Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Levyhylly digitaaliseksi ja ääni ulos stereoista
1 2
slowdive
10.06.2010 17:38:47 (muokattu 10.06.2010 17:41:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä on varmaan puhuttu monesti, mutta kun ei nyt löydy niin puhutaanko täällä vähän lisää..
 
Olen tässä puolileikillään miettinyt koko levyhyllyn (pikkuisen vajaa tuhat CD:tä) siirtämistä fileiksi johonkin mistä niitä voisi kuunnella, ja tarvisi vinkkejä missä nyt mennään tällä alalla kun en ole yhtään kartalla tässä jutussa.
 
Ensinnäkin, mikä olisi nopein ja paras keino tehdä tuo homma? Tähän asti vähäiset työmatkamusat siirtänyt ihan vaan Windows Media Playerilla ja se kyllä ihan kestää aikaa sekin jo per levy.
 
Toisekseen, olen kuitenkin siinä mielessä oldschool-levynkuuntelija että en halua selata 40000 biisiä vaan tutustua/kuunnella levyihin ihan kokonaisuuksina. Mikä siis olisi paras laite tai systeemi että homma pysyy ns. kasassa, käyttö miellyttävää jne. Entä varmuuskopiointi, miten ja millä?
 
Kolmanneksi, haluaisin siitä vehkeestä riippumattoman tästä perheen tietokoneesta. En halua istua aina koneella kun kuuntelen musiikkia, vaan aikomus on joka tapauksessa jatkaa musiikinkuuntelua ns. perinteiseen tyyliin, ja tarkoitus on sijoittaa lähitulevaisuudessa stereoihin ja vinyylisoittimeen, joten samalla voisi tuonkin asian järjestää vastaamaan näitäkin tarpeita, ja mahdollisesti päästä eroon levynvaihtohommasta CD:itten osalta.
 
Eli vinkkejä, linkkejä, laitesuosituksia jne.
Kiitti.
 
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (Bob Marley)
ganesha
10.06.2010 19:05:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse aikanaan siirsin n. 800 cd:tä Windows Media Playerillä, ja kyllähän siinä vierähti useampi viikko kun niitä iltaisin nysväsi menemään. Mut nyt ne on tuolla ulkoisella kovolla (itse asiassa kahdella, backuppina)...
 
Kävi kuitenniin sillä tavalla, että PC levisi ja siirryin Mac-käyttäjäksi, ja jotenkin tuo iTunes vituttaa sen verran, ettei tule kuunneltua kovolta, mielummin kaivaa levyn hyllystä ja pistää soimaan.
 
Mut en kyl keksi miten tuon voisi tehdä toisin, kuin fyysisesti kopioimalla ne levyt koneelle...
 
nykyään noita levyjä on jo yli tuhat eikä jaksa enää.
 
ei vaan jaksais.
 
viina. hanuri. ja naiset.
arsu
10.06.2010 20:46:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitset siis kovalevysoittimen. Tai ulkoisen kovalevyn + vahvistimen / hifijärjestelmän joka tukee sitä. En ole minäkään asiaan perehtynyt sen enempää, mut tiedän että noita on olemassa. Jos levyjä olisi vähemmän, kävisi isomuistinen ipod liitettynä mihin tahansa härveliin jossa on ipod-telakka. Mut noin isoon määrään kovalevy. Tässä nyt jottain asiasta:
 
http://www.musiikin.com/digitalnew.htm
 
Nämä varmaan maksavat hunajaa, mut niin yleensä jos laitteistostaan haluaa kelpo soundia ulos. Levyjen siirto näihinkin voi olla työlästä, mut eipä sitä tarvitse tehdä kuin kerran.
 
gandar
10.06.2010 21:13:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näillä alkuun:
http://hifiharrastajat.www25.zoner- … iakas.fi/forum/index.php?board=49.0
 
Ceci n'est pas une signature
Mikaelo
10.06.2010 23:17:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: siirryin Mac-käyttäjäksi, ja jotenkin tuo iTunes vituttaa sen verran, ettei tule kuunneltua kovolta, mielummin kaivaa levyn hyllystä ja pistää soimaan.
 
Oon kuullu että peesee-käyttäjillä on Itunesiin menny hermo, mutta tää on eka kun mäkkikäyttäjältä moista kuulen.
 
Mikäs siinä?
 
Sä oot pelottavan näkönen - Rocco Longfella ,Romantikkoitkijät #41
Xingu
11.06.2010 00:43:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokaikisen levyn reilusta kuudestasadasta olen Windows Media Playerilla vuosien saatossa laittanut digitaaliseksi 320kbps mp3-muotoon. Olen tehnyt sitä sitä mukaa kun levyjä on tullut hommattua, eli yhtä pidempää sessiota ei ole levyjä laittaessa vierähtänyt.
 
Itsellä on tähän soittopulmaan ratkaisuksi löytynyt Logitechin Squeezebox. Kyseessä on siis pieni suorakulmion muotoinen laite, joka soittaa langattoman netin kautta mp3/wma/flac/aac/yms.-tiedostojani koneeltani/ulkoiselta levyltäni. Läppärilläni on asennettuna Squeezecenter-niminen ohjelma, joka hakee filet hakemistosta ja kommunikoi wlanin kautta boxin kanssa. Vaihtoehtoisesti laite soittaa usbin kautta myös suoraan levyltä. Laitteessa voi näytön avulla selailla nopeasti kirjastoa ja pistää musiikkia soimaan stereoista. Laitteessa etuna helppokäyttöisyyden lisäksi myös laaja Internet-radio, muistikortinlukija sekä optinen lähtö, josta saa rca:ta parempaa ääntä ulos. Verkkokauppa.comista saa uusinta mallia, Squeezebox Touchia 260 eugeneen. Kannattaa tsekata, ainakin itsellä toiminut todella mainiona ratkaisuna tässä asiassa.
 
"Tämän päivän musiikkia osataan arvostaa kunnolla vasta 20 vuoden päästä. Tosin 95% siitä on ehditty unohtaa siihen mennessä." - D. Townsend
arsu
11.06.2010 18:16:51 (muokattu 11.06.2010 19:21:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiennytkään et ipodiakin saa jo 160 gigasena. Ja suurimpaan osaan uusimpia vahvistimia saa ipodin kiinni. Ja kaikennäköisiä erillisiä telakoitakin on. Mahtuu tuohon 160 gigaan nyt jo hyvälaatuisenakin muutama levy...
 
Ja sit on vielä esim. Geneva:
 
http://fi.genevalab.co.uk/default.htm
 
E: laitetaan nyt tuollainenkin:
 
http://www.mrhifi.fi/iwc/index.php4?page=productinfo&prod_code=8630
 
slowdive
11.06.2010 19:35:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sit on vielä esim. Geneva:
 
http://fi.genevalab.co.uk/default.htm

 
Tuo on kyllä aika tyylikäs. Kehuvatkin vielä mitä nyt pikaisesti googlailin.
Mitenhän lie LP-soittimen yhdistäminen esim. tuohon malliin M tai L?
 
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (Bob Marley)
ganesha
11.06.2010 20:58:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikaelo: Oon kuullu että peesee-käyttäjillä on Itunesiin menny hermo, mutta tää on eka kun mäkkikäyttäjältä moista kuulen.
 
Mikäs siinä?

 
Windows Media Playeriin tottuneelle liian kommervenkki käyttöliittymä. Me not like.
 
viina. hanuri. ja naiset.
Klezberg
11.06.2010 23:10:25 (muokattu 11.06.2010 23:12:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väsäsin muutama vuosi sitten itse taskukirjan kokoiseen pc-rautaan linuxin päälle olohuoneserverin, jonka kytkin stereoihin ja jonne siirtelin mp3:t ja virittelinpä sen myös soittelemaan nettiradioita. Säädin siihen vielä selainpohjaisen käyttöliittymän jolla pystyin kotonani miltä tahansa koneelta, ja kännykältäkin, valitsemaan mitä kuuntelin. Hyvin toimi, kunnes kone petti. Tekohengityskään ei auttanut. Itse asiassa niitä meni ajan oloon kaksikin.
 
Menin ostamaan sitten mac minin ja virittelin siitä vastaavan. Tykkään olohuoneessa tuommoisista koneista jotka ovat pieniä ja hiljaisia. Macciin sain kyllä siirrettyä koko mp3-kirjaston.
 
Mutta eiköhän kaupasta saa valmiita ratkaisuja. Itse tykkään säätää, saan samaan koneeseen muitakin juttuja pyörimään.
 
Ja kun kotona eri koneet ovat samassa lähiverkossa, niin kyllähän windows-koneen media playerin saa käyttämään samoja mp3-faileja.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Jokapaikanapina
11.06.2010 23:36:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semisti ohi aiheen, mut iTunes on mun mielestä helkkarin hyvä. Ja mun about 200 levyä vie vajaa 20 gigaa.
 
jPekka
12.06.2010 01:03:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokapaikanapina: Semisti ohi aiheen, mut iTunes on mun mielestä helkkarin hyvä. Ja mun about 200 levyä vie vajaa 20 gigaa.
 
Itsekin olen tullut kohtuullisen hyvin toimeen (Windows-)iTunesin kanssa. Ja meidän puolisentoistatuhatta albumiamme vievät hiukka vajaa viissataa gigaa kotiverkkokovalevyltä. Yksi iTunesin hyviä puolia on nimittäin häviötön pakkaus (joka puristaa tiedostokoon noin puoleen waveista, mutta säilyttää äänenlaadun).
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
kojones
12.06.2010 10:56:37 (muokattu 12.06.2010 10:58:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie tein vastaavan operaation, Mac Minin optisesta äänilähdöstä ääni valona DA-muuntimelle, josta sitten analogisena vahvistimelle. Äänenlaatu ei harmita, ja iTunesissa on kiva selailla levyjä kansien perusteella. Eikä oo enää tarvetta massiivisille CD-hyllyille.
 
E: Ja varmuuskopiotkin tulee automaattisesti Time Machinella.
 
MrShaft
12.06.2010 11:09:06 (muokattu 12.06.2010 11:10:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä teen sitä mukaa kuin kuuntelen. Eli kun huomaan, että haluan kuunnella jotain:
 
1) Tökkään CDn mäkkiin sisälle,
 
2) iTunes etsii jokaiselle raidalle biisien, albumin, esittäjän säveltäjän tms. tiedot sekä kansitaiteen, ja
 
3) samalla kun levyä kuuntelen, se myös downloadautuu iTunesiin.
 
En ymmärrä kuinka tämä voisi enää tulla helpommaksi.
 
Ainoa vaiva on omakustanteet tms. joiden nimitietoja ja kansitaiteita iTunes ei löydä netistä. Sitten ne täytyy syöttää vaivalloisesti itse, mutta tuo ongelma lienee joka softassa.
 
MrS
 
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
Jokapaikanapina
12.06.2010 13:00:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iTunesissa on kans tietty se hyvä puoli et mun kaltaiselle tilasto(yms)runkkarille on kaikkee kivaa esim. levynkannet, säveltäjät, julkasuvuodet ja sanotukset mahdollista lisätä kappaleeseen. Niinku tossa yllä kyllä jo taidettiinki mainita
 
slowdive
12.06.2010 13:21:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iTunesilla lähdin levyjä siirteleen. Aikaahan tämä tulee ottamaan, mutta mitäpä sitten.
 
Kaikkia kansiahan tuo ei löydä, esim. Kissin Dressed to Kill just parhaillaan jäi ilman kuvaa :o
 
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (Bob Marley)
Wahi
12.06.2010 13:38:53 (muokattu 12.06.2010 13:39:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saako noita levyjen kansia iTunesiin muuten kuin kirjautumalla iTunes Storeen? Ei muuten mutta taitaa vaatia luottokortin ja ei voi rekisteröidä ilman noita maksutietoja vaikka en ajattelutkaan mitään ostaan.
 
Shine on you crazy diamond
gunner
12.06.2010 14:01:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wahi: Saako noita levyjen kansia iTunesiin muuten kuin kirjautumalla iTunes Storeen? Ei muuten mutta taitaa vaatia luottokortin ja ei voi rekisteröidä ilman noita maksutietoja vaikka en ajattelutkaan mitään ostaan.
 
Kyllä sinne pystyy, oisko ollu nettisivun tai appstoren kautta, kun ei tarvitse luottokorttitietoja. Googlesta viimeistään löytyy, kun haet jotain tyyliin "iTunes account without credit card" tms.
 
Vauhti korjaa virheet
Jokapaikanapina
12.06.2010 14:17:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itte lisään tiedot iTunesiin aina itte, valmiina olevat tiedot ku ei aina oo oikein ja joskus noi kansikuvatkin on huonolaatusia
 
Viui
12.06.2010 15:24:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkia levynkansia ei löydy sinne iTunesiin kirjautumisenkaan kautta, esim. Toolin levyjä ei siellä myydä. Ite oon laittanu ne kannet sinne siten, että etin sen kannen ensin googlen kuvahaulla ja sitten pistän biisin soimaan, jolloin sinne iTunesin vasenpaan ala-laitaan tulee "vedä kuvitus tähän kohta. Sitten vaan kopsailen sen kuvan kaikkiin levyn biiseihin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «