Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: mitä tarkotitaa kaksoiskokonuotti ja kaksoiskokotauko?
1
JPQ
14.05.2010 15:02:31 (muokattu 14.05.2010 15:02:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitä tarkotitaa kaksoiskokonuotti ja kaksoiskokotauko?
ps. vaikka olisivat muinais jäänteitä joskus näkee sellaisistakin aineistoa joten sen kanssa tarvii tulla toimeen eli kertokaaahan nyky käsitys on että koko nuotti/koko tauko kestää yhden 4/4 tahdin ja nuo kestäisi kaksi tuollaista. Osmo Lindemanin vanhaa johdatus musiikin teoriaan kirjaa katselen. tämä kirja näyttää merkit selittämättä tarkemmin.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Sävis
14.05.2010 15:23:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaksoiskokonuotti = kahden kokonuotin eli kahdeksan neljäsosanuotin pituinen nuotti
Kaksoiskokotauko = kahden kokotauon eli kahdeksan neljäsosatauon pituinen tauko
 
Kokotauko tarkoittaa joissain asiayhteyksissä koko tahdin pituista taukoa, oli tahtilaji mikä tahansa.
 
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
JPQ
14.05.2010 15:43:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miten ja vaikka ihan linkkinä tai vinkkinä kirjaan.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Sävis
14.05.2010 16:36:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: miten ja vaikka ihan linkkinä tai vinkkinä kirjaan.
 
Mitä miten?
 
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
JPQ
14.05.2010 18:09:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sävis: Mitä miten?
 
Kokotauon eri merkityksistä että mistä sen tietää.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Tommittaja
16.05.2010 21:52:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sitä ei kirjoiteta tekstinä, vaan kokotauko on yleisesti kokonuotin pituinen, jos ei, niin sen huomaa helposti siitä, että tahdissa ei ole enempää merkintöjä :DDD
 
http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php
Johann Onn
17.05.2010 13:43:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Kokotauon eri merkityksistä että mistä sen tietää.
 
Tahtilajista ?
 
Kaksoiskokonuotti
 
Ton merkintätavoista sitä "oo", en itse välttämättä käyttäisi, kielisoitinten kohdalla:
Kaksi samaa kokonuottia, eri kieliltä ja merkki nuoteissa on - "oo".
 
Jos noiden "kaksoisnuottien" (oo) sekaan, alkaa tunkemaan kaksoiskokonuotteja (oo), voi mennä vähän sekavaksi. Tai ehkä enemmänkin kuin vaan vähän. Jälkimmäiseen on onneksi muitakin merkitätapoja.
 
Mare552
25.05.2010 12:05:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sävis: Kaksoiskokonuotti = kahden kokonuotin eli kahdeksan neljäsosanuotin pituinen nuotti
Kaksoiskokotauko = kahden kokotauon eli kahdeksan neljäsosatauon pituinen tauko
 
Kokotauko tarkoittaa joissain asiayhteyksissä koko tahdin pituista taukoa, oli tahtilaji mikä tahansa.

 
Missä tahtilajissa tälläinen sitten olisi tarkoituksenmukaista käyttää?
 
8/4 tahtilaji?
 
Ja miksi?
 
Ai tähänks riville?
Tommittaja
25.05.2010 21:42:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

koska se on KOKOtauko -.-
 
http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php
Mare552
25.05.2010 23:37:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tommittaja: koska se on KOKOtauko -.-
 
Niin, jos minulle vastasit niin tarkoitin kyllä koko Säviksen vastausta.
 
Eli millainen on tahtilaji jossa on kaksi kokonuottia?
 
4/2 tahtilaji tai 8/4 tahtilaji?
 
Ei ole sattunut silmiini, sekä mitä etua tuossa on muihin tahtilajeihin?
 
Voisihan kai olla myös 2/1 tahtilaji?
 
Olenko yhtään jyvällä?
 
Ai tähänks riville?
baron
26.05.2010 08:04:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552: Niin, jos minulle vastasit niin tarkoitin kyllä koko Säviksen vastausta.
 
Eli millainen on tahtilaji jossa on kaksi kokonuottia?
 
4/2 tahtilaji tai 8/4 tahtilaji?
 
Ei ole sattunut silmiini, sekä mitä etua tuossa on muihin tahtilajeihin?
 
Voisihan kai olla myös 2/1 tahtilaji?
 
Olenko yhtään jyvällä?

 
Nykymusassa kaksoiskokotaukoja tai kaksoiskokonuotteja ei käytetä, ne kuuluvat varhaisempiin musatyyleihin.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Mare552
26.05.2010 08:48:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Nykymusassa kaksoiskokotaukoja tai kaksoiskokonuotteja ei käytetä, ne kuuluvat varhaisempiin musatyyleihin.
 
Juu. Löysin linkin.
 
http://www.uta.fi/mute/ryt03.htm
 
Maininta siinä:
 
"Etenkin vanhemmassa musiikissa käytettiin usein alla breve -tahtilajia 2/2 ja suuri alla breve -tahtilajia 4/2."
 
Siis tuo suuri alla breve.
 
Elikkäs neljä puolinuottia per/tahti. Iskuja on pakko olla tuplasti nuotin aika-arvoon nähden.
 
Mutta jos sama biisi kirjoitettaisiin 4/4 tahtilajiin, tempoa muutettaisiin niin että kappaleen kesto olisi sama, niin mikä ero olisi kuunnellessa?
 
Mielestäni kuulostaisi aivan samalta. Mutta onko näin?
 
Eikö molemmissa ensimmäinen ja kolmas ole kohotahti?
 
Ai tähänks riville?
Sävis
26.05.2010 09:54:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Nykymusassa kaksoiskokotaukoja tai kaksoiskokonuotteja ei käytetä, ne kuuluvat varhaisempiin musatyyleihin.
 
Kyllä niitä saatetaan nykyäänkin käyttää, vaikkakaan ei kovin usein.
 
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
Sävis
26.05.2010 10:10:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552: Juu. Löysin linkin.
 
http://www.uta.fi/mute/ryt03.htm
 
Maininta siinä:
 
"Etenkin vanhemmassa musiikissa käytettiin usein alla breve -tahtilajia 2/2 ja suuri alla breve -tahtilajia 4/2."
 
Siis tuo suuri alla breve.
 
Elikkäs neljä puolinuottia per/tahti. Iskuja on pakko olla tuplasti nuotin aika-arvoon nähden.
 
Mutta jos sama biisi kirjoitettaisiin 4/4 tahtilajiin, tempoa muutettaisiin niin että kappaleen kesto olisi sama, niin mikä ero olisi kuunnellessa?
 
Mielestäni kuulostaisi aivan samalta. Mutta onko näin?
 
Eikö molemmissa ensimmäinen ja kolmas ole kohotahti?

 
Periaatteessa joo, kuulostaisi samalta. Nuottikuva vaan on tällaisissa 4/2-tahtilajeissa huomattavasti rauhallisempi ja mukavampi lukea. Tahtilajin valintaan vaikuttaa myös se, miltä nuotti näyttää. Jos nopeita aika-arvoja on paljon, voi olla perusteltua valita "hitaampi" tahtilaji, jotta soittaja ei mene paniikkiin.
 
Tein nopean esimerkin. Tässä kolme kertaa sama melodia eri tahtilajeissa:
http://i774.photobucket.com/albums/ … ttkuva2010-05-26kohteessa100340.png
 
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
Sävis
26.05.2010 10:14:17 (muokattu 26.05.2010 10:14:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äh, unohdin laittaa tuohon esimerkkiin tempomerkinnät, mutta kuitenkin, kuulokuva olisi kaikissa noissa sama, jos tempo olisi vaikkapa ensimmäisessä puolinuotti=60, toisessa neljäsosanuotti=60 ja kolmannessa kahdeksasosanuotti=60. Kaikki nämä ovat ihan mahdollisia.
 
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
Mare552
26.05.2010 12:27:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sävis: Äh, unohdin laittaa tuohon esimerkkiin tempomerkinnät, mutta kuitenkin, kuulokuva olisi kaikissa noissa sama, jos tempo olisi vaikkapa ensimmäisessä puolinuotti=60, toisessa neljäsosanuotti=60 ja kolmannessa kahdeksasosanuotti=60. Kaikki nämä ovat ihan mahdollisia.
 
Vielä vähän säätöä.
 
Ekalta riviltä puuttuu tahtilajimerkintä 4/2.
 
Sekä pitääkö viimeisen tahdin kokonuotti merkitä molemmin puolin pystyviivoin (näyttäisi olevan kuvassa). Muutenhan sen aika-arvoa luulisi vain puolitahdin mittaiseksi.
 
Vai riittääkö kun on pelkkä kokonuotti, se täyttää koko tahdin, ellei lisänä ole kokotaukoa?
 
Näin sen ymmärtäisin.
 
Ai tähänks riville?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «