Aihe: Miksi ihmiskorva tykkää vibratosta? | |
---|
|
Tällainen kysymys tuli tässä pari päivää sitte mielee, että mistä se johtuu että ihminen kokee miellyttäväksi äänen värinän/vibraton? Nyt en puhu yliampuvasta tekovibratosta vaan luonnollisesta äänen värinästä. Vibratoa kuitenkin yritetään saada aikaseksi jousi/kielisoittimillaki, mikä jotenki tuo sitä luonnollisuutta ja pehmeyttä ääneen. Mistä se tarkalleen johtuu? Mikä on teidän mielipiteenne? |
|
VilleV: Mistä se tarkalleen johtuu? Mikä on teidän mielipiteenne? Kulttuurisidonnainen juttu. Länsimainen korva on viimeisen parin sadan vuoden aikana päätynyt arvostamaan tätä tehostetta eniten romanttisten glissandojen ja varhaisempien melismojen tilalla. R&B:ssä steviewondermainen koruointi on kovemmassa huudossa kuin vibrato, mutta popin puolella, kuten Whitney Houstonilla, alkaa vibrato vallata alaa. Ylipäätänsä musiikinlajeissa, missä melodia pohjautuu pitähköihin säveliin, länsimainen korva pitää suoraa, korutonta melodiantulkintaa arkaaisena. Länsiafrikkalaisissa piireissä taas ajatellaan länsimaisesta koruoinnista niin, että se on väkivaltaista ja pakottavaa melodian tulkintaa. Eli ihmiskorva ei tykkää vibratosta näin universaalisti. Pottery Is Gay! |
|
Varmaan siksi koska ääni itsessään on aaltoilua ja kuulostaa luonnolliselta ja orgaaniselta kun sitä korostetaan. |
|
teline: Varmaan siksi koska ääni itsessään on aaltoilua ja kuulostaa luonnolliselta ja orgaaniselta kun sitä korostetaan. Enpä tiiä. Vähän sama kuin pehmeästi vilkkuva valo olisi miellyttävä, koska valokin on aaltoilua. Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa. |
|
pitkä nuotti ei kuulosta niin tylsältä, jos siinä tapahtuu edes jotain soinnin aikana en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa /
rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita |
|
Eikös vibraatto ollut alunperin vain keino pitää sävel vireisen kuuloisena. Tänäpäivänä se on tietysti paljon muutakin.. |
|
MadMatt: Eikös vibraatto ollut alunperin vain keino pitää sävel vireisen kuuloisena. Tänäpäivänä se on tietysti paljon muutakin.. Autotune on korvannut vibraaton. Mr. Treehorn treats objects like women, man - The Dude |
|
Veikko: Autotune on korvannut vibraaton. Parasta on autotunevibra |
|
Martti Servon laulanta ilman vibratoa = 0 |
teline 06.07.2010 23:10:54 (muokattu 06.07.2010 23:12:04) | |
|
päänahka: Enpä tiiä. Vähän sama kuin pehmeästi vilkkuva valo olisi miellyttävä, koska valokin on aaltoilua. No silmät oikeastaan tulkitsee sen värin vaihteluna. Vibrato usein myös liimaa instrumentin rytmisesti muuhun biisin ja antaa "kickaavamman" vaikutelman. |
|
VilleV: Tällainen kysymys tuli tässä pari päivää sitte mielee, että mistä se johtuu että ihminen kokee miellyttäväksi äänen värinän/vibraton? Kenen korva tykkää kenen ei. Puhu omasta korvastasi, älä ihmiskorvasta. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
qak 07.07.2010 08:45:11 | |
|
Jokapaikanapina: Parasta on autotunevibra Juum. Kohta äänihuuliin voi kuitenkin asentaa jo oman autotuneprosessorin, niin kaikki kuulostaa roboteilta. __
Ostetaan romua, myydään antiikkia. |
|
Siksi koska se saa musiikin kuulostamaan elävämmältä. Intensiivisessä vibratossa on paljon energiaa. Joskus se energia ei kuitenkaan ole välttämätöntä. |
|
Kevyt vibrato tulee itse asiassa itsestään, kun laulaa rennolla palleaäänellä, eli se ei ole ainoastaan opittu temppu. Ja miten niin r&b:ssä ei kauheasti arvosteta vibratoa? Onhan noilla legendaarisilla Motown-levyillä ihan normi pop-vibrato. Ei tietenkään klassiseen lauluun tai edes iskelmään verrattava, mutta kuitenkin. Mitä mieltä olette muuten ns. oopperavibratosta? Vaikka itse opiskelen muun ohella klassista laulua, niin välillä klasarivibrato menee ammattilaisilla naurettavan liioitelluksi. Ja tarkennukseksi: kyseessä ei ole ainoastaan eurooppalainen ilmiö, mm. eteläisessä Afrikassa vibrato on vielä muhkeampikin. Tärkeämpi kysymys kuin "Mikä soi?" tai "Miten se soi?" on "Miksi se soi?" |
|
fidZi: Ja miten niin r&b:ssä ei kauheasti arvosteta vibratoa? Onhan noilla legendaarisilla Motown-levyillä ihan normi pop-vibrato. Monet Motown-levytyksistä on legendaarisia, mutta tosi moni niistä on sisällöltään kovinkin poppia, lähes angloamerikkalaista. "Kunnon" afroamerikkalainen R&B, kuten Otis Redding tai James Brown, on laulutyyliltään erittäin perkussiivista tai rapmaista kerrontaa. Ja tarkennukseksi: kyseessä ei ole ainoastaan eurooppalainen ilmiö, mm. eteläisessä Afrikassa vibrato on vielä muhkeampikin. Eteläisen Afrikan musiikkiin kannattaa suhtautua hieman skeptisesti eurooppalaisen kirkkolauluperinteen viennin takia. Zimbabwesta etelään yllättäen musiikista löytyy funktionaalisen harmonian rakenteet, kun taas muualla bantukansojen piirissä musiikki on kovinkin modaalista. Sama johtopäätös voidaan tehdä monien muiden musiikin piirteiden osalta: musiikin valkopesu, etninen puhdistus ja kulttuurivallankumous. Pottery Is Gay! |
|
Hyvällä vibratonkäytöllä saa simppelimmänkin soolonpätkän kiehumaan kuin kusiaispesä. Ja sitten temperoitu säveljärjestelmämme on sellainen että kompromissiensa vuoksi kuulostaa kolokonpuoleiselta iliman pientä häiläämistä vibran kanssa. Jos vedettäisiin kahdentoista sijaan vaikka seitsemällätoista sävelellä niin vibrallekin olisi vähemmän tilaa, riippuen tietenkin siitä mikä tämä asteikko on. Mainostaisin tässä David Gilmourin erilaisia vibroja ja venytyksiä, löytyy melkoinen valikoima. Esim. niitä missä kaulakädellä venytetään ylöspäin samalla kun kammella väännetään alaspäin, ja kuulostaa täysin hallitulta, jokseenkin kuplivalta. |
|
Samasta syystä kuin miksi ihmisvagina tykkää vibraattorista. |
|
Vibratoa on niin monenlaista kuin on sen tekijääkin. Se voi parhaimmillaan olla taitavasti ja sopivan säästeliäästi käytettynä tyylikäs ja ilmeikäs tapa saada äänen sointiin lisää väriä ja avaruuden/tilan tuntua. Sellaisena ihmiskorvakin siitä eniten nauttinee. Vaatimattomimmillaan vibrato on jos sitä käytetään vain itseisarvoisena ja maneerinomaisena, väkinäisen alleviivaavana vatkauksena, joka alkaa lähinnä ärsyttää kuulijaa. Jälkimmäiseen törmää silloin tällöin, ja erityisesti oopperalaulajien kohdalla se on lähes sietämätöntä, jos säveltason erottaminen vaikeutuu vibraton laajuuden vuoksi. Toisaalta taas taitavaa vibraton käyttäjää - oli kyse sitten laulajasta tai soittajasta - on nautinnollista kuunnella. Silloin vibrato ei ole itse musiikkia tärkeämpää vaan se on tulkinnallinen apuväline. "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." -Kari Suomalainen |
|
Ihmiskorva ei noin yleensä tykkää esim. Virve Rostin vätkytyksestä. |
Kimmo72 24.07.2010 23:39:43 (muokattu 24.07.2010 23:39:51) | |
|
sub zero: pitkä nuotti ei kuulosta niin tylsältä, jos siinä tapahtuu edes jotain soinnin aikana Näin. Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..."
-Kevin Moore |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|