Aihe: Rush
1 2 3 4
Järvihirviö
09.03.2004 18:27:01
se ei vaan oo mun mielestä hirveän progea, jos pystyn joka "yllätyksen" arvaamaan. menee vähän koko hommasta pointti.

Kyllä se Rush vaan progesta menee. Myönnä tämä ampumalla itseäsi kolmesti päähän (varo, tähän sisältyy ansa).
Artturi
09.03.2004 18:27:44 (muokattu 09.03.2004 18:29:05)
Samaa mieltä; hyvä musa on hyvää musaa ja proge ei välttämättä ole hyvää tai huonoa... Hmmm, mitähän mä tarkoitin, heh.. siis no kai tajusitte.

Mul on tapana kuunnella kerran vuodessa Rushit läpi ekasta vikaan, yleensä levy tai kaks päivässä. Pirun mielenkiintoinen musiikillinen trippi!! Mulla noiden eri Rush-kausien suhteen mieli muuttuu koko ajan; Rush on pystynyt mun mielestä kuitenkin tekeen oman näköistään musaa koko uransa ajan ja tossa em. tripin aikana tulee hyvin mieleen muistutetuks miten musateknologia on kehittynyt..

Mitenkään brassailematta; mulla on kaks lippua 8.9.2004 Lontoon Wembleylle... Joku Känädäläinen trio siellä tekee sillon maihinnousun Eurooppaan pitkän tauon jälkeen!!!
Huevos
10.03.2004 11:09:36

Ketä oikeasti kiinnostaa onko joku progea? Jos nyt vähän yrittäisit laajentaa näkemystäsi.

ei ollut ehkä ihan se pointti. sanoin vielä aiemmin, että en yleensä PIDÄ progesta. opettele lukemaan.
Huevos
10.03.2004 11:09:56

Kyllä se Rush vaan progesta menee. Myönnä tämä ampumalla itseäsi kolmesti päähän (varo, tähän sisältyy ansa).

joo, ja sä kans. opettele lukee.
bedlam
10.03.2004 18:20:17

se ei vaan oo mun mielestä hirveän progea, jos pystyn joka "yllätyksen" arvaamaan. menee vähän koko hommasta pointti.

Mistä helvatan yllätyksistä sinä nyt puhut? Nyt puhutaan musiikista eikä Kindermunista. Tiedän monta hyvää progebiisiä, joissa toistetaan samaa riffiä minuutista toiseen.
http://www.mikseri.net/kiasma
kassper
11.03.2004 10:49:01 (muokattu 11.03.2004 10:57:55)

Tuo sana "proge" on mun mielestä kokenu pienen inflaation. Nykyään tuntuu, että kaikki biisit, missä on kakski eri tahtilajia on heti "progee" ja cool. Tarkoitan siis, että ei musan tarvii olla mitään ELP-kikkailua ollakseen prog. Helpompikin riittää. Uriah Heepkin tituleerataan progeksi, vaikka ei ne biisit oo mitään älyttömiä kindereitä.
Sillon, kun progrock "syntyi", niin se oli nimensä mukaan edistyksellistä. Nykyjään on vaikea tehdä progressiivista musaa, kun tuntuu, että kaikki on jo keksitty.

Joo-o...Meni aika off-topic-linjalle. Sori, mut oli pakko...

Kyllä Rush on hyvä yhtye ja lähestyminen kannattaa aloittaa sieltä 2112 tiimoilta. Tai sitten kokoelmalla tai dvd:llä.

E:lisäys
Kun menee kovaa, niin pääsee nopeasti pois vaaratilanteista.
Huevos
11.03.2004 14:40:51

Mistä helvatan yllätyksistä sinä nyt puhut? Nyt puhutaan musiikista eikä Kindermunista. Tiedän monta hyvää progebiisiä, joissa toistetaan samaa riffiä minuutista toiseen.

puhun siitä, että progen koko alkuperäinen idea oli siinä, et kuuntelijaa pyritään hämäämään tekemällä ratkaisuja, joita ei osaisi odottaa. jos mä arvaan ennalta kaikki "yllätykset" musiikilla on hyvin vähän enää annettavaa, jos koko ajatus perustuu yllättävyyteen ja arvaamattomuuteen. enkä nyt puhu toistettavuudesta...vaan ihan siitä että kenestä oikeasti kuulostaa tuoreelle heittää jotain 7/8 ja 13/8 peräkkäin? oho. vau, enpä olis uskonu et tässä biisissä on taas tollanen ratkaisu.
Huevos
11.03.2004 14:41:33

Nykyjään on vaikea tehdä progressiivista musaa, kun tuntuu, että kaikki on jo keksitty.

tuo sama ongelma toistuu läpi koko ihmiskunnan historian kivikaudesta lähtien.
Gaines
11.03.2004 15:28:32
Tjaa, minusta progessa on lähinnä kyse musiikillisesta kokeilusta; rajojen rikkomisesta; kurkistamisesta peilin toiselle puolelle ilman että asia pitäisi olla sen kummemmin perusteltua.

Niin, Rush on omalla sarallaan mainio bändi ;)
- Call me the Breeze -
Huevos
11.03.2004 17:39:55

Tjaa, minusta progessa on lähinnä kyse musiikillisesta kokeilusta; rajojen rikkomisesta; kurkistamisesta peilin toiselle puolelle ilman että asia pitäisi olla sen kummemmin perusteltua.

Niin, Rush on omalla sarallaan mainio bändi ;)

*huoh*

enkö minä just todennu saman asian?
Gaines
11.03.2004 20:27:22
puhun siitä, että progen koko alkuperäinen idea oli siinä, et kuuntelijaa pyritään hämäämään tekemällä ratkaisuja, joita ei osaisi odottaa.

Tästä ainakin puhuit, enkä kyllä ihan tuota allekirjoita. Tuskin ainakaan suurin osa näistä progressiivisen musiikin klassikkobändien muusikoista ajatteli tehdessään musaa, että mitä sellaista voitaisiin kehittää, jota ei kukaan arvaa tai osaisi odottaa; eli että se ei ole itseisarvo vaan mieluummin annetaan mennä; koukut ja kikat tulevat mukana.
- Call me the Breeze -
PoLFus
11.03.2004 22:22:10

Mahtava bändi.

Suosittelen:

Moving Pictures
Hemispheres (en muista miten kirjoitettiin)
~ 7ender $tratocaster ~
bedlam
12.03.2004 09:13:13

Tästä ainakin puhuit, enkä kyllä ihan tuota allekirjoita. Tuskin ainakaan suurin osa näistä progressiivisen musiikin klassikkobändien muusikoista ajatteli tehdessään musaa, että mitä sellaista voitaisiin kehittää, jota ei kukaan arvaa tai osaisi odottaa; eli että se ei ole itseisarvo vaan mieluummin annetaan mennä; koukut ja kikat tulevat mukana.

Nimenomaan.
http://www.mikseri.net/kiasma
18is9
12.03.2004 11:00:27

Nykyjään on vaikea tehdä progressiivista musaa, kun tuntuu, että kaikki on jo keksitty.

Taikka sitten edistyksellistä ja uutta musiikkia kutsutaan vaikka teknoksi taikka räpiksi taikka vaikka nu-metalliksi. Ja vanhat muumiot jotka ovat jo pudonneet kehityksen kärryiltä ajat sitten haukkuvat uutta ja edistyksellistä musiikkia sietämättömäksi jumputukseksi ja vannovat YYZ:n nimeen!
"Snoochie boochies, or whatever the fuck we use to say" - Jay
Huevos
12.03.2004 11:29:35

no, okei kärjistin asiaa. kukaan täällä ei varmaan kuitenkaan kiellä sitä etteikö yllättäminen ollut ainakin alkuaikoina tärkeä elementti progessa.
JanneRBX
12.03.2004 11:48:50
Ekana varmasti voi kuunnella vaikka levyjä hemispheres, grace under pressure, 2112... Moving pictures on ietlläkin vasta tilauksessa, mutta on jo valmiiksi osittain tieto siitä, että levy on mahtava
Huevos
15.03.2004 13:04:54

no wittu...just eilen kuuntelin rushia ja nehän rokkaa ihan kympillä. poppis progea.

toimii.
Juopa
15.03.2004 20:53:11
Kuunnelkaapa vaikka Cygnus X-1 ja Cygnus X-1 Book II, jos progempaa Rushia haluatte kuulla. En usko että paatuneinkaan proge-hihhuli sulattaa noita ekalla kuulemalla.
ercciman
16.03.2004 08:32:35 (muokattu 16.03.2004 08:32:56)
Kuunnelkaapa vaikka Cygnus X-1 ja Cygnus X-1 Book II, jos progempaa Rushia haluatte kuulla. En usko että paatuneinkaan proge-hihhuli sulattaa noita ekalla kuulemalla.

Cygnus X-1 on mestariteos.
Saman levyn A Farewell to Kings ja Xanadu kuuluvat myös Rushin parhaimmistoon IMO
aaargh hahahh yeah
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)