Aihe: Mistä se oikein tulee että koulutus muka tappaa luovuuden?
1 2 3 4 518 19 20 21 22 23 24 25 26
velipesonen
02.08.2010 14:58:34

Ei kai kyse ole teorian osaamisesta tai osaamattomuudesta vaan psykologisesta tilasta jossa jotkut henkilöt nähdäkseni ovat. Siitä että kappaleen mahdollinen mielenkiintoisuus palautuu siihen, kuinka hyvin tai huonosti se sopii henkilön omaksumaan teoreettiseen viitekehykseen.
markkuliini
02.08.2010 15:14:55

baron: Ja sitten kun/jos laulajan takia tai muusta syystä nostatte puoli tai koko sävelaskelen, miten ilmoitat muille tapahtuneen?

Näin ei oikeastaan koskaan tehdä, koska 90% kappaleista soitetaan kovalevyn kanssa. Muita biisejä jos rukataan niin silloin sanotaan, että puoli tai kokosävelaskel ylempää/alempaa tms. Kyllä soittajat tietävät mitä sävelajeja biiseissä on ja tekevät tarvittavat laskelmat, mutta kun yhdessä biisissä on usein noin kolme eri sävellajia, eivätkä ne ole välttämättä misään suhteessa toisiinsa, niin kysymykseen "mikä on tämän biisin sävellaji" ei voisi muuta kuin esittää vastakysymys "missä biisin osassa". Tosta johtuen, kyllä tuohon sävellajien ajoittaiseen sörkkimiseen suhtaudutaankin aika penseästi.
Minä puhuinkin siitä tilanteesta kun ollaan avalla ja soittaja haluaa varmistuksen siitä, että muistihan ekan soinnun oikein.

Entäs jos teillä on tuuraaja? Pitääkö sen ekasta soinnusta tunnistaa koko ventovieras kappale?

Ei me soiteta ventovieraita kappaleita. Tuuraajat tietävät biisilistan hyvissä ajoin. :)

Puhuin noin niinkuin yleensä ottaen, ja halusin muistuttaa, että kaikilla keikoilla se sävelajin kysely ei välttämättä auta kovin pitkälle. ;)
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
markkuliini
02.08.2010 15:18:13 (muokattu 02.08.2010 15:24:13)

velipesonen: Ei kai kyse ole teorian osaamisesta tai osaamattomuudesta vaan psykologisesta tilasta jossa jotkut henkilöt nähdäkseni ovat. Siitä että kappaleen mahdollinen mielenkiintoisuus palautuu siihen, kuinka hyvin tai huonosti se sopii henkilön omaksumaan teoreettiseen viitekehykseen.

No, mä en opiskelun aikana juurikaan tällaisiin hahmoihin törmännyt. Toki meistä on moneen junaan, mutta kyllä mä silti ihmettelen tällaisia "huomattava osa opiskelijoista jne."-läppiä. Jotenkin mulle tulee enemminkin sellainen kuva, että kirjoittajalla on vahvat värilasit päässä jos tuollaista koko ajan huomailee.

Edit: Ahaa, sun kokemukset ovat 80-luvulta. Pitää muistaa, että esim.pop/jazz-koulutusta oli tuolloin ollut vasta hetken aikaa, ja aika lapsen kengissä se silloin oli. Itse olin koulun penkillä n.99-06. Mä luulen, että meininki on muuttunut aika tavalla, kun nuoremmat tekijät ovat ottaneet ohjat käsiinsä.
Ei kaljaakaan saanut kioskeista 80-luvun alussa. :P
Klasaripuoli on taas asia erikseen. Jos siitä puhut, niin teoriallahan on siellä kyllä erillainen ja varmaan isompi asema ja merkitys
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
Mesa/Boogie
02.08.2010 15:34:24
Mä näkisin asian niin, että luova tyyppi tekee musaa vielä teoriaopintojen jälkeenkin. Se on sitten oma vika jos antaa teoriaopetuksen tappaa luovuuden. Luova tyyppi osaa käyttää musiikin teoriaa työkaluna musiikin tekemiseen.

Omalta kohdaltani voin sanoa, että mua ei oo koskaan liiemmin kiinnostanut biisien tekeminen, mutta pystyn tekemään toimivan biisin tiettyyn käyttötarkoitukseen, koska olen opiskellut teoriaa ja tunnen ja osaan soveltaa erilaisia musiikillisia ilmiöitä teoreettisella tasolla. Toisaalta mä osaan myös sovittaa ja tuottaa sen oman tai toisen tekeleen valmiiksi asti.
velipesonen
02.08.2010 16:39:17

markkuliini: kirjoittajalla on vahvat värilasit päässä jos tuollaista koko ajan huomailee

Mulla onkin Hurriganesin Tripper's Story -lasit päässä.
velipesonen
02.08.2010 16:42:33

Se mikä tappaa luovuuden on kulttuuri.
baron
02.08.2010 17:47:55 (muokattu 02.08.2010 17:51:07)

markkuliini: Näin ei oikeastaan koskaan tehdä, koska 90% kappaleista soitetaan kovalevyn kanssa.
Puhuin noin niinkuin yleensä ottaen, ja halusin muistuttaa, että kaikilla keikoilla se sävelajin kysely ei välttämättä auta kovin pitkälle. ;)

Ai? Mä käyn silloin tällöin tuuraamassa ja jos seuraava piisi on mulle tuttu niin mua ainaskin helpottaa jos mulle kerrotaan sävellaji etukäteen niin osaan vetää intron oikein.

Tietysti jos teillä on niin lahjakkaita tuuraajia että ne osaa vetää intron oikein tietämättä sävellajia niin "good for you"
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
markkuliini
02.08.2010 18:48:10

baron: Ai? Mä käyn silloin tällöin tuuraamassa ja jos seuraava piisi on mulle tuttu niin mua ainaskin helpottaa jos mulle kerrotaan sävellaji etukäteen niin osaan vetää intron oikein.

Tietysti jos teillä on niin lahjakkaita tuuraajia että ne osaa vetää intron oikein tietämättä sävellajia niin "good for you"

Luepas tarkemmin. :)
Kerrataans vielä omasta kirjoituksesta "kun yhdessä biisissä on usein noin KOLME ERI SÄVELLAJIA, eivätkä ne ole välttämättä misään suhteessa toisiinsa, niin kysymykseen "mikä on tämän biisin sävellaji" ei voisi muuta kuin esittää vastakysymys "missä biisin osassa".

Tuurajat osaavat kyllä biisit, ovat opetelleen etukäteen (myös ne useat sävellajit), mutta usein tuleva varmistuskysymys just ennen biisin alkua eli koskaan ole se "mikä sävellaji", vaan "mikä on eka sointu". Niin tekevät kaikki, ihan varmasti myös sinäkin tekisit.
velipesonen
02.08.2010 18:48:18

markkuliini: No ne on just ne suositut!

Ei ihme koska nillä näkee elämän sellaisena kuin se parhaimmillaan on.
damn u
02.08.2010 23:03:49
Luovuus on yliarvostettua ja valetta!
assa
03.08.2010 02:02:41

Mesa/Boogie: Mä näkisin asian niin, että luova tyyppi tekee musaa vielä teoriaopintojen jälkeenkin. Se on sitten oma vika jos antaa teoriaopetuksen tappaa luovuuden. Luova tyyppi osaa käyttää musiikin teoriaa työkaluna musiikin tekemiseen.

Omalta kohdaltani voin sanoa, että mua ei oo koskaan liiemmin kiinnostanut biisien tekeminen, mutta pystyn tekemään toimivan biisin tiettyyn käyttötarkoitukseen, koska olen opiskellut teoriaa ja tunnen ja osaan soveltaa erilaisia musiikillisia ilmiöitä teoreettisella tasolla. Toisaalta mä osaan myös sovittaa ja tuottaa sen oman tai toisen tekeleen valmiiksi asti.

mä tiedä! kaikki lähtee hengestä! toisen tappaa puhallus ja toinen ei kuole 10 tonnin kivijyrän allekaan koska hiekkapohja anto periks tyyliin ja sama koskae luovuutta mutta aina ei käy yhtä onni ja onnella on henki joka elää vain todennäköisesti kerran. musta kyllä kaikki opinnota tapaa kaiken mutta mä en oo oikee muusikka koska teen vaan muuta duunia tällä hetkellä ja mä oon opiskellut niin vähän että en tiedä tappoko se mussa jotakin mutta saattaa olla että muutama ihminen ja useampi on opiskellessa kuollut mutta myös opiskelemattomille on käynyt samalla tavalla. kuitenkin jos ajatellaan että käyttää energiaa opiskelemiseen tai johonkin systeemiin sisälle pääsemiseen niin se on pois toisesta ja voisin sanoa että opiskelematon ja opiskellut ei mitenkään voi tehdä samaoja asioita kuten muutkaan ei. kuitenkin jos kaikki tietää samat "perusasiat" niin se ei mielestäni tue luovuutta vaan se että joku oppii samat asiat luoden omata visiot ja soveltaa niitä hengestään saattaa olla luovuutta ja jos niin ajattelee niin opiskelu kirjaimellisesti tappaa luovuuden koska sille ei ainakaan jää mahdollisuutta näiden "perusasioiden" osalta. se joka sovaltaa niin opittua kunin oppimatonta niin tekee luovuutta. sanon kuitenkin että meidän vaatimuksemme kaikkea kohtaan tappaa kaiken mukaan lukien mailmamme ja siinä olevan luovuuden ja vaatimuksemme vain kasvavat useimmin koulutuksen myötä. perineteinen metsäläismeininko on luovuutta myös mailmankaikkeuden tai ainakin pienen mailmamme kannalta mutta toisaalata tuskin mikään kuoltuaan sen luvuudettomaksi muuttuu kuin kuolemattaan varsinkin koska kaikki kuitenkin ilmeisesti loppuu ja alkaa tai alkaa ja loppuu halusimme tai emme. ole luova tai luovato, mutta nykyjärjestyksessä sillä ei ole paskankaan vertaa olit sitten tai et koska millään ei ole mitään väliä ainakaan pidempään kuin on mahdollista ja mikään ei ilmeisesti ole aina mahdollista. olenko luova vai luovaton kun olen vain opiskelua vieroksuva nahjus joka on pettynyt siitä mihin niin kutsuttu älyllinen elämä on nyky hetkenä päätynyt. koska en ele musikaalisestiopintoja suorittanut en siitä juurikaan voi sanoa ja koulussakin minulla tais olla musiikin opintoja yhden käden sormin laskettuna tunteja. en tee mitään mikä olisi kovin kiinnostavaa kenestäkään mutta aijon tehdä ja jos teen sen se varmaan on luovaa, mutta tässä suhteessa tällä hetkellä kaikki varmasti voivat sanoa etten nyt sitten ole luova koska luovuuuteni rajoittuu saamattomuuteni ja saamattomuuteni rajoittuu paljona erilaisten asioiden yhteen sattumaan. opettelen kyllä asioita ja tuskin kukaan luova,opiskelematon tai toisin päin on koskaan voinut olla opettelematta mitää ja pelkästä pusikosta huutelemisen lisäksi puhuttaessa kukaan ei koskaan varmaan voi olla opettelematta mitään - onko se koulutusta jos itse kouluttaa itseään? on varmaan ja jonkin asteinen yhteys joka ei loukkaa minuutta kouluttajan ja koulutettavan välillä on varmasti tärkeää jos puhutaan onnistuneesta koulutuksesta ja siinä tulee vastaan että toinen tykkää pimeästä ja toinen valosta. tulen siis siihen tulokseen että koulutettava ollessaan itse itsestään vastuussa tietää varmasti mitä on tekemässä joka ei suinkaan tarkoita sitä että tekee oikeen ja mitä tulee vanhempiin ketkä päättävät toisten puolesta kouluttajista ja koulutetunasemasta niin tekevät sen varmaankin usein ns "arvalla" mutta suosittelen olemaan läsnä ja varmasti hyvä kouluttaja sen niin jo omasta loitteestaan tekee että koulutettavasta vastaavat ovat läsnä - en tiedä asiast mitään mutta olettaisin ettei intohimo niin kouluttajalla kuin koulutettavalla itsestään synny. ajatellaan vaikka piiskattu poika vapaana viulu kädessä tai lahjottu opettaja lahjan perässä - minusta kaiken näköinen hyväntekeväisyys on teennäistä ka onnistuessaan kertaluonteista joko laajemmin tai vähemmin laajasti. kaikki pärjää varmasti mutta olen huomannut että koulutetut mielestäni kouluttautuessaan oppivat olemaan muka parempia kuin ilma kouluttautumista ja sellaisen asenne maailama omaaminen saattaa olla melko lahjatonta puhumattakaan luovatonta. mitä taas tulee kouluttamattomiin niin heidän asennemaailmansa saatta olla hyvinkin vapaata elleivät kohtaa vastustelua. kaikille kuitenkin kaikkea hyvää!
assa
03.08.2010 02:12:06

