Aihe: Martin vs idän ihmeet
1 2
Dr Dominant
12.02.2010 13:03:45

flattopguitar: Tuo OM/PW on muuten jännä kitara soundillisesti. Vaikka siitä lähtee todellakin hyvä soundi ja siitä pitävät lähes kaikki ihmiset, niin omasta mielestäni tähän on tietty syy, eikä se välttämättä johdu siitä, että soundi olisi absoluuttisesti niin hyvä. Se syy on minusta siinä tavassa miten soundi tulee kitarasta ulos. OM/PW on sellainen melkoisen räyhäkäs akustinen ja päällekäyvä. Siitä saa vähänkään kovemmin soittamalla säröntyyppisen-akustisen soundin ulos, siis sellaisen jossa taajuusvasteessa on säröefektin tavoin rikkoutuneita osia. Tietenkin tuo vertaus särökitaraan on vähän liioiteltu, mutta kuvaa mielestäni jotenkin sitä päällekäyvää tunnetta kitaraa soittaessa. Kova äänenvoimakkuus on kanssa sellainen mistä valtaosa soittajista pitää, mitä kovempaa sitä parempi.

Juu, totta se on - kun soittaa tosi lujaa, tuntuu että ääni olis lähes säröllä. Mun korvaan se on ihan komeaa "säröä", makuasioita toki.

Mutta monipuolinen OM/PW myöskin on, itse koen että siitä saa todella paljon erilaisia sävyjä ulos kun kitaran kanssa tulee sinuiksi. Eli siitä löytyy kyllä lyyrinen ja kaunis puoli yhtälailla. Jos monet soittaa tätä kitaraa lujaa, niin itselleni ehkä vielä makeampaa herkkua on ne dynamiikan alapäästä löytyvät jutut ... No, voin postailla vaikka ääninäytteitä sitten kun kunnollisia on saatu aikaiseksi... meinaa nyt mennä mainospuheeksi mutta oon vieläkin aivan tiloissa tästä soittimesta!!
"Dr. Dominant, I presume?"
mhs
12.02.2010 15:11:35
Dr Dominant: Juu, totta se on - kun soittaa tosi lujaa, tuntuu että ääni olis lähes säröllä. Mun korvaan se on ihan komeaa "säröä", makuasioita toki.

Mutta monipuolinen OM/PW myöskin on, itse koen että siitä saa todella paljon erilaisia sävyjä ulos kun kitaran kanssa tulee sinuiksi. Eli siitä löytyy kyllä lyyrinen ja kaunis puoli yhtälailla. Jos monet soittaa tätä kitaraa lujaa, niin itselleni ehkä vielä makeampaa herkkua on ne dynamiikan alapäästä löytyvät jutut ... No, voin postailla vaikka ääninäytteitä sitten kun kunnollisia on saatu aikaiseksi... meinaa nyt mennä mainospuheeksi mutta oon vieläkin aivan tiloissa tästä soittimesta!!

Mä kallistun tässä enemmän Dr. Dominantin kuin Flattopguitarin kantaan: laaja sävykirjo, sormenpäiden hyvä kontrolli ääneen; pitkä, lämmin sointi yhdistettynä jonkinsortin "snäppiin". Lisäksi hyvä sävelten erottelu; sointu ei ole mössöä. Ja dynamiikka eli räyhäkkyys tarvittaessa, mutta mielestäni räyhäkkyys ei kuitenkaan ole "päällekäyvää" sorttia ollenkaan sillä tavalla kuin joissain muissa kitaroissa.

Tuosta säröhommasta oon samaa mieltä... kun kitaraa soittaa lujaa, se joko menee tukkoon tai kompressoituu mukavan pehmeälle särölle. Mun mielestäni siisti kompressio on paljon parempi juttu kuin äänen tukehtuminen.

Ensivaikutelma kitaraa testatessa oli kyllä samantyyppinen kuin tuo Flattopguitarin kommentti: ääntä ja terää. Kyllä sieltä kuitenkin muutakin löytyy :).
Silver Mica
12.02.2010 20:04:29
Soitin SC OM/PW kitaraa pelkästään näppäillen ilman sormiplektroja. Sormin soitettaessa tuntui toimivan todella komeasti. Dynamiikkaa riitti ilman säröytymistä sormipikkaukseen ja kitara reagoi hienosti hiljaiseen kosketukseen. Saundissa oli kuivuutta ja ilmavuutta, jotka ovat yleensä mahonkikoppaisen ominaisuuksia. Joku toinen taas tykkää täyteläisemmästä saundista. Mainittakoon, etten tykännyt Pajan muista SC kitaroista (H13 ja Tony Rice).

Nämä ovat tietenkin makuasioita, ja kitaran hyvyys riippuu paljolti sen käyttötarkoituksesta ja soittotyylistä. Yhden "lämmin" saundi on toisen mielestä yläpäältään tumppu ja yhden "kuulas" toisen "metallinen".
Dr Dominant
12.02.2010 22:46:29

milahtee: Soitin SC OM/PW kitaraa pelkästään näppäillen ilman sormiplektroja. Sormin soitettaessa tuntui toimivan todella komeasti. Dynamiikkaa riitti ilman säröytymistä sormipikkaukseen ja kitara reagoi hienosti hiljaiseen kosketukseen. Saundissa oli kuivuutta ja ilmavuutta, jotka ovat yleensä mahonkikoppaisen ominaisuuksia. Joku toinen taas tykkää täyteläisemmästä saundista. Mainittakoon, etten tykännyt Pajan muista SC kitaroista (H13 ja Tony Rice).

Sama täällä. H13 oli säädetty vähän liian alas, joten se vähän pilasi testiä mun osalta. H13 ei sinänsä ollenkaan huono soitin mutta paljon yksi-ilmeisempi kuin toi OMPW. D-mallia soitin kans, se oli kyllä tosi hyvä mutta kun en ollut D-koppaista hakemassakaan niin testi oli lähinnä kuriositeetti.
"Dr. Dominant, I presume?"
Silver Mica
13.02.2010 09:13:15
Tuossa OMPW:ssa viehätti myös se, että vaikka kitara oli uusi, sen sointi oli todella avonainen, aukisoitetun kuuloinen. Ero testaamaani Martin OM-28V kitaraan oli tässä mielessä selkeä.

Joskus Santa Cruzeja on moitittu siitä, että melko radikaalin rimoituksen scallopoinnin seurauksena on saatu aikaan laaja dynamiikka sävykkyyden kustannuksella. Tässä kitarassa ei sitä ongelmaa ollut.
padaa@dadaa!
13.02.2010 10:38:24

Sen verran kun olen Martineita päässyt näkemään, niin Martinissa jo kaikuaukon tuoksu on omaa luokkaansa. Mutta jos idän ihmeelläkin pärjää, niin ei kumpikaan vaihtoehto ole välttämättä väärä.
konehes
13.02.2010 10:58:33
LeoFender: Sen verran kun olen Martineita päässyt näkemään, niin Martinissa jo kaikuaukon tuoksu on omaa luokkaansa.

Mistä muuten johtuu, että toiset kitarat tuoksuvat uusina huomattavasti toisia enemmän? Olen ostanut uutena neljä akustista kitaraa, jotka ovat Furch D-41 CM, Walden G570 ETB, Yamaha FX370C BK ja Williams W-3000. Näistä ainoastaan Furchissa oli ja on edelleen vahva puun tuoksu kaikuaukossa. Kitara on valmistettu 31.1.2008 eikä tuoksu ole kahdessa vuodessa vähentynyt lainkaan.

Noista Furchin lisäksi myös Waldenissa on kokopuinen kansi, mutta se ei tuoksu juuri miltään. Eli liekö silläkään vaikutusta asiaan?
cherub with heavy metal machine
Silver Mica
14.02.2010 10:43:04
konehes: Mistä muuten johtuu, että toiset kitarat tuoksuvat uusina huomattavasti toisia enemmän? Olen ostanut uutena neljä akustista kitaraa, jotka ovat Furch D-41 CM, Walden G570 ETB, Yamaha FX370C BK ja Williams W-3000. Näistä ainoastaan Furchissa oli ja on edelleen vahva puun tuoksu kaikuaukossa. Kitara on valmistettu 31.1.2008 eikä tuoksu ole kahdessa vuodessa vähentynyt lainkaan.

Noista Furchin lisäksi myös Waldenissa on kokopuinen kansi, mutta se ei tuoksu juuri miltään. Eli liekö silläkään vaikutusta asiaan?

Martineissa tuoksu tulee tukilistasta, joka on kannen/pohjan ja reunojen välissä. Käytetty puu on seetriä. Tuoksu voimistuu kun kitaralla soittaa vähän aikaa ja soitin lämpenee. Voimakkainta tuoksu on uudehkoissa kitaroissa.
kiriminni
14.02.2010 11:49:10
milahtee: Martineissa tuoksu tulee tukilistasta, joka on kannen/pohjan ja reunojen välissä. Käytetty puu on seetriä. Tuoksu voimistuu kun kitaralla soittaa vähän aikaa ja soitin lämpenee. Voimakkainta tuoksu on uudehkoissa kitaroissa.
Allergisena en pitänyt tuosta hajusta(yksi syy,että myin Martinin pois).
Huono soitettavuus ja Martinin vastaamattomuus kritiikkiin,kun lähetin sinne
sähköpostia.
Old Guitar
18.02.2010 00:41:28
milahtee: Martineissa tuoksu tulee tukilistasta, joka on kannen/pohjan ja reunojen välissä. Käytetty puu on seetriä. Tuoksu voimistuu kun kitaralla soittaa vähän aikaa ja soitin lämpenee. Voimakkainta tuoksu on uudehkoissa kitaroissa.

Seetrikantiset klassiset kitarat tuoksuvat juuri tuolla tavoin. Lämmetessään tuoksuu hyvälle. Martin tuoksuu kans. Kai se on Martinilla otettu huomioon, sillä kuka pahanhajuista kitaraa haluaisi. Ostotilanteessa hieno tuoksu aiheuttaa positiivisen reaktion ostajan aivoissa ja kaupat syntyvät helpommin.
konehes
18.02.2010 19:29:55
Old Guitar: Seetrikantiset klassiset kitarat tuoksuvat juuri tuolla tavoin.

Oman Furchini kansi on seetriä, joten siinäpä taitaakin siis olla selitys.
cherub with heavy metal machine
kariffi
23.03.2010 18:44:04
Pitääpä vielä näin jälkijättöisesti lisätä juttua tähän ketjuun.. Huomasin tuossa päivänä muutamana, että Martin on julkaissut ilmeisesti noin vuosi sitten OM-1 mallin, jollainen on ilmeisesti 90-luvullakin ollut tuotannossa hieman eri spekseillä. No, kitarahan on kokopuinen ja laukkukin kuuluu mukaan. Hinta näyttää Kitarapajalla olevan 850 euroa ja vastaavasti 000-16GT taisi olla 1050 euroa. Noita pitäisi kyllä päästä kokeilemaan, mutta matkaa kertyy mennen tullen 1200 km, niin pitää alustavasti kysellä täällä m-netissä ja tehdä reissu Helsinkiin joskus myöhemmin.
OM-1 on kiinnostava paitsi hintansa, myös 1 3/4 tuumaisen satulaleveyden omaavan kaulun vuoksi. 000-16GT:ssä näyttäisi olevan kapeampi kaula, lieneekö merkitystä sormipikkailun kannalta. (pitäs saaha kokeilla) Isompi mutta OM-1 mallissa on kuitenkin tuo stratabond kaula. Kerran olen sellaisen nähnyt ja kyllä se omituiselta noin äkkiseltään näytti. Jollain ulkomaan sivustolla moittivat ko. kaulan tuntumaa, mutta hienolla metallivillalla olivat kuulemma onnistuneet asiaa korjaamaan.
Siispä onko joku lähempänä asuva kokeillut OM-1:stä? Olisiko jollakin jopa vertailukommenttia 000-16GT:hen? Niin ja se stratabond, mitä te siitä sanotte?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)