Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korg M-50
1 2 3 4 5 6
marmot21
08.06.2010 10:35:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen miettinyt jo pitkään kumman mallin korgista ostaisin, M-50 61 vai M-50 88. Jälkimmäinenhän tulisi 500€ kalliimmaksi, onko tässä muita eroja kuin koskettimien määrä ja laatu? Soundejahan on myös varmaan jonkun verran enemmän? Kovasti haluasin 88, mutta melkein turhasta en viitsisi maksaa kauheasti enempää. Löytyykö mielipiteitä tähän liityen?
 
Casse
08.06.2010 10:56:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

marmot21: Olen miettinyt jo pitkään kumman mallin korgista ostaisin, M-50 61 vai M-50 88. Jälkimmäinenhän tulisi 500€ kalliimmaksi, onko tässä muita eroja kuin koskettimien määrä ja laatu? Soundejahan on myös varmaan jonkun verran enemmän? Kovasti haluasin 88, mutta melkein turhasta en viitsisi maksaa kauheasti enempää. Löytyykö mielipiteitä tähän liityen?
 
Eroa ei ole mitään muuta kuin koskettimien määrä ja laatu. Soundeja ei ole 88-mallissa yhtään sen enempää kuin muissakaan malleissa. Sehän on siis ihan sitten siitä kiinni että haluatko soittaa pianotatsilla vai perinteisemmällä kiipparitatsilla. Tuo RH3 (Real Weighted Hammer Action 3) koskettimisto 88:ssa on erittäin kehuttu ja moni on pitää sitä ainaki Korgin parhaana pianokoskettimistona. Ehkäpä myös se ero laadun kannalta noissa on että 88-malli on tehty Japanissa ja 61- sekä 73-malli ovat tehty Kiinassa.
 
marmot21
08.06.2010 11:08:44 (muokattu 08.06.2010 12:19:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljon kiitoksia Casse! Seuraavaksi herää kysymys kannattaako minun ostaa uusi M-50 61 vanhan syntikkani, Roland RS-50 tilalle. Itse kun en ole korgiin päässyt vielä tutustumaan niin en tiedä onko näiden kahden syntikan välinen ero suuri. :p
 
JPQ
08.06.2010 12:35:46 (muokattu 08.06.2010 13:37:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hirvittävän iso ero varmasti sanoisin speksejä lukien ja tosin korgin piano voi olla järkytys melkein minkä vain rolandin jälkeen. Eikä speksit aina takaa että miellyttää omaa korvaa enempi.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Leikari
08.06.2010 15:37:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kannattaa testata soittamalla, että haluaako soittaa pianotatsilla. JOs soitat ns. synasoundeilla, voi synakoskettimisto olla parempi - ja ainakin helpompi. Nopeat tilutukset eivät pianotatsilla luonnistu ellei voimaa ja nopeutta sormissa löydy so. treenauksella kyllä saa. Myöskään syntikoiden pad- soundit eivät pianokoskettimistoa kaipaa - ainakaan en itse. Pianotatsi on tarpeen jos nimenomaa soitat pianosoundeilla paljon. Uruissa ei myöskään ole pianotatsia.
 
Casio Man
08.06.2010 16:25:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heippa!
 