damn u: Luovuus on yliarvostettua ja valetta!

ite oot valetta siinä mikä mikä tahansa muukin. arvostus on sama asia kun loukata ei arvostettuja.
assa
03.08.2010 02:17:55

velipesonen: Se mikä tappaa luovuuden on kulttuuri.

ite sä tai vanhempas tapat luovuuden ja kulttuuri on sama kun sä ja vanhempas niinkuin kaikki muutkin siihen liittyvä. vapaus on luovuus ja kaikki rajoitukset sen rajoittamista mukaan lukien tappo ja raiskaus koska nekin luo kuolemaa ja elämää (ei tarkoita mitään luonnotonta mutta kato lähi sisaruksias apinoita joilla ei oo paljoa muuta eroa ku muutama geeni, pienempi polla ja äänen muodostuksen mahdottomuudet....)
assa
03.08.2010 02:38:37

levesinet: Jep, silloin 8-vuotiaana suhtautumistani musiikkiin hallitsi ajatus "oikein" soittamisesta.

Mulla taas tarinan kertominen ja sen säestäminen visuaalisesti.

Soitat kitaraa virheettömästi, koska sinulle ei ole opetettu virheitä ("oikeaa" ja "väärää").

niin se on. on onnellista olla vain vapaa.kaikki me ollaan mutta toisten mielestä rumat ei sovi kuvaan ja toisten mielestä sopusointu on kaiken tavoite.

Temposi elää, koska sinulle ei ole opetettu tahtiviivoja tai metronomia (ynnä muuta ulkomusiikillista mallinnusta, joka vuotaa kuin seula).

näin se menee mutta jos kuulen taustalla ääniä voin sovittaa omien värähtelyä niiden taajuuteen ja toistuvien muutosten havainnoi teen niiden myötäisiä valintooja omassani.

Soittosi on suhteellisen sopusointuista, koska sinulle ei ole myyty teorioita dissonanssista.

joo ei hajuakaan nyt tästä asiata mutta sopusointu kuulostaa hyvältä sillä olen mielummin osa kokonaisuutta kun en ja se en on minulle se tuonpuoleinen ajatuksessa.

Eräänlainen vastakohta todellakin on koulutukseen alistuva opistomuusikko, joka ajattelee näitä asioita käsitteellisellä tasolla, epävarmuuden iskiessä etenkin virheen mahdollisuutta. Koulutettavan opettelevan soitto on täynnä tietoisia päätöksiä.

tieto on kai sama kun opittu ja varmuus on todellista tietoa joka tulee vain kokeillusta. voisin määrittä uuden sana tiedon rinnalle kokomus vaikka se on jo määrittety sana. eli heittäen kääännän lauseen jonka kirjoitit:

Eräänlainen sidoskohta ei todellakaan ole oppimattoman kokemuksia rikastuttava öykkäri, ketä ei muuta kuin koe kokemiaan uudelleen rajoitta, kokemuksen äänessä kulkien veitsenterällä ei haavoja tule. Oppimattoman mahdottomuus ei kokemattomuudellaan uskalla liian nopeasti mutta varmasti rientäen käy sen luontaen.

