Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Langattomien häiriöt naapurista
1 2
MadMatt
24.04.2010 12:29:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan teknisesti mitään tehtävissä kun naapurin langattomista äänentoisto systeemeistä kuuluu televisiolähetykset kitaramikkien kautta läpi. Kaikenlainen äänittäminen on tullut tiettyihin aikoihin täysin mahdottomaksi. Aikaisemmin on hommasta jotenkin selvitty kääntymällä häiriöttömämpään suuntaan mutta nykyisin tuntuu että naapurin lähettimen teho on vain kasvanut. Tässä menee kohta hermot..
 
SBA
multipaavo
24.04.2010 21:40:21 (muokattu 24.04.2010 21:41:53)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärsinkö oikein?
 
Naapurissa on jokin langaton asia, jonka kautta hän siirtää audiotauhkaa paikasta A paikkaan B. Siinä sivussa tauhka kulkeutuu paikkaan C, joka on teidän kitarat ja sitä myöten loppu signaaliketju?
 
Mä kävelisin naapuriin kyselemään onko sen langattomat vehkeet viestintäviraston hyväksymät ja jos näin ei ole niin kehottaisin vaihtamaan sellaisiin sekä sammuttamaan laittomat laitteet per heti.
 
http://www.viestintavirasto.fi/index/radiolaitteet.html
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
mhelin
25.04.2010 21:05:09 (muokattu 25.04.2010 21:17:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä ne on vielä tällä hetkellä lailliset mutta langattomien taajuuksia ollaan juuri jakamassa uudelleen.
http://yle.fi/alueet/teksti/lahti/2 … ajuudet_laajakaistalle_1394152.html
 
poppamies
25.04.2010 21:14:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt: Onkohan teknisesti mitään tehtävissä kun naapurin langattomista äänentoisto systeemeistä kuuluu televisiolähetykset kitaramikkien kautta läpi...
 
Minun ymmärtääkseni naapurin tsydeemissä pitäisi parhaimmassa tapauksessa olla mahdollista valita kaista/kanava. Käy pyytämässä että kokeilevat vaihtaa taajuutta. Sano vaikka että sinusta tuntuu että sieltä sinun laitteista kuullu heidän puheet aika ajoin.
 
Lord Of The Strings
MadMatt
25.04.2010 21:36:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Minun ymmärtääkseni naapurin tsydeemissä pitäisi parhaimmassa tapauksessa olla mahdollista valita kaista/kanava. Käy pyytämässä että kokeilevat vaihtaa taajuutta. Sano vaikka että sinusta tuntuu että sieltä sinun laitteista kuullu heidän puheet aika ajoin.
 
Vielä kun tietäisi mistä asunnosta tuo tulee... Minkälaisia kantomatkoja noilla yleensä on?
Pitäisi saada oma skeba vastavuoroisesti kuulumaan naapurin systeemeistä niin vaihtuisi taajuus nopeasti ;)
 
SBA
Einherjar
25.04.2010 21:56:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt: Pitäisi saada oma skeba vastavuoroisesti kuulumaan naapurin systeemeistä niin vaihtuisi taajuus nopeasti ;)
 
Tökkää se lähettimen plugi kitarasta johonkin toiseen laitteeseen. Laita vaikka mp3-soittimesta tulemaan loopilla Jatstyttö-humppaa pariksi viikoksi, niin eiköhän tuo taajuus vapaudu, jos on vapautuakseen.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Antti1
25.04.2010 21:58:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Tökkää se lähettimen plugi kitarasta johonkin toiseen laitteeseen.
 
Jaa että tota... Mikä lähetin? Tuntemattomaksi jääneellä naapurilla on lähetin, kysyjällä kitara. Kitaran mikit, kaapelit, vahvari yms. poimivat signaalin.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Klezberg
25.04.2010 22:05:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Jaa että tota... Mikä lähetin? Tuntemattomaksi jääneellä naapurilla on lähetin, kysyjällä kitara. Kitaran mikit, kaapelit, vahvari yms. poimivat signaalin.
 
Silloin ei todennäköisesti mikään taajuuksien vaihto auta.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Antti1
25.04.2010 22:10:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Silloin ei todennäköisesti mikään taajuuksien vaihto auta.
 
Koti faradayn häkiksi ja foliohattu päähän, sillä lähtee. :)
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Einherjar
25.04.2010 22:52:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Jaa että tota... Mikä lähetin? Tuntemattomaksi jääneellä naapurilla on lähetin, kysyjällä kitara. Kitaran mikit, kaapelit, vahvari yms. poimivat signaalin.
 
Ai kappas... Äkkiseltään lukaisin, että oli kitaran langattoman kanssa häröä...
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Kalmo
26.04.2010 10:31:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita rappukäytävään ilmoitus, jossa kohteliaasti pyydät mahdollisen langattoman laitteiston käyttäjää ottamaan yhteyttä tai vaihtamaan taajuutta, koska heidän viihdekäyttäytymisensä ja aika ajoin sellaistakin, minkä olet tulkinnut huoneistossa käydyiksi keskusteluiksi (näin et jää valheesta kiinni, jos se puhe onkin Salkkareita) tallentuu kovalevyllesi.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Kallekorvola
26.04.2010 16:24:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oman kitaran ja muiden kamojen maadoitusasiat kannattais myös tsekata. Joskus tollaset häiriöt häviää, kun tehdään esim. yllämainittu Faradayn häkki kitaran konehuoneeseen... Tavallaan asia ei ole naapurin päänsärky niin kauan kuin sinä joudut kärsimään hänen laitteistonsa häiriöistä (jos saat ilmiön toimimaan toisinpäin, on tilanne tosiaan toinen...). Ja voi olla että kyseessä ovat kuluttajaluokan laitteet, eikä niissä edes ole taajuuden vaihdon mahdollisuutta...
 
Klezberg
26.04.2010 17:42:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Ja voi olla että kyseessä ovat kuluttajaluokan laitteet, eikä niissä edes ole taajuuden vaihdon mahdollisuutta...
 
Sanotaan nyt vielä kerran, että jos häiriö kuuluu muusta kuin jonkinlaisesta radiovastaanottimesta, niinkuin tässä, niin pelkkä taajuuden vaihtaminen ei kyllä riitä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Kallekorvola
26.04.2010 18:43:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Sanotaan nyt vielä kerran, että jos häiriö kuuluu muusta kuin jonkinlaisesta radiovastaanottimesta, niinkuin tässä, niin pelkkä taajuuden vaihtaminen ei kyllä riitä.
 
No näinpä juuri. Halusinkin alleviivata sitä, ettei taajuuden vaihto ole ratkaisu. Tässä tapauksessa ei välttämättä edes mahdollisuus.
 
multipaavo
26.04.2010 20:38:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Halusinkin alleviivata sitä, ettei taajuuden vaihto ole ratkaisu.
 
Tai siis juuri on. Mä lyön pääni pantiksi että naapurinsällin langattomat on jostain Ugandan reissulta kotiin tuodut tuliaiset ja toimivat jollain zulu-taajuusalueella ylitehoilla.
 
Onko kukaan ikinä kuullut, että hyväksyt audion siirtoon tarkoitetut radiokamat alkaa soimaan kitarakamoissa?
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
stnprkl
26.04.2010 20:53:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: Tai siis juuri on. Mä lyön pääni pantiksi että naapurinsällin langattomat on jostain Ugandan reissulta kotiin tuodut tuliaiset ja toimivat jollain zulu-taajuusalueella ylitehoilla.
 
Onko kukaan ikinä kuullut, että hyväksyt audion siirtoon tarkoitetut radiokamat alkaa soimaan kitarakamoissa?
 
-Paavo

 
No esmes venäjän radio kuulu oikeen mainiosti esmes mun marsun komposta, jos vaan on olosuhteet kohillaan. Ei se tarvihe kun vähän tanakampaa säröä ja maadottamattoman sähkön. Näin ainakin jollain edellisellä treenikämpällä ennen vuostuhannen vaihdetta.
 
Veikkaisin noita Paavon Ugandan tuliaisia eli toudella alhanen taajuusikkuna (VHF-alueella ?) ja vähän helvetisti enämpi tehoa kun viihdeteollisuuden käyttämät lailliset vehkeet ulostaa.
 
Viltsu audiokantaja
Klezberg
26.04.2010 20:56:17 (muokattu 26.04.2010 21:00:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: Tai siis juuri on. Mä lyön pääni pantiksi että naapurinsällin langattomat on jostain Ugandan reissulta kotiin tuodut tuliaiset ja toimivat jollain zulu-taajuusalueella ylitehoilla.
 
Onko kukaan ikinä kuullut, että hyväksyt audion siirtoon tarkoitetut radiokamat alkaa soimaan kitarakamoissa?
 
-Paavo

 
Silloin ongelma on laitteissa, ei niiden taajuuksissa.
 
Laite mahdollisesti käyttää amplitudimodulaatiota, koska kunnon laitteissa käytetty taajuusmodulaatio erittäin harvoin aiheuttaa tällaisia häiriöitä.
 
Se Venäjän radio on nimenomaan amplitudimoduloitu, eli lähetyksen voimakkuus muuttuu äänen tahdissa. Mikä tahansa epälineaarinen piiri riittää toimimaan "vastaanottimena". Taajuuden vaihto ei siinä auta, koska häiriö ei johdu taajuuksien käytöstä vaan siitä että lähetyksen voimakkuus vaihtelee lähetettävän äänen mukaan.
 
Taajuusalueella voi jo olla merkitystä, koska niiden eteneminen on erilaista, mutta tuskin silloin jos häiriö tulee naapurista.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Kalmo
26.04.2010 23:39:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko jotenkin varmaa, että ne häiriöäänet kuuluvat kitaramikkien kautta? Itse äänitin joskus vastentahtoisesti radiota sekä kuulokkeitteni että skittakaapelin avulla.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Murgo
27.04.2010 05:57:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Koti faradayn häkiksi ja foliohattu päähän, sillä lähtee. :)
 
Aluksi kai voisi kokeilla kitaran "konehuoneen" vuoraamista foliolla sekä vehkeiden kytkemistä maadoitettuun pistorasiaan. Myös kitarakaapelilla voi olla merkitystä jos on joku ihan onneton hyppynaru.
 
Tällaisen "RF-saasteen" määrä taitaa valitettavasti olla lisääntymään päin kun kaikenmaailman langattomat värkit ovat halventuneet (ja samalla tietysti huonontuneet) niin että joka kämpässä alkaa olla langatonta kuuloketta, erilaisia bluetooth-laitteita, langatonta hiirtä, -näppistä jne.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
multipaavo
27.04.2010 07:16:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Silloin ongelma on laitteissa, ei niiden taajuuksissa.
 
Laite mahdollisesti käyttää amplitudimodulaatiota,

 
Voip olla, että oon täysin väärässäkin, mutta eikö AM ja FM asiat toimi eri taajuusalueilla jonkin täysin järkiperäisen syyn takia?
 
Tarkoitan, että jos kantoaalto on vaikka 840MHz niin amplitudimodulaatio ei skulaa?
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «