Aihe: Miten toimisin? 1 | |
---|---|
![]() 24.10.2009 20:43:48 | |
Moro. Oon 13 vuotias poika, ja oon soitellu himas koht 3 vuotta sähkökitaraa ja silloin tällöin akustistakin. Mietityttää, olisiko mun pakko käydä (virallisilla?) kitaratunneilla tai esim. konservatoriossa, jotta joskus pääsisin johkin musiikilliseen ammattiin, tai edes jonkinmoiseen julkiseen bänditoimintaan? Oon opiskellu kirjoista teoriaa ja tekniikoita, ja oon suht taitava soittamaan ainakin metallin eri osa-alueita. Hyvänä esimerkkinä voisin pitää tota Stam1naa jota tulee silloin tällöin vedettyä. Sujuu toki myös monia klassisen kitaransoiton taitoja ja tekniikoita soittaa erilaista musiikkia, mutten ikinä ole ollut missään kitaratunneilla tai erillisillä kursseilla. Otin myös musiikin pitkävalinnaksi nyt kasiluokalla, se voisi ehkä antaa plussaa joihinkin tulevaisuuden opintoihin.. Pitäisikö mun keskittyä myös muihinkin musiikin suosituimpiin tyylilajeihin, esimerkiksi Jazz/poppiin tai bluesiin? Oon tottunu kuuntelemaan raskaampaa musaa niin sellanen kevyempi ei oikeen maistu enää.. Jotain oon kuullut että pitäisi käydä esim. jotain teoria 3/3 ynnä muuta jos alkaisi joskus opiskella vaikkapa musiikin maisteriksi. Mitä teen? Onko neuvoja niiltä jotka on jo selvittänyt tämän tapaista asiaa tai jotka on edes tietoisia? Kiitos. | |
![]() 26.10.2009 12:31:45 | |
12ibanez: Moro. Oon 13 vuotias poika, ja oon soitellu himas koht 3 vuotta sähkökitaraa ja silloin tällöin akustistakin. Mietityttää, olisiko mun pakko käydä (virallisilla?) kitaratunneilla tai esim. konservatoriossa, jotta joskus pääsisin johkin musiikilliseen ammattiin, tai edes jonkinmoiseen julkiseen bänditoimintaan? Oon opiskellu kirjoista teoriaa ja tekniikoita, ja oon suht taitava soittamaan ainakin metallin eri osa-alueita. Hyvänä esimerkkinä voisin pitää tota Stam1naa jota tulee silloin tällöin vedettyä. Sujuu toki myös monia klassisen kitaransoiton taitoja ja tekniikoita soittaa erilaista musiikkia, mutten ikinä ole ollut missään kitaratunneilla tai erillisillä kursseilla. Otin myös musiikin pitkävalinnaksi nyt kasiluokalla, se voisi ehkä antaa plussaa joihinkin tulevaisuuden opintoihin.. Pitäisikö mun keskittyä myös muihinkin musiikin suosituimpiin tyylilajeihin, esimerkiksi Jazz/poppiin tai bluesiin? Oon tottunu kuuntelemaan raskaampaa musaa niin sellanen kevyempi ei oikeen maistu enää.. Jotain oon kuullut että pitäisi käydä esim. jotain teoria 3/3 ynnä muuta jos alkaisi joskus opiskella vaikkapa musiikin maisteriksi. Mitä teen? Onko neuvoja niiltä jotka on jo selvittänyt tämän tapaista asiaa tai jotka on edes tietoisia? Kiitos. En ole ihan varma miten se nykyään menee, pitääkö olla jotkut paperit esittää että pääsee edes pääsykokeeseen vai katsotaanko siellä sitten vaan mikä on taitotaso..? Musiikin maisteriksi voi Suomessa opiskella ainoastaan Sibelius-akatemiassa, joka taas on yliopisto eli ymmärtääkseni yo-paperit täytyy ainakin olla. Mutta mahdollisuuksiahan on muitakin kuten ammattikorkeakoulut (entiset konservatoriot). Jos ammattimuusikoksi halajat, niin ei niistä musiikkiopisto-opinnoista varmaan mitään haittaa olisi. Ainakin siellä selviää mitä ammattiopintoihin vaaditaan ja opettaja pystyy kertomaan (ja toivon mukaan opettamaankin) sen mitä sun pitää hallita. Siitä en ole varma pitääkö esim. ammattikorkeaan haettaessa nykyään olla esittää joku musiikkiopiston päästötodistus; opintosuorituksiahan (kurssitutkinnot, teoriakokeet) voi toki tehdä myös ulkopuolisena, ei tarvi olla opiston kirjoilla. "Julkiseen bänditoimintaan" pääseminen taas ei vaadi mitään opintoja; kunhan vedät tarpeeksi hyvin. :) "Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen | |
![]() 28.10.2009 14:37:21 | |
Joo joissain tapauksissa pitää olla pohjat, kuten 3/3 musiikin teoria suoritettuna jossain virallisessa "paikassa". Eli nykyään mun mielestäni ei enää mennä tyhjältä pöydältä, vaan nuoteista pitää osata soittaa jo oppilaitokseen haettaessa. Ei mitään ihmeellistä mun mielestäni, mutta sillai auttavasti. Sun pitää toi selvittää. Yleensäkään en itse suosittele ammattimuusikoksi opiskelemista, tollainen siis keikkaileva "poppari". Sä voit tota tehdä sivutoimena. Eli jos ihan opiskeleen meinaa mennä, niin sitten kannattaa opiskella musiikon opettajaksi tms. laaja-alaista. Kun lueskelee täällä joskus Wanted-palstaa, tulee paha mieli siitä, että siellä on näitä koulun käyneitä ammattilaisia kyselemässä keikkahommia. Tilannetta voisi verrata siihen, että opiskelee ammattiroudariksi. En oikein ymmärrä, miksi tuollainen olisi akateeminen tutkinto, kuten Väiski nykyisin on. Paljon parempi olisi, että opiskelisi elektroniikka-huolto-insinööriksi, hommaisi ABC kortin, harrastaisi musiikkia ja sitten lähtisi keikoille. Tollai mä tein 30 vuotta sitten, enkä ole katunut, että oli noi paperit sitten normaaliin päivätyöhön taskussa, kun kiertäminen rupes menee tosi raskaaksi. Eli mulla on kokemusta sekä soittajana että äänimiehenä tässä maassa keikan heittämisestä, enkä suosittele ammatiksi, mukavaksi harrastukseksi suosittelen, sekä siihen oheen luoda leipätyö, joka ei oo keikkahomma. | |
![]() 09.11.2009 17:11:50 | |
kun olet noin nuori viellä niin ihmeesä opiskelemaan =) ja jos kerta tykkään kitaran soitosta niin luulis että ei se kitaran ja musiikin opsikelukaan sitten puulta maistuisi. hae vaikka musiikki opistoon / kouluun / yksityiselle. Voin vaikka vannoa että jos musiikin parissa jatkat viellä koko elämäsi niin voipi olla että kaduttaa 30v kun ei tullut mitään kouluja käytyä. ja onhan niistä papereista oikeesti hyötyä, ne on täysi todistus siitä mitä osaat, ei paljon toinen voi sanoa jos heität hyvät paperit eteen ;) ainakin jos haet duunipaikkaa joskus musiikin parista Zemppiä opiskeluun =) | |
![]() 17.11.2009 20:51:22 | |
12ibanez: Oon opiskellu kirjoista teoriaa ja tekniikoita, ja oon suht taitava soittamaan ainakin metallin eri osa-alueita. Hyvänä esimerkkinä voisin pitää tota Stam1naa jota tulee silloin tällöin vedettyä. Metallin eri osa-alueet voit unohtaa jos tässä maassa haluat musiikilla elättää itseäsi, keikkamuusikkona siis. Oikeesti. Jos sulla on Spotify, niin kirjota hakuun "Finnhits" ja ala siitä kuuntelemaan millä Suomessa ammattimuusikot leipää hankii. Kuulostaa pahalta, mutta näin se on. Rok rok | |
![]() 04.12.2009 03:43:57 | |
lindo: Metallin eri osa-alueet voit unohtaa jos tässä maassa haluat musiikilla elättää itseäsi, keikkamuusikkona siis. Saattaa tulla sade jos ei sitten aurinko ala paistaa... Ylipäätänsä musiikkialan voi unohtaa jos haluaa varman elannon, mutta jos oikeasti jaksaa hakata päätään seinään vuosikymmenen jos toisenkin, niin kyllä siltä alalta voi ihan elannonkin saada, riippumatta siitä mitä genreä takkuaa. Tietysti nykypäivänä kun tarjontaa on valtavasti ja budjetit pienenee kokoajan, niin voipi ehkä olla kapeampaa se leipä, kuin joskus ennenmuinoin... Mikään koulutus ei koskaan mene hukkaan. Siitä on hyvä lähteä, sitä voi aina sitten 30-vuotiaana herätä ja hankkia oikean ammatin, jos soittahommat eivät riitäkään sen asuntolainan maksamiseen ja lapsilauman kustannusten kattamiseen. Täh?!? | |
![]() 04.12.2009 11:42:30 | |
Metallin eri osa-alueet voit unohtaa jos tässä maassa haluat musiikilla elättää itseäsi, keikkamuusikkona siis. Oikeesti. Jos sulla on Spotify, niin kirjota hakuun "Finnhits" ja ala siitä kuuntelemaan millä Suomessa ammattimuusikot leipää hankii. Monipuolisuus ja asioiden nopea omaksumiskyky on tärkeintä. Ei sillä osaako finnhitsit taikka venomin biisit ulkoa ole kovin paljon merkitystä. | |
![]() 05.12.2009 02:19:09 | |
JoKo: Monipuolisuus ja asioiden nopea omaksumiskyky on tärkeintä. Ei sillä osaako finnhitsit taikka venomin biisit ulkoa ole kovin paljon merkitystä. No eikös finnhitisien osaaminen ole juuri sitä monipuolisuutta. Olennaistahan on se, että siitä se leipä monelle irtoaa. Nopeakaan omaksumiskyky ei pelasta siltä, ettei ole laittanut sinne hakukoneeseen sanaa finnhits, kun menee freelanceroimaan bändiin X. Jos harrastaa omaksumista keikalla, tulee korkeintaan korvatuksi sellaisella kaverilla, joka on omaksunut homman jo himassaan ennen keikalle lähtöä. Kannattaa ehdottomasti omaksua jo kotisohvalla mitä saattaa olla luvassa, jos mielii musiikilla itsensä elättää. Omalla jutullakaan menestyminen ei ole kuitenkaan mahdotonta, mutta se on riski, jonka ottamiseen vain aniharvan pokka riittää. Positiivista on kuitenkin se, että niitä finnhitsejä saattaa olla kolaamassa myös tulevaisuuden bänditoverit, joiden kanssa voi sitten valloittaa sitä maailmaa sillä omalla jutulla. Win-win situation sanois ameriikan konsultti... Ihan sama. | |
![]() 06.12.2009 12:55:12 | |
tarmo: No eikös finnhitisien osaaminen ole juuri sitä monipuolisuutta. Eikä pelkästään monipuolisuutta vaan ehdoton edellytys 99 %:lla muusikoista jos meinaa rahnaa saada soittamisella. COVS jäsen nro 6 | |
![]() 02.05.2010 20:32:32 | |
12ibanez: Moro. Oon 13 vuotias poika, ja oon soitellu himas koht 3 vuotta sähkökitaraa ja silloin tällöin akustistakin. Mietityttää, olisiko mun pakko käydä (virallisilla?) kitaratunneilla tai esim. konservatoriossa, jotta joskus pääsisin johkin musiikilliseen ammattiin, tai edes jonkinmoiseen julkiseen bänditoimintaan? Oon opiskellu kirjoista teoriaa ja tekniikoita, ja oon suht taitava soittamaan ainakin metallin eri osa-alueita. Hyvänä esimerkkinä voisin pitää tota Stam1naa jota tulee silloin tällöin vedettyä. Sujuu toki myös monia klassisen kitaransoiton taitoja ja tekniikoita soittaa erilaista musiikkia, mutten ikinä ole ollut missään kitaratunneilla tai erillisillä kursseilla. Otin myös musiikin pitkävalinnaksi nyt kasiluokalla, se voisi ehkä antaa plussaa joihinkin tulevaisuuden opintoihin.. Pitäisikö mun keskittyä myös muihinkin musiikin suosituimpiin tyylilajeihin, esimerkiksi Jazz/poppiin tai bluesiin? Oon tottunu kuuntelemaan raskaampaa musaa niin sellanen kevyempi ei oikeen maistu enää.. Jotain oon kuullut että pitäisi käydä esim. jotain teoria 3/3 ynnä muuta jos alkaisi joskus opiskella vaikkapa musiikin maisteriksi. Mitä teen? Onko neuvoja niiltä jotka on jo selvittänyt tämän tapaista asiaa tai jotka on edes tietoisia? Kiitos. Lyhyesti, jos meinaat ammattiopiskelijaks soittajana ni tosiaan se pelkkä metallimusa ei tule riittämään - jo pääsykokeissa saat käteesi jotakin ihan muuta. Työllistyminen yhdessä genressä (bändissä) vaatinee hyvät biisit, innostuneet soittajat ja vielä varmaan _todella paljon tuuria_ että pääsee suuren yleisön tietoisuuteen ja vielä jää sinne. Sillä että oletko ollut tunneilla tähän asti ei ole mitään väliä, kunhan osaat asiasi. (Hyvästä) opettajasta on kuitenkin suuri hyöty - ulkopuolinen tarkkailija voi nähdä tekniikassasi sellaisia kriittisiäkin fiboja mihin ei itse osaa kiinnittää huomiota. Sekä tietysti saada hyviä vinkkejä harjoitteluun. musiikin maisteriksi tosiaan valmistuu vain akatemialta, teoria 3/3 ei ole vaatimus mutta sitä tasoa se tentti siellä pääsykokeissa on. Ja varsinkin kun opiskelu alkaa niin se teorian taso on siitä _ylöspäin_ eli ei enää oikein perusjuttuja veivata. (pari ekaa viikkoa korkeintaan). Myöskin, maisterin koulutus kestää sen reilu 5 vuotta. Eli jos haluat opiskella alaa (jossain oppilaitoksessa ihan päivittäin) niin törmäät kyllä aikalailla kaikenlaisiin musatyyleihin ja niiden tekniikoihin ja teoria tulee pakollisena siinä sivussa (itse koen sen kyllä hyödylliseksi) Jos taas haluat pysyä omassa musatyylissäsi uskollisesti, suosittelen päivätyötä jonkun muun alan parissa ja sitten yksityistunteja.. kerää jostain bändi itsellesi joka on yhtä kiinnostunut treenaamisesta kuin sinä itse. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)