Aihe: Huuliharppu mollissa
1
dust sucker
26.04.2010 18:04:40
Mulla on tuollainen E-mollin huuliharppu, merkkiä Lee Oskar. Tykkään soundista ja molli tuntuu sointuvan mun musaan parhaiten.

Musta tuntuu kummallisesti, että A-mollin soinnut sopivat paremmin E-molliharpun kanssa soitettavaksi. Harpussa lukee kyllä E-molli. Onko tähän asiaan järkevää selitystä? Onko niin että E-molliharppu ei toimikaan E-molliasteikon mukaisesti vaan muulla logiikalla?
dust sucker
30.04.2010 15:41:15
Kävin Lee Oskarin nettisivuilla katsomassa.

Selvisi, että E-molli harpun straight key on A-molli ja Cross-key on Em.

Siispä, jos mulla on biisi F#-mollissa, mun kandee ostaa C#-molliharppu, sillä C#-molli harpun straight key on F#-molli.
Teijo K.
30.04.2010 15:49:56

dust sucker: Kävin Lee Oskarin nettisivuilla katsomassa.

Selvisi, että E-molli harpun straight key on A-molli ja Cross-key on Em.

Siispä, jos mulla on biisi F#-mollissa, mun kandee ostaa C#-molliharppu, sillä C#-molli harpun straight key on F#-molli.

http://www.leeoskar.com/harmonicas.html

Kyllä ton mukaan Emolli on straight ihan E-molli.
dust sucker
30.04.2010 15:53:52 (muokattu 30.04.2010 15:55:35)
Jaa. Soundaa A-mollin kanssa paremmalta ja tuolla oli taulukko josta tuon tiedon nappasin.

-> key chart in all keys
Teijo K.
30.04.2010 16:03:16

dust sucker: Jaa. Soundaa A-mollin kanssa paremmalta ja tuolla oli taulukko josta tuon tiedon nappasin.

-> key chart in all keys

Niin, sitä samaa taulukkoa mä luin ja siinä nimenomaan lukee että E-molli straight E-molli, cross A-molli.

Yleensä cross harppina kuulostaa paremmalta, joten ei mikään suuri yllätys sinänsä.
dust sucker
30.04.2010 16:12:12
Aivan, ihan sama missä menään, kunhan kuulostaa hyvältä, straight tai ei :-)
dust sucker
30.04.2010 17:00:31
Mun e-molliharpussa muuten lukee "key in cross key".
roopeok
02.05.2010 02:20:40
Jos sulla on Em harppu, se on sillon "normaalisti" ihan Em, mutta cross-harppina eli mm. bluesia soittaessa Am. Ei sillä loppujen lopuksi tunnu niin väliä kitaraa soittaessa olevan että kumpi harppu se on, kyllä sen kuulee jos se väärältä kuulostaa :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)