Itselläni on ollut Fantom-X, mutta jouduin monen mutkan kautta ja kiireessä vaihtamaan sen ja tällä hetkellä erilaisten koneiden vekslaamisen jälkeen työpöydälle on päätynyt M-50:n tynkäisin malli, kun rahapula ei antanut lupaa M3:een, ja yllättävän vähän kadun: pienen sisäänajon jälkeen en kadu ollenkaan. RS50:lläkin pärjää kyllä vielä, eikös se ollut tämän vuosituhannen kone ja pohjaudu XV-5080:n soundeihin? Ei nämä samplet niin järkyttäviä ole käytännössä kehittyneet, itse olisin kiinnostuneempi käyttöliittymästä, kun päivitystarpeet alkavat taas polttamaan kupeissa. PCM-muistit ovat syntikoiden "megapikseleitä", jotka eivät näy missään ja synakoneistot ovat olleet lähes muuttumattomia jo toistakymmentä vuotta. Silti on aina välillä mukavaa ostaa uusi soitin inspiraatiota tuomaan! Ja tämä on M-50:n parhaita puolia. Tämän ostamalla saa järkyttävän satsin valmista einestä viikkojen tarpeiksi kunnes omat säädöt löytyvät. Kaksi viikkoa olen tällä ihan vain leikkinyt ja käynyt läpi presettejä, jotka ovat yleensä minulle vastenmielisiä ja olen päätynyt paikkoihin, joihin en muuten olisi päässyt. M3 on Karman mitalla vielä etevämpi tässä asiassa, mutta M-50:n arpeggiaattorit käyvät ylikierroksilla ja ovat nastoja kelattavia!
 
Miksi vaihtaisit M-50:een?
Se on kevyt konsti kukkarolle hoitaa synan päivitys uusimpaan sukupolveen! Ja lite-tuotteeksi kevennettynä se on kivana sivutuotteena kevyt myös roudaajalle! Ja oikeastaan tämä ei edes ole lite-kone, vaan kerrankin edullisemmassa hintaluokassa on ihan kunnon työasema ilman kummempia kompromisseja; sampleria ei tietty ole ja äänisynteesistä on karsiutunut polyfonia edelleen riittävään 80:een, mutta efekteihin ei ole puututtu leikkauspöydällä, vaan säästötoimenpiteet on keskittyneet ehkä vähän köyhään koskettimistoon, joka esti kauppojen tekemisen minun kohdallani sen julkaisusta tähän päivään asti. Pidin sitä ensinäkemältä...taikka koskemalta umpisurkeana, mutta ihmeekseni minä mukavoiduin siihenkin! Varoitan kuitenkin: Testatessasi keskity soittamaan mustia koskettimia niiden yläpäästä, se vaatii eniten totuttelua. Niiden kiinnityskohta on sen verran alhaalla, että minä en välillä meinaa saada ääniä soimaan. Hyvän tatsin silti näistäkin löysin ja soundin, sekä tuntuman suhde ei ole minun vehkeideni kehnommalta puolelta. Pianon soittaminenkin sujuu, vaikka Fantom-X minut hemmottelikin melkein piloille hyvällä kiipparilla ja osapuilleen parhailla pianosoundeillaan. M-50:ssä on huonomaineiset pianosamplet, mutta minä en suoraan sanoen ymmärrä miksi, enkä niitä osaa moittia mistään. Hyvältä ne kuulostavat ja kaikki selvästi paremmat pianot ovat akustisia. Mutta huono maine niillä kuitenkin on, joten niihinkin kannattaa testatessa korvansa lotkauttaa, jos vaikka kuuluisi siihen pieneen ryhmään, jotka kuulevat syntetisaattoreista ääniä joita muut eivät kuule.
 
Selvä etu on itsestäänselvä kosketusnäyttö, joka sujuvoittaa kaikkea tekemistä ja jos tarvitset synaasi sujuvaa sekvensseriä, tässä se on. Fantomissa oli raitanäkymänsä ansiosta minulle mieluisin käyttämäni sekkari, mutta tämä on samassa liigassa ja tässä saa luupattua jokaisen raidan erikseen, mikä on kliffaa ja iisiä. Valmista biisiä tuntuu syntyvän ennen, kuin edes huomaa tekevänsä biisiä.
 
Jahas, perikunta jo hätyyttää hietalaatikolle ja kiikkumaan, joten myöhemmin lissää, jos juolahtaa mieleen jotakin sanottavaa!
 
