Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huuliharppu mollissa
1
dust sucker
26.04.2010 18:04:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tuollainen E-mollin huuliharppu, merkkiä Lee Oskar. Tykkään soundista ja molli tuntuu sointuvan mun musaan parhaiten.
 
Musta tuntuu kummallisesti, että A-mollin soinnut sopivat paremmin E-molliharpun kanssa soitettavaksi. Harpussa lukee kyllä E-molli. Onko tähän asiaan järkevää selitystä? Onko niin että E-molliharppu ei toimikaan E-molliasteikon mukaisesti vaan muulla logiikalla?
 
Sergei Fallinen
27.04.2010 16:34:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tietyt reiät kuulostaa huuliharpul toisia paremmilta, esim. imu on suuri etu, kun niitä nuotteja voi taivuttaa. En tiedä molliharpuista mut bluesiahan soitetaan yleensä "eri" sävellajin duuriharpulla ns. toisesta (tai jostain muusta) asemasta
 
dust sucker
30.04.2010 15:41:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin Lee Oskarin nettisivuilla katsomassa.
 
Selvisi, että E-molli harpun straight key on A-molli ja Cross-key on Em.
 
Siispä, jos mulla on biisi F#-mollissa, mun kandee ostaa C#-molliharppu, sillä C#-molli harpun straight key on F#-molli.
 
Teijo K.
30.04.2010 15:49:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dust sucker: Kävin Lee Oskarin nettisivuilla katsomassa.
 
Selvisi, että E-molli harpun straight key on A-molli ja Cross-key on Em.
 
Siispä, jos mulla on biisi F#-mollissa, mun kandee ostaa C#-molliharppu, sillä C#-molli harpun straight key on F#-molli.

 
http://www.leeoskar.com/harmonicas.html
 
Kyllä ton mukaan Emolli on straight ihan E-molli.
dust sucker
30.04.2010 15:53:52 (muokattu 30.04.2010 15:55:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa. Soundaa A-mollin kanssa paremmalta ja tuolla oli taulukko josta tuon tiedon nappasin.
 
-> key chart in all keys
 
Teijo K.
30.04.2010 16:03:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dust sucker: Jaa. Soundaa A-mollin kanssa paremmalta ja tuolla oli taulukko josta tuon tiedon nappasin.
 
-> key chart in all keys

 
Niin, sitä samaa taulukkoa mä luin ja siinä nimenomaan lukee että E-molli straight E-molli, cross A-molli.
 
Yleensä cross harppina kuulostaa paremmalta, joten ei mikään suuri yllätys sinänsä.
dust sucker
30.04.2010 16:12:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan, ihan sama missä menään, kunhan kuulostaa hyvältä, straight tai ei :-)
 
dust sucker
30.04.2010 17:00:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun e-molliharpussa muuten lukee "key in cross key".
 
roopeok
02.05.2010 02:20:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sulla on Em harppu, se on sillon "normaalisti" ihan Em, mutta cross-harppina eli mm. bluesia soittaessa Am. Ei sillä loppujen lopuksi tunnu niin väliä kitaraa soittaessa olevan että kumpi harppu se on, kyllä sen kuulee jos se väärältä kuulostaa :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «