Aihe: Budjettiluokan overheadit Bonham / Glyn Johns -mikitykseen | |
---|
|
Treenisnauhoituksiin kaivattaisiin apuja. Ollaan muutama kappale otettu narulle noin harjoitusmielessä. Rummut on nauhoitettu Glyn Johns -tyylillä. Overheadeina on ollut T-Bonen 57-kopsut, kun ei nyt parempaakaan satu olemaan käsillä. No, soundit ovat yllättäen symbaalien osalta 'hieman' tuhnut. Joten, onko vika mikkien sijoittelussa vai pitäisikö - kuten arvelen - vaihtaa mikit paremmin tuohon käyttöön soveltuviin ? Ja jos näin, niin millaisiin ? Tekeekö esimerkiksi noilla yhtään mitään ? http://www.dv247.com/microphones/be … phragm-condenser-microphones--61713 Konkkamikkejä yleisesti kai overheadeina käytetään. Vaan kannattaisiko hakea suurikalvoista vai pienikalvoista ? Mikä noiden ero käytännössä on ? Antikitarasankari |
|
Ja mikä se olikaan se budjetti? Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
|
No, ei ole budjettia kiveen hakattu. Jos halpiksilla pärjää, niin aina parempi. Tonnin mikkejä ei edes katsota, paria saturaista voi harkita jos siitä todella on iloa. Huonoa taas ei kannata hommata - mieluummin harjoitellaan nykyisellä kalustolla ja käydään vaikka kunnon studiossa sitten. Betonikuution akustiikkakin asettaa omat rajoituksensa. Halpiksista on ihan positiivisiakin kokemuksia. T-Bonen 58 toistaa 'laulun' ihan riittävän hyvin, samoin edellä mainitut 57:t toimivat ihan hyvin kitarakaapin mikityksessä. Mikrofonin laadun parantamisella ei siis noissa käytöissä ole mitään hyötyä - enemmän iloa olisi laulutunneista tai siitä että opettelee soittamaan :-) Mutta rumpuihin pitäisi siis saada selkeää parannusta. Antikitarasankari |
kivi 21.04.2010 21:19:57 | |
|
Pienikalvoisia kai kantsis hakea. Oktavalla oli joku halpa pari t-kaupan listassa, ja sittenhän t-kaupalla on oma malli t-bone SC150 joka toimii vallan hyvin, hyvinkin hyvin hintaisekseen. |
|
Tai sitten opettelette ekvalisoimaan ja pärjäätte niillä viisseiskoilla ;) Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
|
dewil: Tai sitten opettelette ekvalisoimaan ja pärjäätte niillä viisseiskoilla ;) Viisseiska tietysti rullaa aika miehekkäästi sitä yläpäätä veke jo pian kymmenen kilohertsin jälkeen, joten ekvalisoinnin on oltava rankemmanpuoleista. 8-) Perinteisessä Glyn Johnsissahan käytetään overheadeina (tai pikemminkin frontaheadina ja sideaheadina 8-) isokalvoisia. Itselläni oli kesällä Oktava MK-219:n ja Röde NT2A:n muodostama pari, joka toimi melkoisen hyvin. Oktavan 012-vaihtorunkoa käyttävät MK-101:t olisivat se, mitä tuon session jälkeen kasvaneesta mikkivalikoimasta käyttäisin nyt. Ovat isokalvoisia (kapselin pitäisi olla sama kuin 219:ssä ja 319:ssä), mutta heleitä isokalvoisiksi (ilmeisesti sen 012-vahvistimen ansiosta). Viisseiskaa sitten virvelille. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
|
kivi: Pienikalvoisia kai kantsis hakea. Oktavalla oli joku halpa pari t-kaupan listassa, ja sittenhän t-kaupalla on oma malli t-bone SC150 joka toimii vallan hyvin, hyvinkin hyvin hintaisekseen. Eli ilmeisesti siis isokalvoinen tai pienikalvoinen toimivat kumpikin, neuvot menevät ihanasti ristiin. SC 150:n tuotanto taitaa olla lopussa, kun ei enää ole saatavilla. Perinteistä halpismeininkiä siis, mallit vaihtuvat niin tiuhaan, että aina saat ostaa sian säkissä. jPekka: Viisseiska tietysti rullaa aika miehekkäästi sitä yläpäätä veke jo pian kymmenen kilohertsin jälkeen, joten ekvalisoinnin on oltava rankemmanpuoleista. 8-) veikkaanpa, että tuolla konstilla saadaan ihana kohina :-) Viisseiskaa sitten virvelille. Tässäpä onkin se seuraava kipupiste. Audiointerfacen virkaa toimittavaan sb liveen kun ei saa kuin 2 raitaa kerrallaan sisään. Nyt on vain mikseristä panoroitu overheadit laitoihin ja basari keskelle ja laitettu tasot suunnilleen kohdalleen - equttamalla loput. Antikitarasankari |
|
Itselle olen vuntsaillut halpisluokan bändiäänitystä ja mitenkä toimisi halpa nauhamikrofoni plus stereopari tai kasi, stereoparin jos vielä saisi puristettua erotusvahvistimella yhdelle raidalle niin kaksiraitaisella saisi talteen |
