![]() 27.04.2010 16:23:46 | |
---|---|
Nöyrä: Mikä tässä vastauksessa tarkalleen on ongelma? Etkö usko hänen omaan subjektiiviseen näkemykseensä kitaran arvosta itselleen? Jos myyjä ilmoittaa että kitaralla on hänelle alkuperäishintaansa korkeampi käyttöarvo, ei liene ostajalla minkäänlaisia perusteita sitä mielipidettä kyseenalaistaa. Etenkin kun kyse on tuotteesta, jota ei kuitenkaan minä päivänä tahansa voi lähikaupasta käydä hakemassa. Tuote voi silti toki olla ylihinnoiteltu ja kelvata tähän ketjuun, mutta mielestäni myyjän sinulle suoraan antama vastaus on pätevä, ja kuvaa hyvin tilanteen jossa kauppojen toteutumattomuuteen ei välttämättä ole mielekästä hakea syyllistä. Kannattaa toria tyhjennellessä muistaa, että on tilanteita jolloin kauppa ei yksinkertaisesti kannata kummallekaan osapuolelle. Kyse on kahden osapuolen arvon arvioinnista, ne eivät aina kohtaa. Sisäänostohinta ei välttämättä ole millään tavalla sidoksissa myytävän kohteen käyttöarvoon myyjälle, joka loppuviimeksi ulosmyyntihinnan määrittelee. Oikeassa olet, mutta tähän hommaan kuuluu vielä sekin, että myyjä olisi myynyt kitaran hintaan 200e plus postit. Kun pyysin posteja kaupan päällisiksi käyttäen perusteluna kitaran alkuperäishintaa, myyjä ilmoitti tuon hyvyyden kriteeriksi, miksi ei myy. Tuotteen käyttöarvo on kuitenkin jokaisen omassa päässä oleva mielipide, jota ei voida millään lailla suhteuttaa rahaan. Tietenkään myyjän ei ole pakko myydä, mutta se että kitara on "sairaan hyvä" ei tee siitä yhtään arvokkaampaa rahallisesti. Minäkin voin ostaa huuliharpun vitosella ja laittaa sen myyntiin satasella, koska se on vaan niin hyvä. Kaiken lisäksi tässä ei ollut kyse siitä että olisin vaatinut itselleni kitaraa tuohon perinteiseen ostohinta x 0.7-hintaan vaan olin valmis maksamaan enemmän kuin kitaran ja mikkien hankintahinta oli yhteensä. Lisäksi on moraalisesti arveluttavaa olla ilmoittamatta tuotteen valmistajaa ja kaupata tuotetta räikeään ylihintaan. Myyjä ei kertonut tuotteen valmistajaa ennenkuin itse arvelin, että kyseessä on Wolf-kimppatilauskitara. Kyllä se siitä. | |
![]() 27.04.2010 16:49:17 (muokattu 27.04.2010 17:00:36) | |
Nöyrä: Mikä tässä vastauksessa tarkalleen on ongelma? Etkö usko hänen omaan subjektiiviseen näkemykseensä kitaran arvosta itselleen? Jos myyjä ilmoittaa että kitaralla on hänelle alkuperäishintaansa korkeampi käyttöarvo, ei liene ostajalla minkäänlaisia perusteita sitä mielipidettä kyseenalaistaa. Nyt puhutaan kuitenkin (halvasta) korealaisesta kimppatilauskepistä, eikä mistään uniikista keräilykamasta jota on joskus saanut pilkkahintaan nykyrahaan suhteutettuna. Etenkin kun kyse on tuotteesta, jota ei kuitenkaan minä päivänä tahansa voi lähikaupasta käydä hakemassa. Tuote voi silti toki olla ylihinnoiteltu ja kelvata tähän ketjuun, mutta mielestäni myyjän sinulle suoraan antama vastaus on pätevä, ja kuvaa hyvin tilanteen jossa kauppojen toteutumattomuuteen ei välttämättä ole mielekästä hakea syyllistä. Kannattaa toria tyhjennellessä muistaa, että on tilanteita jolloin kauppa ei yksinkertaisesti kannata kummallekaan osapuolelle. Kyse on kahden osapuolen arvon arvioinnista, ne eivät aina kohtaa. Sisäänostohinta ei välttämättä ole millään tavalla sidoksissa myytävän kohteen käyttöarvoon myyjälle, joka loppuviimeksi ulosmyyntihinnan määrittelee. Ok, taidanpa laittaa minäkin tuon Iban VBT:n tonnilla myyntiin. Niitähän ei enää saakaan uutena, ja on se _mun_mielestä_ justiinsa sen arvonen keppi. Minusta torilla "kalastelu" selvästi ylihintaisilla kamoilla on silkkaa spämmäämistä, jota ei tarvitse kyllä puolustella yhtään millään. Jossain vaiheessa tuota toria ei jaksa enää selata ollenkaan, kun suurin osa ilmoituksista on "karvanopat viidellä huntilla"-tason epätoivoisia rahastusyrityksiä. Tuskin tuolla kimppatilaushuoneessakaan hyvällä katsotaan hämäräperäistä rahastusta sen kautta tilatuilla tuotteilla. Nythän noihin kimppa-Wolfeihin on tulossa sarjanumerot, joten noiden alkuperän selvittäminen helpottuu vastaisuudessa huomattavasti. Tää ei toisaalta ole vielä sieltä härskeimmästä päästä, mutta trendinä näinä aikoina tuntuu olevan noilla kimppatilauskamoilla rahastaminen. Juicylle jallua juotetaan,
sairasauton paareilla kannetaan.
Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä,
Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä | |
![]() 27.04.2010 16:55:40 | |
Mandarax: Näinpä juuri. Se olisi pitänytkin markkinoida tuossa "hand-made-boosterina" ja unohtaa tuo "itsetekemä LPB-1"...! Mutta jos esikuva maksaa sen 35 euroa ja sun nimesi ei satu olemaan Paul Cochrane, niin ikävä kyllä siitä omasta tuotoksestaan ei varmastikaan ihan kauheita makseta... Toivottavasti olen väärässä! Paul C. on tähän vähän huono esimerkki; miehen spedut kun ovat käsittääkseni siitä harvinaisesta päästä putiikkispeduja, että ovat oikeasti omaperäiseen OMAAN kytkentään perustuvia ja mieheltä itseltään hankittuina edullisen hintaisia. Turvonneet käytettyjen pedaalien hinnat ovat sitten oma lukunsa... | |
![]() 28.04.2010 00:15:27 | |
Vladi: Oikeassa olet, mutta tähän hommaan kuuluu vielä sekin, että myyjä olisi myynyt kitaran hintaan 200e plus postit. Kun pyysin posteja kaupan päällisiksi käyttäen perusteluna kitaran alkuperäishintaa, myyjä ilmoitti tuon hyvyyden kriteeriksi, miksi ei myy. Juu, tässähän on tämän tiedon perusteella selkeästi ilmoituksessa silloin myyjänkin mielestä tuplahinta. Mikä puolestaan on silkkaa vedätystä. Vladi: Tuotteen käyttöarvo on kuitenkin jokaisen omassa päässä oleva mielipide, jota ei voida millään lailla suhteuttaa rahaan. Tietenkään myyjän ei ole pakko myydä, mutta se että kitara on "sairaan hyvä" ei tee siitä yhtään arvokkaampaa rahallisesti. Tästä olen edelleen hiukan eri mieltä. Jos myyjä kokee kitaran olevan hänelle itselleen tärkeämpi kuin kaksisataa kappaletta euroja, hän on silloin suhteuttanut sen arvon rahaan, ja voi päättää olla myymättä alemmalla. Ei se tietenkään markkina-arvoa sanele, ennenkuin joku sen sillä hinnalla ostaa - siis joku muu päätyy samaan käyttöarvoon omalla kohdallaan, eikä saa muualta halvemmalla vastaavaa. Vladi: Minäkin voin ostaa huuliharpun vitosella ja laittaa sen myyntiin satasella, koska se on vaan niin hyvä. Niin voit. Vladi: Lisäksi on moraalisesti arveluttavaa olla ilmoittamatta tuotteen valmistajaa ja kaupata tuotetta räikeään ylihintaan. Myyjä ei kertonut tuotteen valmistajaa ennenkuin itse arvelin, että kyseessä on Wolf-kimppatilauskitara. Ehdottomasti samaa mieltä. Toisaalta sen tiedon kysyttäessä on saanut myyjältä, mutta onhan tuossa silti selvästi kalastelun makua, kuten Juicy mainitsi. Juicy: Nyt puhutaan kuitenkin (halvasta) korealaisesta kimppatilauskepistä, eikä mistään uniikista keräilykamasta jota on joskus saanut pilkkahintaan nykyrahaan suhteutettuna. Juu, niin puhutaan. Mutta se voisi silti olla myyjälleen tuota sisäänostohintaa arvokkaampi. Tässä nimenomaisessa tapauksessa vaan ilmoituksen hinta todellakin näyttää olevan reilusti myyjän käyttöarvoakin suurempi, kuten mainittu :) Juicy: Ok, taidanpa laittaa minäkin tuon Iban VBT:n tonnilla myyntiin. Niitähän ei enää saakaan uutena, ja on se _mun_mielestä_ justiinsa sen arvonen keppi. Laita pois vaan. Voit sitten yrittää tähän ketjuun perustella että kitaralla on helpompi soittaa kuin seteleillä, ja kuinka tunnearvoista soitintasi tulee nopeammin ikävä kuin numeroita tiliotteessa. Tai kuinka joudut vastaavantasoisesta instrumentista maksamaan tuon tuhatlappusen lähikauppaan mikäli joskus tulet katumapäälle. (Etkös juuri sinä kerran tehnytkin vähemmän vakavan myynti-ilmoituksen Ltd-projektikitarastasi, mitäpä minä sinua neuvomaan :D) Juicy: Minusta torilla "kalastelu" selvästi ylihintaisilla kamoilla on silkkaa spämmäämistä, jota ei tarvitse kyllä puolustella yhtään millään. Jossain vaiheessa tuota toria ei jaksa enää selata ollenkaan, kun suurin osa ilmoituksista on "karvanopat viidellä huntilla"-tason epätoivoisia rahastusyrityksiä. Jep. Kurja ilmiö, ostajan tulee olla varuillaan, missä tämän ketjun informaatiosisältö on toki aivan korvaamaton. Vaikeimpiahan tällaiset kamat on arvottaa joita ei lähikaupoista löydy. Ja kitarathan muutenkin 'ovat aina yksilöitä', joista myyjällä on yleensä se kaikkein paras. Juicy: Tää ei toisaalta ole vielä sieltä härskeimmästä päästä, mutta trendinä näinä aikoina tuntuu olevan noilla kimppatilauskamoilla rahastaminen. Ikävä juttu tietenkin tämäkin. Toisaalta pitää ottaa huomioon sekin, että seuraava ostaja saa mm. kokeilla tuotetta ennen ostoa, jolloin riski saada sutta (pun intended) pienenee oleellisesti - eikö tämä ole minkään arvoista? Tuotteen myös saa nopeammin, kiharrinvaara on olematon. Puhun nyt yleisemmin, en pelkästään tästä ilmoituksesta, jossa tuplahinta tuntuu melkoisen perusteettomalta myös näistä näkökulmista, ja tässä ostajakin oli valmis maksamaan ylimääräistä. Bottom-line, kuten alkuperäisessä kirjoituksessani sanoin, ilmoituksen paikka varmasti on tässä ketjussa, mutta perusteltuja näkökulmia hinnoista on muitakin kuin sisäänostohinta * 0.7. Tämä ketju palvelee hyvin tarkoitustaan näin ja olen itse tyytyväinen että tällainen on olemassa. Joskus vain sattuu silmään perusteluja jotka eivät tunnu käytännössä pitävän vettä, vaikka voivatkin ostajalle tuntua epäreiluilta. Aina näihin välillä tartutaan, tällä kertaa se olin minä. Kiitos kuitenkin hintapoliiseille torin valvomisesta, muuttaa touhua paljon läpinäkyvämmäksi. Vetäydyn keskustelusta jotta ei mene aivan aiheen vierestä jankkaamiseksi. Ymmärrän kuitenkin pointtinne, ja tämän ilmoituksen kohdalla olen samaa mieltä kanssanne. | |
![]() 29.04.2010 18:02:35 | |
Onko studio-lespan hinnat karannut käsistä vai menikö multa jotain ohi tuosta yksilöstä..? http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=415738 Ostakkee ostakkee. | |
![]() 29.04.2010 18:13:42 | |
lukeman: Onko studio-lespan hinnat karannut käsistä vai menikö multa jotain ohi tuosta yksilöstä..? http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=415738 700-800 olis mun mielestä oikea hinta,,,Saahan sillä 1600 jo custom keppi! http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=415518 | |
![]() 29.04.2010 18:16:32 (muokattu 29.04.2010 18:18:47) | |
lukeman: Onko studio-lespan hinnat karannut käsistä vai menikö multa jotain ohi tuosta yksilöstä..? http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=415738 Siinä on: - kaulasta poistettu tahmea ja huono nitrolakka ja tilalle laitettu muovipäällyste, joka luistaa. - vaihdettu kunnon mikit Gibsonin halpiskuramikkien tilalle. - vaihdettu Gibsonin kiinahalpisvirittimien tilalle kunnon Sperzelit. - käyty kitarasepällä. Miks ei? Tuo voi olla jonkun unelma-custom. Täs uudes ei ole nuita customointeja ja siks 600 halvempi: http://www.thomann.de/fi/gibson_les_paul_studio_99_wr.htm Rhythm In Jump, Dancing Close To You. | |
![]() 29.04.2010 18:21:16 | |
Veijo Budda: 700-800 olis mun mielestä oikea hinta,,,Saahan sillä 1600 jo custom keppi! http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=415518 Niin munkin mielestä. Olkoon vaikka kuinka customoitu niin studiosta ei saa ikinä tuon arvoista ellei koristele sitä timantein. Ostakkee ostakkee. | |
![]() 29.04.2010 18:25:21 | |
trih: Siinä on: - kaulasta poistettu tahmea ja huono nitrolakka ja tilalle laitettu muovipäällyste, joka luistaa. - vaihdettu kunnon mikit Gibsonin halpiskuramikkien tilalle. - vaihdettu Gibsonin kiinahalpisvirittimien tilalle kunnon Sperzelit. - käyty kitarasepällä. Miks ei? Tuo voi olla jonkun unelma-custom. Täs uudes ei ole nuita customointeja ja siks 600 halvempi: http://www.thomann.de/fi/gibson_les_paul_studio_99_wr.htm Juupa juu, mutta eipä noista juuri mikään ole ikävä kyllä hintaa nostava toimenpide - ainakaan noin järjettömän paljoa. Sitäpaitsi tuo sinun verrokkisi on uusi kaupan hyllyllä. Vastaavaa studiota saa käytettynä melkeen tonnin halvemmalla. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=414610 Melko hintavat modaukset... Ja jos se, että kitaraa on käytetty ammattilaisen pajalla säädättämässä, on hintaan nostavasti vaikuttava tekijä, niin mun pitääkin ruveta myymään noita mun luuttuja hurjiin hintoihin pois. I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx- | |
![]() 29.04.2010 18:25:25 | |
trih: Siinä on: - kaulasta poistettu tahmea ja huono nitrolakka ja tilalle laitettu muovipäällyste, joka luistaa. - vaihdettu kunnon mikit Gibsonin halpiskuramikkien tilalle. - vaihdettu Gibsonin kiinahalpisvirittimien tilalle kunnon Sperzelit. - käyty kitarasepällä. Miks ei? Tuo voi olla jonkun unelma-custom. Täs uudes ei ole nuita customointeja ja siks 600 halvempi: http://www.thomann.de/fi/gibson_les_paul_studio_99_wr.htm Studiota kun aletaan customoimaan niin se ei juurikaan hintaa nosta, valitettavasti. Sitten on eri asia jos tehdas-customista on kyse. Ostakkee ostakkee. | |
![]() 29.04.2010 18:55:34 | |
Tää nyt ei oo ihan enää kitarakamoja, mutta läheltä liippaa: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=415714 Eikös tuo nyt mäne aikastalaillapitkälti ostohinnalla? Common sense- So goddamn rare it's a superpower. | |
![]() 29.04.2010 19:27:46 | |
trih: - kaulasta poistettu tahmea ja huono nitrolakka ja tilalle laitettu muovipäällyste, joka luistaa. Yli 20-vuotias nitrolakka ei tahmaa. Jos tahmaa, kannattaa puhdistaa se paska- ja rasvakerros pois joka vuosien mittaan on kertynyt. Onnistuu toki vaihtamalla muovipäällystekin... - vaihdettu kunnon mikit Gibsonin halpiskuramikkien tilalle. Ai Bill Lawrence suunnittelee kuraa? Tuossa vuosimallissa on vielä HB-R ja HB-L. - vaihdettu Gibsonin kiinahalpisvirittimien tilalle kunnon Sperzelit. Schallerien (joo, Gibson-logo tekee niistä paskat) tilalle Sperzelit. No, ei se huononekaan niistä. Tai jos lukkovirittimet haluaa niin nopeuttaahan se kieltenvaihtoa. Mitään muuta hyötyä niistä ei ole missään kitarassa. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. | |
![]() 29.04.2010 19:32:39 (muokattu 29.04.2010 19:33:01) | |
lukeman: Onko studio-lespan hinnat karannut käsistä vai menikö multa jotain ohi tuosta yksilöstä..? http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=415738 Kuvan perusteella runkoakin on jyrsitty parin mini-switchin verran. Tuokin ois varmaan hyvä mainita... Aivan tökerö hinta, vaikka kaverilla on noihin modeihin saattanut tuon verran rahaa mennäkin. Kun jollekin se pakastu vetästy Studio on tuommosta parempi, sillon noitten pitäis periaatteessa laskea hintaa - ei ole enää läheskään orkkis-G tuo ;) Tuoretta sludgea/post-metallia: Burweed | |
![]() 29.04.2010 23:09:05 | |
oisko tossa käyttäjän trih kommentissa rivien välistä luettavaa kommenttia kenties mukana... enivei kyllä mä ottaisin mielummin ton vanhan kustomoidun studion ja mielelläni ottaisinkin mut se et siitä pitäs maksaa 1600e on täyttä naurettavuutta. 800e-900e hätäseen vois mennä maksamaan vaikkakin sekin tuntuu liian paljolta. parempi kuiteski ku pakasta vedetty uus Bigger man is ALWAYS better than the little man... | |
![]() 29.04.2010 23:10:48 | |
Victor Helldriver: oisko tossa käyttäjän trih kommentissa rivien välistä luettavaa kommenttia kenties mukana... minä ymmärsin sen lähinnä sarkasmina, mut minä olen vähän huono tulkitsemaan. | |
![]() 29.04.2010 23:11:41 (muokattu 29.04.2010 23:15:43) | |
niimpä niin... edit; "molemmille mikeille 3-eri asentoa eli series,P-90 ja parallel..." mul meni osaks ihan ohi toi eli normi 3 asentoinen kytkin plus noi vielä ni kertokaas ku en pitkän päivän päätteeks jaksa alkaa pähkäilee ku muutenkin kaali sekasin. aika kiinnosta yhdistelmä tuntuis olevan Bigger man is ALWAYS better than the little man... | |
![]() 29.04.2010 23:29:12 | |
Victor Helldriver: niimpä niin... edit; "molemmille mikeille 3-eri asentoa eli series,P-90 ja parallel..." mul meni osaks ihan ohi toi eli normi 3 asentoinen kytkin plus noi vielä ni kertokaas ku en pitkän päivän päätteeks jaksa alkaa pähkäilee ku muutenkin kaali sekasin. aika kiinnosta yhdistelmä tuntuis olevan siis siin on toggeli kummallekin mikille jotka ohjaa noita P-railsseja. Yhdessä asennossa kelat on sarjassa, toisessa on vain pohjoiskela ja viimeisessä asennossa kummatkin rinnan. Ei mikään erityisen hyvä P-rails-kytkentä kyllä, jättää kokonaan sen sinkkumikin käyttämättä tuosta. | |
![]() 29.04.2010 23:34:37 | |
Twinkle: Ei mikään erityisen hyvä P-rails-kytkentä kyllä, jättää kokonaan sen sinkkumikin käyttämättä tuosta. Totta, mutta ei oikein muuta pysty ees tuolla spesiaali- DPDT mikroswitchillä tekemään. Tarvii sen kiertokytkimen, mikä siin sun kytkiksessä oli, tai sitte sen Seemore D:n oman "mikkikehys-patentin"??
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 30.04.2010 00:07:11 | |
fox: Totta, mutta ei oikein muuta pysty ees tuolla spesiaali- DPDT mikroswitchillä tekemään. Tarvii sen kiertokytkimen, mikä siin sun kytkiksessä oli, tai sitte sen Seemore D:n oman "mikkikehys-patentin"?? joo ei dpdt:llä onnistu mut jos käyttää kahta 4pdt kytkintä niin sieltä saa kyllä kaikki yhdistelmät ulos kummallekin mikille. Mutta siitäkin huolimatta se meikäläisen rotareihin perustuva on parempi. Tai olis jos jaksaisin sen joskus rakentaa/asentaa. | |
![]() 30.04.2010 00:16:56 | |
eli just niiku sitä perus p-90 saundia ei tuu ollenkaan...kuulostaa vitun dorkalta...ois kyl hauska kuulla ja testailla ite. ja varsinklin sillä twinklen parannetulla versiolla Bigger man is ALWAYS better than the little man... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)