Ai niin! En liikaa pitänyt 88:n pidetyistä koskettimista; vaikka selvästi laadukkaammat ovatkin, en käyttäisi niihin montaa sataa enempää ja ne rajoittavat kuitenkin muiden kuin pianosoundien soittamista. Jos satsataan tuon verran lisää, aletaan jo lähestymään M3:en hintaa, jonka puolipainotetut liplattimet ovat minun suosikkini kaikista ja mukana tulee karmaa, sampleria, nappeja ja vipstaakeja, uusia soundeja, päivitettyä käyttistä ja sekvensseriä ja vaikka ja mitä. Harkitse silloin sitä, tai jotain muuta suosimaasi työasemaa!
 
Lioncourt
12.06.2010 18:52:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli ostettua M50. En ole vielä tutustunut paljon muuhun kuin soundeihin. Jouset ja urut ovat aivan mahtavat. Piano soundissa on toistaiseksi ollut vielä sulattelemista.
 
Nyt pieni off-topic. Miten saan Sustain/damper-pedaalin polaarisuutta muutettua? Että toimis niinku pianossa, sustaini tulis kun polkis pedaalia eikä dampais. On Yamahan pedaali, ei toimi ainakaan PEDAL (ASSIGNABLE) reijässä.
 
Dolly_Keys
12.06.2010 20:29:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lioncourt:
Nyt pieni off-topic. Miten saan Sustain/damper-pedaalin polaarisuutta muutettua? Että toimis niinku pianossa, sustaini tulis kun polkis pedaalia eikä dampais. On Yamahan pedaali, ei toimi ainakaan PEDAL (ASSIGNABLE) reijässä.

 
Jos ei spedussa itessään oo mitään kytkintä, niin M50:n asetuksista?
 
Kun ei kerran tekniikkaa ole, pädetään harmonioilla.
Casse
13.06.2010 01:02:16 (muokattu 13.06.2010 01:03:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lioncourt: Nyt pieni off-topic. Miten saan Sustain/damper-pedaalin polaarisuutta muutettua? Että toimis niinku pianossa, sustaini tulis kun polkis pedaalia eikä dampais. On Yamahan pedaali, ei toimi ainakaan PEDAL (ASSIGNABLE) reijässä.
 
Se on Global napin takana jossain. Ellei ole suoraan niissä alavalikoissa niin sitte Page Select napin kautta. Sieltä löytyy pedal polarity vaihtoehdot ja muut säädöt mitä tuohon assignableen voi laittaa.
 
hahuusko
13.06.2010 02:08:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö se sustain-pedaali olisi tarkoitus kytkeä Damper-reikään? Assignable Pedaliin tulee sitten "kaasupoljin". No, polaarisuus pitänee kääntää joka tapauksessa. En M50:tä omista mutta X50 oli joskus.
 
JPQ
13.06.2010 02:56:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lioncourt: Tuli ostettua M50. En ole vielä tutustunut paljon muuhun kuin soundeihin. Jouset ja urut ovat aivan mahtavat. Piano soundissa on toistaiseksi ollut vielä sulattelemista.
 
Nyt pieni off-topic. Miten saan Sustain/damper-pedaalin polaarisuutta muutettua? Että toimis niinku pianossa, sustaini tulis kun polkis pedaalia eikä dampais. On Yamahan pedaali, ei toimi ainakaan PEDAL (ASSIGNABLE) reijässä.

 
no piano korgilla aina ollut sellainen sulattelun kohde mutta toisaalta rolandissani (juno-g) sulattelua vaatii hieman huilu...muttei sillain kun jossain vanhoissa malleissa m-50 materiaalista jota olen kuullut voisin nykyistä soundia ehkä johonkin jo pistää. yamahassani (s30) taas jouset,pianot ja jotkut muut totta puhuen ehkä akustiset rummut paras kohta ja eräät pehmeät vasket,ehkä huilu ja marimba,vibrafoni esimerkiksi. josta en tietenkään valmis soundeja juuri tehty ja ns oikeiden soittimien korvaus ei ole oikein helppo homma omaa soundia tehden. ps. tosin kyllä trinity/tr-rack ajan piano on parempi nykyään kun joskus 96 kun sen ekan kerran kuulin no kajarit on vaihtuneet,olen vanhentunut jne.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Hokkane
18.07.2010 11:57:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kelpaako tällä synalla soittaa heviä?
 
Casse
18.07.2010 14:47:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hokkane: Kelpaako tällä synalla soittaa heviä?
 
Helposti! Kaikki tarvittavat peruselementit ainaki löytyy ja ruuvaamalla saa lisää.
 
Quru
18.07.2010 16:15:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä Korgeja tosiaankaan hevikeikoilta ulos naureta, pikemminkin päinvastoin.
 
Kun viikset omaava mies koskee hammondiin, syntyy AINA suhinaa ja pörinää. Hammondeja on valmistettu kahta sorttia: hyviä ja huonoja.Tyypillinen hammondien soittotekniikka on murjominen.
JPQ
18.07.2010 17:51:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hokkane: Kelpaako tällä synalla soittaa heviä?
 
sanoisin käytännössä ihan mitä tahansa demojen pohjalta vain piano saa kriittikkiä muu kyllä huhhuh hienoa korg osastoa. pianokin erinomainen merkille ja sellainen että jos on muitakin pianosoundeja käytössä niin ei haittaa ja jossain tuokin varmasti käy. ja lyhyesti varmasti käy heviinkin.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Continuub
25.07.2010 17:35:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko laitteessa hyvät Hammond/urkusoundit
 
JPQ
25.07.2010 19:50:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Continuub: Onko laitteessa hyvät Hammond/urkusoundit
 
joskus hain youtubesta materiaalai kun tuo kiinnosti niin törmäsin tämmöiseen videoon kertoo ehkä jotain no ainakin sen että minä pidän:
http://www.youtube.com/watch?v=L4vqkDMwFGw
ps. kuulemani pohjalta vain akustinen piano huono ja sekään ei niin huono kuin joskus korgilla.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Casse
26.07.2010 00:45:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Continuub: Onko laitteessa hyvät Hammond/urkusoundit
 
Kyllähän ne ihan ok on mutta ei ne Hammond soundit sitte enää kauheasti kestä vertailua esim. Nord Electron kans =) Tosin Electro onhan nimenomaan ko. alueelle erikoistunu.
 
Continuub
27.07.2010 15:34:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs Korg M50(88) pärjää Kurzweilin pc3x:lle?
 
Kummassa on paremmanlaatuinen pianokoskettimisto?
Entäs Saundit?
Onko kahta wheeliä helpompi käyttää kuin Korgin joystickiä?
 
Tyylilajina on mulla klassinen piano, 70-luvun proge ja uudempi progemetalli (Hyvät orkesteri saundit ois myös plussaa.)
 
Kumpi? ja miksi? Kertokaa ettei mene rahat hukkaan :)
 
JPQ
27.07.2010 15:57:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Continuub: Mitenkäs Korg M50(88) pärjää Kurzweilin pc3x:lle?
 
Kummassa on paremmanlaatuinen pianokoskettimisto?
Entäs Saundit?
Onko kahta wheeliä helpompi käyttää kuin Korgin joystickiä?
 
Tyylilajina on mulla klassinen piano, 70-luvun proge ja uudempi progemetalli (Hyvät orkesteri saundit ois myös plussaa.)
 
Kumpi? ja miksi? Kertokaa ettei mene rahat hukkaan :)

 
Korgia en edes harkitsisi jos piano ääni on tärkeä ja kyllä demoissa muutenkin ehdottomasti soundiltaan enempi makuuni. ja minulla rolandin "Joystick" ja totta puhuen kuhan opin tykkään enempi koska siinä saa molempia säädettyä samalla kädellä minäkin. että voi toisella vielä soitella. en ole kumpakaan kokeillut. korgia melkein viime vuonna liian tiukkaa teki aika taulullisesti ja totesin myös että kosketusnäyttö ei ole ihan mun juttu luultavasti.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «