Aihe: Matkakitara valmistumassa
1
Murgo
23.07.2010 09:21:56

Hauskan näköinen kapine. Aiheuttaako kielten vetäminen tavallisten puuruuvien ympäri ongelmia viritykseen, äkkiä ajatellen aika paljon luulisi olevan kitkaa?

Keväällä näin lentokentällä todella kompaktin matkakitaran jossa kielet kiertyivät heti tallan takana suurehkojen pyörivien rullien kautta bodyn takapuolelle ja virittimet olivat siellä. Ajattelin että voisi joskus olla mielenkiintoista koettaa rakentaa joku vastaava, kokeilla että kuinka pieneksi soittokelpoisen normaaliskaalaisen kitaran saa kutistettua.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
HanskiS
24.07.2010 00:41:00 (muokattu 24.07.2010 11:34:11)
Aiheuttaako kielten vetäminen tavallisten puuruuvien ympäri ongelmia viritykseen, äkkiä ajatellen aika paljon luulisi olevan kitkaa?

Keväällä näin lentokentällä todella kompaktin matkakitaran jossa kielet kiertyivät heti tallan takana suurehkojen pyörivien rullien kautta bodyn takapuolelle ja virittimet olivat siellä. Ajattelin että voisi joskus olla mielenkiintoista koettaa rakentaa joku vastaava, kokeilla että kuinka pieneksi soittokelpoisen normaaliskaalaisen kitaran saa kutistettua.

Nämä puuruuvit olivat hätäratkaisu kun en parempiakaan keksinyt. Ensin kokeilin sellaisia kielten ohjaimia joita stradon mallisissa käytetetään lavassa. Kielet eivät pysyneet niiden alla kunnolla ja kun yhtä kieltä viritti, niin toisen vire muuttui samalla. Noista puuruuveista hinkkasin viilalla kierteet pois kannan alta kitkan pienentämiseksi mutta ei ne hyvät ole. Täytyy keksiä joku parempi systeemi. Vihjeitä otetaan vastaan.

Helsingin lentoasemalla oli tosiaan ostettavissa matkakitara jossa kielet menevät bodyn taakse aika jännästi. Googlen kuvahaulla olin samanlaista katsellut mutta rakenne minulle oli liian hakala nopeasti toteuttaa. Sen lisäksi siinä oli kaula ja body yhtä puuta. Kaulaa ei voi irroittaa. Jotenkin tuntuu että se voi särkyä helpommin kovakouraisessa käsittelyssä kuin jos kaula on irroitettavissa kuljetuksen ajaksi.
spyykko
29.07.2010 08:21:25

HanskiS: pysyneet niiden alla kunnolla ja kun yhtä kieltä viritti, niin toisen vire muuttui samalla. Noista puuruuveista hinkkasin viilalla kierteet pois kannan alta kitkan pienentämiseksi mutta ei ne hyvät ole. Täytyy keksiä joku parempi systeemi. Vihjeitä otetaan vastaan.

Mukava vehjes, itsellä olisi samankaltaisen teko suunnitteilla, mutta pitänee odottaa että taloremontti valmistuu edes asuttavaan kuntoon...

Itse olin ajatellut tehdä kieliohjurit pienehköistä kuulalaakereista.
Ite olis taas tarvinnu tehdä. Ite on myös tehty, seppopyykko.net
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)