Aihe: Kitaran äänittäminen tietokoneella
1 2 3 4 521 22 23 24 2536 37 38 39 40
jmjp
16.03.2010 10:40:53
Moi!

Olen ostamassa ulkoista äänikorttia. Hintaa saisi olla 100-150e. Koneena toimii Macbook pro. En tiedä äänikorteista paljoa, joten ehdottakaa tietämättömälle kelpo laitteita. Tarkoituksena nauhoittaa ainakin kitaroita ja laulua. Kiitos.
south_of_heaven
22.03.2010 20:25:30
jmjp: Moi!

Olen ostamassa ulkoista äänikorttia. Hintaa saisi olla 100-150e. Koneena toimii Macbook pro. En tiedä äänikorteista paljoa, joten ehdottakaa tietämättömälle kelpo laitteita. Tarkoituksena nauhoittaa ainakin kitaroita ja laulua. Kiitos.

http://www.thomann.de/fi/presonus_audiobox_usb.htm

Tämä on hyvä.
Life in plastic, it's fantastic!
Lennu
23.03.2010 04:39:18

sunzoom: Todellinen aloittelija tässä pahoittelee tietämättömyyttään jo näin etukäteen. o/

Minulta löytyy squier-sähkis ja elektroakustinen + peavey vypyr 15 -vahvari + perusläppäri, jossa kökkö integroitu äänikortti + SONAR 8. Vypyrin record outista piuha läppärin kuulokeliitäntään, ja kuvittelin, että näin saisi äänitettyä jotain kämäsiä kuvioita muistiin koneelle, jotta ei tarvitse tabeja rustata. Mitään huippusoundia ei siis olla edes hakemassa.

En haluais nalkuttaa, mutta vähän väärästä päästä oot lähteny laitteistoa kasaamaan, jos ohjelmana on neljänsadan Sonar, ja itse laitteena 'joku perusläppäri integroidulla äänikortilla'.

No, nalkutimpa silti.
My life is like an Opel-highway.
Sneeb
29.03.2010 16:57:10
Moi,

tässä taas todellinen aloittelija kyselee asioita.

Minulla on kitara, jonka olen liittänyt kaapelilla tietokoneen mikkiliitäntään.
Onko olemassa ns. Virtuaalisia vahvistimia, joilla soittoon voi lisätä efektejä yms.?
pegi69
04.04.2010 17:43:40
Mitkäs näistä halvemman pään audio interfacesta tukee WIN 7? Vai pitäisikö ostaa ihan kiinteä uusi äänikortti äänityshommiin?
Disposal
05.04.2010 19:20:41
Noniin, postasin tän tonne toiseen threadiinkin, mutta laitetaampa tännekkin:

Olen hankkimassa nyt jonkinlaista audio interfacea, jotta saisin kitaran vedettyä ilman sen suurempia mikityksiä koneelle. Tämän jälkeen työstäisin ääntä Guitar Rigillä tai vastaavalla.

Koneessa riittä potkua aivan reippaasti, vaikka tuskin nyt ulkoisen äänikortin kanssa sitä kauheasti tarvitaankaan.

Vaatimuksena olisi se että saisin helposti ja hyvin jonkinlaista kitarasoundia pihalle ilman vahvareita ja mikityksiä, kun soittokamat ovat treeniksella. Lisäksi haluaisin tehdä demoja ja treenata himassa. Hintaluokka 50-200 e. Mitä suosittelette?

M-audion Fast Trackia (pro tai ei) olen katsonut ja se ihan perusversiokin olisi riittävä, mutta sitä ei ainakaan ole tuolla Harmony Centralissa liiemmin ylistetty. Mietin myös Line6 toneportteja Ux1 ja Ux2 mutta ominaisuudet olisivat tossa fast trackissa paremmat. Fast track:n samplerate 96khz kun toneporteissa vain 48 khz ja sitten fast track prossa on vielä midikin. XLR-liitännästäkään haittaa ei ole. Linjoja riittää periaatteessa 1-2.

Mikä olisi hyvä vaihtoehto?
Lamb Of God In the Woods... And Oceans Swallow the Sun!
sticky fingers
05.04.2010 20:15:34
Disposal: Noniin, postasin tän tonne toiseen threadiinkin, mutta laitetaampa tännekkin:

Olen hankkimassa nyt jonkinlaista audio interfacea, jotta saisin kitaran vedettyä ilman sen suurempia mikityksiä koneelle. Tämän jälkeen työstäisin ääntä Guitar Rigillä tai vastaavalla.

Koneessa riittä potkua aivan reippaasti, vaikka tuskin nyt ulkoisen äänikortin kanssa sitä kauheasti tarvitaankaan.

Vaatimuksena olisi se että saisin helposti ja hyvin jonkinlaista kitarasoundia pihalle ilman vahvareita ja mikityksiä, kun soittokamat ovat treeniksella. Lisäksi haluaisin tehdä demoja ja treenata himassa. Hintaluokka 50-200 e. Mitä suosittelette?

M-audion Fast Trackia (pro tai ei) olen katsonut ja se ihan perusversiokin olisi riittävä, mutta sitä ei ainakaan ole tuolla Harmony Centralissa liiemmin ylistetty. Mietin myös Line6 toneportteja Ux1 ja Ux2 mutta ominaisuudet olisivat tossa fast trackissa paremmat. Fast track:n samplerate 96khz kun toneporteissa vain 48 khz ja sitten fast track prossa on vielä midikin. XLR-liitännästäkään haittaa ei ole. Linjoja riittää periaatteessa 1-2.

Mikä olisi hyvä vaihtoehto?

M-Audio tai Presonus AudioBox. M-Audiosta en tiedä, mutta Presonus maksaa sen 150€ ja sisältää ainakin Fasulta ostettuna Cubase LE4:n. Itellä on, ja toimii. Plugarit ilmaisina netistä. Mulla siis. Suosittelen.
...
Disposal
05.04.2010 21:19:06
sticky fingers:...Presonus sisältää ainakin Fasulta ostettuna Cubase LE4:n.

Kävin fasun sivuilta tsekkaamassa ja luki näin: "Sisältää PreSonus Studio One Artist -äänitysohjelman". Cubase olis kyllä kummasti maukkaampi, mutta eiköhän sen saa hommattua sitten. Ton sais suomestakin kyllä, vaan 8 euron hintaerolla mistä varmaan saa tingittiä 5 eskoakin pois jos haluaa, tosin niin pienistä rahoista ei kannata alkaa vääntämään. Oulrait, spänksistä tästä! Katotaan tuleeko muuta ehdotusta.
Lamb Of God In the Woods... And Oceans Swallow the Sun!
this1sux
08.04.2010 19:30:44
Mulla olis toiveissa nauhoittaa kuivia kitarasignaaleja myöhempää re-ampausta varten (jota en tee itse enkä omilla laitteilla). Sen lisäks mulla on jonkinlainen luulo siitä, mitä tähän nauhotukseen tarvitaan.

Eikös kuivan signaalin nauhoittamiseen riittäisi kitaran ja tietokoneen väliin pelkkä DI-boksi? Jos kuitenkin haluaa monitoroida soittoaan esim. VST-plugineilla, niin integroitua äänikorttia parempi laite olisi hyvä olla, latenssin minimoimiseksi jne.

Mitenkäs sitten, jos tarkoitus on kuitenkin nauhoittaa tuo kuiva signaali mahdollisen hyvälaatuisesti: kuinka paljon merkitystä on noilla laitteiden etuasteilla kitaran kuivaa signaalia äänitettäessä? USB-väylään kiinnitettäviä laitteita olisi mm. täälläkin mainitut Presonus AudioBox, M-Audio Fast Track sekä E-MU 0404 USB. Onko jonkin näistä etuasteet selvästi toista parempia/huonompia? Ja onko suurta merkitystä yhtä kanavaa äänittäessä, onko USB 1.1 vai 2.0?
"All science is either physics or stamp collecting" - E. Rutherford
RamoQ
03.07.2010 19:51:07
http://www.thomann.de/fi/behringer_usbguitar_iaxe624bk.htm
Mitäs ihmiset on mieltä tälläisesta lelusta (ja miten se toimii)
"Jos tsennaa kaks ja puoli sointua niin mitä sitä kolmatta opettelemaan?" -Heko Luumäki
gunner
04.07.2010 14:15:00
RamoQ: http://www.thomann.de/fi/behringer_usbguitar_iaxe624bk.htm
Mitäs ihmiset on mieltä tälläisesta lelusta (ja miten se toimii)

Samalla hinnalla nyt sais jo minkä vaan usbiäänikortin, joten en kyllä rahojani tollaseen laittais. http://muusikoiden.net/artikkelit/1467 tässä vielä asiantunteva artikkeli aiheesta.
Vauhti korjaa virheet
jonneh
10.07.2010 15:23:21 (muokattu 10.07.2010 15:23:46)

Mulla on nyt line6 pod 2.0 koneeseen liitettynä audio in kautta. Saako paremman äänenlaadun jos hommaan tohon usb:hen menevän äänikortin minkä saa sitten kitaraan? esim: http://ikmultimedia.com/stealthplug/features/ ja softana käytän Guitar rig 4.
Onnistuuko semmoinen että ton Stealthplugin kytkee tietokoneesta tohon podin kuulokeliitäntään ja podista sitten piuha kitaraan? ja guitar rigillä sitten säätelee mieluiset säädöt :)
Minä kun en ole ammattilainen näissä hommissa.
Hevillä ei hävitä!
gunner
10.07.2010 18:14:00
jonneh: Mulla on nyt line6 pod 2.0 koneeseen liitettynä audio in kautta. Saako paremman äänenlaadun jos hommaan tohon usb:hen menevän äänikortin minkä saa sitten kitaraan? esim: http://ikmultimedia.com/stealthplug/features/ ja softana käytän Guitar rig 4.
Onnistuuko semmoinen että ton Stealthplugin kytkee tietokoneesta tohon podin kuulokeliitäntään ja podista sitten piuha kitaraan? ja guitar rigillä sitten säätelee mieluiset säädöt :)
Minä kun en ole ammattilainen näissä hommissa.

Toi stealth plug on suunniteltu niin, että siihen tyrkkää suoraa kitaran kiinni, joten niin se todennäkösesti myös toimii parhaiten. Jätät siis sen podin kokonaan välistä, ja käytät suoraa Guitar rigiä. Etenkin mikäli konetehot riittää. Toinen vaihtoehto on ostaa joku oikee äänikortti, kun eivät nekään paljoa enää maksa. Etuina selvästi paremmat liitännät.
Vauhti korjaa virheet
cbs
30.07.2010 23:55:12

Tarvitaan hyvät hinta-/laatusuhde kuulokkeet ja hinta painotteiset, koska Genelegit toimii monitoreina muutoin hyvin. Mitä suosittelet?
Aki
20.08.2010 09:55:12

Virtuaalivahvistimia kaipaaville, tein subjektiivisen vertailun ilmaisista vahvistinplugareista:
http://muusikoiden.net/artikkelit/1507

Kuulokkeiden kaipaajille löytyy hyvät keskusteluaiheet Studiotyöskentely-palstalta.
..."todettiin niitten keinosellaisten ulkoavaruus juttujen olevan parempia tai ainakin melkein yhtä hyviä"... -Les Fender, 2010
Moonlooper
02.09.2010 00:10:51
Heips, oon aatellut et voisin kokeilla äänittämistä koto-oloissa ja aattelin kysyy osaavammilt et mitenhä mun kannattais homma hoitaa mielellään suht budjetillisesti.

Joo, elikkä mulla on syntikka, jonka saan kyl usbilla kiinni koneeseen, mutta suurempana ongelmana on toi basso ja kitara. Eli kannattaako mun hankkia joku johto jolla saan sen kiinni koneeseen, vai mieluummin ostaa suht halpa mikki? Ja jos mikkiin päädytään ni löytyykö jotain mikkiä joka sopis opiskelijabudjettiin, eli n. 100€.

Ja tarttenko jotain muuta? Ohjelmistot äännittämiseen joo, mutta niinku piuhaa tai jotain.
Aki
02.09.2010 01:22:09

Moonlooper: Heips, oon aatellut et voisin kokeilla äänittämistä koto-oloissa ja aattelin kysyy osaavammilt et mitenhä mun kannattais homma hoitaa mielellään suht budjetillisesti.

Oliko jotain mihin tän ketjun ensimmäinen viesti ei vastannut?
..."todettiin niitten keinosellaisten ulkoavaruus juttujen olevan parempia tai ainakin melkein yhtä hyviä"... -Les Fender, 2010
Disintegration
04.10.2010 19:33:30
Noniin, pari kysymystä liittyen äänittämiseen.

Hommasin joku aika sitten line6 pocket podin juurikin äänittämistä varten, kun ei oo tota mikityspuolta tullut harrasteltua ja kyllästyin noihin vst-säröihin, jotka eivät kuulostaneet miltään ku suoraan piuhalla kitaran koneeseen kytkin. Tällä hetkellä on käytössä vain integroitu äänikortti, ja podin olen sen line in -liitäntään kytkenyt, mutta soundi ei siltikään ole erityisen hyvä.

Luettuani tämän topicin, täällä luki jotain noista DI-bokseista esim. http://www.thomann.de/fi/behringer_di100_ultra_di.htm Onko tosta mitään hyötyä podin kanssa äänenlaadun parantamiseksi? Ongelmana on myös tuo kamala särinä (joku maadoitusongelma? en noista tajua kyllä sen enempää.) Ainakin tossa behkussa joku ground lift -namiska on, onko sen tarkotus juuri estää tota surinaa?

Soundi tosiaan on kovin "tunkkanen" ja aattelin että auttaako tuo DI-boksi siihen mitään? Toisaalta ajattelin myös hankkia uuden äänikortin, sekin varmaan auttaisi parantamaan äänenlaatua, esim. http://www.thomann.de/fi/m-audio_delta_audiophile_2496.htm ? Tossa ei ilmeisesti ole suoraan liitäntää 3,5mm vaan pitää jotain rca-piuhoja hommailla?

Lähinnä kiinnostaisi tuosta "tunkkaisuudesta" päästä eroon, vai onko ainoa vaihtoehto hommata joku mikseri + mikki -systeemi paremmalla äänikortilla, että saisi siedettävää laatua?
LaTe-_-
04.10.2010 22:59:20
Nyt olis tarkotus jo jokin aika sitten rikki mennyt audio interface korvata uudella tässä lähiaikoina. Budjettina on noin 250 euroa. T-kaupasta olen vähän katsellut Tascamin US-800:sta. Ei kellään olisi tietoa onko tohon hintaluokkaan järkevä peli? Kuusi kanavaa nyt ehkä on toistaiseksi ainakin hieman turhaa, mutta eivätpähän lopu kesken. Tossa viellä linkki: http://www.thomann.de/fi/tascam_us_800.htm
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)