Aihe: Bassovahvistin kitaravahvistimena
1
Futurebre
17.03.2004 01:39:27

Onkos täällä paljon porukkaa mitkä soittavat bassonupin läpi kitaraa?
Itelläni on tommonen Hartke 3500 hoitamassa kitaravahvistimen virkaa,
säröspeduna käytän zoomin trimetallia tällä hetkellä.
Tulee soiteltua aika paljon kaikennäköistä alavireistä metallia (Cannibal Corpse, At The Gates, Nile) ja siihen tarkoitukseen tuo on loisto peli!
Headroomia&potkua löytyy(300w tehoa), graafinen EQ (mahdollistaa aika hyvin sen oman tajuustilan ettimisen reeneissä) ja equussa on vielä hienot valot millä saa toisen kitaristin vihreäksi kateudesta!
Hyvää cleania saundia tuosta on ihan turha lähteä hakemaan, mutta eihän sillä cleanilla mitään teekkään, sitä varten on akustiset kitarat :)
Elikkä minkälaisia kokemuksia muilla on noista bassovahvistimista kitaravahvistimen korvaajana?
migeboy
17.03.2004 08:36:42
Mä olen soittanut aika paljon kitaraa bassovahvistimen kautta. Toimii ihan kivasti myös mulla. Mä saan ainakin parhaiten sen oman saundini just bassovahvistimen kautta.
Tympee Huttunen
17.03.2004 08:45:03
Jos tykkää alapään tuuttauksesta, niin mikäs siinä. Itse en kyllä ole saanut hyvää (bändi)soundia aikaan bassovermeillä. Eiköhän se alapää kuulu sille basistille.
"Macro, sillä on huonot vitsit ja se näyttää Jeesukselta."
superfly
17.03.2004 08:56:37
Fenderin Bassmanit taitavat olla nykyään jo enemmän kitarakäytössä kuin bassokäytössä.
Harppu on alaston piano
bluewille
17.03.2004 09:50:53
... mutta eikös siis Bassmannit olleetkin vähän "epäonnistuneita bassovahvistimia", joten jäivät "sellaisenaan" kitaristeille...?
Vemmy
17.03.2004 09:55:05
... mutta eikös siis Bassmannit olleetkin vähän "epäonnistuneita bassovahvistimia", joten jäivät "sellaisenaan" kitaristeille...?

Niin, syystä tai toisesta basistit eivät oikein laitteesta innostuneet, kun taas kitaristit ottivat kyseisen vahvistimen heti omakseen...
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
Futurebre
21.03.2004 02:47:51

Jos tykkää alapään tuuttauksesta, niin mikäs siinä. Itse en kyllä ole saanut hyvää (bändi)soundia aikaan bassovermeillä. Eiköhän se alapää kuulu sille basistille.

Kyllä kuuluu, siksi haenkin keskitaajuuksia. :)
Graafinen-EQ vaan Kerry King-muodostelmaan niin hyvä tulee.
Eli näin: ^
toxic
21.03.2004 13:15:30
Eiköhän se alapää kuulu sille basistille.

Okko nää iha seko.

Eikös sellane basso vahvistin ois aika hyvä vaikka vampin2 kanssa tai gt-kutosen?
Fortune
21.03.2004 13:19:03
Okko nää iha seko.

Eikös sellane basso vahvistin ois aika hyvä vaikka vampin kanssa tai gt-kutosen?

Voihan se toimiakin, mutta parempi olisi varmaankin jokin keyboard-vahvistin.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
toxic
21.03.2004 13:26:43
keyboard-vahvistin.

(Kysymysmäärk)
Straton
21.03.2004 13:27:48
Nätisti tuo oma JMP Super Bass kitaran kanssa pelaa, niin cleanilla kuin särölläkin.
Ite oot!!!
Fortune
21.03.2004 13:31:02
(Kysymysmäärk)

Vahvistin, joka toistaa tasaisesti koko taajuusalueen (ainakin tasaisemmin kuin kitara- tai bassovahvistin). Tarkoitettu kosketinsoittimille.

Vaikka tuommoinen:

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … sn=d22398edf190a3e14b7f26dc33035cc0

Sopii mallintaville siksi, että niistä tulee ns. valmis soundi ulos kaappimallinnuksineen päivineen, sen työntäminen kitarapäätteen ja -kaapin läpi ei _välttämättä_ toimi niin hyvin. Voi toki toimiakin, mutta noin järjellä ajateltuna.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
jPekka
21.03.2004 13:45:27

Eivät ne epäonnistuneita olleet, mutta niissä tavoiteltiin vähän eri asioita kuin myöhemmissä bassovahvistimissa.

Kuten muistetaan Leo Fenderin ensimmäisissä Presareissa oli yksi ainoa mikki lähellä kaulan tyveä, hiotut kielet ja vielä tallan kuoren alla dempparit. Joten bassosta lähti jokseenkin diskantiton tumppusoundi. Vahvistimen tehtävänä oli sitten kaivaa myös sitä hiljaisempaa diskanttia esiin ja vähentää alapään tumppuutta.

Sitten kun bassoista rupesi itsestään löytymään sen verran yläpäätä että erottuivat paremmin muun musiikin seasta, Bassmanien ratkaisut jäivät virattomiksi ja sopivat paremmin kitaralle.
"Minne tahansa menetkin, siellähän olet."
Farski
21.03.2004 21:14:56
muuten... toimiikos tämä toisinpäin..
eli vahvarina mulla on marshallin joku MG 30DFX ja ajattelin että jos ostais basson, niin pystynkö soittamaan marsulla? vai tarviinko bassovahvarin, ja paljonka muuten basso antaa ääntä itsestään, meinaan et jos heittäis suoraan PA:han niin kuuluisko sieltä mitään..??
ja jos basson hommaisin niin ei mistään huippu bassosta aktiivimikeillä vaan joku tavallinen kohtuullinen halpa.. heh....
I Hate Love But I Love Hate
Olli S.
21.03.2004 21:44:53

muuten... toimiikos tämä toisinpäin..
eli vahvarina mulla on marshallin joku MG 30DFX ja ajattelin että jos ostais basson, niin pystynkö soittamaan marsulla? vai tarviinko bassovahvarin, ja paljonka muuten basso antaa ääntä itsestään, meinaan et jos heittäis suoraan PA:han niin kuuluisko sieltä mitään..??
ja jos basson hommaisin niin ei mistään huippu bassosta aktiivimikeillä vaan joku tavallinen kohtuullinen halpa.. heh....

En suosittelisi soittamaan. Elementti ei kestä niin pitkiä matalia taajuuksia. Vahvistinta voit toki käyttää, kunhan kytket oman kaiuttimen pois käytöstä.
Ostetaan vähän käytettyä soittotaitoa.
ollisal
21.03.2004 21:47:03
No kyllä se elementti itse asiassa kestää kunhan soittaa sen verran hiljempaa ettei trankkupääte säröydy. Sitten voi elementti alkaa olla jo vaarassa.

Isäni on soitellut semmoista halpaa bassoa huvin vuoksi kotioloissa pienen Craten kombon (kitara) läpi "menestyksekkäästi" jo ihan jonkun aikaa.
KeljuK
21.03.2004 22:31:41
No kyllä se elementti itse asiassa kestää kunhan soittaa sen verran hiljempaa ettei trankkupääte säröydy. Sitten voi elementti alkaa olla jo vaarassa.

Muuta vaaraa siis ei pitäisi olla? Ihan vain varmistaakseni- on nimittäin tullut useampaankin otteeseen soiteltua äänityssessioita Tech21 TM60 läpi(siis plugi kuulokereikään jotta kajari vaimenee, ja ääni ulos xlr:stä)- ja hyvältähän se saundasi.
ollisal
22.03.2004 16:55:22
Joo kyllä sen kuulee vaikka omankin kaiuttimen kanssa soittelisi että alkaa pieremään pääte niin pahasti ettei sitä enää kestä soitella kun on hajoaminen lähellä.

Ilman omaa kaiutinta käytettäessä vaaraa ei missään nimessä voi olla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)