Aihe: mitä tarkotitaa kaksoiskokonuotti ja kaksoiskokotauko? | 1 |
---|
JPQ 14.05.2010 15:02:31 (muokattu 14.05.2010 15:02:54) | |
|
mitä tarkotitaa kaksoiskokonuotti ja kaksoiskokotauko? ps. vaikka olisivat muinais jäänteitä joskus näkee sellaisistakin aineistoa joten sen kanssa tarvii tulla toimeen eli kertokaaahan nyky käsitys on että koko nuotti/koko tauko kestää yhden 4/4 tahdin ja nuo kestäisi kaksi tuollaista. Osmo Lindemanin vanhaa johdatus musiikin teoriaan kirjaa katselen. tämä kirja näyttää merkit selittämättä tarkemmin. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
|
Kaksoiskokonuotti = kahden kokonuotin eli kahdeksan neljäsosanuotin pituinen nuotti Kaksoiskokotauko = kahden kokotauon eli kahdeksan neljäsosatauon pituinen tauko Kokotauko tarkoittaa joissain asiayhteyksissä koko tahdin pituista taukoa, oli tahtilaji mikä tahansa. LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!! |
JPQ 14.05.2010 15:43:57 | |
|
miten ja vaikka ihan linkkinä tai vinkkinä kirjaan. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
|
JPQ: miten ja vaikka ihan linkkinä tai vinkkinä kirjaan. Mitä miten? LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!! |
JPQ 14.05.2010 18:09:09 | |
|
Sävis: Mitä miten? Kokotauon eri merkityksistä että mistä sen tietää. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
|
sitä ei kirjoiteta tekstinä, vaan kokotauko on yleisesti kokonuotin pituinen, jos ei, niin sen huomaa helposti siitä, että tahdissa ei ole enempää merkintöjä :DDD http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php |
|
JPQ: Kokotauon eri merkityksistä että mistä sen tietää. Tahtilajista ? Kaksoiskokonuotti Ton merkintätavoista sitä "oo", en itse välttämättä käyttäisi, kielisoitinten kohdalla: Kaksi samaa kokonuottia, eri kieliltä ja merkki nuoteissa on - "oo". Jos noiden "kaksoisnuottien" (oo) sekaan, alkaa tunkemaan kaksoiskokonuotteja (oo), voi mennä vähän sekavaksi. Tai ehkä enemmänkin kuin vaan vähän. Jälkimmäiseen on onneksi muitakin merkitätapoja. |
|
Sävis: Kaksoiskokonuotti = kahden kokonuotin eli kahdeksan neljäsosanuotin pituinen nuotti Kaksoiskokotauko = kahden kokotauon eli kahdeksan neljäsosatauon pituinen tauko Kokotauko tarkoittaa joissain asiayhteyksissä koko tahdin pituista taukoa, oli tahtilaji mikä tahansa. Missä tahtilajissa tälläinen sitten olisi tarkoituksenmukaista käyttää? 8/4 tahtilaji? Ja miksi? Ai tähänks riville? |
|
koska se on KOKOtauko -.- http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php |
|
Tommittaja: koska se on KOKOtauko -.- Niin, jos minulle vastasit niin tarkoitin kyllä koko Säviksen vastausta. Eli millainen on tahtilaji jossa on kaksi kokonuottia? 4/2 tahtilaji tai 8/4 tahtilaji? Ei ole sattunut silmiini, sekä mitä etua tuossa on muihin tahtilajeihin? Voisihan kai olla myös 2/1 tahtilaji? Olenko yhtään jyvällä? Ai tähänks riville? |
|
Mare552: Niin, jos minulle vastasit niin tarkoitin kyllä koko Säviksen vastausta. Eli millainen on tahtilaji jossa on kaksi kokonuottia? 4/2 tahtilaji tai 8/4 tahtilaji? Ei ole sattunut silmiini, sekä mitä etua tuossa on muihin tahtilajeihin? Voisihan kai olla myös 2/1 tahtilaji? Olenko yhtään jyvällä? Nykymusassa kaksoiskokotaukoja tai kaksoiskokonuotteja ei käytetä, ne kuuluvat varhaisempiin musatyyleihin. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Nykymusassa kaksoiskokotaukoja tai kaksoiskokonuotteja ei käytetä, ne kuuluvat varhaisempiin musatyyleihin. Juu. Löysin linkin. http://www.uta.fi/mute/ryt03.htm Maininta siinä: "Etenkin vanhemmassa musiikissa käytettiin usein alla breve -tahtilajia 2/2 ja suuri alla breve -tahtilajia 4/2." Siis tuo suuri alla breve. Elikkäs neljä puolinuottia per/tahti. Iskuja on pakko olla tuplasti nuotin aika-arvoon nähden. Mutta jos sama biisi kirjoitettaisiin 4/4 tahtilajiin, tempoa muutettaisiin niin että kappaleen kesto olisi sama, niin mikä ero olisi kuunnellessa? Mielestäni kuulostaisi aivan samalta. Mutta onko näin? Eikö molemmissa ensimmäinen ja kolmas ole kohotahti? Ai tähänks riville? |
|
baron: Nykymusassa kaksoiskokotaukoja tai kaksoiskokonuotteja ei käytetä, ne kuuluvat varhaisempiin musatyyleihin. Kyllä niitä saatetaan nykyäänkin käyttää, vaikkakaan ei kovin usein. LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!! |
|
Mare552: Juu. Löysin linkin. http://www.uta.fi/mute/ryt03.htm Maininta siinä: "Etenkin vanhemmassa musiikissa käytettiin usein alla breve -tahtilajia 2/2 ja suuri alla breve -tahtilajia 4/2." Siis tuo suuri alla breve. Elikkäs neljä puolinuottia per/tahti. Iskuja on pakko olla tuplasti nuotin aika-arvoon nähden. Mutta jos sama biisi kirjoitettaisiin 4/4 tahtilajiin, tempoa muutettaisiin niin että kappaleen kesto olisi sama, niin mikä ero olisi kuunnellessa? Mielestäni kuulostaisi aivan samalta. Mutta onko näin? Eikö molemmissa ensimmäinen ja kolmas ole kohotahti? Periaatteessa joo, kuulostaisi samalta. Nuottikuva vaan on tällaisissa 4/2-tahtilajeissa huomattavasti rauhallisempi ja mukavampi lukea. Tahtilajin valintaan vaikuttaa myös se, miltä nuotti näyttää. Jos nopeita aika-arvoja on paljon, voi olla perusteltua valita "hitaampi" tahtilaji, jotta soittaja ei mene paniikkiin. Tein nopean esimerkin. Tässä kolme kertaa sama melodia eri tahtilajeissa: http://i774.photobucket.com/albums/ … ttkuva2010-05-26kohteessa100340.png LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!! |
Sävis 26.05.2010 10:14:17 (muokattu 26.05.2010 10:14:26) | |
|
Äh, unohdin laittaa tuohon esimerkkiin tempomerkinnät, mutta kuitenkin, kuulokuva olisi kaikissa noissa sama, jos tempo olisi vaikkapa ensimmäisessä puolinuotti=60, toisessa neljäsosanuotti=60 ja kolmannessa kahdeksasosanuotti=60. Kaikki nämä ovat ihan mahdollisia. LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!! |
|
Sävis: Äh, unohdin laittaa tuohon esimerkkiin tempomerkinnät, mutta kuitenkin, kuulokuva olisi kaikissa noissa sama, jos tempo olisi vaikkapa ensimmäisessä puolinuotti=60, toisessa neljäsosanuotti=60 ja kolmannessa kahdeksasosanuotti=60. Kaikki nämä ovat ihan mahdollisia. Vielä vähän säätöä. Ekalta riviltä puuttuu tahtilajimerkintä 4/2. Sekä pitääkö viimeisen tahdin kokonuotti merkitä molemmin puolin pystyviivoin (näyttäisi olevan kuvassa). Muutenhan sen aika-arvoa luulisi vain puolitahdin mittaiseksi. Vai riittääkö kun on pelkkä kokonuotti, se täyttää koko tahdin, ellei lisänä ole kokotaukoa? Näin sen ymmärtäisin. Ai tähänks riville? |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|