisoundiin, koska harjoittelunkin pitäis kuulostaa musiikilta ja hyvä soundi on tärkee osa hyvää musiikkia. Jos voisit perustella tota akustisen treenin merkitystä niin voisin ehkä innostua korjaamaan omia käsityksiäni. "Se tekee siitä sen..." |
|
Isotalo: Tässä yksi oikein hyvä treeni: http://www.youtube.com/watch?v=ldPolpN9V9o Jos oikeesti haluut lisää treenejä,laita pikaviestiä, voin heittää sähköpostiin jotain lappuja. Onko tämä sama kuin tuo 1-2-3-4 treeni? |
|
JukkaPena: ... hyvä soundi on tärkee osa hyvää musiikkia. Jos voisit perustella tota akustisen treenin merkitystä niin voisin ehkä innostua korjaamaan omia käsityksiäni. Minä ainakin ymmärrän tämän niin, että soundi lähtee sormista. One Love... B |
|
MIF: Minä ainakin ymmärrän tämän niin, että soundi lähtee sormista. Mikitätkö sä useinkin ne sormet esim. levyä tehdessä, tai livenä, jos soundi lähtee niistä? "This sea of blood covered in ashes... We refer to this hell as the world." - Halibel |
|
JukkaPena: Tähtään mahdollisimman suureen tehokkuuteen tossa treenissä. Jos basso ei soi akustisesti hirveen hyvin niin on vaikee sanoo et soittaako äänet tarpeeks tasasesti. Jos treenaa ilman vahvistinta niin helposti alkaa repimään oikealla kädellä kieliä saadakseen äänet kuuluviin. Akustisessa treenaamisessa lähtökohtana ei ole tarkoituskaan saada ääniä kuuluviin, vaan tuntea soittavansa tasaisesti. Sen jälkeen vedät styrkkarilla niin tadaa. Eroa kuin yöllä ja päivällä. Keikat kuitenkin tehdään vahvistettuna ja se kaappisoundi on tässä soittimessa akustista soundia huomattavasti merkittävämpi. Mun mielestä on järkevää tähdätä harjoittelussakin aina hyvään kaappisoundiin, koska harjoittelunkin pitäis kuulostaa musiikilta ja hyvä soundi on tärkee osa hyvää musiikkia. Se kaappisoundi on tarkkaan ottaen vain vahvistettu akustinen soundi. Lisäksi mä en ihan allekirjoita, että kaiken harjoittelun pitäis kuullostaa musiikilta. On selkeesti paljon semmosia treenejä, millä ei musan kanssa oo mitään tekemistä mutta kummasti se koordinaatiota kehittää. Oma subjektiivinen näkemys, tietty. Jos voisit perustella tota akustisen treenin merkitystä niin voisin ehkä innostua korjaamaan omia käsityksiäni. Omalta kantilta voin ainoastaan todeta että toi akustinen lämmittely(tunti pari ennen sähköistä treeniä) teki pelkästään helvetin hyvää tatsin kannalta. Mä aloitin aina treenipäivän vetämällä akustisesti peruslämmittelytreenit, niin kauan että pystyin tuntemaan soittavani tasaisesti. Sen jälkeen kaapin kanssa oli paljon jouhevampaa opetella uusia asioita, kun tatsi oli selkeesti kondiksessa. Jokainenhan treenaa niinkuin tykkää, eikä kaikki metodit sovi kaikille, mutta mulle tuo akustinen treeni toimi ihan kybällä. "This guy can play AND dance!" - Paul Jackson |
|
Antti1: Mikitätkö sä useinkin ne sormet esim. levyä tehdessä, tai livenä, jos soundi lähtee niistä? Tässä oletettavasti viitataan siihen faktaan, että jos meille annettaisiin käteen sama soitin, niin molempien käsissä se kuullostaisi erilaiselta. "This guy can play AND dance!" - Paul Jackson |
Antti1 11.09.2010 17:03:04 (muokattu 11.09.2010 17:05:56) | |
|
Thefish: Tässä oletettavasti viitataan siihen faktaan, että jos meille annettaisiin käteen sama soitin, niin molempien käsissä se kuullostaisi erilaiselta. Aijaa... Ihan oikeastiko? :) E: Mä oon kyllä sitä mieltä, että pelkkä akustisesti treenaaminen ei riitä, ei ollenkaan. Bassolla se koko signaaliketju vaikuttaa niin rajusti instrumentin dynamiikkaan, että olisi syytä opetella soittamaan juuri sillä omalla romuläjällään niin usein ja paljon, kuin mahdollista. Eihän se nyt oo kaikki kaikessa toki, mutta erittäin tärkeä osa kokonaisuutta imo. "This sea of blood covered in ashes... We refer to this hell as the world." - Halibel |
|
Antti1: Aijaa... Ihan oikeastiko? :) E: Mä oon kyllä sitä mieltä, että pelkkä akustisesti treenaaminen ei riitä, ei ollenkaan. Bassolla se koko signaaliketju vaikuttaa niin rajusti instrumentin dynamiikkaan, että olisi syytä opetella soittamaan juuri sillä omalla romuläjällään niin usein ja paljon, kuin mahdollista. Eihän se nyt oo kaikki kaikessa toki, mutta erittäin tärkeä osa kokonaisuutta imo. Mä puhuinkin tuossa treenaamisen eri osa-alueista, en siitä että pelkästään joku tietty tapa olisi kokonaisvaltaisesti riittävä. "This guy can play AND dance!" - Paul Jackson |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|