Aihe: 2x12" bassokaappi? | 1 |
---|
|
Erinäisiä vuosia kestäneestä bassonläpsyttelystä huolimatta olen edelleen vailla vakinaista vahvistinta. Ja joskus tee-se-itse -kärpäsen puremaksi joutuneena olen tietty alkanut pyöritellä mielessäni ajatusta kaapin tuusaamisesta ite jonkun vielä tulevaisuudessa siintävän (tod. näk. trankku-) nupin kaveriksi. Voishan sitä tietty ostaa valmistakin, muttaku. Aatoksissa ei kajasta rantasauna, vaan vempele, mitä kehtais käyttää kerrostaloasunnossakin, mutta ehkä myös tarvittaessa reeniksellä. Asia on vasta ajatuksenpyörittelytasolla, ja etenee konkreettisiin toimenpiteisiin jos etenee. Vanhojen ketjujen katsauksen perusteella väki tekee bassolle useimmiten näemmä 4x10" ja 1x15" pömpeleitä. Mistä seuraa tarkentava ja mahdollisesti tyhmä kysymys: Onko jokin tietty syy, miksei yhdistelmää 2x12"? Parissa keskustelussa yhdistelmä mainittiin kyllä jopa positiivisessa valossa sivulauseessa, mutta en ainakaan onnistunut löytämään ketjua, jossa joku olisi tuon kaltaisen tehnyt. "Oh my dog...
Oh Long John...
Oh Long Johnson...
Oh Don Piano...
Why I eyes ya...
All the live long day." -kissa | |
Jees Itteä kans kiinnostais kovasti rakentaa tollanen reilun kokonen 2x12 kaappi juurikin bassokamoille. Tarttis saada yks kätevän kokonen kaappi, josta sais kuitenkin laajan taajuus vasteen. Ainakin tuo EBSn sellanen classic212 kaappi vaikuttas speksien puolesta täyttävän tarpeeni. DIY on kuitenkin elämäntapa ja pakko ois tehä ite. Oon kattellu eri valmistajien kaappien mittoja ja muita specsejä ja selaillu foorumeilta aihetta. Ilmeisesti nuo Fenderin 2x12 Bassman kaapit on oikeesti paskoja bassokamoiks vaikkakin 4x12 on ihan toimiva. pienempää on vissiin tehty sen verran paskoilla mitoilla. Pienen tutkinnan jälkeen oon tullu siihen tulokseen, että voisin lähtee tekemään härskisti kopiota Aguilarin tai EBSn 212 kaapista. Ajatus rupee oleen valmiina ja enää puuttuu toteutus. Ongelmana on enää, että mitkä olis hyvät elementit. Itsehän en pidä musiikista.
Tutkin sitä. | |
Muun muassa elementtiasioita itsekin olen selaillut, mutta aihe basso- vs. yleiskaiutin hieman hämää. Uraltonelta löytyy näemmä kaksi vaihtoehtoa 12" elementeissä, Celestionin BN12 ja Eminencen Basslite S2012. Saksankaupasta sitten enemmänkin, joskin siellä useissa elementeissä on mainittuina käyttökohteina myös kiipparit, kitaracombot, klubien äänentoisto jne, ja bassopömpeli mainitaan yhtenä mahdollisista käyttökohteista (Eminence Beta-12, Delta 12, gamma 12...). Tämä toki panee epäilemään, etteivät liene just nimenomaan bassokaappiin suunniteltuja. Onko noissa elementeissä ihan oikeasti bassokäyttöön kelpaavia vaihtoehtoja, vai kannattaako ne jättää uumoilujen ulkopuolelle täysin? Hiljoksilleen homma etenee, kun nollasta lähtee...:D "Oh my dog...
Oh Long John...
Oh Long Johnson...
Oh Don Piano...
Why I eyes ya...
All the live long day." -kissa | JPHe 23.06.2010 10:07:53 (muokattu 23.06.2010 10:30:17) | |
|
Bassokaappi on itsellänikin vielä tekemättä. 12" elemettejä ei taideta hirveesti suosia. Tuo herätti mielenkiinnon http://www.lean-business.co.uk/esho … ss-guitar-speakers-8ohm-p-1088.html ...johtuen jo lauseesta "Not every player wants a super-clean, high-fidelity bass sound." En tiedä muuten. Tosin isomman vehkeet on enempi mun juttu, kun tein kotisoittoa varten 4x12" kaapinkin kitarallekin. Mitenkähän tuollainen toimii, jossa elementit ei ole päälekäin? http://www.thomann.de/fi/mesa_boogie_powerhouse_2x12.htm Tuo marsun 4x12 on kanssa jaettu kotelon sisäällä kahtia, joten ei 2x12" voi olla huono ratkaisu... http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=VBC%20Cabinets | Mase 24.06.2010 19:50:18 | |
|
Ite kyllä tykkään 12" bassokäytössä. Mun mielestä siitä saa likimain 10" napakkuuden ja 15" alakerran. Hyvä kompromissi siis. Laiskana roudaajana haluan pärjätä yhdellä kaapilla ja päädyin Eden (nemesis) 2x12":seen. kyseessä siis tämä komero(taitaa olla nykyään jo poistunut valikoimista): http://www.basscentre.com/bass-cabs/eden-nemesis-n212rs-cabinet.html Tuumailin myös ite tekemisen mahdollisuutta, mutta kun sai kaupasta hyvän uuden valmiin ~350e:n hintaan(viime syksynä), niin eipä jaksanut/kannattanut ruveta askartelemaan... Jos jossain vaiheessa tekee vielä mieli tehdä kaappi itselle, niin se on sit varmaan fEarful 12/6. Saa kysellä tuuraamaan kitaran/basson varteen. Taustalaulut saa kaupanpäälle. | |
Hommasin Eminencen Deltalitet omiin kaappiproggiksiin. Ideana oli tehdä yläkaappi suljetulla rakenteella, jotta siitä saa tiukemman soundin, ja alakaappi refleksiaukolla, jotta se toistaa vähän alemmas. Mulla on yksi SWR:n 2x12" komero ollut jo useamnman vuoden, ja se on kyllä yksi parhaita kaappeja mitä tiedän. Siinä on perinteiset Deltat kiinni. Itse tykkään ehdottomasti 2x12" kaapeista, varsinkin yksinään käytettynä mainio konfiguraatio. 4x10" ja 1x15" toimii kimpassa, ja varsinkin isoilla stageilla ja jakotaajuudet sun muut hyvin säädettynä, mut niillä on molemmilla niin ääriomanlaisensa asema soundin ulosannissa, etten niitä yksittäin suosi. Toki sitä pienellä ruuvaamisella saa hyvän soundin melkeen mistä tahansa pihalle, 2x12" on aika sellanen plug-n-play -tyylinen ratkasu, vähän rantiksen tapaan. Suosittelen kyllä lämpimästi. 2x12" on myös se etu, että elementtien koko tuntuu jotenkin suosivan säröjen käytttöä. 15" on omaan makun himppasen tuhnu, ja 10" saattaa olla riipivä, mutta 12" soi mukavasti pienellä - tai miksei vähän isommallakin - rosolla. Muutkin efektit käyttätyvät miellyttävän kuuloisesti. | |
pardy: Mulla on yksi SWR:n 2x12" komero ollut jo useamnman vuoden, ja se on kyllä yksi parhaita kaappeja mitä tiedän. Siinä on perinteiset Deltat kiinni. Itse tykkään ehdottomasti 2x12" kaapeista, varsinkin yksinään käytettynä mainio konfiguraatio. Onko tuo SWR:n kappi pillillinen vai ilman pilliä? Kattelin swr:n sivuja ja ilmeisesti molempia ratkaisuja on ollut heillä tarjolla? 4x10" ja 1x15" toimii kimpassa, ja varsinkin isoilla stageilla ja jakotaajuudet sun muut hyvin säädettynä, mut niillä on molemmilla niin ääriomanlaisensa asema soundin ulosannissa, etten niitä yksittäin suosi. Toki sitä pienellä ruuvaamisella saa hyvän soundin melkeen mistä tahansa pihalle, 2x12" on aika sellanen plug-n-play -tyylinen ratkasu, vähän rantiksen tapaan. Suosittelen kyllä lämpimästi. Hmm. Jotain tämän tyyppistä ole salaa mielessäni ynnäillytkin asiasta lueskellessani, se kait ei auta sitten kuin rohkaistua käymään tuumasta toimeen pikkuhiljaa.. Kiitosta tuosta deltalite-maininnasta. Eminencen sivuilla olin orjallisesti käynyt selaamassa vain guitar/bass speakers -osion tajuamatta kurkata tuonne pro audio -puolelle. Pähkäilemiini Bassliteihin verrattuna DeltaliteII:set näyttäisi speksien mukaan vaativan pienemmän pömpelin, ja ovat herkemmät myös, ja toki tehonkesto on parempi. Deltalitet ovat kuitenkin harmillisesti hinnakkaammat kuin basslitet, mikä pistää puntarointiprosessin toiselle vaihteelle. Basslitejäkään ei hirveästi tuolla maailman turuilla ilmeisesti mollattu, mitä kurkkailin, joten pohdittavaa riittää... Onko kenelläkään basslitestä kokemuksia, jotka helpottaisivat päätöksentekoa?:D "Oh my dog...
Oh Long John...
Oh Long Johnson...
Oh Don Piano...
Why I eyes ya...
All the live long day." -kissa | |
sartzan: Onko tuo SWR:n kappi pillillinen vai ilman pilliä? Kattelin swr:n sivuja ja ilmeisesti molempia ratkaisuja on ollut heillä tarjolla? Pillillä, mutta siinä portaatomasti säädettävä potikka sille, ja käytännössä se on aina nollissa. Ei tarpeellinen, elementit toistaa tarpeeksi korkeitakin taajuuksia. | pfl 25.06.2010 22:35:24 | |
|
Mä oon lähtenyt hommaan suoraan PA-elementtien kanssa. Rakensin ensiksi alimitoitetun kaapin kahdelle PD.12SB30 -elementille, sisätilavuutta oli joku 75-80 litraa ja refleksiviritys osui jonnekkin 43-45hz väliin. Homma toimi kuten olin ajatellutkin, eli taajuusvaste alkoi viritystaajuuteen nähden liian pienen tilavuuden takia laskemaan jo jossain 150hz tienoolla loivasti, hieman kuin suljetussa kaapissa, muttei ihan. sama loiva lasku 40hz kohdille saakka jonka jälkeen taajuusvaste lähti laskemaan huomattavasti jyrkemmin. herkkyyseroa 40hz ja 200hz välille tuli jotakuinkin 10dB. Tämä teki kaapista melkoisen selkeän ja napakan oloisen. Nyt olen rakentanut todellisen humppakuution, eli 1x12" kaapin jolla on mittaa 43x43x43cm. Tässä pöntössä on tarpeeksi tilavuutta jotta viritys toimii kunnolla. Tulen rakentamaan sille kaverinkin ja ajelen paria bassoa soitellessa 500w Little Mark Tubella. mokomat kestäisivät täysin huoletta sen 800w version myös. Kuutiolla on painoa elementin kanssa 22kg ja on yksinkertaisen tuennan avulla oikeastaan täysin resonoimaton. Mitattu taajuusvaste ulottuu suorana 45hz asti ja -3dB löytyy jotakuinkin 40-42hz väliltä. Keskialue on tuossa elementissa mukavan kuiva ja napakka, mutta jonkun verran erilainen kuin moderneissa "hifeissä" bassokaapeissa. Hyvänä puolena näitä pystyy hyvin käyttämään PA-subbareina pikkuseteissä, PA subielementtejä kun ovat. Kuutio: http://farm2.static.flickr.com/1224/4733876634_d51a40e7b5_b.jpg Kuten kuvasta näkyy, ovat portit osana tukemassa rakennetta. Porttien päädyt ovat 5mm taaempana etureunaa, joten niihin on mahdollista kiinnittää siististi koko lärvin peittävä verkko. Seuraava askel oli suunnitella sitten samaan tyyliin 2x12" kaappi, jolle kokoa tuli täsmälleen tuplat, 86x43x43cm. Tätä en ole vielä rakentanut, mutta erinäisten kaiutinprojektien takia olen oppinut aika mainiosti arvioimaan simuloinnin päälle oikean virityksen. Refleksikaappeja tehdessä simuloin useimmiten kahdella softalla rinnakkain, tarkistaakseni mitä eri laskumallit antavat Hornresp taajuusvaste 1w/1m puolitilassa, eli lattialla. Ei kannata välittää tippaakaan yli 300hz taajuuksista, nämä simulointimallit eivät korreloi todellisuuden kanssa siellä. http://farm2.static.flickr.com/1205/4733870336_3c21e14ef8_b.jpg Hornresp liikeratasimulaatio 800 watin teholla. http://farm2.static.flickr.com/1411/4733870282_131889abfe_b.jpg WinISD taajuusvaste http://farm2.static.flickr.com/1087/4733870580_528e521728_b.jpg WinISD liikeratasimu 800 watilla. http://farm2.static.flickr.com/1260/4733230621_ed8282fb65_b.jpg Ja kuvaa itse kaapin designista: http://farm2.static.flickr.com/1063/4733230273_49f73a84fb_b.jpg http://farm2.static.flickr.com/1204/4733870222_bdeb485114_b.jpg Tilavuutta on himpun verran yli 100 litraa, tarkempi tilavuus riippuu käytettyjen tukien määrästä, mikä mulla tahtoo aina mennä liioitteluihin (mikä ei ole huono asia) ja viritys on 45hz. Jos jotakuta kiinnostaa lähteä kokeilemaan niin voin pistää tarkempia mittoja kun ehdin. Rakenne ei oikeasti ole mitenkään vaikea vaikka kuvissa saattaa näyttää hieman sekavalta. | |
Mitäs sitä muuta ihminen tekisi silloin kun gradu hehkuu syyttävästi auki wordissä, kuin jatkaisi kajaripohdintaa... Sittemmin tapahtunutta: Perheenlisäystä on tapahtunut nupin (GK Backline 600) ja elementtien (2 x eminence delta 12 LF) verran. Kohtalo johdatti apajille mnetin torille ja huuto.nettiin. Sain Win ISD Pro:n kehräämään mäkilläni, ja erinäisiä mittoja kokeilleena sekä asiasta ympäri nettiä lueskelleena on miulla yllättäen edelleen pari pöljää kysymystä. Niihin liittyen diashowna WinISD:n näkemys teoreettisesta kaapista 55Hz viritystaajuudella, 120 L tilavuudella ja 300 W tehoa tarjoiltuna: http://s180.photobucket.com/albums/ … otivalo/winisd/?albumview=slideshow 1) Xmax. Lyhyesti sanottuna, kuinka minun pitäisi suhtautua tuohon xmaxin ylitykseen tuolla alempien taajuuksien päässä? Pidemmästi sanottuna: Ruukataanko bassokitarakaappien tapauksessa käyttää esim. jonniimoista ylipäästösuodinhässäkkää elementin suojelemiseksi viritystaajuuden alapuolella iskevältä elementin vauhkoontumiselta? Vai onko kyseessä enempi teoreettinen mahdollisuus tuolla alataajuuksilla säröytymiseltä tai elementin pohjaamiselta? Omissa käppyröissäni xmax (4,8mm) ylittyy alaspäin mentäessä n. 47 hertsin paikkeilla. Toki tästä on vielä matkaa valmistajan ilmoittamaan 13,5mm xlim arvoon, joka saavutetaan WinISD:n mukaan n. 32 hertsissä. Elementin itsensä käyttökelpoinen taajuusalue alkaa valmistajan ilmoituksen mukaan 44 hertsistä. Ja jossakin sanottiin, että liikepoikkeama kannattaa pitää xmax + 10% alapuolella, eli tuon matematiikan mukaan 5,3 mm olisi vielä toleranssin rajoissa. Olen ymmärtänyt myös, ettei bassokitarakaapeilla ole tarkoitus ulottua niihin perustaajuuksiin, koska rokki löytyy ensimmäisistä kerrannaisista. Kuitenkin käppyrä pisti noviisin miettimään, että jos täräytän D:hen viritetystä bassostani ilmoille sen D:n (n. 37Hz), niin aiheuttaako tuo liikepoikkeamakäyrän alapää huolenaihetta tai rutinaa soundiin? Informaatiotulvasta löytyi joltakin sivulta myös arvio, että WinISD laskisi liikepoikkeaman jollakin tavalla yläkanttiin, mutta suurta konsensusta en tälle näkemykselle löytänyt. 2) Taajuusvaste Taajuusvastekäyrässäni (kaipa tuo on taajuusvaste tuo Transfer Function Magnitude) miulla näyttäisi näillä strategisilla mitoilla olevan +2dB korostuma tuossa välillä 78-94 dB. Onko se huono juttu, pitääkö siitä päästä eroon? Muita merkkipaaluja vastekäyrästä ovat -6dB @ 45Hz, -3dB @ 51 Hz ja 0dB @ 60Hz. 3) Impedanssipiikit Ne käyvät 54 ohmin ja 47 ohmin tuntumissa. Onko noista olemassa ohjenuoraa, minkälaisiin lukuihin pitäisi tähdätä? Eminencen omassa dokumentaatiossa yhden elementin bassokaappiesimerkissä piikit ovat 45 ja 47 ohmin huitteilla. 4) Ylipäänsä: Olen WinISD:ssä tiirannut nyt lähinnä elementin liikepoikkeamaa, taajusvastetta ja portin ilmavirran nopeutta, koska näistä on vastaan tulleissa bassokaappiaiheisissa teksteissä voittopuolisesti ollut puhetta. Olenko ylenkatsonut jonkin erittäin tärkeän kaavion? Tönäskää noviisia oikeaan suuntaan, niin joku päivä vielä rupean sahaamaan vaneriakin... "Oh my dog...
Oh Long John...
Oh Long Johnson...
Oh Don Piano...
Why I eyes ya...
All the live long day." -kissa | |
Kuitenkin käppyrä pisti noviisin miettimään, että jos täräytän D:hen viritetystä bassostani ilmoille sen D:n (n. 37Hz), niin aiheuttaako tuo liikepoikkeamakäyrän alapää huolenaihetta tai rutinaa soundiin? Informaatiotulvasta löytyi joltakin sivulta myös arvio, että WinISD laskisi liikepoikkeaman jollakin tavalla yläkanttiin, mutta suurta konsensusta en tälle näkemykselle löytänyt. Omalla kaapillani veivaan D- / Dropped-C -vireissä, ja hyvin toimii. Ei rutise. | |
pfl: http://farm2.static.flickr.com/1204/4733870222_bdeb485114_b.jpg Kuvan mukaan refleksikanavat ulottuvat etuseinästä takaseinään. Tällöin ne eivät ole ollenkaan yhteydessä itse koteloon, jolloin se on siis suljettu. Onko tossa rakennekuvassa joku bugi? | |
Tatu great: Tarttis saada yks kätevän kokonen kaappi, josta sais kuitenkin laajan taajuus vasteen. --- DIY on kuitenkin elämäntapa ja pakko ois tehä ite. Noilla vaatimuksilla heitän esille fEarfulit, joita voin omakohtaisesta kokemuksesta suositella lämpimästi ;) http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=180308&co=60 | |
himppe: Kuvan mukaan refleksikanavat ulottuvat etuseinästä takaseinään. Tällöin ne eivät ole ollenkaan yhteydessä itse koteloon, jolloin se on siis suljettu. Onko tossa rakennekuvassa joku bugi? Vaikkei kysymys ollutkaan mulle suunnattu, niin vastaan silti. Jos katot tuota taaimmaista refleksikanavaa, niin näkyy ehkä selvimmin, ettei se ihan takaseinään asti ulotu, kun taka- ja sivuseinien liitoskin näkyy. | |
Volle: Vaikkei kysymys ollutkaan mulle suunnattu, niin vastaan silti. Jos katot tuota taaimmaista refleksikanavaa, niin näkyy ehkä selvimmin, ettei se ihan takaseinään asti ulotu, kun taka- ja sivuseinien liitoskin näkyy. Katos, niin muuten onkin! Katsoin siis kuvaa huolimattomasti. | |
Jatkan, kerta aloitinkin. Vielä ei ole puutavaraa hankittu, mutta mahdollisille joskus vastaisuudessa ketjua lukeville linkitän tämän bassopuolen keskusteluketjuun, jossa myös kysyin tarkennusta tuon winISD:n käyttöön suunnittelun apuna, koska siellä näytettiin asiasta keskustellun enemmän kuin täällä soitinrakennuspuolella. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=192659&o=0end on ketjun osoite. Näin se homma pikkuhiljaa etenee... Fearfuleja olen kurkkinut myös jossakin vaiheessa tässä välillä, ja jos jonkun pömpelin teen myöhemmin vielä, niin se voisi olla jokin noista. "Oh my dog...
Oh Long John...
Oh Long Johnson...
Oh Don Piano...
Why I eyes ya...
All the live long day." -kissa | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|