|
Joo rokkirumpuja äänitettäessä (varsinkin treeniksellä testimielessä) mullakin ensimmäisenä rupee tökkiin se kohina. :/ Toisaalta jos se budjetti on sen huntin pintaan per mikki, niin mä en tiedä saako sillä paremmansoundisen isokalvoisen, verrattuna siihen viisseiskaan. Jos, niin kertokaa toki mullekin. Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
hape 22.04.2010 10:32:03 | |
|
dewil: Toisaalta jos se budjetti on sen huntin pintaan per mikki, niin mä en tiedä saako sillä paremmansoundisen isokalvoisen, verrattuna siihen viisseiskaan. Jos, niin kertokaa toki mullekin. No se SP B1 vois tohon olla aika bueno. Remember: Don't eat the deadly yellow snow! |
|
s151669: Tässäpä onkin se seuraava kipupiste. Audiointerfacen virkaa toimittavaan sb liveen kun ei saa kuin 2 raitaa kerrallaan sisään. Nyt on vain mikseristä panoroitu overheadit laitoihin ja basari keskelle ja laitettu tasot suunnilleen kohdalleen - equttamalla loput. Tässä tapauksessa mä panostaisin koko budjetin yhteen mahdollisimman hyvään overhead-mikkiin ja laittaisin sen toisen viisseiskan bassarille. Mielummin parempi mono kuin kehnompi stereo. Oktavan MK-012 on mun suosite: http://www.thomann.de/fi/oktava_mk01201_cardioid_kleinmembranmikro.htm Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
|
Mikael: Tässä tapauksessa mä panostaisin koko budjetin yhteen mahdollisimman hyvään overhead-mikkiin ja laittaisin sen toisen viisseiskan bassarille. Mielummin parempi mono kuin kehnompi stereo. Oktavan MK-012 on mun suosite: http://www.thomann.de/fi/oktava_mk01201_cardioid_kleinmembranmikro.htm Näin mäkin tekisin. Hakee vaan tarkan paikan ja suunnan Oktavalle. |
|
dewil: Toisaalta jos se budjetti on sen huntin pintaan per mikki, niin mä en tiedä saako sillä paremmansoundisen isokalvoisen, verrattuna siihen viisseiskaan. Jos, niin kertokaa toki mullekin. Aivan totta. Ilmeisesti kysyjällä on kuitenkin jonkinlainen mikseri, kun kerran kolmen mikin tuppaaminen äänikortin kahteen kanavaan onnistuu? Kun nyt luin kysyjän kommentteja vähän paremmin, rupesin itsekin kallistumaan siihen, että kannattaa mieluummin tupata äänikortin toiseen sisääntulokanavaan bassari ja toiseen yksi ainoa overhead. Stereorumpuja kaipaa miksausvaiheessa paljon vähemmän kuin mahdollisuutta hienosäätää bassarin ja muun rumpusetin keskinäistä äänenvoimakkuutta, ainakin minusta. (Mielipiteeseen voi vaikuttaa se, että olen tässä viime aikoina digitoinut vanhoja neliraitakasettidemojani ja harmitellut silloista vimmaani äänittää rumpukone ja vielä lisäksi basso yhtä aikaa stereoraidaksi. Hankaloittaa melkoisesti jälkikäteismuokkailua...) Ja niiden parin satasen käyttökohteeksi voisi tietysti harkita myös äänikorttia mikkien sijaan. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
|
jPekka: Aivan totta. Ilmeisesti kysyjällä on kuitenkin jonkinlainen mikseri, kun kerran kolmen mikin tuppaaminen äänikortin kahteen kanavaan onnistuu? Juu. Ja basarin edessä Shuren PG5x - tarkkaa mallia en muista. Kun nyt luin kysyjän kommentteja vähän paremmin, rupesin itsekin kallistumaan siihen, että kannattaa mieluummin tupata äänikortin toiseen sisääntulokanavaan bassari ja toiseen yksi ainoa overhead. Tätäkin on koitettu samalla kalustolla. Ongelma yhden overheadin käytössä oli juurikin paikan haku - jokin tuli aina muista yli. Kahdella overheadilla taas sijoitettiin mikit metrin päähän virvelin keskiöstä eri paikkoihin ja todettiin, että tämähän kuulostaa hyvältä. Tästä syystä siis kahden overheadin taktiikka on ollut ajatuksissa. Tietysti jos noitten uusien mikrofonien suuntakuvio muuttaa asiaa niin... Stereorumpuja kaipaa miksausvaiheessa paljon vähemmän kuin mahdollisuutta hienosäätää bassarin ja muun rumpusetin keskinäistä äänenvoimakkuutta, ainakin minusta. Kyllä se basari sieltä eq:ttamalla - etenkin bassoraitaa ohentamalla - löytyi noinkin - yhdessä yritelmässä. Ja stereovaikutelma oli ihan jees. Toisessa sitten taas ei niinkään :( Toisaalta tämähän on nykyiselläkin kalustolla lähinnä valintakysymys - senkuin kääntää panorointisäätimet toiseen asentoon. Ja niiden parin satasen käyttökohteeksi voisi tietysti harkita myös äänikorttia mikkien sijaan. Toki, jos olisi edes joku haju siitä, millä pärjää. Valinnanvaraa tuntuu olevan vähän liiankin kanssa. Eikä se tuhnu rumpusoundi juuri parane kortin hommaamisella. Antikitarasankari |
kivi 22.04.2010 14:03:46 (muokattu 22.04.2010 14:05:16) | |
|
s151669: Ongelma yhden overheadin käytössä oli juurikin paikan haku - jokin tuli aina muista yli. Yksi kokeilemisen arvoinen tapa voisi olla laittaa bassarin eteen vaikka rullalle kääritty patja estämään bassarisoundin vuotaminen ja laittaa overheadin sijasta konkkamikki setin eteen, suunnattuna niin että se ottaa setin edestä eikä ylhäältäpäin. Yhden overin sijoittamisessa Bonham-metodi on lyömätön, eli laitetaan overi kahden kapulanmitan päähän virvelin lyöntikohdasta kohtisuoraan ylöspäin. Jos settibalanssi ei silloin kuulosta hyvältä, löytyy apu helpoimmin siitä että virittää ne rummut kunnolla. Edit: ja niin, mäkin kannatan bassarin laittamista omaksi raidakseen. Stereo-overien summaaminen monoksi ei kuulosta hyvältä idealta elleivät ne sitten ole x/y-asetelmassa keskellä settiä, mikä taas ei sitten varmaan auta mitenkään ongelmaa. |
|
kivi: Yksi kokeilemisen arvoinen tapa voisi olla laittaa bassarin eteen vaikka rullalle kääritty patja estämään bassarisoundin vuotaminen ja laittaa overheadin sijasta konkkamikki setin eteen, suunnattuna niin että se ottaa setin edestä eikä ylhäältäpäin. McGyver asialla ? :) Kuulostaa kokeilemisen arvoiselta. Yhden overin sijoittamisessa Bonham-metodi on lyömätön, eli laitetaan overi kahden kapulanmitan päähän virvelin lyöntikohdasta kohtisuoraan ylöspäin. Jos settibalanssi ei silloin kuulosta hyvältä, löytyy apu helpoimmin siitä että virittää ne rummut kunnolla. Pitänee tätäkin kokeilla. Ihan jo olemassaolevillakin mikeillä. Antikitarasankari |
|
Laajakalvoisille konkille se systeemi on alunperin kehitetty. koska Glyn ei tainut muita käyttääkään. Pienikalvoiset toimivat kyllä nekin. Mikkejä tarvitaan vähintään kolme, sivuöveri ja yläkeskiöveri ja basari. Basarikin voi olla samanlainen konkka kuin överit. Jos nyt haluaa virvelille ja haikalle jotain laittaa, niin kaikin mokomin. Itse jätän yleensä laittamatta. Jos budjetti on satasen per mikki, suosittelen T-bonen SC-450. Röden NT1:siäkin olen käyttänyt tarkoitukseen. Nykyään käytän useimmiten kahta Röden NTK:ta ja basarille sitten mitä tahansa dynaamista. Jos suditaan, yritän ottaa vielä virvelin erikseen. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
|
varakeef: Nykyään käytän useimmiten kahta Röden NTK:ta ja basarille sitten mitä tahansa dynaamista. Jos suditaan, yritän ottaa vielä virvelin erikseen. Mä äänitin just levyn missä oli kyllä muitakin mikkejä, mut Glyn Johns -metodilla overit U89 ja bassorumpu NTK toimi vaan niin hyvin että muita lähimikkejä tuskin tullaan käyttämään. Lisäksi kiva huomio oli, että ambienssimikit (TLM103) tuntuivat jotenkin ingegroituvan overeiden soundiin todella hienon vaivattomasti. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
PIM 22.04.2010 23:18:49 | |
|
Jykä hei, mä voin lainata sulle parit SP:n laajakalvoiset konkat (B1 ja B3) jos tuut hakeen Hatanpäältä. Ja löytyy pari T.Bonen pikkukonkkaakin. |
|
s151669: . Ongelma yhden overheadin käytössä oli juurikin paikan haku - jokin tuli aina muista yli. Silloin sä oot liian lähellä, vie mikkiä kauemmaksi. Toki, noi yhden kahden mikin mikitykset mielellään haluaa aika korkean(>4m)/ison tilan. Matalassa tilassa kannattaa tosiaan yrittää edestä. Tai mennä suosiolla lähimikitykseen... Ja joo, kyllä kaksi levitettyä matalalla oleva overheadiakin voi toimia. Isokalvoiset ei toimi tässä sovelluksessa kovin hyvin, jos tila on pieni, koska lähellä olevien seinien heijastukset on niissä tosi ilkeitä. Isossa tilassa se voi olla makea soundi, vaikkei kovin luonnollinen... |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|