Aihe: Lady Gaga
1 2 3 4 5 611 12 13 14 15
kk80
06.08.2010 08:09:22 (muokattu 06.08.2010 08:12:46)
Veksu: Tarttuvaa, jopa oivaltavaa. "Tämä nainen säveltää itse biisinsä"-hehkutusta en ymmärrä. Pitääkö vielä 2010-luvullakin tuoda esille, miten on hienoa tällainen kun asian pitäisi enemmänkin olla aivan normaalia. Naiset osaavat todellakin tehdä musiikkia.

Tuskimpa kyse on sukupuolesta. Pop -musiikissa nyt vaan on sellainen perverssi käsitys, että biisintekeminen on jotenkin rakettitiedettä. Nykypoppari ei turvaudu ainoastaan yhteen biisinikkariin vaan biisejä tehdään useamman ammattilaisen voimin. Ei puhettakaan siitä, että itse kokeiltaisiin kappaleiden rustailua. Itse edes osan biiseistään tekevä poppari tuntuu olevan aika poikkeus. Tosin mikä GaGan vs. tuottajan osuus on valmiin hittirenkutuksen synnystä onkin sitten toinen juttu...

Jokatapauksessa ihmettely itse sävelletyistä biiseistä ei siis ole sidoksissa sukupuoleen vaan lähinnä musiikkityyliin. Toki rock -musiikistakin löytyy bonjoveja yms. pumppuja, jotka toisten lauluja ovat laulaneet.
Pro Helminen. Raipe Vancouveriin 2010!
Sergei Fallinen
06.08.2010 11:56:08
kk80: Tuskimpa kyse on sukupuolesta. Pop -musiikissa nyt vaan on sellainen perverssi käsitys, että biisintekeminen on jotenkin rakettitiedettä. Nykypoppari ei turvaudu ainoastaan yhteen biisinikkariin vaan biisejä tehdään useamman ammattilaisen voimin. Ei puhettakaan siitä, että itse kokeiltaisiin kappaleiden rustailua. Itse edes osan biiseistään tekevä poppari tuntuu olevan aika poikkeus.

osin syy voi olla myös siinä, että nykypopparin ammattitaitoon kuuluu niin paljon kaikkea muutakin, tanssitunteja, salilla käyntiä yms, haastatteluista puhumattakaan, ettei aika vain riitä laulunkirjotukseen paneutumiseen. Kohtalaisen koviin urheilusuorituksiin siinä kuitenkin pitää pystyä, hymy huulilla tietenkin.
HaloOfFlies
06.08.2010 12:10:30

nirzin: Kun joku sanoo noin, niin sitten tietysti aika monelle tulee heti mieleen sanoa että:

Tosi uskottavaa sellaisen sanomana, joka omistaa ____ kpl _____________:n levyjä ja ____ kpl _____________:n levyjä.

Jokainen voi tuohon sitten itse täydentää sanojan levylistasta katsomansa itselleen sopivat tiedot.

(Itse laittaisin viivoille nämä: 33, Kiss, 5, Limp Bizkit.)

Ihan hyvä. Mutta unohdat nyt sen tosiseikan, että ulkomusiikillisten ansioiden lisäksi esim. Kiss on tehnyt käsittämättömän määrän rock-klassikoita, jotka muistetaan tänäkin päivänä.

Enkä nyt muutenkaan lähtisi vertaamaan Lady Gagan musiikkia Kissin musaan, sillä noiden kahden välillä on valovuosien ero Kissin hyväksi.
Suomalainen sössii aina S.M.A.K.-jäsen #5
sartzan
06.08.2010 12:28:36
Kun jotakin musiikkityyliä arvostelee, ei näkökulmaa voi rajata vain itse biiseihin, sillä etenkin populaarimusan laajassa suvussa eri genreihin liittyy erilaisia asioita, jotka ovat myös kulttuurillisia. Populaarimusiikki ei ole koskaan pelkkää musiikkia. On artisteja ja tyylejä, joilta odotetaan nimenomaan hyviä sanoituksia, joissakin genreissä taas sävellykset ovat se juttu, joissakin laulutaito, ja joissakin genreen liittyy hyvin voimakkaasti myös show ja viittaukset muihin populaarikulttuurin tuotoksiin, muotiin, elokuviin, muihin artisteihin.

Asia numero yksi on se, että yhtä genreä ei voi arvostella toisen genren kriteereillä. Pop-musiikkia ei voi arvostella rock-musiikin kriteereillä, eikä metallia jazzin. Siispä erityisen turhaa on esimerkiksi vain ja ainoastaan jazzia kuuntelevan ihmisen märistä kuinka se pop tai rock on niimmaan kamalan paskaa musiikkia. Eri musatyylejä ei voi arvostella samasta näkökulmasta. On se englantikin aivan helevetin huonoa suomea, mutta se on vain luonnollista, koska se ei ole suomea lainkaan.

Itse tykkään Gagasta, ja mielenkiinnolla odotan jatkuuko hyvä alku tulevaisuudessa. Vaikka ei ole trendikästä ajatella asioita sukupuolittain, niin pop-musan saralla The Naispuolinen artisti on ollut vuosikausia Madonna, tykkäsi sitten artistista tai ei. Vaikka Madde tuskin on heittämässä kintaita tiskiin vielä hetkeen, on hän se artisti, johon tulokkaita jossain määrin aina verrataan, ja jolle sitä manttelinperjää etsitään, ja tuntuu, että Gaga on ensimmäinen potentiaalinen haastaja pitkään aikaan.

Yksi pop-musiikin piirre on viittauksellisuus muihin populaarikulttuurin tuotoksiin. Tuossa Alejandro-videota katsellessani totesin, että tämähän on kumarrusta Madonnan Express Yourselfin, Voguen, Like A Prayerin ja Justify My Loven suuntaan, ja kamuni siitä vierestä täydensi, että itseasiassa videohan on yhdenlainen kooste Madonnan koko Blonde Ambition -kiertueesta. Homma on vähän kuin hiphop-taustoissa käytetyt sämpläykset muista biiseistä: jotkut ko. musiikkia kuuntelemattomat saattavat nähdä asian plagiointina, kun taas jotkut kokevat, että näin ko. tsibale kytketään muuhun musiikkikulttuuriin, ja osaksi isompaa musiikkikulttuurillista jatkumoa.
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
blueberrykisses
06.08.2010 12:35:08 (muokattu 06.08.2010 12:54:27)
Gagan musikaalinen lahjakkuus ja esiintymistaito ovat merkittäviä syitä siihen miksi itse pidän neidistä. Kyseiset taidot tulevat parhaiten esiin akustisissa vedoissa.

Poker Face: http://www.youtube.com/watch?v=lM3HYSxPnlA
Paparazzi: http://www.youtube.com/watch?v=l3R3KqrJAI4
Bad Romance: http://www.youtube.com/watch?v=XIvhs1DLHEI
Eh Eh (Nothing Else I Can Say): http://www.youtube.com/watch?v=oaU6m15hj_0
Speechless: http://www.youtube.com/watch?v=_7HvURBhMGE
Telephone ja Dance In The Dark: http://www.youtube.com/watch?v=LB_GE03lQDw
Just Dance: http://www.youtube.com/watch?v=yyTJgb1IjLc

Gaga vuonna 2006:
http://www.youtube.com/watch?v=VjJsQJu3GwI
http://www.youtube.com/watch?v=1ZNwsVWVsQw

En tiedä aikooko kukaan katsoa, mutta muun muassa näiden videoiden myötä tykästyin Gagaan.
dipshit
06.08.2010 12:39:19
sartzan: Kun jotakin musiikkityyliä arvostelee....

Piti läiskäyttää plussalla, sen verran helvetin hyvä kirjoitus.
"Se ei ole homoa, jos molemmat ovat heteroita."
Tande
06.08.2010 13:51:21
kk80:Toki rock -musiikistakin löytyy bonjoveja yms. pumppuja, jotka toisten lauluja ovat laulaneet.

Lähes kaikki Bon Jovi-rallit ovat ihan Samboran ja Bongiovin käsialaa. Muutamassa hitissä co-writerina on Desmond Child.

(Välihuomio. Pysytään aiheessa.)
Anteeksi.
Röntgen-Jeesus
06.08.2010 14:00:27

En ole onnistunut vielä kuulemaan yhtään hyvää biisiä tältä kovasti kehutulta artistilta. Muun muassa biisinsä Alealehandroo on mielestäni tämän vuoden huonoin biisi mitä olen radiosta onnistunut kuulemaan. Mikäli hänen ulkomuotonsa ei olisi tekotaiteellinen ja erikoisuutta tavoitteleva, ei hän olisi menestynyt millään niin hyvin kuin nyt.
Rob Halford on homo.
kk80
06.08.2010 14:11:42 (muokattu 06.08.2010 14:14:15)
Tande: Lähes kaikki Bon Jovi-rallit ovat ihan Samboran ja Bongiovin käsialaa. Muutamassa hitissä co-writerina on Desmond Child.

Kiitos korjauksesta. Bon Jovi ei kuulu omiin suosikkeihini sen tosin tiedän, että It's my life renkutuuksen on merkitty tekijäksi myös Max Martin. Jossain Soundin jutussa taas mainittiin, että "bändi perinteiseen tapaan on käyttänyt levyllään ulkopuolisia kirjoittajia" tms. Johtopäätökset jutusta olivat näemmä väärät ja Bon Jovikin nousee arvostamaani "yhtyeet jotka tekevät itse kappaleensa" -liigaan. Kaikki hyvin.
Pro Helminen. Raipe Vancouveriin 2010!
Hargon
06.08.2010 14:14:56
Niiden parin biisin pohjalta, jotka olen Gagalta kuullut, niin täytyy sanoa, että neitokaisella on musiikissaan sellainen nykypäivän popissa harvinainen yksityiskohta, että niissä on selkeät laulumelodiat.
Minä vahingossa koko allekirjoituksen. Onko hauskaa?
Sergei Fallinen
06.08.2010 14:33:41
sartzan: Kun jotakin musiikkityyliä arvostelee, ei näkökulmaa voi rajata vain itse biiseihin, sillä etenkin populaarimusan laajassa suvussa eri genreihin liittyy erilaisia asioita, jotka ovat myös kulttuurillisia. Populaarimusiikki ei ole koskaan pelkkää musiikkia. On artisteja ja tyylejä, joilta odotetaan nimenomaan hyviä sanoituksia, joissakin genreissä taas sävellykset ovat se juttu, joissakin laulutaito, ja joissakin genreen liittyy hyvin voimakkaasti myös show ja viittaukset muihin populaarikulttuurin tuotoksiin, muotiin, elokuviin, muihin artisteihin.

Asia numero yksi on se, että yhtä genreä ei voi arvostella toisen genren kriteereillä. Pop-musiikkia ei voi arvostella rock-musiikin kriteereillä, eikä metallia jazzin. Siispä erityisen turhaa on esimerkiksi vain ja ainoastaan jazzia kuuntelevan ihmisen märistä kuinka se pop tai rock on niimmaan kamalan paskaa musiikkia. Eri musatyylejä ei voi arvostella samasta näkökulmasta. On se englantikin aivan helevetin huonoa suomea, mutta se on vain luonnollista, koska se ei ole suomea lainkaan.

Itse tykkään Gagasta, ja mielenkiinnolla odotan jatkuuko hyvä alku tulevaisuudessa. Vaikka ei ole trendikästä ajatella asioita sukupuolittain, niin pop-musan saralla The Naispuolinen artisti on ollut vuosikausia Madonna, tykkäsi sitten artistista tai ei. Vaikka Madde tuskin on heittämässä kintaita tiskiin vielä hetkeen, on hän se artisti, johon tulokkaita jossain määrin aina verrataan, ja jolle sitä manttelinperjää etsitään, ja tuntuu, että Gaga on ensimmäinen potentiaalinen haastaja pitkään aikaan.

Yksi pop-musiikin piirre on viittauksellisuus muihin populaarikulttuurin tuotoksiin. Tuossa Alejandro-videota katsellessani totesin, että tämähän on kumarrusta Madonnan Express Yourselfin, Voguen, Like A Prayerin ja Justify My Loven suuntaan, ja kamuni siitä vierestä täydensi, että itseasiassa videohan on yhdenlainen kooste Madonnan koko Blonde Ambition -kiertueesta. Homma on vähän kuin hiphop-taustoissa käytetyt sämpläykset muista biiseistä: jotkut ko. musiikkia kuuntelemattomat saattavat nähdä asian plagiointina, kun taas jotkut kokevat, että näin ko. tsibale kytketään muuhun musiikkikulttuuriin, ja osaksi isompaa musiikkikulttuurillista jatkumoa.

näin just. Laitetaan plussa viel.
Jokapaikanapina
06.08.2010 16:57:01 (muokattu 06.08.2010 17:01:19)
Tande: Lähes kaikki Bon Jovi-rallit ovat ihan Samboran ja Bongiovin käsialaa. Muutamassa hitissä co-writerina on Desmond Child.

Välihuomio. Mulla on 5 Bon Jovi -levyä. Niillä on yhteensä 50 biisiä, joista 24 on muiden kanssa tehty, joista 13 on ainakin osittain Desmond Childin kynästä.

EDIT: Ei siinä mitään, himohyvä bändihän se on ainaki ollu. Varsinki New Jersey on sellane levy, että HUH! Mukavan monipuoline verrattuna Slippery When Wetiin

EDIT2: En oo kai Gagasta sanonu mitää, mutta mun mielestä se on tälläseks nykyajan poppihitiks tosi hyvä. Ekan kerran ku kuulin Poker Facen (kertsi soi) ajattelin, että "täähän on ihan yllättävän hyvä". Ja varsinkin se, että se ite tekee biisejä ja osaa soittaakki aika hyvin on plussaa.
itsy
06.08.2010 20:13:34
Vaikka Gagan suosion taustalla voikin olla monia asioita lähtien juorulehtishokeerausarvosta, tyylikkäistä musavideoista ja muodin luomisesta, niin taustalla on kuitenkin tarttuvilla melodioilla varustettuja biisejä. Ei suurta pyörän uudelleen keksimistä, vaan perusasioiden hyvin hoitamista, mikä monilta artisteilta unohtuu tai ei luonnistu.
oivoi
KTR
06.08.2010 20:24:45
Popmusiikki tuntuu olevan vähän liian vaikeatajuista progemuusikoille.
-rokkijumala-
06.08.2010 21:15:49
Kaikki kannattajat kehuvat gagan musikaalista lahjakkuutta, mutta minusta maailmasta löytyy vaikka kuinka monta parempaa laulavaa pianistia, mielestäni gagan musikaalisuus on ennemminkin keskivertoa jos verrataan muihin ammattimuusikoihin. Oli minusta vain kohtalon oikku että gaga nousi pinnalle, niinkuin yleensäkin, ei maailma ole reilu. Varmasti on ollut paljon parempia pianistilaulajia, jotka vain eivät ole nousseet suosioon.

Jä tämä keskustelu pitää lisätä kohta m.netin huonoimpien joukkoon. Niin huono että tekee mieli ruokkia tätä lisää. Melkeen yhtä hyvä kuin se hard rock:in ja heavy:metallin raja.
makekopa
06.08.2010 21:37:36
-rokkijumala-: Kaikki kannattajat kehuvat gagan musikaalista lahjakkuutta, mutta minusta maailmasta löytyy vaikka kuinka monta parempaa laulavaa pianistia, mielestäni gagan musikaalisuus on ennemminkin keskivertoa jos verrataan muihin ammattimuusikoihin. Oli minusta vain kohtalon oikku että gaga nousi pinnalle, niinkuin yleensäkin, ei maailma ole reilu. Varmasti on ollut paljon parempia pianistilaulajia, jotka vain eivät ole nousseet suosioon.

Jä tämä keskustelu pitää lisätä kohta m.netin huonoimpien joukkoon. Niin huono että tekee mieli ruokkia tätä lisää. Melkeen yhtä hyvä kuin se hard rock:in ja heavy:metallin raja.

Joten ruokitaan tätä vähän lisää! Miten perustellaan "huono", silläkö miten kvintti-sointu rikkoi kokonaisuuden vaiko sillä, että kokonaisuus (musikki, ulkoasu, videot...jne) oli "persiistä" vastoin musiikkikäsityksiä eikä ainakaan tonaalisen teorian mukaisia. Miten helvetissä anaalisoidaan "huono"?
-rokkijumala-
06.08.2010 21:42:51
Sanoinkmä muka huono? Kohtalainen mä kyl kirjotin. Varmaan kyllä siitä johtuu et jotkut (kuten minä) ei pidä gagasta kun radiossa soi vaan se hitti levyltä ja aika idiootti muutenkin tämä Gaga.
makekopa
06.08.2010 21:59:00
Vurki: Mikä ihme täällä nyt on oikein menossa, mikä tarve teillä on osoittaa meidän musiikkimakumme vääräksi? Mitä ihmeen väliä sillä on, kuka on oikeassa tms.? Diggaillaan musaa, mun mielestä tää on ihan niin simppeliä. Ei mua kiinnosta jos joku 20 vuotta musiikkia opiskellut proffa tietää kertoa että musa mitä kuuntelen, on perseestä. Olkoot, sitten kuuntelen paskaa. Aurinko nousee yhä.

Ottakaa ihan iisisti nyt te haukkujat. Jos Gaga ei miellytä niin kertokaa pois, mielenkiintoistahan se on tietää että millaisia mielipiteitä tämä herättää. Mutta ei ole mukavaa, kun muut analysoivat syytä suosioon tai heittävät biisivinkkejä muille k.o. musan ystäville, niin joku tulee ja haukkuu kaikki nämä ihmiset ihan vitunmoisiksi idiooteiksi. Ei se johda mihinkään!

Näin tän tredin varsin toimivana, kunnes tänne tuli tätä totuuspaskaa siitä, mikä on oikeaa musaa ja mikä ei. Ei tuollaisesta keskustelusta ole mihinkään, sama kuin yrittäisi kertoa murhaajalle, että tappaminen on väärin, tai toisin päin, murhaaja kertoa normijampalle, että tappaminen on ok. Tunteet pelissä, ei silloin auta järki, eikä pidäkään auttaa, muutenhan tässä oltaisiin kaikki jotain autisteja. Mutta älkääpä nyt suoltako sitä tunteellista ripulia tänne! Sitä voitte suoltaa muiden samanmielisten kanssa. En mä nyt tiedä, onko se kovin kehittävää tai edes kivaa istua iltaa parin samanmielisen kanssa ja haukkua koko ajan 99% maailman väestöstä, mutta eipähän ainakaan tuhoa muiden iloa!

Eli josko nyt pidettäisiin tämä ketju asiallisena :)

E: Makekopa justiinsa oikeassa, eli ei tuollainen henkilökohtainen epämääräinen käsitys kuin "huono" ole toimiva tällaisessa keskustelussa. Ei se auta että kerrot minulle kuinka Gaga on huono! En usko! :D

Ei kukaan väitä toisten musiikkimakua vääräksi, vaan tuovat oman kantansa esille ehkä turhankin voimakkaasti. Mikä sitten on oikein, jää itsekunkin mietittäväksi. Lady Gaga minulle on pelkkä tyhjä poppis-koneen täyte, kuten Madonnakin oli aikoinaan - saahan siitä ääntä elämänsä tyhjiin hetkiin ajoittain, mutta mitään täytettä sielulle siitä ei ole!
Johnny Buzz
06.08.2010 22:02:44

Mahtavaa huomata, miten osa jengistä vaan roikkuu menneessä eikä osaa ottaa vastaan mitään uutta musarintamalla. Itse ainakin pyrin löytämään jatkuvasti uutta musaa silti vanhoja suosikkejani unohtamatta.

Mitä itse aiheeseen tulee, niin hatunnoston arvoinen suoritus Lady Gagalta nousta noin suureen suosion hyvinkin lyhyessä ajassa. Neidin biisit ovat ihan ok nokkelia pop-ralleja, joista löytyy ihan kivoja koukkuja. En välttämättä himassa kuuntelis, mutta eipä tuu viillettyä ranteita auki hänen musaa kuullessaan. Toi Alexandero on kyllä valitettavasti aika perusesitus häneltä ja se ei tarjoa juuri mitään uutta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)