Ymmärränkö oikein, että säästymällä varhaiselta musiikinopetukselta olet ikään kuin luonnostaan ollut sellaisessa tilassa kuin virtuoosit, joiden ruumis tekee yhä monimutkaisempia liikesarjoja tietoisuuden ulkopuolella? Varsinaisia virheitähän tapahtuu niissä liikkeissä ja päätöksissä, joihin artisti joutuu tietoisesti keskittymään.

En ymmärrä mutta jotta maailmassa olisi sisältöä olen tutustunut tuntemattomaan varomattomasti ja ihmeen kaupalla selvinnyt koska kokemukseni ovat olleet karmaisevan huimiakin olen saattanut irtuoitua mailmankaikkeuden otteesta suorittaessani henkeni kaupalla lapsuudenpolkujani ja kohdannut varjon olemassa olon riippuvuuden merkitsevän ja merkityksettömän tyhjyyden.

Minun on vaikea päästä egottomaan ja musiikillisesti holistiseen tilaan silloin kuin haluan.

jos syvennyt haluamaasi ja olet yksin pääset varmasti jos olet terve, mutta vaikka koulutus saatta saada ajattelemaan toisin mutta se ei ole ainoa. tutki itseäsi ja aloita siitä mikä tuottaa haluamaasi tulosta - jos se ei ole musikaalisuus suosittelen etsimään toisaalta ja palaamaan vasta kun toisin tunnet.

Ei se päde yleisesti. Pikemminkin koulutuksesta tarttuu sellaista neuvokkuutta, joka auttaa muusikkoa pärjäämään muusikkona.

kaikki on sinun kuvitelmaa johon kukatahansa voi yhtyä - minä en.

Näkemyseroista.

niin on manta näkijää kuin on silmiä - peitä välillä toinen ja vuorottele.
Veikko
14.08.2010 02:40:06 (muokattu 14.08.2010 02:40:58)
Lukematta suurinta osaa aikaisimmista kirjoituksista uskaltasin väittää, että ei koulutuksesta ainakaan haittaa ole. Sehän on vain yksi työkalu, millä luovuudesta saattaa saada jotain hyötyäkin.
Mr. Treehorn treats objects like women, man - The Dude
nannne
14.08.2010 15:15:32

Veikko: Lukematta suurinta osaa aikaisimmista kirjoituksista uskaltasin väittää, että ei koulutuksesta ainakaan haittaa ole. Sehän on vain yksi työkalu, millä luovuudesta saattaa saada jotain hyötyäkin.

Alkolukko, se se olis poikaa. Ei sinun kirjoitukseesi viitaten. :)
BubbleBob
15.08.2010 01:22:57

Niin paljon sanottavaa ja vähän tilaa kirjaimissa.
Tiilet ja Muurit - Sanat ja Lauseet.
assa
16.08.2010 00:19:29

BubbleBob: Niin paljon sanottavaa ja vähän tilaa kirjaimissa.

Tarkoitat siis että kirjaimet on koulutusksen tuotos ja luovasanottava tukahtuu kirjoittaessa? Vai tarkoitatko että siitä se tulee että muka koulutus tappa luovuuden?
Epämuusikko
16.08.2010 16:05:55
assa: Tarkoitat siis että kirjaimet on koulutusksen tuotos ja luovasanottava tukahtuu kirjoittaessa? Vai tarkoitatko että siitä se tulee että muka koulutus tappa luovuuden?

Kirjoitustyylin sekavuuden se ainakin tappaa.
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)