Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: mitä sana groove tarkoittaa?
1
hallu
03.06.2010 21:09:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noin niinkuin täsmällisesti ottaen. Yritän aloitella jazzista tykkäämistä ja ehkä vähän soittelemistakin kun sen aika tulee, mutta törmäsin heti uuteen outoon termiin johon törmää joka paikassa, mutta missään ei selitetä mitä sillä tarkoitetaan.
 
Asiasta viidenteen. Dave Bubecistä, Miles Davisista, etc. on helppo pitää, mutta en ole uskaltautunut vielä haastavamman materiaalin kimppuun. Minua kiinnostaisi erityisesti jazzkitaristit. Teemu Viinikaista kuulin pätkän jossain kitaraklubissa ja hienosti jätkä veti. Robben Fordia olen myös hiukan kuunnellut, mutta se on aika bluesia siltä osin kun olen kuullut. Django Reinhard on myös jo tuttua, mutta jos haluatte suositella tutustumisen arvoisia kitarasankareita, niin ottaisin mielleni vinkistä vaarin. Ai niin löysin kirjastosta levyn jossa Jukka Tolonen soittaa Coltranea ja hienosti tuokin soittaa, mutta paikoitellen vähän levoton fiilis tulee siitä ja sitten se käyttää välillä sellaista helvetillistä sirkkelisäröä, mutta pitänee olla sinnikäs eiköhän sekin avaudu.
 
Jankku
04.06.2010 12:47:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovea on kyllä vaikea määrittää, svengi, se saa jalan vispaamaan? ;)
 
No joo, mutta tutustumisen arvoisia jazz-kitaristeja on pilvinpimein, mutta ensitöiksesi tsekkaa sellainen nero kuin Pat Metheny. Siitä on hyvä lähteä ;)
 
Kunnon Fenderiä sä et enää nykypäivänä saa ku custom shopista ;) Ja tämä lama-ajan blues minunkin kotona soi!
Zeeboo
04.06.2010 13:42:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://en.wikipedia.org/wiki/Groove_(music)
 
Methenystä olen just samaa mieltä. Pahitteeksi ei ole tutustua myös Mike Sterniin, ja varsinkin alkupään tuotantoon. Kevin Eubanks, Wolfgang Muthspiel, Treje Rypdal, voe tokkiisa näitähän piisaa, niitäkin jotka eivät ihan megatunnettuja ole.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Chunga
04.06.2010 14:11:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=GLBTSrD42QY
 
Sanon tän joka "suositelkaa jazzkitaristeja"-ketjussa ja sanon sen taas. Grant Green on kiveäkin kovempi. Sen soitto ei oo mitään miljoona ääntä sekunnissa, mutta jazz-uskottavuus on hyvässä kunnossa.
 
All consept - no content
krk
04.06.2010 14:49:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Noin niinkuin täsmällisesti ottaen. Yritän aloitella jazzista tykkäämistä ja ehkä vähän soittelemistakin kun sen aika tulee, mutta törmäsin heti uuteen outoon termiin johon törmää joka paikassa, mutta missään ei selitetä mitä sillä tarkoitetaan.
 
"Groove.
Musiikkiin ja erityisesti sen rytmiin liittyvä termi. Yleensä groovella tarkoitetaan yhden tai useamman muusikon soitollaan tai laulullaan aikaansaamaa erityisen mukaansatempaavaa rytmistä sykettä, joka synnyttää terveessä ihmisessä miellyttäväksi koetun, joskus hallitsemattoman tai jopa eläimellisen tarpeen liikehtiä tai tanssia tuon rytmin mukaan. Groove yhdistetään tyypillisesti afroamerikkalaisen rytmimusiikin perinteeseen eli mm. bluesiin ja jazziin. Väitetään, että todellisen grooven syntyyn tarvitaan ihmisen (osin) tiedostamatonta ja ennustamatonta panosta, jota ei voi saada aikaan mekaanisesti, matemaattisesti, ohjelmallisesti tahi koneellisesti. Asiasta on myös vastakkaisia, eriasteisesti ns. inhimillistettyä konegroovea puolustavia näkemyksiä. Groovea pidetään voimakkaasti kulttuurisidonnaisena ja erityisen subjektiivisesti koettavana käsitteenä, minkä vuoksi sen määrittelyä voidaan pitää myös hedelmättömänä, mutta tulipahan yksi versio tehtyä."
 
Lähde: http://muusikoiden.net/artikkelit/1367
 
"Son, can you play me a memory? I'm not really sure how it goes, But it's sad and it's sweet and I knew it complete, When I wore a younger man's clothes" - Billy Joel
baron
04.06.2010 16:28:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikken mä mikään kitarafani ole niin kotimaisista aikaisemmin mainittu Teemu Viinikainen ja ison maailman tähdistä John Scofield kelpaa mulle paremmin kuin hyvin.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
JoeQPublic
04.06.2010 16:56:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

60-luvulta on aina hyvä lähteä, sieltä ne monet perusjutut on kuitenkin loppupeleissä tulleet monien soittoon. Wes Montgomery (tjeu Four on Six), Jim Hall (tjeu Sonny Rollinsin Bridge-levy)... Ja kyllä Grant Greenin ääni- ja soundimaisema on hieno, vaikkei matsku tai soitto sinänsä kovin kummoista aina ole, eikä tossa tapauksessa tarvitsekaan...
 
Groove, oisko vaikka soittoloveen lankeamista, heh, (suora käännös on ura tai vako ;) - alunperin kai jonninmoista "flow"-sanan sukulaisuutta, vrt. "in the pocket"... Tiätkö silloin kun komppi vaan toimii ja sen päälle tulee soitettua parempia sooloja kuin mitä oikeesti muuten osaa...
 
Markkinamiehet sitten 90-luvulla keksi, että soul jazz- pohjainen juttu ja kaikki, mistä se on ottanut vaikutteita onkin groove-musaa, niin saadaan niistä helposti tarjoiltava lautanen yleisölle, johon sitten voi laittaa melkein mitä vaan...
 
baron
04.06.2010 18:04:05 (muokattu 04.06.2010 18:06:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jollain kursseilla Teemu Viinikainen pisti bändin soittamaan muutaman tahdin sointukiertoa ja kun aikamme oltiin sitä jauhettu sanoi että nyt gruuvaa ja sitten saatiin jatkaa eteenpäin.
 
Vaikea sanoin kuvata mitä siinä tapahtui mutta joteskin alkoi kuulostaa/tuntua paremmalta.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
hallu
04.06.2010 23:29:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset teille kaikille. Olette kyllä uskomattoman hienoja ihmisiä, kun viitsitte meikäläiselle selittää. Joten aloin hahmottaa tuota groove käsitettä. Se on siis jotakin joka kumpuaa soittajasta silloin, kun hän lakkaa lukemasta nuotteja ja alkaa "hengittää" soittamaansa musiikkia. Ja siis erityisesti rytmisesti.
 
Olen jotenkin ymmärtänyt tuon jazzimprovisoinnin sellaiseksi "tajunnan" virtaamiseksi. Monissa kappaleissa syntyy vaikutelma, että ensin kuvaillaan valittu teema ja sitten improvisoimalla perehdytään sen mahdollisuuksiin se voisi olla vähän niin kuin tutkimusmatkailua, jonka jälkeen palataan kotisatamaan valittuun teemaan ja huokaistaan jälleen hiukan rikkaampina.
 
Monissa yhteyksissä puhutaan jazzin soittamisen yhteydessä harmonioista ja asteikoista ja sen sellaisista, mutta itse olen jotenkin aina yhdistänyt jazziin sellaisen ennakkoluulottomuuden, että valitulta polulta sopii myös poiketa ja välillä kokeilla miltä tuntuu kahlata siellä hangen puolella tai vaikka laskeamäkeä. Musiikki on vähän niinkuin ekaluokkalaisen koulumatka.
 
Käytetäänkö groove ja svengi sanaa samassa merkityksessä?
 
Kiitoksia myös noista kitaristi suosituksista, heidän tuotantoonsa tutustun. Olen aikuis ikäni soittanut rokkia ja nyt on olo kuin uudesti syntyneellä kokonainen uusi maailma edessä. Alku on vähän kuoppaista kun pitää ensin opetella uimaan, mutta uskon että tämä kannattaa ja jonkinlainen palo on sisälläni syttymässä.
 
velipesonen
05.08.2015 15:18:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni sana groove voisi suomentua rytmisen vaihtelun syvyydeksi.
 
"The more the music sounds like The Who the better it becomes." - Ludwig van Beethoven
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «