Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 5400 rpm kovalevy äänityskäyttöön?
1 2
Spiral
16.06.2010 11:22:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites toimii 5400 rpm kovalevy äänityskäytössä?
Äänittelen lähes pelkästään kahta kanavaa kerralla.
 
Eli jos pitäisi valita, kumman ottaisitte, koneen jossa
- 7200 rpm kovo mutta 6gb muistia vai
- 5400 rpm kovo mutta 8gb muistia?
 
Tietenkin kumpaakin voi joskus sitten päivittää jne.
 
Antti1
16.06.2010 12:28:50 (muokattu 16.06.2010 12:29:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nopeampi kovo ja vähempi muistia. Hitaammalla kovolla et tee jatkossakaan "mitään".
 
Tuollainen muutaman raidan pyörittely tosin menee hitaammallakin ihan hyvin, väittäisin. Se pyörimisnopeus ei edes ole kuin osa totuudesta, se pelkästään ei riitä kertomaan kovalevyn vauhdista.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
jPekka
16.06.2010 13:06:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen äänittänyt 5400 rpm levyllä ongelmitta viittä raitaa yhtä aikaa: tosin äänitettävällä rumpalilla oli kuuntelussaan ainoastaan midiä, joten yhtään kuunteluaudioraitaa ei ollut käytössä.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
lindo
16.06.2010 14:21:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys herää: mistä saa vielä 5400 rpm levyjä? Eikö ne nopeemmat ole jo ollu markkinoilla ties kuinka kauan?
 
Rok rok
JPQ
16.06.2010 17:07:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

5400rpm levyjä en suosittele kun toistelin tässä mini macin sisäiseltä kovalevyltä logicin malli projektia pykähti tietyssä kohtaa aina mutta kun laitoin projektin ulkoiselle 7200rpm kovalevylle meni ihan nätisti. jos on toistettavia raitoja silti enempi kuin 2 niin en voi suositella ja tuo kuitenkin mielikuvani mukaan aika yksikertainen projekti.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
samulirask
16.06.2010 18:23:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm... Aika jännä juttu että minulla pyörii koko lailla erinomaisesti nuo MacBookin omalle kovalevylle tehdyt projektit, joissa raitoja 25-30. Minullakin on firewire-levy olemassa, mutta havaitsin että tarvetta sille ei ollut kuin varastotilaksi. Johtuisiko sitten käyttämästäni näyttöönottotaajuudesta, joka on vissiin nyt vain 24/44, ja taisi se joissain projekteissa olla 16/44kin.
Naq
16.06.2010 18:30:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullakin macbook nauhottaa mukisematta 20-raitaisia 44kHz/24bit livetaltiointeja 5400rpm levyllä. Toistaa myös 40 raitaa samaa kamaa sekä win/cubase että OSX/logic -yhdistelmillä.
 
JPQ
16.06.2010 18:38:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samulirask: Hmm... Aika jännä juttu että minulla pyörii koko lailla erinomaisesti nuo MacBookin omalle kovalevylle tehdyt projektit, joissa raitoja 25-30. Minullakin on firewire-levy olemassa, mutta havaitsin että tarvetta sille ei ollut kuin varastotilaksi. Johtuisiko sitten käyttämästäni näyttöönottotaajuudesta, joka on vissiin nyt vain 24/44, ja taisi se joissain projekteissa olla 16/44kin.
 
jaaha mulla 24/44khz projektin asetuksena tosin logicin biisi ei ole vain audioraitoja mielestäni. ps. mitenhän välimuistien koot levyissä vaikuttaa eli selittääkö se samapa se kuhan toimii muuten ihan mallikkaasti sanoisin.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JR
16.06.2010 19:05:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nopeempi varmaan parempi. However:
Mulla on 5400rpm macbook prossa. 7 raitaa useinkin yhtäaikaa menee heittämällä.
Mixauksessa ollut 28 raitaa, ihan hyvin skulas.
 
"Milk can hurt you"
samulirask
16.06.2010 20:57:50 (muokattu 16.06.2010 20:58:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JR: Nopeempi varmaan parempi.
 
Tämä lienee hyvä yhteenveto. Koneenkin levyllä (5400rpm) moni pärjää, mutta ei nopeampi levy ainakaan haittaa. Sama varmaan pätee USB- ja firewire-liitäntöihin. Veikkaisin että USBia pitkin moni projekti tulisi ihan nätisti, mutta firewire olisi parempi.
4lp1
23.06.2010 13:30:59 (muokattu 23.06.2010 13:31:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki voi tehä sillai jännästi, et jos rahaa irtoaa vielä vähäsen, niin hommaa enemmällä muistilla varustetunkoneen ja repii sieltä 5400:sen pois. Sitten ostaa verkkokauppa.com:ista ulkoisen kovalevykotelon (e.g. sata -> USB), tunkee vanhan kovon sinne, ja hommaa koneeseen uuden 7200:sen levyn.
 
Tai sitten jättää tuon 5400:sen sisälle, ei selvinnyt oliko pöytäkone vai läpystin.
Niin sitten olis backup-osio jo kasassa kanssa. Sitten vain automatiosoi varmuuskopiot, niin saa se 7200:nen rauhassa lahota.
 
MacBook Q1/09 || 2GHz, 2Gb, 250Gt/7200RPM Intel C2D E6750 2,7Ghz, 4Gt, 500Gt + 200Gt ___ Pitkä letti ja kitara, loppu sujuu kuin itsestään!
Adny
25.06.2010 21:51:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitetääs omakin mielipide nyt tähän, eli veikkaisin tuon 5400 RPM lätyn olevan kyllä riittävä ilmoitettuihin vaatimuksiin. Kuitenkin kun nyt kysytään periaatteessa pienempää pahaa kahdesta vaihtoehdosta (muisti vs. RPM) niin kallistuisin ehkä itse tuohon 7200 RPM kovoon ja 6 gigan muistiin. Luulisin että 6 gigaa on kuitenkin aika riittävä määrä vaatimuksiin nähden (?), ja itse panostaisin siis tässä tilanteessa kovoon.
 
Cornflake
25.06.2010 22:33:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla otti muistaakseni tollanen 5400 ulkoinen USB-lätty 12 raitaa @ 24/44, pitkässä juoksussa. Sit +12 alko pätkiin. Äänittäessä siis, eikä yhtään ulospäin, ineen vaan. Miksaillessa en ole kokeillut.
 
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
JPQ
26.06.2010 02:10:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Adny: Heitetääs omakin mielipide nyt tähän, eli veikkaisin tuon 5400 RPM lätyn olevan kyllä riittävä ilmoitettuihin vaatimuksiin. Kuitenkin kun nyt kysytään periaatteessa pienempää pahaa kahdesta vaihtoehdosta (muisti vs. RPM) niin kallistuisin ehkä itse tuohon 7200 RPM kovoon ja 6 gigan muistiin. Luulisin että 6 gigaa on kuitenkin aika riittävä määrä vaatimuksiin nähden (?), ja itse panostaisin siis tässä tilanteessa kovoon.
 
luulen minäkin useimpien projektien kanssa menevän näin.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
lindo
27.06.2010 10:21:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Adny: Luulisin että 6 gigaa on kuitenkin aika riittävä määrä vaatimuksiin nähden (?), ja itse panostaisin siis tässä tilanteessa kovoon.
 
Kertokaa (tyhmälle) mihin tarvitsee 8 gigaa muistia?
Kokeilin laittaa 6 Addictive Drumsia rullaamaan yhtäaikaa, ja sain muistia menemään 2,4 gigaa.
Itse en kauheesti muita softainstrumentteja edes käytä eli en tiedä viekö jotkut Viennat jne. paljonkin muistia, mutta jotenkin kuulostaa tuo 8 gigaa vähän ylimääräiseltä.
 
Musta on jotenkin hupaisaa miten tavallisille Facebook surffaajille myydään nykyään koneita joissa 6GB muistia, 1TB kovo, ja vielä joku tykki näyttis.
 
Rok rok
Harrastelija
27.06.2010 13:43:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lindo: Kertokaa (tyhmälle) mihin tarvitsee 8 gigaa muistia?
Kokeilin laittaa 6 Addictive Drumsia rullaamaan yhtäaikaa, ja sain muistia menemään 2,4 gigaa.
Itse en kauheesti muita softainstrumentteja edes käytä eli en tiedä viekö jotkut Viennat jne. paljonkin muistia, mutta jotenkin kuulostaa tuo 8 gigaa vähän ylimääräiseltä.
 
Musta on jotenkin hupaisaa miten tavallisille Facebook surffaajille myydään nykyään koneita joissa 6GB muistia, 1TB kovo, ja vielä joku tykki näyttis.

 
Otetaanpa muistikuva meikäläisen hamasta nuoruudesta...
 
Pelit lehdessä suositeltiin 16 megaa muistia ja todettiin että vaikka 32 megaa tuntuukin aika utopistiselta niin ei sekään ehkä jossain välissä enää ihan turhaa ole :)
 
4 gigaa on jonkun ajan päästä minimi, 8 gigaa tällä hetkellä lisää käytön sulavuutta kummasti vaikkei ihan joka paikassa vielä pakollista olekaan.
 
Teran kovo on melko pian täynnä, ohjelmien koot kasvaa sitä mukaa kun tila lisääntyy, joten tilan kasvun mahdollisuus on käytännön tasolla kuluttajalla melkein plus miinus nolla.
 
Pelaaminen ollakseen sujuvaa vaatii aina vaan tykimmän näyttiksen, vaikkei kyse olisi kuin perus räiskinnöistä tai etenkin juuri ne vaativat sen...
 
Joten ei se 6 gigaa muistia mikään turha musakäytössäkään ole.
Silti ottaisin mielummin 7200 rpm kovon ja vähemmän muistia aluksi koska musakäytössä se on huomattavasti näppärämpi kuin 5400.
 
Itse asiassa näin teinkin kun viimein sain väsättyä itselleni uuden musakoneen, muisti on toistaiseksi 4 gigaa ja kovo on sen 7200 rpm.
 
Oikeastihan facebook surfaajille riittää miniläppäri kunhan netti on muualla kuin 387 kb tikun päässä, mutta markkinointi on markkinointia...
 
Harrastelija
 
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen..... "Ota aina pommi mukaasi lentomatkalle -- todennäköisyys sille, että lentokoneesta löytyy 2 pommia on häviävän pieni!"
Cornflake
27.06.2010 19:23:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lindo: Kertokaa (tyhmälle) mihin tarvitsee 8 gigaa muistia?
 
Mä ainakin tarviin. Esmes. tykkään nauhoitella bänditreenejä ja keskimäärin jossain 4 - 6 gigan tienoilla on ~15 raidan treeniprojektin koko. Jos pidemmät, niin toi 8 paukkuu helposti, varsinkin jos laiskottaa eikä jaksa kokoajan katkoa nauhoitusta biisien välillä.
 
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
lindo
29.06.2010 14:45:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harrastelija: Otetaanpa muistikuva meikäläisen hamasta nuoruudesta...
 
Pelit lehdessä suositeltiin 16 megaa muistia ja todettiin että vaikka 32 megaa tuntuukin aika utopistiselta niin ei sekään ehkä jossain välissä enää ihan turhaa ole :)

 
Aika utopistiselta kuulostaa juu :D 32megaa, hehee. Mun ekassa koneessakin oli sentään 64 megaa.
 

 
4 gigaa on jonkun ajan päästä minimi, 8 gigaa tällä hetkellä lisää käytön sulavuutta kummasti vaikkei ihan joka paikassa vielä pakollista olekaan.
 
Voi ehkä olla sillon ku MS tekee taas uuden käyttiksen, joka vien sen 6 gigaa. Mulla on 4 ja tuntuu normaalikäytössä ylimääräiseltä.
Duunailen paljon videoita ja siihen riittää vaan kunnon prossu. ... mun tapauksessa ainakin.
 

 
Oikeastihan facebook surfaajille riittää miniläppäri kunhan netti on muualla kuin 387 kb tikun päässä, mutta markkinointi on markkinointia...
 
Vieressäni oleva kauniimpi osapuoli: Athlon XP1800, 1GB DDR1, 12GB kovo jne herkkuja. Ei valita. :D
 
Rok rok
lindo
29.06.2010 14:46:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cornflake: Mä ainakin tarviin. Esmes. tykkään nauhoitella bänditreenejä ja keskimäärin jossain 4 - 6 gigan tienoilla on ~15 raidan treeniprojektin koko. Jos pidemmät, niin toi 8 paukkuu helposti, varsinkin jos laiskottaa eikä jaksa kokoajan katkoa nauhoitusta biisien välillä.
 
Ok, unohdin nää moniraitaäänitykset kun itse äänitän lähinnä yhtä raitaa kerrallaan.
 
Rok rok
CPU
29.06.2010 16:55:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lindo: Aika utopistiselta kuulostaa juu :D 32megaa, hehee. Mun ekassa koneessakin oli sentään 64 megaa.
 
Noob. Meikäl oli 4 megaa, ja se oli poikkeuksellisen paljon sillon.
 
K.
 
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «