Aihe: Tiluttajat soittavat, muut kommentoivat
1 2 3 4 538 39 40 41 4272 73 74 75 76
John Titor
19.08.2010 18:02:35

Tonski: Anteeks? Siis eikös toi ole IV-V sitten Eb-duurissa, kyllähän toi johdattuu kahteen suuntaan vaiko..? Ainakin mun korva sanois että molempiin suuntiinhan ton saa purettua, tiedä sit. Tai sit tosta lopusta niin jos sen laittas Fm7/Ab - Bb7 niin se bassonuottikin lähestys diatonisesti kohdesointua.. Ei vaan helvetti tässä tuntuu joutuvan helposti teorian orjaksi jos ei pidä korviaan auki:D

Just korvista on kyse. Jos sä kuuntelet C-mollissa menevää biisiä, niin miksi ihmeessä sä olettaisit yhtäkkiä Ab-Bb-kadenssin purkautuvan Eb-duuriin?
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
John Titor
24.08.2010 02:17:52

Pannaas tää tännekin:

http://www.mikseri.net/playsong.php?id=435753

Ei tainnu tulla yhtään relatiivikadenssia :)
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
aalataur
24.08.2010 13:30:20 (muokattu 24.08.2010 13:31:28)

Siisti pätkä. Tiedostatko todella kaiken aikaa säveltäessäsi jokaisen nuotin ja onko ne aina teoreettisesti perusteltuja? En tajunnut tuosta mitä Tonskin kanssa puhuitte oikein mitään. Etsää koskaan sävellä tyyliin "kokeillaas hypätä tonne oho kuulosti ihan ok:lta"? :o

Missäs muuten se Mikael Roomeo -tilu on? :D
trunkki
24.08.2010 13:33:15
Vähän soundinäytettä torilla vaihdettavasta telecasterista:

http://maihinnousu.net/s/8714
"..the chastisement of our peace was upon him; and with His stripes we are healed." Isaiah 53:5
John Titor
24.08.2010 14:32:05 (muokattu 24.08.2010 15:01:03)

aalataur: Siisti pätkä. Tiedostatko todella kaiken aikaa säveltäessäsi jokaisen nuotin ja onko ne aina teoreettisesti perusteltuja? En tajunnut tuosta mitä Tonskin kanssa puhuitte oikein mitään. Etsää koskaan sävellä tyyliin "kokeillaas hypätä tonne oho kuulosti ihan ok:lta"? :o

Toi pätkä on impropohjalta, pari fraasia harkitsin sillee että "jotain tommosta johtosäveldadaa" tohon tai "pentatonista, kaksi ääntä per kieli, varo ääntä X". Sillee noita on tullut treenattua ja sit ku niitä plärää tarpeeksi, niin korva-sormi-yhteistyö alkaa toimia niin että saa järkevää kamaa aikaan. 0:32-> lähtevä fraasi oli esmes jotain semmosta ajatusta, että "Gm11-ylärakenne -arpeggiota, pura niin että ehdit vetää Gm7:aan johtosäveldadaa, pura Eb:lle tai G:lle". Se seuraava triolifraasi perustuu Gm9-arpeggioon, jossa sointusävelille tehdään puoli alhaalta -johtosävelpurkauksia. Toinen ajattelumalli on ajatella kakkosvitosen kautta, niin että teen ikään kuin Gm7-C-F-kadenssin joka purkautuu Eb:lle (tota ketjua vois vielä jatkaa Bb:lle jolloin tulis vahva dominanttipurkaus, mutta kun Bb on Gm:n eka ylärakenne niin se oikeestaan tuleekin jo matkan varrella). Vammasen monimutkanen selitys, kuulostaa tolta. Vedin impro- tai puoli-impropätkiä ja kun otto toimi mun mielestä, niin se jäi lopulliseen versioon.

Kyllä mä tiedän miksi asiat toimii tai ei toimi ja pystyn ne selittämään tarvittaessa, mutta emmä soittaessani tai säveltäessäni useinkaan mitään kelaa. Kuulen päässäni ääniä ja soitan ne ulos tai laitan paperille. Joskus sitten soittaa sillee sokkona vaan jotain, antaa sormien viedä ja siitä inspiraation, joskus keksii jonkun teoreettisen konseptin kautta jonkun idean josta saa inspiraation jne. Mutta kyllä mä koitan kuulla asiat päässäni ennen kuin soitan ne.

Mutta siis - mä oon kelannut ajan saatossa niin vitusti näitä juttuja, että ei mulla oikeen oo enää tilanteita, joissa en tietäisi miksi joku juttu kuulostaa hyvältä. Semmoset täysin random-ääniä sisältävät atonaalis-henkiset jutut ehkä on vähän siihen suuntaan, mutta kyllä mä pystyn perustelemaan miksi nekin toimii tai ei toimi.

Mutta tää on vähän perse edellä puuhun -kysymys: "onko ne aina teoreettisesti perusteltuja?"

Totta kai ne on. Mutta se on väärin päin ajateltu malli - teoria on luotu musiikin pohjalta, ei toisin päin. Samoin kuin mikä tahansa teoria - ei universumi muutu vastaamaan tiedemiesten teorioita, vaan teoriat pyrkivät vastaamaan todellista maailmaa.
Musiikin teoria yrittää luoda rautalankamalleja toimivista musiikillisista ajatuksista, selittää miksi jokin toimii ja miksi ei. Ei toisin päin. Eli siis suomeksi: musiikillisia teorioita luodaan silloin, kun keksitään jotain mikä kuulostaa hyvältä ja yritetään löytää kyseisen idean perusydin, jotta asia voidaan toistaa. Toistettavuus on yksi tieteen lähtökohtaisista perusajatuksista.

Jos sun teoriakirja sanoo että kun soittaa H-duuria Bb-duurisoinnun päälle kikkelillään, se kuulostaa hyvältä, niin väärässähän se on, ei se ole mikään yleispätevä teoria, eikä sellainen teoria siksi ole selvinnytkään ajan saatossa (samoin kuin esmes Lamarckin evoluutioteoria on lähinnä kuriositeetti). Vaikka jonkun poikkeushenkilön mielestä se kuulostaisi hyvältä, niin poikkeus vaan vahvistaa säännön. Tosimaailman testi kyseiselle teorialle olisi se, että mene humppakeikalle ja kokeile. On toki mahdollista soittaa H-duuria Bb-duurisoinnun päälle niin että se kuulostaa siistiltä, mutta sellaisen ilmiön selitysmalli on hiukan monimutkaisempi.

Sanon siis niin painokkaasti kuin pystyn:
TEORIAKIRJA EI OIKEUTA SOITTAMAAN PASKAA. JOS TEORIAKIRJAN NEUVO KUULOSTAA PASKALTA, JOKO SE ON VÄÄRÄSSÄ TAI ET VAAN YMMÄRRÄ. KUUNTELE LEVYJÄ.

Missäs muuten se Mikael Roomeo -tilu on? :D

En mä laita sitä onlineks ennen ku tilaaja antaa luvan. Ei oo mun biisi, nääs.
Tonski
24.08.2010 21:46:39

John Titor:
http://www.mikseri.net/playsong.php?id=435753

Ei tainnu tulla yhtään relatiivikadenssia :)

Enpä jaksa kirjottaa mitää tekstimuuria ettei menis nuoleskelun puolelle, mutta onhan tää ihan sairas veto..
"Onhan se täydellinen. Ynkkä ei tee virheitä musiikissa. Ynkkä on täydellinen." -JIRPPI
Ambitus
24.08.2010 22:41:43

Tonski: Enpä jaksa kirjottaa mitää tekstimuuria ettei menis nuoleskelun puolelle, mutta onhan tää ihan sairas veto..

Titorin pitäis vain tiluttaa enemmän. Ei ollut tilua nyt tämä ei...liian paljon homosteluääniä ja aivan liikaa tunnetta. Mitäs tämä nyt meinaa? Kysyn vaan?!?!? Alatsä herkistelee?
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Vladi
24.08.2010 22:45:22
Ambitus: Titorin pitäis vain tiluttaa enemmän. Ei ollut tilua nyt tämä ei...liian paljon homosteluääniä ja aivan liikaa tunnetta. Mitäs tämä nyt meinaa? Kysyn vaan?!?!? Alatsä herkistelee?

Samaa mä mietin. Missä on tekniikka, järjetön nopeus ja jatkuva pentatonisen sahaus yhdestä asemasta? Nyt ollaan ihan liian musikaalisilla poluilla, ei hyvä tämä...
Kyllä se siitä.
Räkkipeli
24.08.2010 23:24:57
Mä oon taas Titorin puolella. Te tiluperseet ootte homoja!
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
John Titor
25.08.2010 00:31:46 (muokattu 25.08.2010 00:37:59)

Ambitus: Titorin pitäis vain tiluttaa enemmän. Ei ollut tilua nyt tämä ei...liian paljon homosteluääniä ja aivan liikaa tunnetta. Mitäs tämä nyt meinaa? Kysyn vaan?!?!? Alatsä herkistelee?

Kyllä sinne putos aika monta nopeutta nopeuden vuoksi -likkiä sessioon, mutta niissä oli tylsiä ääniä :D Pitäis soittaa fonia!

Mutta tunnetta ei ollu kyllä yhtään, sen takaan. Vain oikeita ääniä oikeassa taimissa oikein fraseerattuna oikealla saundilla! :D
Tonski
25.08.2010 11:23:08 (muokattu 25.08.2010 11:39:44)

http://maihinnousu.net/s/8724

Heitänpä omanikin, vähän huonoa tilua. Most of the time ollaan sit aika pahasti hakoteillä linjojen kanssa että varautukaa!
E:
Ambituksen tulkintaa odotellessa, nopeusrajotuksilla vesilintua??:D
"Onhan se täydellinen. Ynkkä ei tee virheitä musiikissa. Ynkkä on täydellinen." -JIRPPI
Metalrock
25.08.2010 12:23:46
Tonski: http://maihinnousu.net/s/8724

Heitänpä omanikin, vähän huonoa tilua. Most of the time ollaan sit aika pahasti hakoteillä linjojen kanssa että varautukaa!
E:

Tuli heti mieleen santana,,hyvin soitettu
Ambitus
25.08.2010 12:46:21

Tonski: http://maihinnousu.net/s/8724

E:

Game on! Kuulostaa haasteelta!
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
John Titor
25.08.2010 13:38:30

Jos täällä kerran lähdetään tolle linjalle ni kai se on munkin pakko tiluttaa, saatanan kumiaivot!!!
Tonski
25.08.2010 13:53:01 (muokattu 25.08.2010 14:46:54)

John Titor: Jos täällä kerran lähdetään tolle linjalle ni kai se on munkin pakko tiluttaa, saatanan kumiaivot!!!

Älä ihmeessä vaihda tota vetoas! Musiikkia se on hidaskin musiikki!
E:
Ite mietin hetken että voishan ton omansa vaihtaa semmosella sävellyksellisemmällä lähestymistavalla vedettyyn pätkään improvedon sijasta mutta enpä jaksa, moittikaa sitten äänestyksessä!:D
John Titor
25.08.2010 14:25:57

Tonski: Älä ihmeessä vaihda tota vetoas! Musiikkia se on hidaskin musiikki!

Pitää soittaa toinen!
Tonski
26.08.2010 20:43:21

http://dl.dropbox.com/u/6896713/norjalainen%20lehm%C3%A4nkello.mp3

Epätoivoinen yritys gilbertin polulla, taimi kusee ja ton arpejos-osan loppu on hirveetä kurapaskaa, mutta ainakin noita nauhottamalla tietää mihin sit keskittyä jatkossa enemmän ja oppii soittoaan kohtaan kriittisemmäksi. Mene ja tiedä, vaikea pätkä!
ooidort
14.09.2010 14:02:53
http://www.youtube.com/watch?v=kLQVNb1CGY0

Vähäsen tekniikka hajonnu kun ei oo tullu soiteltua muita ko omia biisejä tässä noin kahden kuukauden sisällä.
www.mikseri.net/osqvalitut
Tonski
14.09.2010 20:23:03

ooidort: http://www.youtube.com/watch?v=kLQVNb1CGY0

Vähäsen tekniikka hajonnu kun ei oo tullu soiteltua muita ko omia biisejä tässä noin kahden kuukauden sisällä.

Ihanhan tuo meni niinkun kuuluukin! Mun mielestä ehkä hienoimpia kohtia Symphony X:n sooloista on ko. biisin ennen tappingia tuleva soolo, siinä on jotain loistavuutta.
"Ynkkä on täydellinen." -JIRPPI
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)